135i vs e92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 feb 2008, 13:47

Laat me even kapotte .35i turbo's/motoren zien op trackdays met linkjes aub. Dat kapotte 335i turbo verhaal is een eigen internetleven gaan leiden, ik volg het vanaf het begin waarsch meer dan een ander omdat ik zelf zo'n ding rijd... Op de eerste aut 335i's zat idd geen oliekoeler, mijn handbak versie heeft die wel. Kapotte 335i turbo's is een beetje paniekzaaierij om niks.

E46 M3's hadden eerst ook motorische problemen...

het toverwoord voor 2008 en verder in benzinemotorentechniek is:turbo.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 14:02

Robin schreef:Laat me even kapotte .35i turbo's/motoren zien op trackdays met linkjes aub. Dat kapotte 335i turbo verhaal is een eigen internetleven gaan leiden, ik volg het vanaf het begin waarsch meer dan een ander omdat ik zelf zo'n ding rijd... Op de eerste aut 335i's zat idd geen oliekoeler, mijn handbak versie heeft die wel. Kapotte 335i turbo's is een beetje paniekzaaierij om niks.

Mooi toch hoe langs de discussie heen word gelezen :wink:

Punt van discussie (eigenlijk off topic) was niet OF de .35i in een straatauto kapot kan draaien tijdens een trackday. En of die dan wel of niet betrouwbaar is.

Maar of een turbo motor in dit geval de .35i als racemotor geschikt is.

Betrouwbaarheid zou voor mij in een straatauto geen issieu zijn, ik geloof echt wel dat de .35i gewoon een betrouwbare configuratie is. (on)betrouwbaarheid zou wel de laatste reden zijn waarom ik een .35i laat staan.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 14:09

Rico v Velzen schreef: Maar laten we alsjeblieft ophouden met de opmerkingen dat een M niks anders is dan marketing. Want dat is BIJNA communistisch SP achtige denken :wink: Begint dan gewoon lachwekkend te worden. En ik weet zeker dat dan elke M rijder van e30 M5 tot e60 M5 en alles wat er tussen zit, denkt hou toch op "anti M lobby" met jezelf belachelijk te maken.
Ik verbaas me keer op keer over die enorme portie naïviteit. Is niet erg, houdt de sjeu erin. Het gaat om de feiten, nergens anders om. Wat je er dan mee doet moet je zelf weten. Persoonlijk zou ik het in mijn eigen voordeel als autokenner willen omzetten.

Je hebt het over een (relatief geringer Duits) verschil van 25.000 euro tussen een M3 Sedan en een 135i. Dat verschil is in kostprijs af fabriek een schijntje van dat bedrag. In de USA kost een M3 Coupé (die bij ons dus 12.000 euro duuder is dan de Sedan) 56.500 dollar, en een 135i kost 35.000 dollar. Omgerekend naar euro's 38.243 en 23.687. Een verschil van minder dan 15.000 euro! Voor die centen verdienen fabriek, Amerikaanse importeur en Amerikaanse dealer er ook nog iets aan. En geloof maar niet dat ze elk voor 1000 euro tevreden zijn.

Per saldo zal het de fabriek in München tov een 135i Coupé iets van 7500 euro meer kosten om een M3 Coupé van de band te laten rollen. Zit je nog lekker op je M-stoel?

Zitten er op een M BMW bredere spatborden, langere draagarmen, hardere bussen voor de ophanging, stoelen met meer zijdelingse steun, M-badges, een gleuf in de motorkap, een spoilerlip op de kofferbakklep, een sierdemper op de uitlaat??? Hartstikkene mooi zou Foppe wel zeggen. Maar het maakt voor München in de produktiekosten helemaal geen drol uit of dat onderdeel een andere vorm heeft. Het kost ze EVENVEEL! Dat de kopers zich gek laten maken en er spectaculair voor uit de beurs willen, daar heeft Jan Marijnissen netzoveel mee te maken als de toeleveranciers van de onderdelen van BMW. Die laatste verdienen er nl nog niet eens een tiende van als dat de fabriek, importeur en dealer eraan verdienen. Dat is Marketing, niet meer, niet minder.

Is het zo bekeken een wonder dat Andre voor minder dan 7500 euro aan goodies een auto weet te tunen die als Motorsport apparaat beter is dan de Marketing M's van BMW zelf? Zo ja dan hoor ik het graag.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 14:14

Robin schreef:Laat me even kapotte .35i turbo's/motoren zien op trackdays met linkjes aub. Dat kapotte 335i turbo verhaal is een eigen internetleven gaan leiden, ik volg het vanaf het begin waarsch meer dan een ander omdat ik zelf zo'n ding rijd... Op de eerste aut 335i's zat idd geen oliekoeler, mijn handbak versie heeft die wel. Kapotte 335i turbo's is een beetje paniekzaaierij om niks.

Dat verhaal van die kapotte turbo's op de .35i is allemaal Broodje Aap. Dat dit kul verhaal iedere keer als dreiging voor de toekomst terugkomt moet wel aan M te wijten zijn :lol:

Weet je wat een feit is? Dat de remmen van M's er na 2 rondjes circuit fikkend, stinkend en slecht werkend onder staan.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2008, 14:34

Rico v Velzen schreef:Maar laten we alsjeblieft ophouden met de opmerkingen dat een M niks anders is dan marketing. Want dat is BIJNA communistisch SP achtige denken :wink: Begint dan gewoon lachwekkend te worden. En ik weet zeker dat dan elke M rijder van e30 M5 tot e60 M5 en alles wat er tussen zit, denkt hou toch op "anti M lobby" met jezelf belachelijk te maken.
Wat heb ik ermee te maken? :lol:

Een 130i/135i is nog niet af, heeft nog wat tweaks nodig om alles eruit te halen wat erin zit. Ok.
Het probleem is gewoon dat een M3 ook nog niet af is.

Voordat je daar circuitfähige remmen, een echt goed sper, perfect afgestemd onderstel etc. op hebt ben je ook al weer een eind verder.
En dat was zo met de E46 M3, dat was zo met de E36 M3 en dat was zo met de E30 M3. Nostalgie alsof dat the one and only zou zijn is aan mij niet besteed, in standaard vorm valt het op het circuit allemaal door de mand, net zoals 99,9% van de auto's op de markt.

Als je dan toch een auto als basis voor circuitgebruik moet zoeken, is het logisch om de lichtste, meest kleine en agiele auto met het meeste vermogen te nemen.
Da's bij BMW nu dus de 135i, prima.
Een Mini Cooper zou misschien nog wel beter geschikt zijn als je per sé RWD of maximale fun wilt hebben, maar maximale snelheid voor je geld.

Een M3 lijkt me een heerlijke dagelijkse auto, maar daarvoor zou ik hem niet kopen. Dan voldoet een E39 M5 ook prima (en hou je 80.000 euro over).
Een 135i lijkt me een heerlijke dagelijkse auto die ook prima geschikt is om op circuitdagen uitgelaten te worden, maar daarvoor zou ik hem niet kopen. Dan heb ik toch meer met een E46 M3 CSL, is even duur om te kopen, wat duurder in onderhoud, maar dat verdien je tig keer terug door de lagere afschrijving.

Een nieuwe (dure/snelle) auto kopen in Nederland was met de slurptax en CO2 BPM gezeur nog nooit zo veel te duur voor wat je ervoor terug krijgt.
Niemand gaat particulier een dure auto van een jaar oud kopen, dus de afschrijving de eerste paar jaren is gewoon hopeloos, al die extra belastingen schrijf je meteen helemaal af. En da's gewoon weggegooid geld.

In Duitsland of België is het een compleet ander verhaal, maar we wonen nou eenmaal in Nederland. Over twee jaar staan de E92 M3's hier voor <50k euro te koop en dan wordt de vergelijking met een 135i ook meteen een heel ander verhaal.
Het is de Nederlandse overheid met allerlei onzinbelastingen die de M3 uit de markt heeft geprijsd, niet BMW.

Andre

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 14:49

Door de nederlandse roverheid is inderdaad het verschil nog groter geworden.

Maar het verhaal van hielke klopt natuurlijk wel. De kosten van het maken van een M3 of 1 serie maakt allemaal niet zoveel uit. Alleen worden er veel meer 1 serie s verkocht dan M3. Dus zijn de productie kosten per auto van een M3 veel duurder. Wil je dat meer betalen prima. Maar ga nou niet denken dat een M zoveel specialer en duurder is om te maken.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2008, 15:01

Andre schreef:roverheid
:lol:
Andre schreef:De kosten van het maken van een M3 of 1 serie maakt allemaal niet zoveel uit. Alleen worden er veel meer 1 serie s verkocht dan M3. Dus zijn de productie kosten per auto van een M3 veel duurder. Wil je dat meer betalen prima. Maar ga nou niet denken dat een M zoveel specialer en duurder is om te maken.
Mee eens ja.
Kijk bijvoorbeeld nou eens met ondernemersogen naar Spyker (omdat het Nederlands is, maar dit is sowieso een goed voorbeeld).
Motor, bak, aandrijflijn e.d. komt gewoon van Audi, standaard onderdelen, dat kost de kop echt niet.
Interieur is gewoon metaal en leer je betaalt twee mensen 2000 euro per maand om dat te bewerken, onderstel moet eronder en de carrosserie erop en wat klein grut.

Zo'n auto kost echt nooit meer dan 25.000 - 30.000 euro om te bouwen en dan schat ik het nog heel hoog in. Daar kan Corvette in de VS een C6 voor in de showroom zetten, dus die kost misschien de helft om te bouwen.

Uiteraard heb je dan nog een hoop andere kosten als fabrikant, keuringen, je fabrieksgebouw, personeelskosten etc. En marketing.
Reclamekosten, zo'n auto meegeven aan tig bladen en autoprogramma's en met gegrilde koppeling terug krijgen.

Maar in de basis is een auto een auto, de techniek die in een Ferrari zit is echt niet 10x zo duur als de techniek die in een Fiat zit.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 26 feb 2008, 15:12

Ik denk dat er wel meer verschil zit tussen een Ferrari en een Fiat dan een M3 en een 135 bijvoorbeeld.

Bekijk deze 5 vids eens over de bouw van een 599GTB, helaas niet in het Engels of Nederlands, maar de beelden zeggen genoeg.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 15:28

Staan geen vid's :lol:

Maar in de basis heeft Peter natuurlijk gelijk.

Een Seat Leon kost ook niet veel minder om te bouwen dan een 1 serie.

Alleen worden er daarvan nog eens 10x zo veel verkocht en daardoor heb je gewoon minder ontwikkelingsen marketing/productie kosten per auto.

Thom

Bericht door Thom » 26 feb 2008, 15:37

Bert ///M3 schreef:Een Seat Leon kost ook niet veel minder om te bouwen dan een 1 serie.

Alleen worden er daarvan nog eens 10x zo veel verkocht en daardoor heb je gewoon minder ontwikkelingsen marketing/productie kosten per auto.
Ik denk dat daar een groot deel van het prijsverschil in zit.
En voor het ontwikkelen van de M3-specifieke onderdelen, die om te produceren misschien niet eens veel duurder zijn dan normale onderdelen, moeten de kosten worden verdeeld over een relatief klein aantal te verkopen auto's.

Wie kan het verhaal dat de kostprijs van een M3 niet veel hoger is dan de andere modellen met cijfers staven? Anders wordt het natuurlijk een oeverloze discussie.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 15:41

Peter Tunissen schreef: Een 130i/135i is nog niet af, heeft nog wat tweaks nodig om alles eruit te halen wat erin zit. Ok.
Het probleem is gewoon dat een M3 ook nog niet af is.
Een 135i kost 57.000 euro met tweaks en dan is ie af.

Een M3 kost in de basis 100.000 euro en dan is ie nog niet af? Dan is bijv. een onbelangrijk onderdeel als de remmerij nog niet op de overige capaciteiten van de auto afgestemd? Ikke niet snap die logica.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 15:47

Thom schreef:
Wie kan het verhaal dat de kostprijs van een M3 niet veel hoger is dan de andere modellen met cijfers staven? Anders wordt het natuurlijk een oeverloze discussie.
De importeur van BMW USA. Uiteindelijk betaalt de consument daar bij de dealer voor een E92 M3 exact 15.000 euro meer dan voor een 135i coupé. Die 15.000 euro is een FEIT. Echter, die 15.000 is het verschil niet, daar moeten de importeur en de dealer ook nog van eten. Als ik er met m'n 7500 euro al naast zit dan waarschijnlijk in de te hoge richting. Verwacht dat het feitelijke verschil in wat de fabriek van die importeur beurt (en dan zit er voor de fabriek al winst op) minder dan 7500 euro is.

Thom, denk niet dat een BMW importeur die info graag met je deelt.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 15:49

Hielke ik snap ook wel dat dat er kostprijs af fabriek niet veel verschil zit tussen een 135i die 7500 euro kost om in te elkaar te schijten of een M3 die 12000 euro kost om er uit te persen.

Waar het om gaat is WAT wil je als klant.

Wil je een "speciale" M motor die 420pk levert of wil je een massa produkt in de vorm van een 3 liter turbootje ?

DAT bepaald het verschil in prijs.

Waarom betalen mensen 3000 euro af fabriek voor een navigatiesysteem, waarvan de kostprijs op 48 euro ligt (aan de hoge kant) De medion van de aldi kost 199 euro (zie ik net in de folder)..

De klant bepaalt en de fabrikanten draaien. Iemand die een M wilt, redeneert niet in 3 cijfers achter de komma. Die M is allang in zijn hoofd gekocht.. NET als een willekeurige Porsche. Of een Lotus whatever..

Begeerte voor een produkt is bepalend.. je kunt wel alles dood en kapot redeneren met kostprijs berekeningen maar als dan wel een M wilt hebben dan is er al snel de lol van af.

Romo zit op het moment in zo'n spagaat de ene kant van hem schreeuwt koop nou je droom, koop die e92 M3.. ook al is die duur.. de ander kant van hem word beinvloed door de DF accountants (Hielke,Hielke en co :wink: ) die alles duurder dan de 135i maar onzin vinden. Omdat alles wat duurder is zijn geld niet waard is. Eh Hielke Porsche verdient ongeveer 35000 euro aan een GT3, mag dat wel dan ?

Een 135i is ook te duur Hielke, een 130i voor 42K is meer dan genoeg.. geen M marketing goodies erop gewoon helemaal kaal.. maar weet je, DAT is ook niet lekker als je zo'n ding koopt.. Want het moet wel naar tevredenheid zijn.

Even de feiten.. een 135i kost in de praktijk gewoon 55000 euro, dan komen er nog Dre goodies bij is 7500 euro (aldus Hielke) is 62500 euro.. laten we even ophouden met te doen alsof dat een koopje is. Ja vergeleken met een M3 die 2 keer zoveel kost wel ja.. maar 62500 voor een te klein coupeetje met netzo veel praktisch nut als een winkelwagentje voor peuters bij de AH.. om alleen maar strak, schep en agile te rijden ..

Koopje ? niet dus.

The WHOLE package is bij een M3 gewoon perfect voor mekaar. Of je dat wilt of niet.. een e90 M3 sedan.. 1 auto die alles kan.. een 135i waar je nog een family bak naast nodig hebt met 2 kids..

135i is echt niet heilig, want dan had ik hem allang gekocht LOL

Nogmaals ik ben 1 serie fan, en de 1 serie is het beste wat BMW de laatste jaren heeft gedaan en past ook perfect in mijn straatje qua liefhebberij.

Maar een 1 serie is ook een wijven auto, te onpraktisch, te klein voor de poen en door de buitenwereld niet aangezien als een volwaardige BMW .. gut zie hem rijden in de auto van zijn vrouw LOL.. goh hij kan ook een BMW'tje kopen, geen offence naar 1 serie rijders toe, zo heb ik het ook ervaren.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 16:00

Een GT3 is voor de centen die ze ervoor vragen een koopje.

Maar ook daarvan wist je al dat ik dat ging zeggen :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 16:02

Overigens Sport auto die de e92 M3 in de supertest had gaf de M3 voor alledaagse fahrspass een 10. En praktische bruikbaarheid een 9

Zo weinig rijplezier en onpraktisch met een M3.. ze snappen er niks van bij BMW :wink:

Thom

Bericht door Thom » 26 feb 2008, 16:05

Hielke schreef:Thom, denk niet dat een BMW importeur die info graag met je deelt.
Dat denk ik ook niet, maar eigenlijk ben je dan ook al weer een stap te ver. Interessant is de kostprijs (inclusief verrekening van ontwikkeling) voor de fabriek.

"Maar een 1 serie is ook een wijven auto, te onpraktisch, te klein voor de poen en door de buitenwereld niet aangezien als een volwaardige BMW .. gut zie hem rijden in de auto van zijn vrouw LOL.. goh hij kan ook een BMW'tje kopen, geen offence naar 1 serie rijders toe, zo heb ik het ook ervaren."
En Rico, veel duidelijker kunnen je posts niet worden! :lol:
Laatst gewijzigd door Thom op 26 feb 2008, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 16:06

Hielke schreef:Een GT3 is voor de centen die ze ervoor vragen een koopje.

Maar ook daarvan wist je al dat ik dat ging zeggen :wink:
Nee Hielke zo makkelijk kom je niet van mij af :wink: Een GT3 is een onpraktisch hok waar je 10 kilometer mee moet omrijden omdat anders de spoilers er af donderen op een klinkerweg, of de bodemplaat van voor naar achter als een sardienblikje openscheurt door de eerste de beste drempel. Aldus Kris de enige en echte 997 GT3 rijder op dit forum :lol: (sorry Kris :wink: topbak is het :lol: )

Hielke

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 16:11

Thom en Rico,

wat uiteindelijk alleen maar interessant is hoe ver je haren op je kop overeind komen als je in een auto rijdt. De hoek van die haren gerelateerd aan de consumentenkostprijs is dan de bepalende factor. Noem het beleving. In vergelijking met een GT3 scoort iedere VAG, Ford, Opel en BMW daar slecht. Ook de 1-serie Dré edition. En dat is heel knap, want een GT3 kost wel even ruim 150k.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 16:21

Hielke nou heb ik je bij de ballen :lol: :lol: :lol: Want je zegt nu precies hetzelfde wat ik de hele tijd al zeg..

Alles draait om belevingjou haren gaan dan mischien niet recht op de kop staan bij een e92 M3, maar de haren van bv M-bitious die net zo'n ding heeft gekocht wel !

Iedereen beleeft een auto op zijn eigen manier, dat heeft niks met de scherpst sturende auto te maken, of met marketing goodies.. maar alles me de X factor die je vind in desbetreffende auto. (waar ik toevalligerwijs vorige week een draadje over had geopend, maar wel heel erg slaat op deze discussie)

Voor elke auto is een betere auto op bepaalde punten en elke auto heeft weer punten waarmee hij een andere auto overtreft.. Door er slecht 3 punten er uit te halen en daar de gehele kwaliteit van het produkt auto op te hangen...tja ... daar is een woord voor tunnelvisie :? :wink:

Tom

Bericht door Tom » 26 feb 2008, 16:21

Discussies over kostprijzen vind ik nutteloos en ver van de realiteit. Want als je daarmee gaat rekenen dan vergeet je even de complete economie eromheen. Op elk product en onderdeeltje verdienen mensen geld, ook op dat Intrax onderstel en Drexler sperdif. Sowieso moet je niet naar kostprijzen kijken want dan kun je maar beter thuisblijven of alleen nog maar bij de Wibra shoppen voor kleding, bij de grijpautomaat van de kermis voor horloges en zo'n grote jerrycan aanmaaklimonade van de Makro-huismerk ipv elke week drie pakken van de Albert Heijn.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 16:23

Tom schreef:Discussies over kostprijzen vind ik nutteloos en ver van de realiteit. Want als je daarmee gaat rekenen dan vergeet je even de complete economie eromheen. Op elk product en onderdeeltje verdienen mensen geld, ook op dat Intrax onderstel en Drexler sperdif. Sowieso moet je niet naar kostprijzen kijken want dan kun je maar beter thuisblijven of alleen nog maar bij de Wibra shoppen voor kleding, bij de grijpautomaat van de kermis voor horloges en zo'n grote jerrycan aanmaaklimonade van de Makro-huismerk ipv elke week drie pakken van de Albert Heijn.
Sterker nog Tom, als je als eindconsument daar mee bezig bent dan ben je gewoon geen klant voor het produkt..

(ps Hielke wanneer staat die GT3 op de stoep LOL)

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 16:41

Hielke ik vind niet dat ik meer gelijk heb dan jou hoor in deze discussie, ik weet hoe jij en Andre er tegen aan kijken en die manier daar kan ik me goed in vinden. Maar ik probeer het ook breder te zien en niet iets af te serveren omdat het niet in mijn straatje past.

Andre

Bericht door Andre » 26 feb 2008, 17:30

De getallen liegen er niet om. Als je de amerikaanse prijzen ziet. Dan blijven er inderdaad weinig euro s over om in een M model te steken. Zo had ik het nog niet eens bekeken. Nou ben ik helemaal klaar met M s kopen. Hielke das jou schuld.

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 17:35

Andre schreef:De getallen liegen er niet om. Als je de amerikaanse prijzen ziet. Dan blijven er inderdaad weinig euro s over om in een M model te steken. Zo had ik het nog niet eens bekeken. Nou ben ik helemaal klaar met M s kopen. Hielke das jou schuld.
LOL.. zie je nou wel die Hielke is gewoon een hele goeie boekhouder :lol:

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2008, 17:46

Vergeten te vertellen, niet belangrijk, maar in het kader van dit draadje wel waard. Vanochtend een Opel Zafira ingehaald, vol met kleine jochies, die allemaal druk gebarend met de neus op de ramen gedrukt zaten toen ik ze inhaalde.. Ook dat is ///M :lol:

Plaats reactie