BMW M135i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW M135i

Fail!
8
8%
Gaaf
40
40%
Liever een oud model 130i zonder turbo's
13
13%
Ik spaar wel door voor een 1 M Coupé
17
17%
Ik wacht wel tot er een 'echte M' op basis van de 1 Serie komt
3
3%
Face lift?! Yeahhh bring it on
6
6%
Gelukkig komt de 4 serie Coupe er aan
12
12%

Totaal aantal stemmen: 99

Sperdy

Re: BMW M135i

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 12:20

Hielke schreef:Water en vooral olie temperatuur zijn heel lekker om tijdens snelle rondjes te weten. Mocht de motor thermisch in de gevarenzone komen dan ben jij als rijder de eerste die dit ziet. En ik neem aan dat zo'n ding de rondetijden ook kan tonen.
Hielke. Je krijgt een consumenten BMW-tje nooit termisch in de gevarenzone, ook niet na 300 rondjes Zandvoort. Maakt geen ruk wat dat metertje aangeeft van je olietemp, dat kan net zo goed een sticker zijn :). Ja, als je zonder olie of water rijdt, dan wordt het uitkijken. Maar dan knippert er ook van alles rood op je dashboard, da's een standaard optie :) ook in onze FIAT Panda en zelfs in mijn Porsie...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 12:24

Luco schreef:..Enige wat je eigenlijk wilt weten met een turbo als je gaat trappen of de druk opschroeven is juist je uitlaattemperatuur, maar die zit er weer net niet op, dat is jammer.
Ik begrijp niets van bovenstaan de zin :), maar dan nog, lijkt mij zinloos voor een consument in een M135i

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jan 2013, 12:35

Sperdy schreef:
Hielke schreef:Water en vooral olie temperatuur zijn heel lekker om tijdens snelle rondjes te weten. Mocht de motor thermisch in de gevarenzone komen dan ben jij als rijder de eerste die dit ziet. En ik neem aan dat zo'n ding de rondetijden ook kan tonen.
Hielke. Je krijgt een consumenten BMW-tje nooit termisch in de gevarenzone, ook niet na 300 rondjes Zandvoort. Maakt geen ruk wat dat metertje aangeeft van je olietemp, dat kan net zo goed een sticker zijn :). Ja, als je zonder olie of water rijdt, dan wordt het uitkijken. Maar dan knippert er ook van alles rood op je dashboard, da's een standaard optie :) ook in onze FIAT Panda en zelfs in mijn Porsie...
Euh? Een 135i N54 stond daar in den beginne om bekend Ferdinand....

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 jan 2013, 12:36

Robin schreef:
Sperdy schreef:
Euh? Een 135i N54 stond daar in den beginne om bekend Ferdinand....
Ja maar, Ferdi heeft dat nooit meegemaakt dus bestaat het niet. :clap: :swinging:

Knot

Bericht door Knot » 09 jan 2013, 12:39

Mwah, op een zonnige dag als ik met mijn E36 ga trappen (waar geen oliekoeler op zit), ook een 1996'er consumenten BMW'tje, dan is het na een rondje of 20 toch wel tegen de 140 graden in het vooronder hoor....

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2013, 12:40

Knot schreef:Mwah, op een zonnige dag als ik met mijn E36 ga trappen (waar geen oliekoeler op zit), ook een 1996'er consumenten BMW'tje, dan is het na een rondje of 20 toch wel tegen de 140 graden in het vooronder hoor....
Maakt niks uit Rody, gewoon doorrammen en rekening naar Sperdy:)

Luco

Bericht door Luco » 09 jan 2013, 12:42

Sperdy schreef:
Luco schreef:..Enige wat je eigenlijk wilt weten met een turbo als je gaat trappen of de druk opschroeven is juist je uitlaattemperatuur, maar die zit er weer net niet op, dat is jammer.
Ik begrijp niets van bovenstaan de zin :), maar dan nog, lijkt mij zinloos voor een consument in een M135i
Beste Sperdy, als je met een turbo de druk op gaat schroeven of circuit gaat rijden is je uitlaatgastemperatuur het belangrijkste wat je wilt weten, want wordt die te hoog gaat of je turbo eraan of het warmt je olie of koelvloeistof heel erg op.

De uitlaatgastemperatuur geeft dus als eerste iets aan of het fout gaat of niet.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 12:47

Robin schreef:Euh? Een 135i N54 stond daar in den beginne om bekend Ferdinand....
Dat is garantie, heeft niets met wel/niet oliemetertje te maken. Dat is een gewoon een fout van BMW.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 12:55

Luco schreef:
Sperdy schreef:
Beste Sperdy, als je met een turbo de druk op gaat schroeven of circuit gaat rijden is je uitlaatgastemperatuur het belangrijkste wat je wilt weten, want wordt die te hoog gaat of je turbo eraan of het warmt je olie of koelvloeistof heel erg op.

De uitlaatgastemperatuur geeft dus als eerste iets aan of het fout gaat of niet.
Ha Luco, wat jij beschrijft gebeurt nooit in de praktijk met een M135i uit de sjowroom: dat je je turbo kapot rijdt omdat je uitlaattemp te hoog is, of dat je olie-/watertemp te hoog oploopt dat je blok kapot gaat. Gaat niet gebeuren, geef ik je op een briefje. Gebeurt dat wel, dan kun je een nieuw Konijn halen bij BMW :).

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jan 2013, 13:11

Moet ik Ferdi gelijk in geven. Het zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat, als alles werkt zoals het hoort te werken, de regelapparatuur het motorvermogen terugschroeft op het moment dat olie en water te warm worden.

Misschien is het wel een tik die wij van de oudere generatie mbt metertjes hebben. Vroeger werd er door de electronica niets teruggeschroefd, dat moest jij als rijder zelf doen door tijdig van het gas te gaan. Maar toch, meten is weten, en als de motor al op vermogen ingrijpt dan weet je met zo'n setje in ieder geval waar het vandaan komt. Waarschijnlijk kun je met hele goedkope apparatuur, door achteraf in de log van je motor te kijken, dit ook voor elkaar krijgen. Door 'm op die stekker waarvan ik de naam nu even niet weet aan te sluiten.

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2013, 13:13

Misschien is mijn sarcasmemeter kapot , hoe meet ik of ie kapot is ? Met 'n sarcasmemeter-meter Ferdinand?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 13:19

Robin schreef:Misschien is mijn sarcasmemeter kapot , hoe meet ik of ie kapot is ? Met 'n sarcasmemeter-meter Ferdinand?
Nee, meter is onzinnig, dat voel je aan 'je water' ... :)

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2013, 13:26

Dus het gaat never nooit niet gebeuren en áls het wél gebeurt( :hmmm: ) krijg je 'n nieuwe onder garantie?

Liever dat je dus daarvoor metertjes hebt om dat liever niet te laten gebeuren toch?

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jan 2013, 13:31

Robin schreef:Dus het gaat never nooit niet gebeuren en áls het wél gebeurt( :hmmm: ) krijg je 'n nieuwe onder garantie?

Liever dat je dus daarvoor metertjes hebt om dat liever niet te laten gebeuren toch?
Het maakt niet uit of het gebeurt want het is toch garantie.

Is vast een goed verhaal ook bij de dealer. "Hallo BMW-boer, ik heb mijn verstand op nul gezet en toen urenlang op het circuit geknald. Ik maakte me geen zorgen over de motortemperatuur want daar heb ik immers geen meter voor. Ik was dan ook stomverbaasd dat de zuigers ineens door de motorkap heen sloegen. Nou, het was gezellig op de Nürburgring. Bel je even als 'ie klaar is?"

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2013, 13:33

Zoiets ja Perry.

Luco

Bericht door Luco » 09 jan 2013, 13:58

Sperdy schreef:
Ha Luco, wat jij beschrijft gebeurt nooit in de praktijk met een M135i uit de sjowroom: dat je je turbo kapot rijdt omdat je uitlaattemp te hoog is, of dat je olie-/watertemp te hoog oploopt dat je blok kapot gaat. Gaat niet gebeuren, geef ik je op een briefje. Gebeurt dat wel, dan kun je een nieuw Konijn halen bij BMW :).
Lezen Ferdi, als je gaat trappen of de druk opschroeven, de elektronica kan dan wel terugschroeven, maar dat houdt op een gegeven moment ook op, ook kan er wat kapot zijn aan de elektronica.
En heb je levenslang garantie dan?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 jan 2013, 14:09

Snipe schreef:
Robin schreef:Dus het gaat never nooit niet gebeuren en áls het wél gebeurt( :hmmm: ) krijg je 'n nieuwe onder garantie?

Is vast een goed verhaal ook bij de dealer. "Hallo BMW-boer, ik heb mijn verstand op nul gezet en toen urenlang op het circuit geknald. Ik maakte me geen zorgen over de motortemperatuur want daar heb ik immers geen meter voor. Ik was dan ook stomverbaasd dat de zuigers ineens door de motorkap heen sloegen. Nou, het was gezellig op de Nürburgring. Bel je even als 'ie klaar is?"
:mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 jan 2013, 14:09

Stel. Het is inderdaad garantie als je motor plof zegt. Maakt het je dan ineens niet uit dat je hem kapot rijdt? Ik zou hem alsnog liever heel houden dan kapot rijden. Als je toch door montage van een simpel metertje kunt vaststellen dat de boel op het punt staat om aan de kook te raken dan kun je toch maar beter ingrijpen in plaats van lekker doorknallen?

Iets met voorkomen en genezen.

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2013, 14:20

BMW kennende krijg je eerder gezeik omdat je aftermarket-rotzooi op de boordcomputer aansluit waardoor heel de garantie vervalt...

Verder vind ik het autostyle spul. Doet mij denken aan foute impreza's met van die metertjes in de deurstijl.
Leuk in een echte racer of de die-hard circuitbezoeker, en prima als die info toevallig in de boordcomputer aanwezig, maar ik zou niet dit soort dingen in m'n dashboard klussen en daar dagelijks tegenaan kijken. Bovendien boeit het mij weinig. Olietemperatuur is niet sneller op temperatuur met zo'n ding, dus warmrijden moet toch.

JP

Bericht door JP » 09 jan 2013, 14:34

Dat BMW eens afstapt van die onzinnige verbuiksmeter onder de toerenteller. Je kan in je boordcomputer toch zien wat je gemiddeld verbruik is. Op die plaats kan een nuttigere meter geplaatst worden, imo.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 jan 2013, 14:36

Leuke discussie Sperdy, maar waar het om ging was dat BMW geen olietemperatuur levert. De sensoren zitten erop en de meting wordt gedaan, maar kun je nergens zien. Er is een omslachtig geheimmenü te vinden. Dat terwijl er wel metertjes zijn ontworpen die op je navi scherm getoverd worden inzake Nm en KW. Kortom twee zaken waar je geen flikker aan hebt. Prima dat het er als gimmick op zit maar had dan ook de olietemp even laten zien. Zou maximaal half uur extra werk bij de ontwerpers zijn geweest.

In de Golf zit wel een olietemp meter. Die heb ik altijd in mijn paraat want de olie is als laatste warm en maakt je duidelijk wanneer je lekker kan knallen. Als die op temperatuur is. Leuk dat je weet dat je ongeveerm10-12km moet warmrijden maar in een auto die godverdomme volgestouwd is met onnodige computer apparatuur kon er toch ook wel een essentiële meter vanaf voor de olietemp ??

Aangezien dat er niet op zit heb ik verder gekeken en kwam ik die Mannhart oplossing tegen. Voor mij niet interessant omdat ik er niet mee op het circuit kom. Alleen een olietemp zou ik zelf handig vinden. Dat er toevallig 39 andere opties op zitten is alleen maar leuk toch ? Het is ook nog eens top weggewerkt. Alles bij elkaar is €1000 misschien een prima prijs maar niet voor mij omdat ik alleen voor olietemp zoveel zou moeten betalen en dat vind ik principieel onjuist.

Dus er is geen enkele reden om zo tekeer te gaan Sperdy :)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 14:40

Luco schreef:
Sperdy schreef:
Lezen Ferdi, als je gaat trappen of de druk opschroeven, de elektronica kan dan wel terugschroeven, maar dat houdt op een gegeven moment ook op, ook kan er wat kapot zijn aan de elektronica.
En heb je levenslang garantie dan?
-1 natuurlijk. Gaat nergens over. Ja, levenslange garantie, duh. Tuurlijk niet. Je begrijpt best wat ik bedoel. Voor oude auto's, knutselauto's lijken me dit soort dingen wel nuttig (en niet alleen mooi) maar dat had ik al gezegd. Voor een M135i niet, die na 3 jaar wordt ingeruild.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 jan 2013, 14:44

JP schreef:Dat BMW eens afstapt van die onzinnige verbuiksmeter onder de toerenteller. Je kan in je boordcomputer toch zien wat je gemiddeld verbruik is. Op die plaats kan een nuttigere meter geplaatst worden, imo.
Dat is al jaren niet meer !

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jan 2013, 14:46

Snipe schreef:

-1. Onzin, komt nooit voor.

Ik voorspel je dat Ilja met zijn nieuwe M135i, iedere dag, binnen de garantievoorwaarden van BMW (= waarschijnlijk max aantal kilometers of een tijdslimiet, weet ik het) oneindig keer over de nbr kan knallen, zonder maar 1 seconde naar zijn olietemperatuur metertje te kijken, Natuurlijk wel netjes even de nbr af, voor de beurtjes (olie en water), dat spreekt voor zich. Gaat probleemloos. :D

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 jan 2013, 14:48

Alsof moderne techniek onfeilbaar is...dikke onzin natuurlijk, de temperaturen lopen bij circuit-werk of fanatiek B wegen werk fors op. Turbo-techniek is net even wat complexer en voor zover ik weet zeker kwetsbaarder voor langdurig hoge belasting met de daaraan gekoppelde temperaturen.

Kortom, wat al gezegd is, iets met voorkomen en genezen...de dealer ziet je aankomen na een dag stampen op een circuit met motorische tot gevolg, die zal er alles aan doen om daar onderuit te komen.

Plaats reactie