Lotus 340 R

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 07 mar 2008, 17:00

Vandaag toch nog kunnen rijden met de 340R 8) Het was lekker droog en niet te koud (banden wel) De basis is hetzelfde als de Exige (motor) en die klinkt in deze 340R een stuk braver dat ligt ook aan de uitlaat die onder de Exige zat die klonk echt geweldig!
Maar goed, rijden.. na wat uitleg over de piepkleine knopjes kon ik de stad uit rijden kreeg een mooie tip voor de route en die was idd geweldig langs het water mooi strak asfalt en mooie bochten.. Eerste indruk, wat een langzaam ding! Maar het leven begint pas boven de 4500 toeren en gaat door naar de 7500 heeel anders rijden dan de Dax, niks mis mee maar anders, echt meer racewagen terwijl je met de Dax ook lekker kan toeren wil je met 340R niet onder de 3000toeren komen anders gaat die inhouden.. :? Dit ding kent 1 stand en dat is volgas! 8) Leuk maar niet goed voor je rijbewijs..
Maar wat een kick! Super wegligging, zit wel wat speling in het stuur (de Exige stuurde beter) en de rembalans is ongelijk, was ff schrikken maar na een paar keer hard remmen ging het al iets beter.

Afbeelding

Hij is heel gaaf, en zeker leuker dan de Exige maarja ieder zijn ding, maaar.. een seven geeft je nog meer fun, puurder dan dat krijg je ze niet je blijft leren en ontdekken met een seven zeker als die ook nog een cosworth blok erin heb liggen dan zijn ze echt veel bruter! Moet helaas Mathieu gelijk geven, mijn droom auto heb ik eigenlijk dus al alleen in een andere verpakking want wat ziet zo'n 340 er super uit!! 8)

Afbeelding

Afbeelding

In 1 week 3 extreme lichtgewicht auto's gereden
*Exige S1 190pk
*340R 190pk
*Dax Rush 243pk

En ben er eindelijk achter dat het snoepje al een tijdje in mijn garage staat..
jongens ik moet stoppen, de zon schijnt ik ga ff knallen.. met een smile van oor tot oor! :D
Laatst gewijzigd door Hans R op 03 feb 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 mar 2008, 17:06

Wij (of iig ik) willen grotere foto's!!! :lol:

Kleine imperfecties had je altijd wel even kunnen bespreken in de prijs. Komt het niet van v/d Kooij, dan wel van de eigenaar die er vanaf wil. Zo zie je overigens maar weer dat je niet alles moet proberen. Weer een illusie armer nu...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 mar 2008, 17:09

In 1 week 3 extreme lichtgewicht auto's gereden
*Exige S1 190pk
*340R 190pk
*Dax Rush 243pk

En ben er eindelijk achter dat het snoepje al een tijdje in mijn garage staat..
jongens ik moet stoppen, de zon schijnt ik ga ff knallen.. met een smile van oor tot oor
hahaha.. soms moet je gewoon even opnieuw ontdekken hoe tevreden je bent :lol:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 07 mar 2008, 17:13

Idd rico :wink:

Ja ik weet niet wat dat is maar die foto's willen maar niet groter.. zal het morgen even opnieuw proberen heb mooie foto's gemaakt, maar moet nu weg :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 mar 2008, 17:13

mooi "duidelijk" verslag Hans...

je weet nu in elk geval meer, jij zal denk ik op den duur je auto qua looks en zit e.d. moeten uitzoeken, en dan motorish aan laten passen zodat je ook daar je kick kan krijken, en stuurgevoel/remgevoel enz en power die je elke keer kietelt en altijd klaar staat of je nu 2000rpm of 6000rpm rijd, als gegoten moet die dus zijn :lol:

zo'n 340R is inderdaad mooi, maar qua rijden moet je hem echt bij de strot pakken om wat te krijgen, en das jammer, immers dat kan gewoon bijna nergens als je van A naar B rijd oid.

wordt vervolgt 8)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 07 mar 2008, 19:37

Dan hebben we nog een optie voor je; een Elise S1 met Honda blok. Een Elise koop je voor € 20.000,- motorombouw kost € 16.000,- en dan heb je nog een beetje over voor andere wielen en onderstel.
Dan heb je een geweldige wegligging, een supermotor en er past nog een dakje op ook.

Linkje:
http://www.vansten.nl/Werkplaats/index_Lotus_werkpl.htm

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 07 mar 2008, 19:45

HJ schreef:Dan hebben we nog een optie voor je; een Elise S1 met Honda blok. Een Elise koop je voor € 20.000,- motorombouw kost € 16.000,- en dan heb je nog een beetje over voor andere wielen en onderstel.
Dan heb je een geweldige wegligging, een supermotor en er past nog een dakje op ook.

Linkje:
http://www.vansten.nl/Werkplaats/index_Lotus_werkpl.htm

16 ruggen voor zo'n motorombouw is wel echt schandalig duur. :shock:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 mar 2008, 20:45

Mwoah, dat motorblokje zelf kost al goed geld. Tel alle andere delen erbij op uit hun lijstje en de arbeid... Ik vermoed dat je het bedrag al snel bent vergeten zodra je voor het eerst dat ding de sporen geeft.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 mar 2008, 20:46

staat nog wel een 2001 mk2 maar wel longroof dat wel maar met honda al lange tijd te koop iets van 37.500,- ben je meteen klaar, alsje ook de 4.500,-euro SC erop gaat gooien en dan 300pk hebt 8)
Ik weet het bijna zeker dat je die ook voor 35.000,- cash kan kopen, hup 4K erbij voor de SC en dan 1.000,- voor een paar kleine dingen, heb je voor 40.500,- euro een lichtgewicht semtex raket :wink: eneuh het dakkie kan der dan ook nog af en zicht naar achter, ow en zo'n carbon leverancier kan er ook nog iets speciaals van maken naar gelang 8)

http://www.vansten.nl/Te-koop/Elise_Kla ... Klatte.htm

paar opties die ik dan wel erbij zou doen!
EXTRA OPTIES:

Sport 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
€ 557,00
Baffled" sump. Aangepaste carterpan voor circuit gebruik
€ 211,00
Extra motorsteun, bij veel circuit gebruik is deze extra motorsteun nodig.
€ 235,00
Extra Olie naar water koeler; motor sneller op temperatuur en olietemperatuur blijft onder controle
€ 795,00
"Dry-sump" Droog carter met aparte oliepomp en oliereservoir.

Supercharger voor 300 pk
€ 4.500,-

aan te bevelen met de SC !!
GTRene

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 07 mar 2008, 21:16

Je zegt het goed hans.

Deze moet je volgas rijden! :D

Maar als je dax 240pk is dat echt een behoorlijk verschil! En zal die ook onbehoorlijk snel zijn!

Tunen die 340R...

Helaas dat we de 340r niet op DF kunnen onvangen... :wink:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 07 mar 2008, 21:36

Of de Dax tunen naar 350pk.
Warp speed in the gloria 8)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 07 mar 2008, 21:46

De S1 is wat meer basic en zit dus dichter bij de Seven.
Ik heb een paar keer zo'n Honda-Elise zien rijden. Echt niet normaal.
Die 16k voor de motorombouw is goedkoper te krijgen wanneer je zelf met een motor komt.
Er is ook iemand (Ian Wilson) geweest die zelf de klus heeft gedaan. En zo technisch is hij niet.
Morgen is er weer een meeting bij Van Sten in Den Hoorn (naast Delft). Er is altijd wel iemand met een Honda-Elise en die S2 staat er ook.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 07 mar 2008, 21:57


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 mar 2008, 21:58

over een tijdje als het weer qua temp weer de 18 graden opgaat wil ik daar ook weer eens kijken bij van Sten , kleine mini meet tijdens de meet :lol:

erg fraai deze video..genot om naar te kijken, zou hij de 240pk versie hebben, hij klinkt wel als meer dan 200>>220 :roll:

http://www.truveo.com/My-Lotus-Elise-Ex ... /412972871

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 07 mar 2008, 23:34

GTRene schreef:over een tijdje als het weer qua temp weer de 18 graden opgaat wil ik daar ook weer eens kijken bij van Sten , kleine mini meet tijdens de meet :lol:
Gaan we doen. Iedere 2e zaterdag van de maand is er een meeting. Er is altijd veel leuks te zien.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 mar 2008, 00:01

Jammer dat ik altijd moet werken op zaterdag.. was graag gegaan.
Mathieu jij maakt het wel heel bont :lol: 350pk gekkenhuis..
En idd zo S1 is veel bruter dan een S2 (Exige S1 ook) maar niet zo bruut als een seven, en daar gaat het mij om.
Zo'n lotus is wel veel makkelijker te rijden geeft snel veel vertrouwen, dus zal zeker snel zijn met de juiste man/vrouw achter het stuur.

Maar een seven is leuker :wink:
En ik weet het.. eindelijk..

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 mar 2008, 10:53

HJ schreef:
GTRene schreef:over een tijdje als het weer qua temp weer de 18 graden opgaat wil ik daar ook weer eens kijken bij van Sten , kleine mini meet tijdens de meet :lol:
Gaan we doen. Iedere 2e zaterdag van de maand is er een meeting. Er is altijd veel leuks te zien.
Dat is waar ook. Straks ook maar even die kant op waarschijnlijk ;)

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 mar 2008, 12:49

Hmm.. :? nu belt er net iemand op die voor de Dax komt kijken..

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 08 mar 2008, 13:05

Verkopen dat ding, en lekker gaan shoppen voor een Elise/Exige. Proefritje in een auto met een K20a ombouw en je bent verkocht :mrgreen: 8)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Bericht door HJ » 08 mar 2008, 13:14

Stefan R schreef:Verkopen dat ding, en lekker gaan shoppen voor een Elise/Exige. Proefritje in een auto met een K20a ombouw en je bent verkocht :mrgreen: 8)
He he, eindelijk iemand die het snapt!

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 08 mar 2008, 13:36

Hans GP1630 schreef:Hmm.. :? nu belt er net iemand op die voor de Dax komt kijken..
Lekker houden man. Zoals ik al eerder gezegd hebt, de Dax is veel bruter. Gewoon een gaaf ding :lol: 8)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 08 mar 2008, 13:41

Nee, ik snap het nog niet!

Kan iemand mij uitleggen waarom iemand die in het bezit is van een Dax Cosworth die heel conservatief getuned is.

Even uit mijn hoofd heeft een standaard Cosworth 225pk, en in deze configuratie 242pk, dus dat betekent dat de turbodruk met 0,2 bar is opgeschroefd. De Cosworth heeft veel reserve en kan dus met wat aanpassingen aan de turbo, injectoren e.d. nog heel veel meer pk's leveren.

Die als allrounder meer dan afdoende voldoet moet overstappen op een Exige/Elise. En dan heb ik veiligheid en het kunnen afsluiten van de auto buiten beschouwing gelaten maar heb ik het puur over driving-fun.

Dus wat is qua driving-fun de meerwaarde van een Elise/Exige (met Honda blok) dan de Dax?? Je kan er allebei net zoveel mee, zie de possitivist en net zo weinig mee, zei de pessimist.

Ik heb meerdere keren in een Elise gereden en vind het geniale wagens waarvan mijn auto hart sneller gaat slaan, echter van een Seven meer.
Seven rijden is autorijden in de meest pure vorm, zowat als motor rijden maar dan op vier wielen.

En mocht Hans de wagen willen fijnslijpen voor circuit gebruik, dan is dat middels wat spulletjes van Henk Thuis, Dick Hoekendijk en de semi-slicks leverancier ook te regelen.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 08 mar 2008, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 mar 2008, 13:43

Hahaha.. ik moet jullie echt geen advies vragen.. allemaal een andere mening :wink:
Hij komt alleen ff kijken woont in de buurt.. hij krijgt hem alleen mee voor de vraagprijs anders blijft die gewoon staan! Wilde namelijk net de advertentie weg halen..

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 08 mar 2008, 13:53

Wil ik wel opmerken dat ik kan begrijpen dat Hans voor de 340R kiest.
En dan in combinatie van het uiterlijk van de wagen, das ist einmalig, en de rijkwaliteiten.

De 340R is/was tenslotte zijn droomauto.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 mar 2008, 14:12

@Hans: Ik heb die gele Exige waar je vorige week in gereden hebt vandaag even gezien. Zag er verder wel goed uit zo. Niet in gereden verder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten