Hier irriteer ik me dus ook mateloos aan. Die eerste herken ik nog wel. €180K max hypotheek is modaal inkomen, maar min €20K (gemiddelde studieschuld) is €140K hypotheek en wss 130K max kunnen bieden, gewoon veel en veel te weinig. Dan zou ik ook blijven scheefwonen in m’n sociale huurwoning.Wimo schreef: 02 sep 2020, 17:27 Dit is toch ook wel vermaak..
https://www.nu.nl/economie/6074820/huiz ... schip.html
Mijn maximale hypotheek, zo'n 180.000 euro, is hard de grond ingedrukt door mijn studielening. Er blijft daardoor maar een handvol woningen over in mijn regio, waar de hoofdprijs gevraagd wordt. In je eentje kom je er niet tussen. Waarom dan niet uit de Randstad verhuizen? Elke dag twee uur reizen is op lange termijn niet te doen en thuiswerken is geen belofte voor de toekomst."Het platteland is voor ons ook geen optie. We wilden het wel ontdekken, maar komen allebei uit de stad. Zoveel groter en goedkoper zijn de woningen daar ook niet."Wat een ellende dat die mensen niet in de randstad kunnen wonen voor 200k... Vraag me ook af wat ze denken als dezelfde woning volgend jaar weer 50k duurder isMijn vriendin en ik zijn eind twintig, verdienen goed en hebben ruim 50.000 euro spaargeld. De financiering van een huis lijkt geen probleem, maar we komen er nauwelijks tussen zonder ons budget te verhogen. We zoeken een woning rondom Utrecht voor ruim 300.000 euro. Als zo'n woning vervolgens wordt verkocht voor 360.000 euro, dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn. We kunnen wel zoveel betalen, maar doen het niet. Dat is min of meer een principekwestie![]()
Maar zeker die tweede en derde. Zoveel mensen met oprechte woon-issues, en dit soort figuren stellen hun aankopen uit vanuit luxeproblemen en verwachten dan dat ze zielig gevonden worden ofzo? Sowieso in die derde case rijm ik ‘beide goed verdienen’, ‘€50.000 spaargeld’ en ‘€300.000 budget’ niet met elkaar. ‘Goed verdienen’ is als je beide anderhalf keer modaal pakt in mijn optiek. Ton € per jaar als stel. En dan nog prima als je voor €300K ipv half miljoen shopt aan de bovenkant van je budget, maar stel dan wel je verwachtingen bij en betaal meer of ga niet lopen miepen over principes als je in de stad Utrecht wil wonen.