De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: De EU

Bericht door Luco » 24 jun 2016, 18:01

De uitslag geeft alleen maar aan hoe verdeeld het land is 70-30 is duidelijk, deze uitslag is miniem.
Volgens mij zijn er uiteindelijk alleen maar verliezers.
Die farrange heeft ook iedereen voorgelogen, het geld wat we aan de eu geven gaat naar de zorg.
uitslag bekend, oops sorry was een foutje dat het geld naar de zorg gaat.
Lekker betrouwbaar dus.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jun 2016, 18:11

De EU is een assimilatie project / product geworden die zijn weerga in de geschiedenis niet kent.

Enerzijds worden hierbij onderliggende culturele verschillen gewoon als niet bestaand gezien, grof genegeerd, anderzijds worden grote thema`s als werkgelegenheid, economie, migranten vraagstuk en de forse financiële problematiek onvoldoende door de EU geadresseerd.

Dat leidt bij het gehele EU electoraat tot een vervreemding, tot het zich niet erkend en herkend voelen.

Bresistance is futile !

Ik heb niks tegen onderling samenwerken, maar niet op de huidige wijze die door niemand nog te snappen, nog te verdedigen is.

Het Brexit is als zodanig krachtig signaal te interpreteren, wel samenwerking, maar niet op de huidige rigide wijze die op geen enkel wijze recht doet aan zowel onderlinge natie staten als wel het electoraat.

Ik heb diep respect hoe Cameron afscheid nam, niks geen gemaar en gemekker, het volk heeft gesproken, dat wordt gerespecteerd en een ander kaptein op het schip. Met een rechte rug de deur van Downingstreet 10 dichttrekkend..... Zo kan, zo moet het!!

Op naar een nieuwe toekomst !!

WJ

Bericht door WJ » 24 jun 2016, 18:33

Het grappige (of eigenlijk om te janken) met dit soort discussies, hier maar vooral op social media, is dat het dan heel duidelijk word hoe slecht mensen eigenlijk zijn geinformeerd over het hele EU gebeuren...maar blijkbaar ook over wat gewoon in eigen land (of zelfs woonplaats.........) geregeld word..

Misschien ipv een pro EU "alles gaat naar de klote als je eruitstapt" campagne hadden ze gewoon simpel moeten vertellen hoe of wat er in Brussel en in eigen land geregeld word...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 jun 2016, 18:40

Robin schreef:@Rutrger, hoe kom jij er bij om te zeggen dat een multinational an sich niks bijdraagt aan een economie (ik zit hier met m'n oren te klapperen, alles is aan elkaar gelinked, echt alles in deze wereld) en daarbij hoe een decentrale overheid de burger niet kan beschermen, hoe beschermd worden 'wij' nu door centraal 'Brussel', terwijl de 'vluchtelingen' aan de poorten hier staan?LOL

Ik zou bijna zeggen: Soms is 't beter om een mening niet te geven, maar dat zou flauw zijn:)

Zou wel heel flauw zijn ;-)

Ik snap dat je zit te klapperen met je oren als je het zo gelezen hebt. Ik zeg ook niet dat een multinational niets aan EEN economie bijdraagt maar dat een multinational vaak genoeg heel weinig bijdraagt aan een economie waar hij (fiscaal) gevestigd is. Voorbeelden te over in vooral de landen met een veel zwakkere (en corruptere) overheid. Het is de elite in Panama die profiteert terwijl een groot deel van de burgers nog altijd in armoede leeft. Diverse Afrikaanse landen zouden veel rijker moeten zijn gezien de natuurlijke rijkdommen die ze bezitten en/of (fiscale) hoofdkantoren van multinationals.

Je redenering over immigranten snap ik helemaal niet. Alsof die immigratie zonder een EU er niet was gekomen en beter opgelost zou zijn! Wat zouden decentrale overheden wel kunnen doen dat tot een oplossing van de immigratie zou leiden. De landsgrenzen dichtgooien en de vluchtelingen In België en Duitsland houden?
Laatst gewijzigd door RutgerK op 24 jun 2016, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 jun 2016, 18:51

WJ schreef:Het grappige (of eigenlijk om te janken) met dit soort discussies, hier maar vooral op social media, is dat het dan heel duidelijk word hoe slecht mensen eigenlijk zijn geinformeerd over het hele EU gebeuren...maar blijkbaar ook over wat gewoon in eigen land (of zelfs woonplaats.........) geregeld word..

Misschien ipv een pro EU "alles gaat naar de klote als je eruitstapt" campagne hadden ze gewoon simpel moeten vertellen hoe of wat er in Brussel en in eigen land geregeld word...

Helemaal mee eens WJ. Ik erger mij er ook groen en geel aan. Politiek is altijd nodig omdat er vraagstukken zijn die nauwelijks op te lossen zijn en pijn verdeeld moet worden. Je kan niet afstand nemen van die pijn zonder daar een andere prijs voor te betalen.

Natuurlijk zijn er dingen in de EU die ik het liefst veranderd zie. Als je in Brussel komt kan je niet een vergadering bijwonen zoals dat in Nederland kan. Het is erg lastig om je weg te vinden in onderwerpen die spelen en op de hoogte te blijven. De verhuizing tussen Brussel en Straatsburg is ook moeilijk rationeel te verklaren. Maar juist de historie van Straatsburg maakt zo duidelijk waarom niet nationalistisch denken maar een Europese samenwerking van zo groot belangrijk is en ook waarom de EU juist ook daar een zetel heeft.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 24 jun 2016, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jun 2016, 19:15

RutgerK schreef:
WJ schreef:Het grappige (of eigenlijk om te janken) met dit soort discussies, hier maar vooral op social media, is dat het dan heel duidelijk word hoe slecht mensen eigenlijk zijn geinformeerd over het hele EU gebeuren...maar blijkbaar ook over wat gewoon in eigen land (of zelfs woonplaats.........) geregeld word..

Helemaal mee eens WJ. Ik erger mij er ook groen en geel aan. Politiek is altijd nodig omdat er vraagstukken zijn die nauwelijks op te lossen zijn en pijn verdeeld moet worden. Je kan niet afstand nemen van die pijn zonder daar een andere prijs voor te betalen.

Natuurlijk zijn er dingen in de EU die ik het liefst veranderd zie. Als je in Brussel komt kan je niet een vergadering bijwonen zoals dat in Nederland kan. Het is erg lastig om je weg te vinden in onderwerpen die spelen en op de hoogte te blijven. De verhuizing tussen Brussel en Straatsburg is ook moeilijk rationeel te verklaren. Maar juist de historie van Straatsburg maakt zo duidelijk waarom niet nationalistisch denken maar een Europese samenwerking van zo groot belangrijk is en ook waarom de EU juist ook daar een zetel is.

Wat je hier blootlegt is simpelweg het feit dat een land als Frankrijk niet wil onderdoen voor Duitsland (of elk ander willekeurig EU land) daarom heen en weer gekar Brussel-Straatsburg a €120 miljoen per jaar.

En als EU natie staten elkaar het licht in de ogen al niet gunnen, hoe kunnen ze dat dan wel verlangen van hun burgers?

Als het op het hoogste niveau al jaar en dag niet werkt, er vervolgens ook geen enkel perspectief op verandering is, dan is duidelijk hoe het tot deze gevoelens in de EU is gekomen.

Doe het aan de politieke top beter, dan was het niet gebeurd, beetje pot en ketel verwijt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2016, 20:46

RutgerK schreef:
Robin schreef:@Rutrger, hoe kom jij er bij om te zeggen dat een multinational an sich niks bijdraagt aan een economie (ik zit hier met m'n oren te klapperen, alles is aan elkaar gelinked, echt alles in deze wereld) en daarbij hoe een decentrale overheid de burger niet kan beschermen, hoe beschermd worden 'wij' nu door centraal 'Brussel', terwijl de 'vluchtelingen' aan de poorten hier staan?LOL

Ik zou bijna zeggen: Soms is 't beter om een mening niet te geven, maar dat zou flauw zijn:)

Zou wel heel flauw zijn ;-)

Ik snap dat je zit te klapperen met je oren als je het zo gelezen hebt. Ik zeg ook niet dat een multinational niets aan EEN economie bijdraagt maar dat een multinational vaak genoeg heel weinig bijdraagt aan een economie waar hij (fiscaal) gevestigd is. Voorbeelden te over in vooral de landen met een veel zwakkere (en corruptere) overheid. Het is de elite in Panama die profiteert terwijl een groot deel van de burgers nog altijd in armoede leeft. Diverse Afrikaanse landen zouden veel rijker moeten zijn gezien de natuurlijke rijkdommen die ze bezitten en/of (fiscale) hoofdkantoren van multinationals.

Je redenering over immigranten snap ik helemaal niet. Alsof die immigratie zonder een EU er niet was gekomen en beter opgelost zou zijn! Wat zouden decentrale overheden wel kunnen doen dat tot een oplossing van de immigratie zou leiden. De landsgrenzen dichtgooien en de vluchtelingen In België en Duitsland houden?
Dat is niet helemaal waar wat je zegt.

Bijvoorbeeld een bedrijf in een exotisch belastingparadijs, die dragen niet veel bij aan dat landje, het hoofdkantoor is vaak gewoon een kamer met een telefoon en een brievenbus.

Maar in het voorbeeld van een Afrikaans land welke bijvoorbeeld olie bezit, denk aan bijvoorbeeld Nigeria, daar profiteerd het land er wel van maar word de opbrengst door de lokale elite in hun eigen zak gestoken. Wil jij bijvoorbeeld olie gaan produceren in Nigeria dan zal je eerst een lease moeten kopen en daarnaast moet je als bedrijf ook nog fors betalen voor elke barrel die je geproduceerd hebt.

Kan je bijvoorbeeld tegen Shell zeggen ze vervuilen de rivieren in Nigeria, maar Shell zegt op zijn beurt dat een groot deel door sabotage komt. Aangezien we een vermogen aan de regering betalen is het jullie pakkie aan om de lokale militia in te dammen.

Verder hebben er ook een hoop locals werk van.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jun 2016, 07:23

As is verbrande turf, RutgerK.

Dus iedeeën /theoriën hoe het zou gaan of zijn gegaan zijn niet aan de orde, want dan kan ik ook wel vanuit mijn visie dingen gaan aandragen natuurlijk hoe het zou zijn geweest als de EU er niet was en ik denk dat de immigratie al was gestopt bij Griekenland hun kennende. Dus....

Maar: Het gaat om hoe we er nu voor staan in de EU.
Vandaar de Brexit blijkbaar, zoiets heet dan nog democratie. Dat kun je niet zeggen van het regeren van Brussel, Juncker en Merkel, die raaskallen maar wat met hun theorieeen (levensgevaarlijke personages)en eisen veel teveel van ons burgers.

De stap Brexit moet nog blijken hoe die uitpakt voor de UK en Europa en ROW, maar de stap is wél gezet, net als het qua handel en wandel verenigen van Europese landen (vroeger) tot wat nu een semidictatoriaal bureaucratisch iets in Brussel is. De EU is de EU niet meer.
Niet zoals ie vroeger bedoeld was. De realiteit heeft de mooie theorieën van weleer ingehaald. En nu krijgen de tegenstanders de schuld dat 't aan hun ligt. Laat me niet lachen. Met daarbij nogmaals theoretische doemscenario's en wat dies meer zij, bangpraterij. We kregen in 2002(feb?) de fysieke Euro, oh wat waren wij blij, bomen in de hemel , tot aan 2008. Schone schijn, mooie praatjes.

Dus dan liever nu de wat bittere pil van deze Brexit aanstoot der verandering slikken en door. Decentralisatie en weg met Brussel kortom.

Edit: Waar ik wat een redelijke hekel aan heb is dus iemand op een forum betichten van 'niet goed bij zijn volle verstand zijn' , maar wél zo graag al die zogenaamd lieve (onbekende) 'vluchtelingen' en alles wat daar bij hoort in hun betogen de hemel in prijzen, want 'we' moeten ze helpen , wij zijn zo goed en hebben zo'n groot hart(met 't geld van een ander)..... maar jij forumposter tegenstander van mijn groot gelijk: Bek houden of oprotten...

even zwart wit.

(Dit komt op alle fora voor, hier ook)

:wink:

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 25 jun 2016, 07:50

Afbeelding

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 25 jun 2016, 09:30

Zomaar een vraag van mij, ik heb het nog nergens kunnen vinden (open bronnen) maar heeft er al een regeeringsleider tegen Juncker/Schulz/Timmerfrans gezegd dat ie zijn bureautje op mag gaan ruimen ? Zou een mooie afsluiting zijn van het Nederlandse voorzitterschap.

Gr Ron

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 25 jun 2016, 10:31

Waarom zou iemand politieke zelfmoord plegen door zoiets te roepen?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jun 2016, 10:38

+1 @Robin's uitleg.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 jun 2016, 10:58

Ik heb altijd het vermoeden dat dit soort referenda en de uitslagen ervan meer een uiting zijn van het feit dat 'het volk' totaal geen binding meer heeft met 'het bestuur'

Politiek en bestuur staat steeds verder af van de 'gewone' burger. Deze voelt zich niet gehoord en niet begrepen. Heel vaak is een tegen stem dus niet zo zeer een tegen stem, maar meer een protest stem tegen de huidige regerende partijen.

Zo zal de PVV wellicht de aankomende verkiezingen de grootste partij worden, maar niet omdat 'iedereen' het zo eens is met hun ideeen. Sterker, ik denk dat het overgrote deel geen flauw benul heeft wat er in het programma van de PVV staat (net zo min dat ze weten wat er in de programma's staan van de andere partijen)

Maar omdat mensen zich niet gehoord of begrepen voelen zoeken ze een manier om dit tot uiting te brengen, en een beter moment dan verkiezingen is er niet.

De politiek/het bestuur, zal moeten investeren om weer binding met de kiezer te krijgen. De afstand is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jun 2016, 11:02

Heel goede post. Ik ben het er absoluut mee eens dat veel zaken anders moeten. Maar mensen hebben toch volgens mij weinig kaas gegeten van wat er echt komt kijken. Politiek is niet zo makkelijk. En de overheid bestaat niet. Dat zijn gewoon individuele mensen die bij elkaar iets proberen te doen. De overheid de schuld geven is iets wat volgens mij niet kan. Vervang 50 mensen die het denken beter te weten in de politiek en er zal op korte en lange termijn niet heel veel veranderen. Als oplossingen zo makkelijk zouden zijn geweest, dan was er al veel meer gebeurd. Sommige zaken zijn zo complex dat ingrijpen praktisch onmogelijk is. Kleine wijzigingen kunnen wel en die kunnen naar een betere samenwerking binnen de EU leiden.

Verder ben ik absoluut niet bang voor doem scenarios bij een Brexit op korte termijn. We zullen er allemaal niet direct extreem veel van merken. Maar er zullen veel groepen mensen zijn die er wel wat van gaan merken. En op lange termijn ook. Vooral in Engeland. Maar uiteindelijk wij allemaal.

Grootste probleem is namelijk dat de zogenaamde nadelen van de EU niet zullen worden opgelost door een vertrek uit de EU. Integendeel, er komen enkel meer nadelen bij. Juist vanuit die gedachte hierboven, dat het systeem te complex is en grote wijzigingen in het systeem lastig te billijken zullen zijn.

Met onderlinge handelsverdragen kan veel opgelost worden. Maar de invloed van Engeland binnen de EU en vooral de positie van de EU binnen de wereldeconomie was van niet te bevatten grootte. Die invloed is nu verdwenen en dat zal de boel destabiliseren. Dat is wat de gewone burger vaak niet weet. Er loopt nog een parallele wereld achter deze EU. Die is niet zo zichtbaar en ik verwijt de EU politiek dat hier te weinig aandacht is gegeven. Denken dat het asielprobleem opgelost wordt door uit de EU te stappen afgezet tegen de positie van de EU binnen de wereldeconomie en het vechten tegen economische grootmachten waar wij als burgers onzichtbaar van profiteren. Die kloof kon helaas niet groter zijn.

De werkelijkheid ligt nog veel verder weg dan mensen inzien.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 jun 2016, 11:07

Robin schreef:As is verbrande turf, RutgerK.

Dus iedeeën /theoriën hoe het zou gaan of zijn gegaan zijn niet aan de orde, want dan kan ik ook wel vanuit mijn visie dingen gaan aandragen natuurlijk hoe het zou zijn geweest als de EU er niet was en ik denk dat de immigratie al was gestopt bij Griekenland hun kennende. Dus....

Maar: Het gaat om hoe we er nu voor staan in de EU.
Vandaar de Brexit blijkbaar, zoiets heet dan nog democratie. Dat kun je niet zeggen van het regeren van Brussel, Juncker en Merkel, die raaskallen maar wat met hun theorieeen (levensgevaarlijke personages)en eisen veel teveel van ons burgers.

De stap Brexit moet nog blijken hoe die uitpakt voor de UK en Europa en ROW, maar de stap is wél gezet, net als het qua handel en wandel verenigen van Europese landen (vroeger) tot wat nu een semidictatoriaal bureaucratisch iets in Brussel is. De EU is de EU niet meer.
Niet zoals ie vroeger bedoeld was. De realiteit heeft de mooie theorieën van weleer ingehaald. En nu krijgen de tegenstanders de schuld dat 't aan hun ligt. Laat me niet lachen. Met daarbij nogmaals theoretische doemscenario's en wat dies meer zij, bangpraterij. We kregen in 2002(feb?) de fysieke Euro, oh wat waren wij blij, bomen in de hemel , tot aan 2008. Schone schijn, mooie praatjes.

Dus dan liever nu de wat bittere pil van deze Brexit aanstoot der verandering slikken en door. Decentralisatie en weg met Brussel kortom.

Edit: Waar ik wat een redelijke hekel aan heb is dus iemand op een forum betichten van 'niet goed bij zijn volle verstand zijn' , maar wél zo graag al die zogenaamd lieve (onbekende) 'vluchtelingen' en alles wat daar bij hoort in hun betogen de hemel in prijzen, want 'we' moeten ze helpen , wij zijn zo goed en hebben zo'n groot hart(met 't geld van een ander)..... maar jij forumposter tegenstander van mijn groot gelijk: Bek houden of oprotten...

even zwart wit.

(Dit komt op alle fora voor, hier ook)

:wink:

:coffee:
Het is mij gewoon niet duidelijk wat de tegenstanders van de EU nu precies willen. Het immigratieprobleem wordt er vaak bijgehaald om aan te geven wat er mis is in de EU maar juist daar heeft zich het gebrek aan EU laten zien. Ieder land voor zich met letterlijk hekken als gevolg. De Grieken zouden eerder de wegwijzers neerzetten naar de landen waar de vluchtelingen het liefst heen willen dan het probleem zelf oplossen. Ik ken de Grieken niet zo maar volgens mij was het een dom, lui volk dat weigerde belasting te betalen en hun eigen problemen op te lossen. :wink:
Maar serieus, volgens mij was wel duidelijk dat de 'tsunami' te groot was/is om het als land zelfstandig op te lossen. Turkije hield en houdt ze toch ook niet tegen? Als Griekenland en Italië de immigranten op de boot terugzet komen ze via de Balkan, Frankrijk, Spanje.

Uiteindelijk komen politiek en economie elkaar tegen. Dat de EU alleen een economische unie kan blijven is een illusie. Ook de nationale politieke partijen hebben dat punt nooit heel serieus genomen vind ik. Er is een allegaartje van parlementsleden naar Europa gestuurd met vaak was afgedankte seniore kamerleden die er nog voor te porren waren. Onze beste parlementsleden zouden daar juist moeten zitten om het democratisch gehalte te bewaken.

Desondanks vind ik kwalificaties als ondemocratisch en semi-dictatoriaal geen recht doen aan de huidige situatie. Kan de voorbeelden ook niet voor mij halen anders dan mij onwelgevallige onderwerpen bestempelen als dictatoriaal. Blijkt ook voor tegenstanders moeilijk te zijn om concreet aan te geven wat door de strot geduwd is en daadwerkelijk persoonlijke schade heeft opgeleverd.
De euro vind ik ook nog steeds een zegen. Geen gedoe met contracten met bedrijven in Europa en ook Amerikaanse bedrijven hebben er geen enkel probleem mee om contracten in euro's af te sluiten.

Zowel voor- als tegenstanders worden natuurlijk gemanipuleerd of hun voorkeuren te beïnvloeden. De opmerking van Farage direct na de uitslag dat hij niet kon garanderen dat het geld dat niet naar Europa gaat naar de National Healthcare Service gaat was was natuurlijk wel schokkend. Helemaal omdat hij ontkende dat het een belangrijk deel van zijn boodschap was. Hij zal er waarschijnlijk nooit verantwoording voor hoeven nemen.

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 25 jun 2016, 11:20

@Rutger e.a. Dit +1
Eric H schreef:Ik heb altijd het vermoeden dat dit soort referenda en de uitslagen ervan meer een uiting zijn van het feit dat 'het volk' totaal geen binding meer heeft met 'het bestuur'

Politiek en bestuur staat steeds verder af van de 'gewone' burger. Deze voelt zich niet gehoord en niet begrepen. Heel vaak is een tegen stem dus niet zo zeer een tegen stem, maar meer een protest stem tegen de huidige regerende partijen.

Zo zal de PVV wellicht de aankomende verkiezingen de grootste partij worden, maar niet omdat 'iedereen' het zo eens is met hun ideeen. Sterker, ik denk dat het overgrote deel geen flauw benul heeft wat er in het programma van de PVV staat (net zo min dat ze weten wat er in de programma's staan van de andere partijen)

Maar omdat mensen zich niet gehoord of begrepen voelen zoeken ze een manier om dit tot uiting te brengen, en een beter moment dan verkiezingen is er niet.

De politiek/het bestuur, zal moeten investeren om weer binding met de kiezer te krijgen. De afstand is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden.
@Rutger ea
Ik kan wel met zakelijke voorbeelden gaan smijten met dat vroeger alles beter was(en geloof me het is echt minder geworden in veel gevallen en ja daar is inter EU en bureaucratie debet aan in ons geval) , maar dan kan jij/een ander melden dat jij/hij dat niet zo ziet/voelt, want je zit in 'n andere tak van sport /ander beroep. Kortom, dat schiet niet op. :)
Jij kan hier iets negatiefs vanuit jou perceptie hier gaan neertypen(wat dan ook) en ik/een ander kan dat totaal niet zo voelen/geen idee van hebben, totaal niet op dat niveau(niet arrogant bedoeld, gewoon waar we ons 'bevinden') denken/voelen.

Een multimiljonair en z'n vrouw gaan scheiden, huwelijkse voorbwaarden. Vrouw in de bijstand. Die vrouw krijgt 'n andere gedachtengang.
Een arme jonge voetballer uit 't ghetto, krijgt 'n contract bij Man U, Real, Barca. Idem maar dan andersom.

Eenvoudige voorbeelden, maar toch.

Waar staat men in de maatschappij?
Dat maakt een mens mede natuurlijk.
Etc.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 jun 2016, 14:40

Het wordt nog interessant of er een referendum komt voor een Nexit. Eigenlijk is het proces om tot een referendum te komen een voorselectie. Hopelijk heeft het Oekraïne referendum de rest wakker geschud. Dat je geen referendum over een onderwerp wilt hebben heeft geen plek in dat proces. Je zal dus als ' voor-stemmer' toch met tegenzin moeten gaan stemmen om de enthousiaste 'tegen-stemmers' van repliek te voorzien.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 jun 2016, 14:46

Even wat anders, wat zouden jullie stemmen bij een NEXIT?

romo

Bericht door romo » 25 jun 2016, 15:01

Eric H schreef:Ik heb altijd het vermoeden dat dit soort referenda en de uitslagen ervan meer een uiting zijn van het feit dat 'het volk' totaal geen binding meer heeft met 'het bestuur'

Dat zou ik willen omdraaien

Het beste bewijs daarvoor IMO is toch wel hoe het establishment reageert op de Brexit, van vloekende minsters in de Treve zaal, tot ontgoochelde minsters in Duitsland en elders..................maar mijn heren ministers, onder welke steen heeft u dan geleefd?? Hoezo heeft u feeling met uw electoraat?
Dat heeft u niet, u heeft geen flauw benul van wat er leeft in de maatschappij.........ja vloek en tier maar raak en bewijs daarmee uw ongelijk.

romo

Bericht door romo » 25 jun 2016, 15:02

ErikS schreef:Even wat anders, wat zouden jullie stemmen bij een NEXIT?
Frankrijk, let op Frankrijk;

http://www.volkskrant.nl/opinie/-ik-vre ... ~a4327024/" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 25 jun 2016, 16:36

ErikS schreef:Even wat anders, wat zouden jullie stemmen bij een NEXIT?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Zelfstandig zijn (voorzover dat nog mogelijk is) als land heeft natuurlijk zijn voordelen.
Maar niemand weet er genoeg van om de gevolgen te overzzien, dat is allemaal giswerk.
De gevolgen van de Brexit zullen ook pas na 5 tot 10 jaar echt beoordeeld kunnen worden en dan is de wereld alweer zo anders dat je het eigenlijk ook al niet meer op juistheid kan beoordelen.

Ik denk dat er met name gestemd zal worden uit onderbuikgevoel, emotie en jaloezie.

WJ

Bericht door WJ » 25 jun 2016, 16:55

http://www.nu.nl/brexit/4283419/ruim-mi ... endum.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Riceaux

Bericht door Riceaux » 25 jun 2016, 17:07

Slechte verliezers. Meh de uitslag bevalt ons niet, dus het moet opnieuw met andere regels! Bevalt de uitslag dan weer niet, doen we het weer opnieuw. :please:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 jun 2016, 18:10

Ben ik niet met je eens Riceaux. Zoals het er nu naar uitziet staat de Britten veel interne conflicten te wachten waarvan het generatieconflict onverwacht groot en ingrijpend gaat zijn. Het lijkt wel of de oudere generaties denken nog in oorlog met Nazi Duitsland te zijn terwijl de jongeren zich voornamelijk Europeaan voelen. Dat besef, die scheiding begint er nunin te hakken. De oudjes mogen oppassen, als ze echt sociale onrust willen dan moeten ze zo door blijven gaan. Als ik Brit van 50+ was dan zou ik nu maar eens goed gaan luisteren.

Bij een Nederlands referendum zou ik op dit moment absoluut voor blijven stemmen.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 25 jun 2016, 18:24

Mwah, ik denk vooral dat de oudere generatie nog weet hoe het was voor de EU. In mijn ogen had de EU gewoon een handelszone moeten blijven. Samenwerking op gebied van legers ook prima. Maar politiek zit de kracht van Europa 'm juist in de verschillen tussen de landen. Maar er zit natuurlijk 1 groot verschil tussen een Brexit en een Nexit, wij hebben de euro, zij niet.

Plaats reactie