Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 21 feb 2012, 19:16

Hans R schreef:
Ruben schreef:Volgens mij is die door zijn winterslaap al weer vergeten dat ie een 340R heeft. :jenna:
Winterslaap? Ik zit in Capetown, geen winter hier.. Bij jullie? :kikker:
echt? damn...das wiet fot...

maareuh zit daar ook niet ergens die fabriek waar ze Noble carros maken en Daytona cobra en GT40 e.d.?

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 21 feb 2012, 20:08

GTRene schreef:owja das waar ook, staat ook al lang te koop, maar deze is mooier met Viper V10 en zelfde gewicht schijnbaar en iets veranderd ook Jan Lammers en Mike Hezemans...pdf met foto's>>

http://www.motorsportsalmanac.com/mastu ... 20313a.pdf

heel andere kar van achter, maar al wel V10 in de Elise :D
Er staat er 1 op de kartbaan van Hezemans in Eindhoven. Die Bitters met Viper motor zijn verbouwde Elises GT1. Dat was een nieuwe poging om er toch een succes van te kunnen maken....

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 21 feb 2012, 20:11


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 21 feb 2012, 20:27

HJ schreef:Zie hier:

http://www.hezemans.nl/v-i-p/
owja :D is dat dat ding wat via vd Kooi wordt aangeboden? althans zie zo wat van die kleur en zoveel zullen er niet zijn denk :D

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3895
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 21 feb 2012, 21:28

Heb daar nog foto's van gemaakt, zal die eens op zoeken.

Of anders nieuwe maken als ik er over paar weken ben.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 21 feb 2012, 21:48

wat ik niet snap...ding (GT1) staat als 4.90 lang en 1.00 hoog of heel laag eigenlijk, maar de wielbasis maar 2.30? ik zie de lange overhang er dan niet echt in terug zoals die foto van de vorige pagina.

trouwens als je foto's kan maken van de motor en bak en of dat verlengde subframe kan best interessant zijn.

zag trouwens ook op wat foto's een heel aparte versnellingsbak/overbrenging bij de eerste types GT1.
speciaal voor die kar ontwikkeld?

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door HJ » 21 feb 2012, 21:55

Die bij Hezemans is motorloos. Het Chevrolet blok staat elders naast de kartbaan... Ik heb ook nog foto's van een andere die een tijdje in Belgie heeft gestaan. Effe zoeken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 11:30

Ik zag net de video via de link door Knot gepost (over de 328i met Rotrex)
dat ze ook een stukje reden in een Lotus Elise S2 met Honda conversie en Rotrex SC erop...

die man praat over 450pk en slechts 700kg voor de auto :shock: das rap...

in de video vanaf 05.40 t/m 06.55u

http://www.autojunk.nl/2008/01/met-drif ... denemarken

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9181
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 07 mar 2012, 12:19

GTRene schreef:die man praat over 450pk en slechts 700kg voor de auto :shock: das rap...
Dat zal het deense afronden zijn want alleen de speciale 135R was 780 kilo, de rest van de S2's varieerd tussen de 852 tot de 910 kilo af fabriek.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 12:26

of alles is lightweight gemaakt of hij heeft hem gewogen toen de oude motor eruit was en voordat de honda erin kwam :tooth:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Rupie » 07 mar 2012, 14:25

Elise S2 sport 190 weegt ruim onder 800 kg. Volgens mij laag in de 700 zelfs.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9181
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door smiley » 07 mar 2012, 15:16

Ruben schreef:Elise S2 sport 190 weegt ruim onder 800 kg. Volgens mij laag in de 700 zelfs.
710 ja, maar ik betwijfel of deze deense vriend een 1 van 33 stuks machine (vermoedelijk allemaal rhd) eerst een lhd conversie gedaan heeft, dan ook nog een motorconversie.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3895
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 07 mar 2012, 17:16

Gewicht word wel meer over gesproken

Als iedereen zijn/haar auto op de weeg brug zet dan schrik je toch behoorlijk hoor.

Mijn Evo6 viel ik stjil van achter over, Mijn Elise ten tijden van invoer met stalen uitlaat, 2x brandblusser, volle tank, kofferbak incl. voering etc was 782kg bij de RDW. De S2 135R destijds scheelde niet veel daarmee, was volgens mij iets lichter zelfs.

Nu ik aan het proberen ben om gewicht kwijt te raken en dingen heb gewogen, is allemaal niet zo makkelijk. :?
Die 14kg lichaams gewicht die ik kwijt ben geraakt was het goedkoopste :lol:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door FreudeamFahren » 09 mei 2012, 10:28

GTRene schreef:hebben jullie deze al gespot?

Lotus Exige S1 of Motorsport Elise met 400pk (audi) :df:

27K (...)
Je zou bijna denken dat er iets mis mee is. *klik* Hij staat nog steeds en er is ondertussen 5 mille vanaf...
£ 8K PRICE DROP - 450BHP Monster (1996)

UPDATE - just had £2,000 professional respray in Alpine White. Looks STUNNING!

Images show before and after paint!

Having had 3 x Audi 1.8T engined S1 Elises before + a Supercharged K20A S1 Exige I decided to go mad on my latest project!

Based on a very tidy 1996 S1 Elise.
She is 90% finished and even passed an MOT in her current state (expired 26/08/2010).

To finish she needs:
the front moulding flash lines sanding out (I have done the rear clam) - NOW DONE,
Painting or wrapping - NOW PAINTED,
seats re-trimming and passenger seat re-fitting,
final engine mapping (currently a running in low boost map) - I can have this professionally live mapped when the car is finished,
That's basically it.

SPEC:
Exige Motorsport body work fitted (after market).
Fully adjustable Gaz shocks all round.
New Pro Race 1.2s with Toyo 888's (done 500 road miles).
Fully forged Audi 1.8T 20V Turbo engine with:
Forged pistons,
Steel rods,
Fully balanced,
Head cleaned up,
Garret GT30 roller bearing turbo,
Pro-alloy charge coller system,
Thick wall hand made exhaust manifold (work of art!),
Turbo SmartExternal wastgate,
handmade stainless steel exhaust system with V band clamps,
etc.

This car will be unbeleivable when finished but has been sat under cover in my garage for nearly 2 years without being touched. Due to business committments I simply don't have time to work on the project. Over £35K has been invested + hundreds of hours of labour. Would make a great winter project for someone who wants an Exige with 500bhp / tonne.

Pre winter price drop to £25K (from £29,500) or I may try to finish the car.
Is het weer in Engeland echt zo køt dat er nu al sprake is van een pre winter price drop? :nah:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 09 mei 2012, 10:42

jammer dat ie hem niet eerst af maakt, zo te lezen heeft ie daar geen tijd voor...
opzich leuk, doch lijkt me wel een auto waar je aardig wat technishe kennis van moet hebben voor je het zo aanschaft....je kan er mazzel mee hebben of veel ellende, beetje een eng project :D

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3895
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 09 mei 2012, 11:27

Ding word al een jaar mee geleurd. Prijs was veel te optimistisch, en nu nog.

Een auto die niet klaar is, is niks waard. Pas als die af is krijgt ie waarde.
Hier zit nog best veel werk aan.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Stéphane » 10 mei 2012, 21:32

Emiel schreef:Mijn Evo6 viel ik stjil van achter over, Mijn Elise ten tijden van invoer met stalen uitlaat, 2x brandblusser, volle tank, kofferbak incl. voering etc was 782kg bij de RDW. De S2 135R destijds scheelde niet veel daarmee, was volgens mij iets lichter zelfs.
De RDW zegt: Massa leeg voertuig: 788 kg

Al die project auto's ben ik geen liefhebber (meer) van. Altijd gedonder. Vandaag nog met Van Sten over gehad. Zowel met Honda, Ford als VAG motoren allerlei gedoe gehad. Toch van alles en nog wat wat stuk gaat en gezeur/tijd/geregel om het weer goed te krijgen.

Ze gaan nu een compressor op een Rover blok schroeven, levert dan rond de 200pk. Daarmee dan een tijd rijden om te kijken of dat allemaal goed gaat. Zo ja, dan wil ik me daar nog wel eens over buigen. Alternatief is een Toyota blok met alle andere S2 delen en daar dan een compressor op. Allemaal standaard spul. Je moet niet vergeten dat ook Lotus voor een type goedkeuring in Engeland allerlei duurzaamheidstesten moet ondergaan. En zelfs dan heb je nog allerlei dingen die niet zo maar goed gaan. Gemiddeld tuningsproject is N=1 en je bent zelf het proefkonijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 10 mei 2012, 23:12

een leuke yota V6 conversie dan? die in de UK doet dat en lijkt me best een goede oplossing, vrij veel vermogen doch voor de motor weinig :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Stéphane » 11 mei 2012, 12:50

Nee, joh. Zo'n V6 is een beetje een luie motor.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 11 mei 2012, 13:02

zou je denken? desnoods wat scherpe nokken en LW vliegwiel e.d.
als je nagaat dat het in een veel lichtere auto komt lijkt het me best "levendig" immers meer power onderin, gewoon NA in een lichte auto...
bovendien kan zo'n ding denk redelijk wat max rpm (genoeg) om toch een redelijk bruikbare powerband te kunnen hebben lijkt me.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Stéphane » 11 mei 2012, 14:38

Die wijzigingen kunnen misschien er wat aan doen. Weet alleen dat de V6 niet standaard gaat passen in mijn Elise en dan moet je dus weer allerlei dingen gaan 'experimenteren' en project er van maken. Dat bedoelde ik dus als iets waar ik geen voorstander/liefhebber van ben.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door SteV6 » 11 mei 2012, 14:43

Goed onderstel, de juiste bandjes en veel drivers-tuning doet veelal meer dan peekaa's zoeken ...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door GTRene » 11 mei 2012, 14:51

@Step, ah, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. :D

ik heb destijds een testrit gedaan in een S1 elise met 215pk rotrex, was destijds nieuw en bij v d kooi tijdens een open dag uit de UK over gekomen.
ding liep leuk :df: we reden dan met 2 man in die kar en zelfs dan nog een leuk vermogen, ik zei toen ook, dit begint er op te lijken :lol:

had een paar jaar ofzo daarvoor met de standaard 120pk gereden die zeg leuk was tot 120 :D een jaar daarna met de 160s versie die zeg leuk was tot zeg 160 :ongeveer als:

die 215pk versie voelde "goed" en liep prachtig, je hoorde die SC eigenlijk niet, lekker stil en dus meer genieten van de motor geluiden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3895
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Emiel » 11 mei 2012, 15:11

Stephane : Ik ben benieuwd wat voor problemen er zijn met de Ford conversies.


Supercharger op een K-series moet je maar durven :)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus Elise/Exige/Europa tuning

Bericht door Stéphane » 11 mei 2012, 16:32

@Emiel: ik weet het niet precies, maar Peter zei wel dat er het een en ander aan klachten was. Hij redeneerde daarbij vanuit zichzelf ook, omdat hij een aantal van die conversies had gedaan. En daarbij is hij dus ook zelf verantwoordelijk voor garantie en oplossen van problemen. Als hij aangeeft dat hij er zelf geen voorstander van is om die reden, is dat voor mij genoeg reden om het (in het algemeen) niet te doen.

Supercharger op een K-series vond ik inderdaad ook wel een 'uitdaging'. Ik wacht even de test-resultaten af en dan kijk ik nog wel wat ik doe. Voor nu vind ik het eigenlijk ook allemaal wel best zoals ze nu is, dus is geen 'must' om er wat aan te veranderen. Hooguit wanneer het betrouwbaar kan, niet al te gek veel geld kost en het ook nuttige vermogenswinst oplevert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten