Re: Tesla Model 3
Geplaatst: 04 dec 2019, 12:32
Heb de afgelopen dagen opnieuw de kans gekregen wat km’s in een Model 3, ditmaal de instapper, te maken. Eigenaardigheden die je eerder niet gezien hebt vallen dan op.
De dakstijl tussen A en B zuil zit je bij in- en uitstappen snel in de weg. En zittend op de goede stoelen zit je met je benen nog vrij hoog. Dat accupakket verloochent zich niet, dat slokt ruimte op. Zie hier ook het bestaansrecht van de aanstaande Model Y.
Heb altijd gedacht dat de elektronica en software die bij de ruitenwisser sensoren hoort bij ‘third party’ leveranciers worden ingekocht. Mocht dit bij Tesla inderdaad het geval zijn dan moeten ze snel van leverancier switchen. Dat systeem werkt ronduit beroerd. Waarschijnlijk is het een ‘in house’ product maar op deze manier levert het alleen maar ergernis op. De bediening van de ruitenwissers hoort trouwens gewoon via stengels en/of knoppen te verlopen. Op een slechte weg op het scherm op zoek moeten naar de juiste knoppen en die dan ook nog snel kunnen indrukken werkt niet.
Het afrolgeluid van de erg goede Michelin PS4’s is luid. Het geluid komt niet zozeer door de wielkasten binnen, het is meer de ophanging (rubbers) die het geluid doorgeeft. Op youtube bestaat er van Bjorn Nyland een video waarin een Noor met een twintigtal anti-dreun matten in de weer is geweest om het geluid te dempen. Dit is ‘m in meer of mindere mate gelukt. Het geluid is vooral anders geworden. Ik zeg dat de Model 3 vwb rolgeluiden luid is, ik overdrijf, maar mijn oude 118d is stiller. Tesla loopt met deze fijnastemming van wind en vooral rolgeluiden duidelijk achter op de premium Europese merken. Heb ook al gehoord dat de modellen die momenteel worden uitgeleverd een betere geluidsisolatie hebben.
Het bereik van de auto met het 55 kWh pakket is matig. Van de 55 kWh kunnen er slechts 50 effectief gebruikt worden. Met een kruissnelheid van 130 km/h verbruikt de auto 25 kWh per uur. Omgerekend is het bij die snelheid met een buitentemperatuur van 10 graden celsius bij 260 km voorbij. Er daarbij vanuit gaand dat je met 100% acculading bent begonnen en tot 0% bent doorgereden. In de praktijk haal je dat dus niet. En bij lagere temperaturen haal je bij die snelheden in de praktijk nog niet eens 200 km. Die verlaging van de maximumsnelheid is geen straf voor rijders van de Model 3 Standard Range Plus. Anderzijds, als je een Randstad tijger bent, en je jaarlijkse kilometrage beperkt is, zal er prima mee te leven zijn. Er zal hoe dan ook veel met de laadkabels gezeuld moeten worden.
De ergernis die ik bij daglicht in de auto van Han met betrekking tot ‘de plint’, het dashboard, ondervond, had ik deze keer niet. Stoelen en dashboard waren dit keer in een maagdelijk witte kleur uitgevoerd. Of het door die kleur (itt tot dat wat kitscherige plinthout) of door het feit dat we alleen bij donker gereden hebben, het kale en lage dashboard stoorde me ditmaal veel minder.
In mijn jonge jaren reed ik Alfa. Roest en problemen met de elektrische bedrading konden het plezier van het bezit van deze mooie Italianen bederven, maar geen haar op m’n hoofd die eraan dacht naar een Duitser over te stappen. De huidige ik zou er in de vorige eeuw dan waarschijnlijk weer geen moment over denken om die slechte kwaliteit van die Alfa’s te kunnen accepteren. De Tesla Model 3 mag dan wat onvolkomenheden hebben, hij staat kwalitatief veel dichter bij de premium Duitsers dan de Alfa’s van vroeger. Op kraakjes en piepjes heb ik de auto (met 10.000 km op de klok) tijdens de verschillende ritten niet kunnen betrappen. Hij zit gewoon erg goed in elkaar.
Feit blijft dat de Model 3 een fantastisch sturende auto is. Mede door de erg directe besturing is de grip op de neus enorm. Door het lage zwaartepunt en de relatief sportieve vering/demping blijft de auto bij actief stuurwerk altijd superstabiel. Hij is qua sturen met een moderne 911 te vergelijken in de zin dat beide auto’s zonder provocaties niet om hun as willen draaien (wellicht de Model 3 ook met provocaties niet), maar door de goeie feedback en extreem scherpe voorkant toch kunnen entertainen. Tijdens de rit in de Model 3 Performance van Han zijn we er door de drukte niet aan toe gekomen de auto op hoge snelheid te testen. Ditmaal in de Standard Range Plus kon dit wel (Duitsland ligt dicht bij. België is ook niet zo ver). Ik verbaasde me erover hoe ontiegelijk snel de auto tot de gelimiteerde 225 op de GPS doortrekt. De hufterige versnelling vanuit stilstand van de Performance mag ‘m dan ontbreken (het gaat nog steeds heel erg snel), het was in deze instapper de eerste keer dat ik ‘m tot topsnelheid kon doortrekken, en dat voelde indrukwekkend. Ik verwacht dat de ID.3 van Volkswagen, alsook de afgeleide merken en types die van het MEB platform van Volkswagen/Ford gebruik gaan maken de grootste concurrenten van de Model 3 zullen worden. Top afwerking, goede geluidsisolatie, alle sterke punten die de Duitse automobielindustrie nu ook al biedt + een goede actieradius. Maar ik heb ook begrepen dat het basismodel van de ID.3 een op 160 km/h afgeregelde topsnelheid heeft en ‘slechts’ in 8 seconden tot de 100 km/h accelereert. In een direct vergelijk tussen auto’s zijn mensen toch gevoelig voor die waarden. Ik verwacht daarom dat Tesla zich op termijn makkelijker als de echt sportieve variant in het C en D segment kan profileren.
De dakstijl tussen A en B zuil zit je bij in- en uitstappen snel in de weg. En zittend op de goede stoelen zit je met je benen nog vrij hoog. Dat accupakket verloochent zich niet, dat slokt ruimte op. Zie hier ook het bestaansrecht van de aanstaande Model Y.
Heb altijd gedacht dat de elektronica en software die bij de ruitenwisser sensoren hoort bij ‘third party’ leveranciers worden ingekocht. Mocht dit bij Tesla inderdaad het geval zijn dan moeten ze snel van leverancier switchen. Dat systeem werkt ronduit beroerd. Waarschijnlijk is het een ‘in house’ product maar op deze manier levert het alleen maar ergernis op. De bediening van de ruitenwissers hoort trouwens gewoon via stengels en/of knoppen te verlopen. Op een slechte weg op het scherm op zoek moeten naar de juiste knoppen en die dan ook nog snel kunnen indrukken werkt niet.
Het afrolgeluid van de erg goede Michelin PS4’s is luid. Het geluid komt niet zozeer door de wielkasten binnen, het is meer de ophanging (rubbers) die het geluid doorgeeft. Op youtube bestaat er van Bjorn Nyland een video waarin een Noor met een twintigtal anti-dreun matten in de weer is geweest om het geluid te dempen. Dit is ‘m in meer of mindere mate gelukt. Het geluid is vooral anders geworden. Ik zeg dat de Model 3 vwb rolgeluiden luid is, ik overdrijf, maar mijn oude 118d is stiller. Tesla loopt met deze fijnastemming van wind en vooral rolgeluiden duidelijk achter op de premium Europese merken. Heb ook al gehoord dat de modellen die momenteel worden uitgeleverd een betere geluidsisolatie hebben.
Het bereik van de auto met het 55 kWh pakket is matig. Van de 55 kWh kunnen er slechts 50 effectief gebruikt worden. Met een kruissnelheid van 130 km/h verbruikt de auto 25 kWh per uur. Omgerekend is het bij die snelheid met een buitentemperatuur van 10 graden celsius bij 260 km voorbij. Er daarbij vanuit gaand dat je met 100% acculading bent begonnen en tot 0% bent doorgereden. In de praktijk haal je dat dus niet. En bij lagere temperaturen haal je bij die snelheden in de praktijk nog niet eens 200 km. Die verlaging van de maximumsnelheid is geen straf voor rijders van de Model 3 Standard Range Plus. Anderzijds, als je een Randstad tijger bent, en je jaarlijkse kilometrage beperkt is, zal er prima mee te leven zijn. Er zal hoe dan ook veel met de laadkabels gezeuld moeten worden.
De ergernis die ik bij daglicht in de auto van Han met betrekking tot ‘de plint’, het dashboard, ondervond, had ik deze keer niet. Stoelen en dashboard waren dit keer in een maagdelijk witte kleur uitgevoerd. Of het door die kleur (itt tot dat wat kitscherige plinthout) of door het feit dat we alleen bij donker gereden hebben, het kale en lage dashboard stoorde me ditmaal veel minder.
In mijn jonge jaren reed ik Alfa. Roest en problemen met de elektrische bedrading konden het plezier van het bezit van deze mooie Italianen bederven, maar geen haar op m’n hoofd die eraan dacht naar een Duitser over te stappen. De huidige ik zou er in de vorige eeuw dan waarschijnlijk weer geen moment over denken om die slechte kwaliteit van die Alfa’s te kunnen accepteren. De Tesla Model 3 mag dan wat onvolkomenheden hebben, hij staat kwalitatief veel dichter bij de premium Duitsers dan de Alfa’s van vroeger. Op kraakjes en piepjes heb ik de auto (met 10.000 km op de klok) tijdens de verschillende ritten niet kunnen betrappen. Hij zit gewoon erg goed in elkaar.
Feit blijft dat de Model 3 een fantastisch sturende auto is. Mede door de erg directe besturing is de grip op de neus enorm. Door het lage zwaartepunt en de relatief sportieve vering/demping blijft de auto bij actief stuurwerk altijd superstabiel. Hij is qua sturen met een moderne 911 te vergelijken in de zin dat beide auto’s zonder provocaties niet om hun as willen draaien (wellicht de Model 3 ook met provocaties niet), maar door de goeie feedback en extreem scherpe voorkant toch kunnen entertainen. Tijdens de rit in de Model 3 Performance van Han zijn we er door de drukte niet aan toe gekomen de auto op hoge snelheid te testen. Ditmaal in de Standard Range Plus kon dit wel (Duitsland ligt dicht bij. België is ook niet zo ver). Ik verbaasde me erover hoe ontiegelijk snel de auto tot de gelimiteerde 225 op de GPS doortrekt. De hufterige versnelling vanuit stilstand van de Performance mag ‘m dan ontbreken (het gaat nog steeds heel erg snel), het was in deze instapper de eerste keer dat ik ‘m tot topsnelheid kon doortrekken, en dat voelde indrukwekkend. Ik verwacht dat de ID.3 van Volkswagen, alsook de afgeleide merken en types die van het MEB platform van Volkswagen/Ford gebruik gaan maken de grootste concurrenten van de Model 3 zullen worden. Top afwerking, goede geluidsisolatie, alle sterke punten die de Duitse automobielindustrie nu ook al biedt + een goede actieradius. Maar ik heb ook begrepen dat het basismodel van de ID.3 een op 160 km/h afgeregelde topsnelheid heeft en ‘slechts’ in 8 seconden tot de 100 km/h accelereert. In een direct vergelijk tussen auto’s zijn mensen toch gevoelig voor die waarden. Ik verwacht daarom dat Tesla zich op termijn makkelijker als de echt sportieve variant in het C en D segment kan profileren.