Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 03 sep 2020, 11:41

Wimo schreef: 02 sep 2020, 17:27 Dit is toch ook wel vermaak..

https://www.nu.nl/economie/6074820/huiz ... schip.html
Mijn maximale hypotheek, zo'n 180.000 euro, is hard de grond ingedrukt door mijn studielening. Er blijft daardoor maar een handvol woningen over in mijn regio, waar de hoofdprijs gevraagd wordt. In je eentje kom je er niet tussen. Waarom dan niet uit de Randstad verhuizen? Elke dag twee uur reizen is op lange termijn niet te doen en thuiswerken is geen belofte voor de toekomst."
Het platteland is voor ons ook geen optie. We wilden het wel ontdekken, maar komen allebei uit de stad. Zoveel groter en goedkoper zijn de woningen daar ook niet."
Mijn vriendin en ik zijn eind twintig, verdienen goed en hebben ruim 50.000 euro spaargeld. De financiering van een huis lijkt geen probleem, maar we komen er nauwelijks tussen zonder ons budget te verhogen. We zoeken een woning rondom Utrecht voor ruim 300.000 euro. Als zo'n woning vervolgens wordt verkocht voor 360.000 euro, dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn. We kunnen wel zoveel betalen, maar doen het niet. Dat is min of meer een principekwestie
Wat een ellende dat die mensen niet in de randstad kunnen wonen voor 200k... Vraag me ook af wat ze denken als dezelfde woning volgend jaar weer 50k duurder is :duh:
Hier irriteer ik me dus ook mateloos aan. Die eerste herken ik nog wel. €180K max hypotheek is modaal inkomen, maar min €20K (gemiddelde studieschuld) is €140K hypotheek en wss 130K max kunnen bieden, gewoon veel en veel te weinig. Dan zou ik ook blijven scheefwonen in m’n sociale huurwoning.

Maar zeker die tweede en derde. Zoveel mensen met oprechte woon-issues, en dit soort figuren stellen hun aankopen uit vanuit luxeproblemen en verwachten dan dat ze zielig gevonden worden ofzo? Sowieso in die derde case rijm ik ‘beide goed verdienen’, ‘€50.000 spaargeld’ en ‘€300.000 budget’ niet met elkaar. ‘Goed verdienen’ is als je beide anderhalf keer modaal pakt in mijn optiek. Ton € per jaar als stel. En dan nog prima als je voor €300K ipv half miljoen shopt aan de bovenkant van je budget, maar stel dan wel je verwachtingen bij en betaal meer of ga niet lopen miepen over principes als je in de stad Utrecht wil wonen.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 03 sep 2020, 12:21

Als je als stel allebei modaal verdient (is samen ca 70-75k bruto) heb je overigens ook weinig te klagen. Met een ton per jaar al helemaal niet.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 12:46

Ik heb een hele waslijst aan dingen waarin die is tekort geschoten en afspraken die die niet is nagekomen. Hij is zwaar ondermaats in communicatie en heeft ons een hoop informatie niet verschaft waar we wel om gevraagd hebben. Zag gisteren dat hij zelf het kantoor waar die voor werkt 5 sterren geeft bij google reviews :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2020, 12:48

Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar je hebt iets afgesproken. Wil je je allerlei sores en eventuele stress daarvoor voor op de hals halen? Mss een rustig gesprek aangaan en kijken hoe het loopt, anders gewoon de boel de boel laten?

JeroenT

Bericht door JeroenT » 03 sep 2020, 13:32

Philipoo schreef: 03 sep 2020, 12:46 Ik heb een hele waslijst aan dingen waarin die is tekort geschoten en afspraken die die niet is nagekomen. Hij is zwaar ondermaats in communicatie en heeft ons een hoop informatie niet verschaft waar we wel om gevraagd hebben. Zag gisteren dat hij zelf het kantoor waar die voor werkt 5 sterren geeft bij google reviews :lol:
Deze kun je aanschrijven.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... kelaardij/

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2020, 13:48

Philipoo schreef: 03 sep 2020, 12:46 Ik heb een hele waslijst aan dingen waarin die is tekort geschoten en afspraken die die niet is nagekomen. Hij is zwaar ondermaats in communicatie en heeft ons een hoop informatie niet verschaft waar we wel om gevraagd hebben. Zag gisteren dat hij zelf het kantoor waar die voor werkt 5 sterren geeft bij google reviews :lol:
Even er vanuit gaande dat die waslijst zaken zijn die niet direct gerelateerd zijn aan het huidige bod waar jullie mee bezig zijn, had je ook een deel van z'n commissie ingehouden als het vorige bod wel gewoon was doorgegaan? Stof tot nadenken...

Ik denk dat je vooral gefrustreerd bent over de samenwerking en nu je gram wilt halen door hem te passeren, maar dat is niet echt netjes in mijn optiek. Dan had je eerder duidelijker afspraken moeten maken of je afspraak over commissie tijdig schriftelijk moeten aanpassen imho.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 14:30

Onze frustraties waren er eerst inderdaad minder omdat het eerste bod goed genoeg leek. Echter hadden we voor dat eerste bod al aangegeven dat we alle biedingen wilden zien, graag informatie wilde over iedereen die langs was gekomen en iedereen die een aanvraag had gedaan voor een bezichtiging. Hij zou bijvoorbeeld in "move" alle informatie zetten over wie er langs waren geweest, wat er besproken was en wat hij had laten zien. Bieder 1 heeft aangegeven deels afgehaakt te zijn op iets wat de makelaar hem tijdens de bezichtiging niet had laten zien. Maar los van dat, hij heeft in move enkel van 1 kijkdag een aantal keer aangegeven dat een kijker "wel interesse had". Bij de volgende kijker stond er dan "leek ook geïnteresseerd". Van andere kijkdagen heeft hij niks op geschreven. Sterker nog, niks van al het eerder genoemde hebben we gehad; dit maakte ons eerst inderdaad niet uit want we wilden wel in zee met de eerste belangstellende.

Nu is het echter zo dat het met de eerste bieder niet door ging, en we geen idee hadden wie er verder nog interesse hadden. Daarnaast heeft de makelaar met kulverhaal opgehouden tegen bieder 2, wat compleet anders was dan wat we overlegd hadden en waardoor bieder 2 eigenlijk met alleen maar vraagtekens zat. Dit hebben we vervolgens zelf met bieder 2 op moeten lossen omdat we het vertrouwen in de communicatiewijze van de makelaar kwijt waren (Hij kon ons een kwartier na het gesprek niet eens vertellen waar hij het over gehad had). We hebben vervolgens alles met de biedingen etc zelf met bieder 2 geregeld. Vervolgens zelf met hun contact gehad over contract tekenen, technische keuring etc etc. Ik ben van mening dat de makelaar die ons hielp (en niet persé het bedrijf) hier gewoon echt tekort is geschoten.

Het bedrag waar het nu om zou gaan is maar 400€ (de bonus bovenop de afgesproken prijs) maar het is nu meer een principekwestie geworden.

mark123

Bericht door mark123 » 03 sep 2020, 14:53

Vrij simpel: bel hem op dat je niet tevreden bent en Ik werk hebt gedaan. Dat je een negatieve Funda beoordeling overweegt (zijn ze als de dood voor) maar een voldoende wil geven als hij z'n extra commissie laat varen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 14:56

mark123 schreef: 03 sep 2020, 14:53 Vrij simpel: bel hem op dat je niet tevreden bent en Ik werk hebt gedaan. Dat je een negatieve Funda beoordeling overweegt (zijn ze als de dood voor) maar een voldoende wil geven als hij z'n extra commissie laat varen.
Is ook het plan. Echter eerst wil ik de bankgarantie van de kopers hebben..

CRZ

Bericht door CRZ » 03 sep 2020, 15:01

matthyssie schreef: 03 sep 2020, 12:21 Als je als stel allebei modaal verdient (is samen ca 70-75k bruto) heb je overigens ook weinig te klagen. Met een ton per jaar al helemaal niet.
Hoho, luxe problemen zijn ook problemen. :crazy:

Elise

Bericht door Elise » 03 sep 2020, 15:27

mark123 schreef: 03 sep 2020, 14:53 Vrij simpel: bel hem op dat je niet tevreden bent en Ik werk hebt gedaan. Dat je een negatieve Funda beoordeling overweegt (zijn ze als de dood voor) maar een voldoende wil geven als hij z'n extra commissie laat varen.
Niet tevreden en negatieve beoordeling is prima, maar dit gebruiken om die extra commissie niet te betalen vind ik verre van netjes.

Krijg het idee dat Philipoo beter van begin af aan e.e.a. zelf had kunnen regelen via makelaarsland ofzo.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 15:33

Elise schreef: 03 sep 2020, 15:27
Niet tevreden en negatieve beoordeling is prima, maar dit gebruiken om die extra commissie niet te betalen vind ik verre van netjes.

Krijg het idee dat Philipoo beter van begin af aan e.e.a. zelf had kunnen regelen via makelaarsland ofzo.
We hebben 3 makelaars langs laten komen. Deze was veruit de goedkoopste en had ik goede ervaring mee want was ook de verkopende partij toen ik dit huis kocht. Dat de makelaar die ons huis nu behandelt zo'n flapdrol is konden wij toen niet weten. Daarnaast zijn alle beoordelingen op internet verder wel goed. Een "je had het beter zo kunnen regelen" is dus wel heel makkelijk gezegd.

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2020, 16:13

Beste is te doen wat jezelf het beste lijkt en wat je zelf netjes vind.
Maar vooral hier niet delen :tooth:

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 03 sep 2020, 16:26

Lezen er tegenwoordig ook al makelaars mee hier? :gek: :lol:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 03 sep 2020, 16:39

De hele wereld draait om DF toch? :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2020, 16:39

Chantage voor een goede beoordeling? Serieus?
Wat mij betreft zijn er 2 opties, een nette (de bonus betalen en er lering uit trekken) en een niet zo'n nette (de bonus niet betalen). Of je wel of niet een beoordeling op Funda zet moet hier los van staan. Beter zet je er wel een op, dan hebben anderen er ook nog iets aan. En dan wel een eerlijke uiteraard. ;)

En verder wat Luco zegt. :tooth:

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 03 sep 2020, 16:52

Of het gewoon met het bedrijf er over hebben dat het kut met peren was, en dat je een bonus niet helemaal terecht vind. Ze krijgen zo de kans zelf hier iets mee te doen, en als ze dat niet doen dan jammer geld en dan schrijf je een terech slechte recensie. Om daarmee te dreigen is misschien wel de verkeerde insteek. Ik zou als ondernemer dan de hakken in 't zand zetten.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 03 sep 2020, 16:55

Je wilde wat auto’s ruimen toch? Mooi door de pui heen rijden!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 03 sep 2020, 16:56

De dag dat Luco de voice of reason is zou ik echt gaan luisteren. Als het wat minder zwart wit was geweest had hij anders het huis over de balie geflikkerd!

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2020, 16:57

:lol:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 17:02

Ga niet dreigen met slechte recensies, die krijgen ze toch wel. Ga wel gewoon het gesprek aan dat ik de bonus niet terecht vind en niet wil betalen, met een lijst aan duidelijke argumenten erbij. Is ook oprecht op 1 makelaar gericht en de rest van het bedrijf werkt wel netjes.

JP

Bericht door JP » 03 sep 2020, 17:04

Wie is die over die afspraak begonnen van een bonus ? Die €400 is leergeld. Volgende keer beter dan maar. Sometimes you win, .....etc...etc...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 03 sep 2020, 17:07

Probleem is een beetje, 400 euro zijn die gasten echt te verwend voor om harder voor te lopen. Wat is 400 euro. Nou ja, kunnen ze misscchien eindelijk eens sokken kopen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 03 sep 2020, 17:09

tomgtr schreef: 03 sep 2020, 17:07 Probleem is een beetje, 400 euro zijn die gasten echt te verwend voor om harder voor te lopen. Wat is 400 euro. Nou ja, kunnen ze misscchien eindelijk eens sokken kopen.
Het was 1000 geweest met het eerste bod en daar deden ze ook al geen moeite voor

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2020, 17:22

tomgtr schreef: 03 sep 2020, 17:07 Probleem is een beetje, 400 euro zijn die gasten echt te verwend voor om harder voor te lopen. Wat is 400 euro. Nou ja, kunnen ze misscchien eindelijk eens sokken kopen.
Of een keer een paar schoenen zonder gespen :lollerdelol: :lollerdelol:

Plaats reactie