Martijn’s autodraadje >

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn auto topic

Bericht door Martijn_bmw » 23 jun 2018, 17:52

Vandaag weer thuis van 12 dagen door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk toeren.

Erg leuk om weer eens te doen, veel binnendoor gereden lekker bergpassen pakken en ook eindelijk eens de Stelvio gereden. Meer van Annecy en Como zijn echte aanraders erg mooie omgeving en veeeeeel leuke stuur wegen :df:

3600km gemaakt en dat beviel prima! De auto is een mooie combinatie van sportief genoeg om leuke bergpassen te rijden en comfortabel genoeg om ff 1000km terug naar huis over de peage te gaan.

Torretje blijft me ook in positieve zin verbazen qua verbruik, gemiddeld nog altijd zo’n 1 op 15 over en tank ookal was bijvoorbeeld de Stelvio op het 1 op 4 :df: :tooth:

Ook met 220pk en 320nm op 1360kg kom je nooit wat te kort, sneller is natuurlijk altijd leuker maar heb nergens het gevoel gehad dat ik het uiterste moest vragen om vlot door te kunnen rijden.

Eigenlijk mist er echt maar 1 ding in deze auto.... en dat is die verrekte 6 cilinder sound :tooth:

Bij thuiskomst weer even lekker gewassen staat er weer netjes bij, afgetankt, olie op peil (vreemd genoeg bijna niks verbruikt nu) en bandjes weer op spanning (0,2bar er uit gereden ook niet vreemd op zo’n afstand)

Afbeelding

Afbeelding

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn auto topic

Bericht door Mike R32 » 23 jun 2018, 18:29

Leuk verhaal Martijn :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Mijn auto topic

Bericht door JP » 23 jun 2018, 19:29

Ideaal voor de lange afstand doch zelfs als de huidge auto bevalt, blijf je toch kijken naar wat anders.....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn auto topic

Bericht door Martijn_bmw » 23 jun 2018, 23:57

Ach kijken blijft leuk maar de drang om echt iets anders te kopen is er vele malen minder dan afgelopen jaar.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3643
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn auto topic

Bericht door RJK » 24 jun 2018, 08:49

Lekker km’s gemaakt zeg. Jaloers op je tripje!

WillemBoer
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Re: Mijn auto topic

Bericht door WillemBoer » 24 jun 2018, 15:17

Keurig verbruik hoor! Je hebt heel wat geld bespaard nu, kun je mooi bijleggen als je iets anders gaat halen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn auto topic

Bericht door Martijn_bmw » 24 jun 2018, 15:30

Haha precies :mrgreen:

Ritje was echt top! Moet ik weer vaker doen :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn auto topic

Bericht door Knot » 25 jun 2018, 08:46

Heerlijke trip hoor ik ben jaloers.

Blijft idioot die prijzen van e90 330i en ook 130i etc. 10 jaar oud 18k ik hoef ze niet. 10x liever een f30 320i dan

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn auto topic

Bericht door Martijn_bmw » 25 jun 2018, 08:51

Dat gevoel heb ik dus ook een beetje, vind ze wel leuk en 6 cilinder blijft gaaf maar niet tegen elke prijs.
Ze zijn mij te duur...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn auto topic

Bericht door Mike R32 » 25 jun 2018, 09:00

Maar als je gaat inruilen verdien je je geld wel weer terug. Ik heb persoonlijk liever een E90 325 uit 2012 dan een F30 320 uit 2014. Voor mij een zes cilinder altijd boven een vier cilinder met turbo. Bovendien vind ik het rijgedrag, afwerking en uiterlijk van een E90 veel mooier. Heb een paar keer in een F30 320 en 328 gereden, auto voelt minder degelijk aan en de besturing vind ik helemaal niets. Maar goed er zullen er genoeg zijn die het niet met me eens zijn.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1413
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Mijn auto topic

Bericht door martll » 25 jun 2018, 09:12

Voor mij precies het tegenovergestelde. Veel liever een F30.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn auto topic

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 09:45

Schitterende rit Martijn! Mooi om te lezen.

Om in te haken op de discussie in de laatste posts, ik begrijp dat ze veel geld vragen voor een E90. Maar buiten dat, waarom '10x liever' of 'veel liever' kiezen voor een F30? Mooier? Beter afgewerkt? Of gewoon 'omdat nieuwer'?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn auto topic

Bericht door Arthur » 25 jun 2018, 09:50

Veel 'mooier' dan die inmiddels ouwe meuk uit de E serie en daarom dus ook 'nieuwer'. En ik vraag mij of inruilen van zo'n 6 cilinder wel een juichmomentje is? Er zijn er nog maar weinig die een benzineslurpende 6 cilinder willen. En ja, ik weet dat hier de zuinigheidskampioenen rondrijden en dat een turbo ook veel verbruikt... De meeste mensen zoeken wat anders. Dus als verkoopargument voor die paar dinosauriërs hier prima, maar ruil hem eens in?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn auto topic

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 10:02

Ik snap je gedachtegang. Maar je koopt een auto toch niet om hem in te ruilen? Daarom begrijp ik ook de verhouding tussen een E90 330i/335i of zelfs een 130i niet ten opzichte van een F30 320i. Waarom gaat men ineens voor het zuinige aspect, terwijl het voorheen altijd was 'want 6 cilinder!!11!1!'?

Dat je een nieuwer model wilt rijden kan ik inkomen, maar dan is dat aspect dus blijkbaar van hogere prioriteit dan de motorisering? Wat is er mis met een serieus mooi onderhouden E90? Nogmaal, waarom zou je dan een F30 willen met een inferieure motor?

Ik ben niet sarcastisch trouwens...ik ben oprecht benieuwd naar de argumentatie. Beide kanten is prima. :D
Laatst gewijzigd door ///Joost op 25 jun 2018, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1413
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Mijn auto topic

Bericht door martll » 25 jun 2018, 10:04

F30 vind ik ook veel mooier, E9x oogt echt heel erg gedateerd in mijn opinie, F30 heeft een turbo motor met tuning potentie. (vooral de E9x NA 4 cilinders waren echt traag)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn auto topic

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 10:06

martll schreef: 25 jun 2018, 10:04 F30 vind ik ook veel mooier, E9x oogt echt heel erg gedateerd in mijn opinie, F30 heeft een turbo motor met tuning potentie. (vooral de E9x NA 4 cilinders waren echt traag)
OK, duidelijk!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn auto topic

Bericht door Arthur » 25 jun 2018, 10:09

@Joost; Dat is de huidige tijd waarin we leven, downsizen voor het milieu. De kosten om een auto te houden, laat staan, rijden, zijn tegenwoordig al hoog zat. Ze weten van alles te verzinnen, daarom is het niet raar dat er nu meer naar motorisering gekeken wordt. Voor mijzelf kijk naar de 'papieren' specs. Ik hoef geen oude 3.0 6cil terwijl ik met een nieuwe 2.0 turbo van alles meer heb; topsnelheid, acceleratie, vermogen. Dan zegt mij meer cilinderinhoud en cilinders niks. Ik vind daar niks inferieurs aan. Ik vind zelfs het karakter van een turbo wel fijn(er).

Hierboven werd gesproken over dat die auto's te duur zouden zijn, maar met inruil verdiende je dat weer terug. Daarom mijn reactie mbt het inruilen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn auto topic

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 10:12

Ah, ok, daar kan ik wel in meegaan ja.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Mijn auto topic

Bericht door Tristan » 25 jun 2018, 11:04

Ik heb nu mijn 3e F30 en heb een E90 335i voor de deur staan, dus heb wel een objectieve mening over beide. De F30 is moderner maar betrekt je minder bij het rijden. Dat begint met stuurgevoel, soepeler onderstel etc. Prettiger als dagelijks vervoer middel dan de E90. De E90 daarintegen voelt sportiever en meer gevoel de auto te rijden, ipv andersom. Qua afwerking kan ik niet zeggen dat de F30 beter is. Heb meer problemen met de F30 gehad als het gaat om lekkages, kraakjes etc. De E90 is 6 jaar oud maar vrij van kraakjes e.d. De 4-cil turbo van BMW klink verre van mooi. Ik begrijp wel dat liefhebbers liever een E90 hebben met een dikke 6-cil en daarom ook meer voor willen betalen. Elke keer als ik de keuze heb om de F30 of de E90 te pakken, pak ik 9/10x de E90. Alleen al voor de sound.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn auto topic

Bericht door Knot » 25 jun 2018, 11:06

Ik vind de 630i ook heerlijk klinken maar als ik zie wat je ervoor betaalt staat dat niet in verhouding.

De F30 328i is sneller/sterker en zuiniger dan de E90 330i dus alleen voor de 6 in lijn zou je dan bijna hetzelfde betalen voor een paar jaar oudere auto van een modelserie terug.... dat niet, het mag wel duizenden goedkoper zijn dan.

2012 F30 328i 22k dan een 2008 E90 330i voor 14k ofzo en niet voor 18.

WillemBoer
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Re: Mijn auto topic

Bericht door WillemBoer » 25 jun 2018, 11:16

Mee eens, kan nooit zo zijn dat een E90 duurder is dan een F30...

Heb ook een F30 328i gehad, reed heel fijn voor dagelijks gebruik, alleen meer wind en banden geruis dan E90!
Dat vond ik echt tegenvallen, echt een afknapper wat mij betreft!

Veel meer cheap plastic gebruikt, interieur kraakt en voelt goedkoper, maar het ziet er dan wel weer modern en mooier uit.

Stuurgevoel kon ik wel mee leven, alleen de rechtuit stabiliteit vind ik ook tegenvallen, stuurgevoel kwestie.
E90 is veel koers vaster.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Mijn auto topic

Bericht door Tristan » 25 jun 2018, 11:44

Knot schreef: 25 jun 2018, 11:06 Ik vind de 630i ook heerlijk klinken maar als ik zie wat je ervoor betaalt staat dat niet in verhouding.

De F30 328i is sneller/sterker en zuiniger dan de E90 330i dus alleen voor de 6 in lijn zou je dan bijna hetzelfde betalen voor een paar jaar oudere auto van een modelserie terug.... dat niet, het mag wel duizenden goedkoper zijn dan.

2012 F30 328i 22k dan een 2008 E90 330i voor 14k ofzo en niet voor 18.
Wat jij vind is niet hetzelfde wat de markt vind. :wink: Ze worden voor die prijzen verkocht, ergo de markt ziet de meerwaarde wel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn auto topic

Bericht door Arthur » 25 jun 2018, 11:56

Maar dat mag wel zijn mening zijn ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn auto topic

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 12:08

Blijkbaar wordt de prijs bij BMW dus ook voor een relatief groot gedeelte gemaakt door de emotionele waarde. Interessante ontwikkeling om te zien. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. De laatste ongeblazen 6 cilinder, dat is natuurlijk wel een dingetje, en wordt wellicht 'in de markt' belangrijker gevonden dan we in de eerste instantie dachten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn auto topic

Bericht door Martijn_bmw » 25 jun 2018, 12:31

mijn eigen mening dan ook maar even:

- Ik vind de F30 mooier / moderner ogen dan een E90
- F30 stoelen/stuur moderner en fijner, zeker het 3 spaaks sportstuur wat ik nu heb
- F30 ruimer van binnen
- Mijn huidige F30 (mj 2014) voelt degelijker dan de E90's (komt mede natuurlijk door leeftijd en km stand, F30 heeft 100K minder gereden en is jonger) bijvoorbeeld de portierrubbers kraken op een e90 bij elke drempel, op de F30 hoor ik nooit iets kraken
- E90 stuurgevoel is wel beter maar om het verschil nou mega te vinden... valt me best mee eerlijk gezegd, heb heerlijk kunnen sturen over de bergpassen en ook op de autobahn ligt hij mooi stabiel.
- F30 is veel harder over drempels heen te rijden dan E90, dat vind ik mega voordeel in mijn dagelijkse gebruik.
- 6 cilinder is een veeeeeel mooiere sound maar om de 4 cilinder nou inferieur te noemen vind ik echt nergens op slaan. Op het geluid na loopt het turbo blokje heerlijk hard, sneller dan mijn oude 325i's en bij de 6 cilinders heb ik kapotte bobines, injectoren en sensoren gehad bij deze 4 cilinder nog niks.

Persoonlijk mis ik dus alleen de 6 cilinder sound maar daar staan zoveel plussen tegenover dat ik niet zo heel snel meer de stap zal maken naar ouder voor die sound. F30 335i / F20 M135i / (evt. F10 535i) als die wat betaalbaarder worden, dat vind ik echt gaaf maar valt nu nog buiten budget.


overigens is er bij de F30 behoorlijk verschil tussen een 2012 en 2014 model qua onderstel en materiaal gebruik, er was veel commentaar op na de lancering en dus snel weer wat dingen aangepast. o.a. onderstel in 2012 te zacht en ik dacht ook kwaliteit materialen aangepast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, ADV, Berry1000RR en 12 gasten