Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Crookie
Auto: Dikke Bmw

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Crookie » 27 dec 2021, 21:59

MarkS schreef: 27 dec 2021, 21:36
Gert-jan schreef: 27 dec 2021, 20:42 Nu zijn we er zo ver ingerommeld, helemaal als ik bovenstaande lees met “wie A zegt moet ook B zeggen”, dat ik geen enkele vorm van ‘normaal’ meer terug ga zien aangezien we dit ook al geaccepteerd hebben. 100% vaccinatie gaat niet vanzelf lukken (enkel onder dwang) en dan nog zullen we met de maatregelen te maken blijven hebben aangezien oa de ziekenhuizen het niet aankunnen.
Dat noemen ze de realiteit.

Ik hoorde laatste iemand over Nederland praten als dat het hier wel China lijkt. Die was blijkbaar nog nooit in China geweest. En het is lastig reizen zonder vaccinatie en QR code.
Dat is nou precies zijn punt, de restricties en het controlerende element van vrije bewegingen.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 27 dec 2021, 22:02

Eric Z schreef: 27 dec 2021, 20:50 Kon je die QR code maar gebruiken, alles is dicht…
Zal volgend jaar weer zijn, zolang er niks veranderd aan de IC capaciteit. Als 85% vaccinatiegraad niet genoeg is om een lockdown te voorkomen is 100% dat ook niet.

En claims als “dat maakt niks uit” kloppen blijkbaar ook niet aangezien België en Duitsland (nog) niet in een dergelijk lockdown zitten omdat ze simpelweg meer IC capaciteit hebben.

MarkS

Bericht door MarkS » 27 dec 2021, 22:12

Gert-jan schreef: 27 dec 2021, 21:58 Realiteit maak je zelf, elke dag weer. Als iedereen in Nederland die zich wil laten vaccineren gewoon zich laat vaccineren/boosteren en de QR in de prullenbak had gemikt, dan hadden de ondernemers niet in een spagaat gezeten met hoge boetes.

Dit hele systeem van het gebruiken van een QR code, om bv uit eten te mogen of te reizen, bestaat omdat er mensen zijn die het gebruiken en/of zich er veilig bij voelen. Als ook maar 50% gezegd zou hebben, leuk die code maar ik gebruik hem nooit, dan had de QR ook geen bestaansrecht gehad.
Dat is toch precies wat ik zeg, dit is nu de realiteit. Allemaal heel leuk die “als dan” (ik leg me er niet bij neer) beschouwingen. Laat je je niet prikken, testen en of gebruik je geen QR code dan weet je wat de consequenties zijn. Daar kun je heel lang verongelijkt over doen maar dat verandert weinig aan de situatie.

FDD

Bericht door FDD » 27 dec 2021, 22:27

MarkS schreef: 27 dec 2021, 21:36
Gert-jan schreef: 27 dec 2021, 20:42 Dat mensen willen prikken & boosteren heb ik helemaal geen moeite mee, een ieder doet het immers om zijn/haar eigen redenen.

Maar dat iedereen de QR code omarmt en blijft gebruiken kan ik maar niet bij komen in mijn hoofd. Het is inmiddels meer dan duidelijk geworden dat het schijnveiligheid is.

Ik weet ook zeker dat als je een ieder voor de Corona crisis gevraagd had “Zou jij iemand uitsluiten op basis van medische/vaccinatie keuze?” Dan zou iedereen keihard nee zeggen.

Nu zijn we er zo ver ingerommeld, helemaal als ik bovenstaande lees met “wie A zegt moet ook B zeggen”, dat ik geen enkele vorm van ‘normaal’ meer terug ga zien aangezien we dit ook al geaccepteerd hebben. 100% vaccinatie gaat niet vanzelf lukken (enkel onder dwang) en dan nog zullen we met de maatregelen te maken blijven hebben aangezien oa de ziekenhuizen het niet aankunnen.
Dat noemen ze de realiteit.

Ik hoorde laatste iemand over Nederland praten als dat het hier wel China lijkt. Die was blijkbaar nog nooit in China geweest. En het is lastig reizen zonder vaccinatie en QR code.
Bullshit….

Je reist blijkbaar niet vaak en staaft je theorie daarop. In de praktijk gaat het prima zonder vaccinatie en QR en dat meer dan 200 dagen per jaar.

MarkS

Bericht door MarkS » 27 dec 2021, 22:35

Haha, bullshit. Frankrijk vervangt de QR code door de vaccinatiepas. Dus alleen testen (vind ik ook lastig persoonlijk maar dat terzijde) wordt niet meer geaccepteerd. Andere landen in 3, 2, 1. Maar blijkbaar vind jij het prima gaan zo. Ook geen werkgever die lastig doet wss. En overal heen kunnen reizen. Houden zo. ;-)

JP

Bericht door JP » 27 dec 2021, 22:44

Frankrijk doet dat omdat er te veel gefraudeerd wordt….zeggen ze.

MarkS

Bericht door MarkS » 27 dec 2021, 22:47

Zijn we in Nederland minder goed in idd.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 dec 2021, 22:49

Je kan dit verhaal ook omdraaien. Kinderen niet vaccineren, bloedtransfusie weigeren. We spugen er al generaties op. Kinderen die niet op creche mogen zonder vaccinatie. Nu doet zo’n 15 pct van de bevolking alsof ze de dappere geuzen en batavieren en een hogere intelligentievorm van het land zijn. Iets overschattend.

Is vaccinatie 100 pct beschermend of veilig? Nee, dat is overigens geen enkel medicijn.

Is het vervelend zo’n QR code als je niet gevaccineerd bent? Vast. Maar de hoogdravende beredeneringen over holocaust, schenden van rechten en weet ik niet wat meer. Nogal overdreven. En helemaal als we dit dan ook afschuiven op WEF en er verbod op bezit, en weet ik niet allemaal bij slepen.

Je wil geen vaccinatie. Prima. Een grote meerderheid heeft die wel gehaald en zal het (voor een groot deel) jeuken of de minderheid die niet meedeed wat beperkingen hebben. Vervelend, ja, wereldschokkend, nee. En nee ik geloof dus niet dat het een onderdeel van een groot plan is om de burgers te pesten of vermoorden.

jos_br

Bericht door jos_br » 27 dec 2021, 23:17

MarkS schreef: 27 dec 2021, 22:12
Gert-jan schreef: 27 dec 2021, 21:58 Realiteit maak je zelf, elke dag weer. Als iedereen in Nederland die zich wil laten vaccineren gewoon zich laat vaccineren/boosteren en de QR in de prullenbak had gemikt, dan hadden de ondernemers niet in een spagaat gezeten met hoge boetes.

Dit hele systeem van het gebruiken van een QR code, om bv uit eten te mogen of te reizen, bestaat omdat er mensen zijn die het gebruiken en/of zich er veilig bij voelen. Als ook maar 50% gezegd zou hebben, leuk die code maar ik gebruik hem nooit, dan had de QR ook geen bestaansrecht gehad.
Dat is toch precies wat ik zeg, dit is nu de realiteit. Allemaal heel leuk die “als dan” (ik leg me er niet bij neer) beschouwingen. Laat je je niet prikken, testen en of gebruik je geen QR code dan weet je wat de consequenties zijn. Daar kun je heel lang verongelijkt over doen maar dat verandert weinig aan de situatie.
En wanneer iemand dit weer gaat vergelijken met iets uit een tijd geleden, schreeuwen sommige weer moord en brand. Het is dus een niet normale realiteit, voor mij niet meer uit te leggen. Zeker niet wanneer er behoorlijk wat mensen in mijn directe omgeving domweg een tijd ziek zijn, en zich nog steeds niet goed voelen na de prikken. En die QR code gaat nog een hoop narigheid brengen.

Jos.

MarkS

Bericht door MarkS » 27 dec 2021, 23:24

Een minderheid die heel vaak en hard roept maakt ook nog geen meerderheid.

Verder compleet eens met Tom, maar dat zal geen verrassing zijn.

Over zieken agv vaccinatie, dat is heel erg vervelend en dat gun je niemand. Ik vind het wel opvallend dat die voorbeelden vrijwel altijd uit dezelfde hoek komen en dat ik bijvoorbeeld in mijn eigen omgeving, die vrijwel allemaal gevaccineerd of inmiddels geboosterd zijn, die voorbeelden volstrekt niet ken. Wat klachten na vaccinatie/booster, zeker. Maar nog niks wat niet na een aantal weken wegtrekt en geen ernstige bijwerkingen laat staan overlijdens (die ik overigens wel ken nav een Corona besmetting helaas).
Laatst gewijzigd door MarkS op 27 dec 2021, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 27 dec 2021, 23:25

Te huur: achterhuis, smal, geen verlichting of verwarming. Eventueel extra plek voor nog 7 man. Te bereiken via een boekenkast. Je mag er een dagboek bijhouden.

MarkS

Bericht door MarkS » 27 dec 2021, 23:26

:mrgreen:

Kan eigenlijk niet hè die “vergelijkingen” met dagboeken

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 dec 2021, 23:34

Zelfde hier. Ik ken persoonlijk niemand die serieuze bijwerkingen heeft gehad van vaccinatie. Ook ken ik niemand die serieus ziek is geweest van covid na vaccinatie. Ik ken wel mensen die een beetje of redelijk ziek waren van covid na vaccinatie. Waren die erger ziek geweest zonder vaccinatie? We zullen het nooit weten.

Wel ken ik helaas verschillende mensen die zijn overleden aan covid voordat er gevaccineerd werd. Ook ken ik verschillende mensen die een jaar of meer na besmetting totale wrakken zijn. En dat zijn geen 50 plussers.

Zal wel allemaal toeval zijn dat mijn ervaring gelijk loopt met wat de mainstream media en mainstream wetenschap ook vaststelt. Maar of ik nou de msm en wetenschap volg of op mijn eigen ervaringen af ga, de conclusie blijft voor mij gelijk.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 dec 2021, 00:01

Sluit me aan bij de sprekers hierboven. Ken in m’n straat, buurt, vrienden en kennissenkring ook niemand die na vaccinatie ernstig ziek of erger is geworden.

Afgelopen donderdag de Moderna boosterprik gekregen. De dagen erna licht rillerig en koortsig, allemaal te voorspellen reacties. Nu weer alles ok. Vanaf nu twee keer per jaar boosteren? Prima.

Elise

Bericht door Elise » 28 dec 2021, 00:26

Dit is de data per gemeente van de RIVM (scroll even naar beneden voor de laatste cijfers).
https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ ... latief.csv
Laatste 2 getallen de absolute aantallen "Hospital_admission" en "Deceased"
Nu is het één niet perse het logisch gevolg van het ander, maar ik heb het vage vermoeden dat als je aan de beurt bent voor ziekenhuis opname vanwege Covid er stront aan de knikker is......

Verder helemaal eens met Tomgtr.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 28 dec 2021, 01:08

Mooi te zien dat er vele het met elkaar eens zijn hierboven, vast niet anders dan 85% die het ook met elkaar eens zijn dat vaccineren de uitweg uit deze pandemie is. Wel vind ik het grappig dat alles wat er maar te schreeuwen valt, uit het eigenlijk te noemen 'wappie' kamp, hierboven door alle mensen gepost word die aangeven gevaccineerd te zijn. Dit terwijl ik hier geen 1 woord over gerept heb in mijn post.

Het enige wat ik aangeef is, laat iedereen vrij in zijn/haar keuze wat betreft vaccineren en als we diep in ons hart kijken dan is een QR code voor toegang toch geen oplossing anno 2021? Zoals gezegd weet ik zeker dat een ieder keihard NEE zou hebben gezegd op voorhand. Maar inmiddels zitten we er zo diep in dat het ons of niks interesseert of het nou eenmaal DE consequentie is van je keuze.

We weten allemaal dat het helpt, maar van verplichten is nooit samenhorigheid gekomen. Wil je nog een SAMENleving hebben na Corona dan denk ik dat er echt wat anders zal moeten gebeuren. Ik heb ook niet de wijsheid in pacht maar wat ik nu zie ontstaan is een monster waarvan ik zeker weet dat niemand hem op voorhand had willen hebben. Ook niet met de huidige dodentallen, ik heb immers nooit iemand horen klagen over de griepdoden welke in aantallen (let op: ik zeg niet dat Covid een ''griepje'' is, voor ik die aan de broek krijg) toch wel erg overeen komen. Ik kan helaas voor beide kampen niet zeggen of het dankzei de maatregelen is of niet aangezien ik daar te veel verschillende dingen over lees.

MarkS

Bericht door MarkS » 28 dec 2021, 01:35

Je zegt niet dat COVID een griepje is maar in dezelfde zin zeg je wel dat het aantal griep doden overeenkomt. Dan haal je er nog even de incl en excl maatregelen factor bij. Maar wat je nou precies daarmee wilt onderbouwen of aangeven ontgaat me eerlijk gezegd. Verder denk ik niet dat alle posts hierboven een reactie waren op jouw post. Deze dan weer wel. ;-)

Iets anders … linkje naar vormen van bias in de psychologie, wie herkent ze?

(ik spreek niemand specifiek aan, is voor iedereen goed om zich hiervan bewust te zijn, ook in de context van deze discussie)

https://progressiegerichtwerken.nl/cogn ... -effecten/

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 28 dec 2021, 02:06

Blijkbaar is feiten benoemen ook niet gewenst, feit is dat in absolute aantallen de griep en covid doden elkaar niet echt ontlopen. Het verschil is enkel dat we nu doortellen waar we het eerder per jaar deden.

Feit is ook dat we nu maatregelen hebben en dat met griep nooit gehad hebben. Vandaar dat ik hem aanhaal, voordat ik die als excuus krijg. Echter is er ook geen keiharde onderbouwing (anders zie ik het graag) dat de maatregelen zoveel doden hebben voorkomen. Vaak blijft dat ook hangen bij schattingen, echter zijn diezelfde schattingen er ook voor bv zelfdodingen of verloren qualitative levensjaren.

Maar goed al met al moet ik vooral dat soort dingen altijd verdedigen op de een of andere manier terwijl we ondertussen de draak van een QR samenleving, waar mijn vragen meestal over gaan, ondertussen negeren want ik zei iets over griepdoden of iemand anders heeft ondertussen China of de 2e wereldoorlog alweer van stal gehaald.

MarkS

Bericht door MarkS » 28 dec 2021, 02:25

De feiten en relatieve oversterfte griep vs corona

Https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... epage=true

Wereld bestaat uit meer dan Nederland

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/27 ... or-corona/

https://www.hopkinsmedicine.org/health/ ... vs-the-flu

“The COVID-19 situation continues to change, sometimes rapidly. Doctors and scientists are working to estimate the mortality rate of COVID-19. At present, it is thought to be substantially higher (possibly 10 times or more) than that of most strains of the flu.”

https://www.arcgis.com/apps/dashboards/ ... 7b48e9ecf6

Griep 2020/2021

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 28 dec 2021, 02:40

Je eerste link spreekt over een verwachte oversterfte, dat is in mijn optiek geen feit. Ze hadden minder verwacht dan het jaar ervoor aangezien ze geen pandemie verwacht hadden (wie wel…).

Het is leuk om de rest vd wereld erbij te betrekken maar ik krijg ook altijd het verwijt dat dat niet mag aangezien het nooit 1 op 1 vergelijkbaar is. Verder ook in die link ‘waarschijnlijk zijn het er nog veel meer’ en ‘overleden aan de gevolgen van’. Het is nog steeds zo dat vooral mensen overlijden met onderliggende problemen, daar alles en iedereen maar voor prikken om risico te verlagen is een keuze en ik denk dan dat je met 85% flinke bereidwilligheid hebt gevonden.

Maar dan wat anders, stel er was een nieuw soort griep gekomen (zelfde vorm, maar nieuw dus geen immuniteit) hadden we dan hetzelfde gereageerd als nu op Covid?

Ik weet niet of het je opgevallen is maar we doen heel voorzichtig over de Omikron variant want heel besmettelijk, maar wellicht is dit wel de beste variant om rond te laten gaan zodat iedereen natuurlijke antistoffen op kan bouwen.

Ps. Bedankt voor de info, ik kan het waarderen dat je er linkjes bij zet.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 28 dec 2021, 02:44

MarkS schreef: 27 dec 2021, 22:35 Haha, bullshit. Frankrijk vervangt de QR code door de vaccinatiepas. Dus alleen testen (vind ik ook lastig persoonlijk maar dat terzijde) wordt niet meer geaccepteerd. Andere landen in 3, 2, 1. Maar blijkbaar vind jij het prima gaan zo. Ook geen werkgever die lastig doet wss. En overal heen kunnen reizen. Houden zo. ;-)
Dit is overigens alleen voor evenementen en de Horeca :wink:
Vanaf 15 januari past Frankrijk de coronapas aan. De bestaande wordt vervangen door een vaccinatiepas. Negatieve tests zijn dan niet meer voldoende om toegang te krijgen tot een evenement of horecagelegenheid.

MarkS

Bericht door MarkS » 28 dec 2021, 03:34

Scherp. Overigens was bullshit de uitspraak van FDD die ik alleen herhaalde en daarop reageerde met een voorbeeld waaruit in mijn ogen blijkt dat het misschien toch niet zo “prima” (ook zijn woorden) gaat allemaal zonder vaccinatie en QR code. Of dat in Frankrijk nu wel of niet voor reizen geldt. Straks reis je misschien nog 3G, zonder vaccinatie en QR maar dus wel met test naar een land dat een 2G beleid heeft ingevoerd. En dan? Wat ga je daar doen. Laat ik even buiten beschouwing dat die QR code ook wordt gebruikt voor testuitslagen. En los van wat overheden doen zijn er ook nog werkgevers die een beleid (in)voeren. Dus ik vroeg me bijvoorbeeld af of zijn werkgever dat ook prima vind, ik neem niet aan dat hij 200 dagen per jaar privé “reist”.

Uit je reactie mbt de griep vs corona linkjes blijken toch meerdere vormen van bias … ;-) maar dat zal bij mij ongetwijfeld ook het geval zijn dus ik ga nu echt pitten. Morgen gezond weer op!

Tom

Bericht door Tom » 28 dec 2021, 10:50

tomgtr schreef: 27 dec 2021, 22:49
Is het vervelend zo’n QR code als je niet gevaccineerd bent? Vast. Maar de hoogdravende beredeneringen over holocaust, schenden van rechten en weet ik niet wat meer. Nogal overdreven.
Klopt, mits we het afschaffen nadat corona is afgezwakt tot een griepje. Ik vind een vaccinatiepaspoort en QR-codes logisch in tijden van een pandemie, dat is een noodgreep waarmee we dachten de boel sneller open te kunnen gooien. Maar ik ben bang dat het blijft. En dan heb ik het niet over een noodwet die het mogelijk maakt om weer in te voeren mocht het echt oplaaien, laat dat inderdaad lekker in het wetboek staan voor het geval dat. Echter zodra corona is afgezwakt (helemaal weg zal het niet gaan) tot iets wat op de griep lijkt dan moet er een moment komen dat ze stoppen. Dan kun je boos worden op die 15% maar over afschaffen hoor ik politici niet, daarmee wekken ze zelf argwaan die ze gemakkelijk kunnen wegnemen. In tegendeel, de politiek begon op dag één zelf over het oude en nieuwe normaal.

Ik vind die vrijheid belangrijker en neem de eventuele risico's (bij iemand in een ruimte zijn die iets onder de gelederen heeft) voor lief, net zoals voor corona, mits de verschijnselen een paar dagen in bed zijn voor gezonde mensen en de zorg ingericht kan worden dat het behapbaar is voor zwakkeren. Griep en verkoudheid (beide ook besmettelijk) nemen we ook al jaren op diezelfde manier voor lief. En als je een zwakke gezondheid hebt dan haal je vrijwillig een griepprik.

Wie van de voorstanders vind dat vaccinatiepaspoorten/QR-codes moeten blijven?
Het enige wat mag blijven zijn mondkapjes bij verkoudheid. Niet verplicht, wel vrijwillig, zoals in Azië.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 28 dec 2021, 10:59

Tom schreef: 28 dec 2021, 10:50 Het enige wat mag blijven zijn mondkapjes bij verkoudheid. Niet verplicht, wel vrijwillig, zoals in Azië.
En thuis blijven bij klachten.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 28 dec 2021, 11:26

Helemaal mee eens Tom. Maar om nu zo tegen te zijn omdat je vanuit gaat dat blijft lijkt me iets prematuur.

Sommige mensen hebben moeite met vaccinatie, prima. Sommige mensen hebben moeite met QR, prima. Sommige mensen hebben moeite met lockdown, prima. Sommige mensen hebben moeite met huidige politiek, prima. Sommige mensen hebben moeite met invloed WEF, prima.

Maar is is een groep die werkelijk overal tegen zijn, overal moeite mee hebben, in alles een kwaad plan zien. Trump werd pas uitgejouwd omdat hij zei geboostered te zijn. Het is die ontevreden groep die nu de boventoon voert in elke discussie lijkt het. Het is in NL gelukkig een minderheid. In USA de helft ongeveer. En dat is wel degelijk gevaarlijk in mijn opinie.

Ik zie hier mensen met heel redelijke en genuanceerde berichten die ik ook echt met aandacht lees. Kees bijvoorbeeld. Maar mensen die overal maar tegen zijn daar schiet de wereld weinig mee op denk ik. Er waren altijd al mensen die protesteerden bij G8 of wat dan ook, met tentjes sliepen op damrak. Die zagen we vooral als linkse ongewassen niksnutten die wat lang in de peuter puberteit bleven hangen. Nu is het ook nog een andere groep.

En ik kan je voorspellen, als alle verdachtmakingen over het vaccin over tijd ongegrond bleken te zijn, als de QR code vergeten is, ze zullen niet van gedachte veranderen.

Plaats reactie