Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 11:35

Ik weet niet hoe 't gaat komen, maar zie het somberder in voor EVs in't algemeen, NL als probeerland heeft al 'n probleem, ROW denkt niet aan EV.

Ik zag deze comment ergens. Ik denk zelf spot on.
dvas;25141039 schreef:Chris Harris said it best, Tesla is a one-trick pony. Incredible in a straight line up to a certain point. But I've yet to see one at a track day and am confident it can't complete a full 20 minute session at pace.

Teslas seem to be built for, and most appreciated by, tech and gadget geeks and environmental crusaders, not for car driving enthusiasts.

Musk is a coding nerd that is a great salesman and cult orchestrator, obtaining tons of other people's money to develop Tesla. He is certainly not a driving enthusiast as his goal seems to be to commoditize driving.

Having said that, wonder what Tesla could have done with the resources and technology they do have, if they didn't focus on gadgets like pop-out door handles, in-car games, auto-pilot, gull-wing doors, etc.

Wimo

Bericht door Wimo » 30 aug 2019, 11:40

Deze Chris Harris? Die met die enorm lach op zijn gezicht tijdens de TopGear review van de M3?

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/
So, I think I’ll be buying a Tesla Model 3 quite soon. Thought it was so impressive. Nothing like as enjoyable as an M3, but as my first toe-dip into the leccy world, it should work until they figure out how to make EVs more fun and desirable.
Goed verhaal....

Zou wel mooi zijn als we een deel van de wegenbelasting opbrengsten kunnen gebruiken om het net te verbeteren :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 11:52

Chris Harris wil wel vaker wat kopen, dat zegt hij in vele tests, maar doen is punt twee:)

Bij TopGear moet hij in de maat lopen en z'n eigen mening doet er minder meer toe.

Wimo

Bericht door Wimo » 30 aug 2019, 11:57

Je hebt gelijk, alles wijst op een complot! Volgens mij heeft de nare Tesla baas persoonlijk Chris gedrogeerd zodat hij ging lachen tijdens de opnames en daarna zijn Twitter account overgenomen:)

Hielke

Bericht door Hielke » 30 aug 2019, 11:59

Robin schreef: 30 aug 2019, 11:35 Ik weet niet hoe 't gaat komen, maar zie het somberder in voor EVs in't algemeen, NL als probeerland heeft al 'n probleem, ROW denkt niet aan EV.

Ik zag deze comment ergens. Ik denk zelf spot on.
Die Harris uitspraken kun je inmiddels negeren Robin. Dat was voordat ie ermee reed, concludeerde dat de M3 en Quadrifoglio op het testcircuit billenkoek kregen, en er vervolgens zelf eentje bestelde.

Robin

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 12:02

Heeft Harris er eentje besteld?

Anyway m'n geposte comment hierboven blijft voor mij spot on ook al haal je Harris uit de equation. Duidelijk verhaal.

Robin

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 12:12

Amazon joins Walmart vs Tesla:
https://www.claimsjournal.com/news/nati ... 292759.htm
530iDriver;25191405 schreef:What will bring down Tesla is any of the following:

1 Poor build quality
2 replacement parts are difficult to come by. Hope that your car never needs any major repairs because you will never see it again.
3 Poor customer service with crowded and overwhelmed service centers
4 Cheap interiors for luxury car prices.
5 Monopoly for parts and service. Be prepared to pay Tesla's astronomical prices when your car is well out of warranty.

And Tesla's biggest enemy is its very Elon Musk.

Hielke

Bericht door Hielke » 30 aug 2019, 12:22

And Tesla's biggest enemy is its very Elon Musk?

530iDriver is aan de paddo's geweest blijkt.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 aug 2019, 12:33

Afbeelding

Ooit van H&S pattern gehoord?

Afbeelding

Wat mij zo bevreemd aan Tesla, en dat blijf ik zeggen, is hun constante verandering/aanpassing van prijzen en regulering (service, laden, etc.). Ze zetten een technisch goed produkt in de markt wat eigenlijk een hele slechte sales, aftersales en service heeft. Dat kan niet lang goed gaan.
De grote fabrikanten komen weliswaar later met soortgelijke produkten, maar daar is wel meer over nagedacht mbt dealernetwerken, (after)sales en prijstransparantie. Goed werk heeft tijd nodig. Als dat eenmaal loopt wordt Tesla gewoon voorbijgestreefd, danwel opgekocht. Dat denk ik...

Robin

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 12:39

Hielke schreef: 30 aug 2019, 12:22 And Tesla's biggest enemy is its very Elon Musk?

530iDriver is aan de paddo's geweest blijkt.
Dat dacht ik eergisteren op de Whatsapp bij jou ook Hielke, wat jij schreef over Tesla Model 3 enzo:)))

Aandelen erin denk?:)

JeroenT

Bericht door JeroenT » 30 aug 2019, 12:50

Wimo schreef: 28 aug 2019, 09:38
Over de stoelen.. ze zijn te kort. Zitten prima maar zijn echt een stuk korter dan de stoelen uit BMW's / Audi's. Ik ga dit zelf oplossen door de stoelen te laten modificeren en meteen overtrekken met leer..
Hoe wordt dat gedaan en waar laat je dat doen? En wat kost dat? :hungry:

Robin

Bericht door Robin » 30 aug 2019, 12:51

Cools denk ik? Vroeger was dat al 'de beste' bij leer ombouwen BMW etc.

Wimo

Bericht door Wimo » 30 aug 2019, 13:43

Cools doet het ook. Indicatie 2650 ex en dan vervangen ze alles voor leder en verbeteren de stoelen. Maar je kunt het nog veel duurder maken..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 aug 2019, 19:56

///Joost schreef: 30 aug 2019, 12:33 Afbeelding

Ooit van H&S pattern gehoord?

Afbeelding

Wat mij zo bevreemd aan Tesla, en dat blijf ik zeggen, is hun constante verandering/aanpassing van prijzen en regulering (service, laden, etc.). Ze zetten een technisch goed produkt in de markt wat eigenlijk een hele slechte sales, aftersales en service heeft. Dat kan niet lang goed gaan.
De grote fabrikanten komen weliswaar later met soortgelijke produkten, maar daar is wel meer over nagedacht mbt dealernetwerken, (after)sales en prijstransparantie. Goed werk heeft tijd nodig. Als dat eenmaal loopt wordt Tesla gewoon voorbijgestreefd, danwel opgekocht. Dat denk ik...
Eens De sales en aftersales is echt gewoon lachwekkend slecht bij tesla.

Joop

Bericht door Joop » 30 aug 2019, 20:00

Chris Harris’ column in de laatste Top Gear Magazine:

Afbeelding

Wimo

Bericht door Wimo » 30 aug 2019, 20:04

Joop schreef: 30 aug 2019, 20:00 Chris Harris’ column in de laatste Top Gear Magazine:

Afbeelding
Ik lees "je moet rijk zijn" de nieuwe parel van df is geboren !

Geen wonder dat dit subforum zo populair is.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 aug 2019, 21:28

“...vlagen van genialiteit erkent in een grotere strategie, die enige logica ontbeert. “

Exact wat ik bedoel. En verder klopt het exact. Je moet rijk zijn of gesubsidieerd kunnen worden door de staat. Voor alle andere plebejers hebben we nog altijd de geblazen 2 liter 4 cilinder in allerlei vormen.

Wimo

Bericht door Wimo » 30 aug 2019, 21:38

2l? Dat is premium over 5 jaar...

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 31 aug 2019, 22:25

Zo, maandag a.s. de 2de testdriver.
De eerste, niet DFer, heeft er ook 1 besteld.
Dus ik begrijp wel dat jullie niet masaal komen test driven

Wimo

Bericht door Wimo » 08 sep 2019, 15:55

Filmpje van de 3 bij carwow. 3 Ev's en een stuk antiek.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2019, 17:18

Tesla Model 3 Performance

Heb maandagavond bij Han de kans gekregen geruime tijd in zijn Model 3 Performance te rijden. De auto was met stip de auto waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.

Indrukken in willekeurige volgorde. Ik vind het een bijzonder mooie auto. De blauwe kleur accentueert de lijnen fraai. De lichtmetalen velgen matchen schitterend bij de auto. De stoelen zijn van een soort skai. Kunstleer of vegan leather heb ik ook al voorbij horen komen. Ze zitten voor mij uitstekend. Ook het elektrische verstelbereik van de stoelen is ruim voldoende. Han heeft een achttal dochters en de stoelprofielen van al dat vrouwvolk past met gemak in het geheugen van de Tesla. Krijgt een familielid toegang tot de auto met een smartphone dan gaan stoel, stuur en buitenspiegels direct in de bij die persoon horende stand. Zo hoort het. Het grote scherm en de horizontaal over de hele breedte van het dashboard lopende plint zijn prominent aanwezig. Het scherm is uitstekend afleesbaar, en de instellingen zijn ook vlot te vinden, maar de indruk die gegeven wordt dat bestuurder en passagier het op de weg samen voor het zeggen hebben bevreemdt me nog steeds. Stuur en pedalen zitten nog steeds links, maar er had voor m’n gevoel nog wel wat meer rij-exclusiviteit voor de bestuurder ingebouwd mogen worden. Een snelheidsmeter, of warp drive indicator of zo. Een bijkomend nadeel van de minimalistische dashboard layout is dat het dashboard laag in het interieur staat. Je ziet daardoor wat meer van de weg direct voor de auto. Bij sportief rijden een pre, bij cruisen geeft het wat onrust. Maar het is puur persoonlijk, een ander kan het heel anders ervaren. Zelf had ik liever een wat meer conventionele klokken combinatie zoals in een Model S gezien.

De forte van een elektrische auto, acceleratie. Ik heb zoals een iedere auto enthousiasteling talloze video’s van Tesla bestuurders en passagiers voorbij zien komen waarin de acceleratie van de voertuigen voor een mix van plezier, shock en verbazing zorgde. Ik dacht aldus enigermate voorbereid te zijn. Maar zelfs als bestuurder verbaasde ik me nog over de gigantische trap in je nek die volle acceleratie vanuit stilstand opleverde. Ik kan het ook nergens mee vergelijken. Longitudinale vertraging van een auto tot of net boven de 1G ken ik, diezelfde krachten maar dan bij versnelling nog niet. Metingen van Han hadden uitgewezen dat de 3 Performance in 3,1 seconde van stilstaand naar 100 km/h kon gaan. Mij leverde die eerste keer voluit optrekken in ieder geval een lichte duizeligheid op. Bij latere exercities vanuit stilstand op het acceleratiepedaal ging dat beter. Je bent er dan min of meer op voorbereid. Apart blijft die zich in volledige rust afspelende traploze acceleratie in ieder geval wel. Vooraf had ik enige bedenkingen over de mate waarin het ‘potentiopedaal’ je in staat zou stellen de mate van acceleratie en regeneratie te kunnen beïnvloeden. Ten onrechte. De mate van versnelling of vertraging (regeneratie door loslaten of terughalen pedaal) is vloeiend te regelen. Zo goed dat het geen overdenkingen of voorzichtigheid vergt. Binnen no time is het een tweede natuur geworden. Precies zo zoals ik me van een rit in een i3 van enkele jaren terug herinner.

Leuk die giga acceleratie, de Model 3 is een one trick pony, dit kunstje karakteriseert ‘m volledig. Neen lezers, en neen lovers van de good old verbrandingsmotor, dat is niet zo. De Model 3 Performance is als geen andere vierdeurs gezinsauto in staat om op magistrale wijze en op extreem hoog tempo een uitdagend bochtig stuk weg af te leggen, daarbij geholpen door het vrij stugge onderstel. Of de andere, minder krachtige, modellen van de Model 3 hetzelfde pakket van veren, dempers en stabi’s hebben weet ik niet, ik weet wel dat Randy Pobst (zie de youtubes) deels verantwoordelijk voor de onderstelafstelling van de Performance is. En dat heeft ie knap gedaan. Je kunt de auto met vol vertrouwen van klaverbladbocht naar klaverbladbocht jagen. Agressief aanremmen en in insturen, de auto is ervoor gemaakt. We zijn tijdens de rit niet in de trackmodus geweest, als de standaard ESP al heeft ingegrepen, dan heeft ie dat voor het tempo en de stijl waarbij ik gereden heb onopgemerkt gedaan. Bij lage snelheden in de sportstand (zwaardere besturing) kan de auto bij insturen wat log overkomen. Dit verandert compleet zodra het tempo omhoog gaat. De directe overgang van hard remmen naar maximale bochtsnelheid, de mooie besturing, de duidelijke feedback van de banden wanneer je de grenzen van de grip opzoekt, en de fantastische tractie bij uit accelereren van bochten, maken het sportief rijden in de 3 Performance tot een feestje. Bij de mooie hoorbare feedback van de Michelins in de Model 3 moet worden opgemerkt dat de auto wat meer afrolgeluid produceert dan mijn oude 1-serie. Het is niet veel, maar toch. Maar ieder nadeel hep ze voordeel, en de hoorbare info die de banden bij hard pushen in bochten geven is voor de bestuurder zeer welkom. Of de mooie en zeer sportieve wegligging het effect van het zeer lage zwaartepunt van de auto is, of het komt omdat de elektromotoren en ESP beter met de tractie overweg kunnen, of dat Randy Pobst z’n stempel heeft weten te drukken, ik weet het niet. Dat het werkt weet ik wel. In verschillende vergelijkingstests is al bewezen dat de 3 Performance sneller over een rondje circuit is dan een twee keer zoveel kostende M3/M4. Als dit al zo is dan zijn de verschillen in zeg De Eifel of een ander bochtig parcours op de openbare weg nog groter. Tractie en acceleratie uit bochten is van een orde die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ontzettend vermakelijk. Ook zonder het geluid van een verbrandingsmotor. Je kunt het geluid missen en missen. Missen omdat het geloei en gehuil van een potente veelcylindrige atmosferische motor zeer vermakelijk kan zijn (steeds vaker een uitzondering in ons turbotijdperk). En missen (als kiespijn) omdat de decibels van een uitgewrongen verbrandingsmotor in ons drukbevolkte landje al snel de hoofden doen draaien. Als jonge knaap kon het me niet genoeg geluid maken, nu moet ik er niet aan denken anderen voor het hoofd te stoten met motorlawaai.

Han stuurde me deze week een opsommingslijstje met verbeterpunten voor de Cruise Control zoals hij dit aan Tesla kenbaar maakte. Noem het maar gerust een smeekbede. Volgens Han klopt er geen drol van die CC. Heb te weinig snelwegkilometers gemaakt om het ook te kunnen ervaren, maar als een auto bij activering van de CC altijd naar de op dat moment geldende maximum snelheid accelereert, terwijl je veel rustiger zou willen rijden, dan is dat inderdaad heel vreemd. Ook de vertragingen en remingrepen bij verkeer waar je naartoe rijdt zijn bevreemdend.

Ook over de accucapaciteit en range kan ik weinig zeggen. Uit andere tests kan ik afleiden dat je, wanneer je je netjes aan de maximum snelheden houdt, en ook niet opzettelijk langzamer wilt gaan rijden, vrij eenvoudig 350 km moet kunnen halen. Thuis met drie fase laden laad je er per uur 60 km range bij. Na een update van de laadsoftware van afgelopen week kun je bij een Tesla Supercharger in 20 minuten van nul naar 80% laden. Zelf rij ik jaarlijks vrij weinig echt heel lange stukken op een dag. Tijdens de rit van Heerenveen naar Gorkum en terug had ik het waarschijnlijk zonder opladen kunnen redden. Met 10 minuten aan een lader had ik zelfs langere tijd illegale snelheden kunnen rijden. Ik zie het probleem met laden niet zo als je een accucapaciteit van rond de 400 km hebt.

MarkS

Bericht door MarkS » 08 sep 2019, 18:44

Hielke schreef: 08 sep 2019, 17:18 Ik vind het een bijzonder mooie auto.

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2019, 19:22

:lol:

Het is geen bedreiging voor een Porsche Mark. Echt niet.

MarkS

Bericht door MarkS » 08 sep 2019, 19:56

Ik vond een een mooi geschreven review Hielke maar toen je begon met dat je het een bijzonder mooie auto vond had ik bij de rest van het verhaal toch een wat gezond wantrouwen zeg maar ... ;-)

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2019, 19:59

MarkS schreef: 08 sep 2019, 19:56 Ik vond een een mooi geschreven review Hielke maar toen je begon met dat je het een bijzonder mooie auto vond had ik bij de rest van het verhaal toch een wat gezond wantrouwen zeg maar ... ;-)
Mag.

Plaats reactie