Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Casper

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Casper » 14 jun 2009, 11:56

Nog vorderingen :love:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 14 jun 2009, 12:40

Ja, velgen zijn binnen en slicks liggen eromheen, heb intussen ook een slapend kenteken uit 1972 kunnen bemachtigen, hoorde alleen weer dat het ontwaken van een kenteken moeilijker is gemaakt. :-( vanwege het vele omkatten ofzo :angel:

He intussen ook het diff ge-sealed en de remklauwen gereviseerd. Kleine vorderingen, maar toch vorderingen. Nog wat arty-farty fotos van remklauwonderdelen en velgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zuigers (rvs) zijn ook net in bestelling gegaan in Engeland:
Afbeelding

Enige nadeel is, je hebt er wel meteen 8 nodig! (4 per klauw, 2 klauwen!)

DIngen waar ik me nog zwaar zorgen om maak (in volgorde van uren wakker liggen):
1. De titanium uitlaat van de R1. Die wil ik eigenlijk wel houden, maar dan hangt het blok heel hoog en dan moet ik een gat in mijn motorkap maken, dat is niet iets wat ik wil doen.
2. Al het laswerk (mijn lasapparaat is net kapot gegaan) :-(
3. De zooi in mijn garage (gewoon een keertje opruimen!!!!)
4. De afstand die ik nodig heb om het diff kwijt te kunnen met rechte assen. Speciaal met het 50 tands tandwiel wat ik heb.. :-( Ter illustratie:
AfbeeldingAfbeelding
5.. Het re-activieren van het kenteken bij de RDW met een al ingebouwd R1 blok. (gaan ze zeuren? Toch niet? Moet ik met de lege shell langsgaan?) Effe over nadenken. Misschien ga ik er toch SuperSport/Sport mee rijden ofzo.

Een droom: Auto afbouwen, bussie kopen (http://link.marktplaats.nl/255006307" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan een jaar lang alle circuits in europa afstruinen. (SPA, nurburgring, zolder, zandvoort, assen, paul rickard, ochersleben etc etc. je blijft wel een tijdje zoet) Maar, daarvoor het je ook "C" nodig, en dan heb ik het niet over het zwemdiploma, zeg maar. Kan zo'n bus ook nergens kwijt...

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 14 jun 2009, 15:22

Oh, deze wou ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Alleen weer een nieuw probleem, bij het insturen komt de linker band tegen de auto aan:
Afbeelding

Nou is de hele stuur-inrichting nog niet goed ingesteld, maar je wordt er niet vrolijk van :-( Hiervan trouwens wel:

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 jun 2009, 17:51

DE velgen voor een classic mini!

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 14 jun 2009, 19:12

Kon ze goedkoop krijgen... Waar ik me wel een beetje 'zorgen' om maak is dat er opstaat dat de maximale belasting slechts 500kg is! Als ik hard een bocht door ga en een bump raak, kan ik me voorstellen dat die krachten (tijdelijk) groter worden dan 500kg...

We zien wel.

Rob

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jun 2009, 20:11

Zal toch wel meevallen? Die mini weegt bijna niks, dan moet je wel je best doen om meer als 500 KG op 1 wiel te krijgen volgens mij.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 14 jun 2009, 20:54

Ik denk niet dat ze daar een maximale dynamische belasting mee bedoelen. Ik denk dat ze statisch bedoelen. :)

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 15 jun 2009, 06:31

@youp: Ik hoop het!

@Bert: Ik dacht meer in bochten enzo, want dan heb je niet alleen 1G naar beneden, maar ook 2G opzij ;-) En met wat downforce kan je zelfs nog meer opzij-G genereren.

We zullen zien of ze breken.. Ik zit in een kooi, met 6-punts aan, dus uiteindelijk zal het wel goedkomen.

Rob

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 15 jun 2009, 12:37

Robert Campbell schreef:@youp: Ik hoop het!

@Bert: Ik dacht meer in bochten enzo, want dan heb je niet alleen 1G naar beneden, maar ook 2G opzij ;-) En met wat downforce kan je zelfs nog meer opzij-G genereren.

We zullen zien of ze breken.. Ik zit in een kooi, met 6-punts aan, dus uiteindelijk zal het wel goedkomen.

Rob
Om 2G te halen heb je al downforce nodig waarschijnlijk... :)

Overigens moest ik in het begin van mn opleiding een stootfactor van 2 aanhouden bij het dimensioneren van ophangingen in "worst case scenario's". Dus bijvoorbeeld bij maximaal remmen (bijvoorbeeld 80-20 gewichtsverdeling) de kracht op de voorwielen maal 2 doen om veilig te zitten. Het zelfde geldt voor bochten maken, uitgaande van rijden op 2 wielen en dan een factor 2 er overheen.

Destijds is me verteld dat dit een plausibele waarde was. Ik ben echter niet verder gegaan in de development richting dus veel meer kan ik er niet over zeggen.... Ik kan misschien wel navraag doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2009, 12:39

Idd dan heb je een hoop downforce nodig voor 2G.

Met de huidige generaties toerwagens word +/- 1,6 gehaald in korte bochten.

Tim R

Bericht door Tim R » 15 jun 2009, 13:27

Mooi projectje! Ben samen met een vriend van me in feite met het zelfde bezig en herken dan ook alle problemen waar jij tegen aan loopt. Wij gaan Alleen wel voor RWD en volgorde iets anders:

- Auto gestript
- Nu bij kooibouwer
- Daarna frame bouwen voor motor
- Onderstel
- etc.

PM

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 16 jun 2009, 09:27

Misschien moeten we ze eens samensmelten tot een 4WD monster met 300+ pks en +-500kg ;-)

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 16 jun 2009, 17:19

Nice, wie weet wat de toekomst gaat brengen. Vrees dat het dan wel 600 kg wordt. :beer:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 17 jun 2009, 00:59

Goed, toch nog wat werk gedaan om de garage op te ruimen.. Ook leuk in beeld gebracht:

Vanaf 04:21 wordt het leuk. Heb nog nooit zo snel gewerkt! Er is nog een tweede stukje werk van ~22:30-23:45 ofzo.

Hopen dat mijn baas dit niet ziet ;-)

Om 04:35 zie je trouwens goe ik probeer de 13" velg met band achter te monteren, dit lukt niet, dus de 10" gaat er weer terug op.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 18 jun 2009, 12:27

Er is nu ook een oplossing voor de electrische achteruit:
Afbeelding

Moet alleen even bij een laser-snijder een tandwiel laten maken om op het diff te zetten. Ik denk dat dit wel de goedkoopste/lichtste oplossing is. Ik een hele kleine startmotor zoeken, misschien wel die van een motorfiets. Iig niet die van de mini, veel te zwaar.

Robert

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 jun 2009, 12:10

Achterwielophanging:

Ming is mij komen helpen op Zondag (nadat ik hem een beetje had geholpen met het strippen van de 'nieuwe' BMW):
Afbeelding

Het achtersubframe eruit gehaald (30kg?) en de aluminium achteras teruggeplaatst:
Afbeelding

De garage was opgeruimd, maar na het sleutelen was het WEER een zooitje:
Afbeelding

Maargoed het werkgebied (wat niet op de foto staat) was relatief vrij.

Oh en er is natuurlijk ook nog time-lapse video. De mini-actie begint om 3:53 :

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 22 jun 2009, 16:01

Leuk om te zien man! Gebruik je die camera normaal voor beveiliging of?

Iets meer ruimte rondom de auto zou je niet verkeerd uitkomen lijkt het...

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 jun 2009, 16:53

Camera wordt niet echt veel gebruikt.. Alleen een beetje voor de LOL, en dit soort dingen. Uiteindelijk zal ik alles bij elkaar monteren, en dan kan je in een paar minuten een paar maanden werk zien. Altijd wel leuk. Ik ben van beroep systeem beheerder, en ook deels voor de hobby. Vandaar ook dit soort 'vage' projecten die net wat meer van mij vragen dan ze op het werk doen.

Wat meer ruimte om de auto zou mooi zijn, ik had ook al een gedeelte opgeruimd, maar daar moet ik nog even mee doorgaan. In de diepte heb ik ongeveer 2m ruimte achter de mini, dus in die richting valt het reuze mee. Aan de kant van de muur heb ik precies genoeg ruimte om de band erop te krijgen. Precies genoeg dus, wat de meeste tijd heb ik gisteren onder de auto gelegen. Aan de zijkant is ook niet zoveel te doen. Alles zit nu redelijk centraal onder de auto.

Van de week eerst maar eens de draagarmen goed schoonmaken, reviseren (nieuwe lagers heb ik al liggen). Dan de hele remmerij aan de achterkant ook vervangen (heb ik ook al liggen). De ophanging komt ook nog aan bod (het worden coil-overs). De wielen gaan ~ 6cm naar buiten aan weers kanten, en worden ook nog eens 2" breder per kant. Dus al-met-al wordt de mini ~20cm breder. Goed voor de stabiliteit, slecht voor je wiel-lagers. Die zijn zo goedkoop voor de mini dat ik er wel een paar kan slopen voordat ik er wat aan ga doen.

Voor verbreding van de carrosserie wordt verzorgt door een paar Miglia arches, die goed bij de banden zullen staan (hoop ik):
Afbeelding
Dus dan is de APK ook geen probleem meer (banden zullen niet te ver buiten de carrosserie uitsteken.

Het is allemaal een beetje uitzoekwerk, ik denk namelijk dat ik de eerste ben die Fomule Ford slicks op zijn mini gaat zetten, en die dingen zijn niet mis (qua breedte en hoogte). maargoed, upwards and onward!

Maargoed, zodra de ophanging geregeld is, gaan we over op de plaatsing van het motorblok, dat wordt nog wel een lueke uitdaging, want mijn lasapparaat is nog steeds stuk :shithappens:

Gisteren ook weer voor het eerst gebloedt voor de auto, ik sloeg op mijn kleine vinger met de 1kg moker.. Gelukkig precies op het randje, gat in handschoen en een bloedblaar. Ik heb het overleefd.

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 28 jun 2009, 10:37

Ongelukjes gaan gebeuren met dit soort projectjes, bij ons - tot nu toe - NOG niet...

Ikzelf ga ook met 13" FF slicks rijden. Als wij dit "toevallig" op ongeveer hetzelfde moment hebben bedacht zullen er toch wel meerdere zijn met dit idee lijkt me? Ga jij nou voor de +-195 brede voorbanden van de FF rondom, of rondom de +-215 brede FF achterbanden? Of wordt het een combinatie zoals bij ons?

Tim

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 28 jun 2009, 11:00

Het zijn deze, geen flauw idee of dat 195 of 215 is, ik gok 195, als ik het zo zie.

Ze gaan rondom.. Lijkt me zat tractie voor 150pk... Met meer wordt de band ook wel een stuk zwaarder.... Moeilijker in te draaien enz enz...

Afbeelding

Ben er trouwens nog steed niet uit of ik de uitlaat onder het blok wil door laten lopen (hoger blok) of heel veel moeite wil doen om de uitlaat langs het blok te laten lopen, zodat het carter nog wat lager kan. Mooiste oplossing zou natuurlijk de 2de zijn, maar het blok weegt toch al zo weinig boven in. Versnellingsbak is zwaar, en die zit best ver onderin...

Nog effe over nadenken.. Misschien wel een compleet nieuwe uitlaat van staal maken ipv deze van Titanium.

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 28 jun 2009, 12:43

Waarom niet gewoon vanaf spruitstuk zelf fabriceren?

Andere optie is titanium uitlaat laten vermaken - ik weet wel iemand.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 30 jun 2009, 11:49

Tja, het probleem is dat bij de eerstmogelijke splitsing, de uitlaat al onder het blok zit:
Afbeelding

Dus dat wordt hem dus niet, zeg maar.

Denk dat een bezoekje bij EPS toch niet vermeden kan worden, ik ga hem niet zelf in elkaar proberen te lassen, uitlaten staan erom bekend moeilijk te zijn.

Misschien dat ik de huidige buizen kan gebruiken als 'mal' voor een zelfgemaakte uitlaat, deze buizen in een wat andere vorm buigen om ze ergens anders bij elkaar te laten komen (linksom of rechtsom).

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 30 jun 2009, 18:38

Dat zal de flow weer niet ten goede komen vrees ik. Idd lastige zaak. Hoe hebben de Engelsen dit probleem opgelost dan? Zal morgen eens wat projectjes bekijken die ik hier en daar verzameld heb.

Tim

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 01 jul 2009, 07:20

Tim, hoe kom je bij het idee dat dit de flow niet ten goede komt? Hij gaat gewoon een andere kant op, de lengte zal ik hetzelfde houden, het blijft een 4-1 constructie, zelfde diameter en ik zal ook proberen om EXUP te houden (zorgt voor meer koppel onderin). Dus in plaats van dat ie naar beneden gaat, zal ie opzij en naar beneden gaan. Ben er alleen nog niet uit of ik hem langs het diff laat gaan, of langs de versnellingsbak kant.

Zien we dan wel weer, komt het op neer.

Rob

Tim R

Bericht door Tim R » 01 jul 2009, 12:07

Nou, omdat als je voor een zijkant kiest de 'binnenste' buizen een korte bocht maken. Daarom lijkt mij dat.

Trouwens even opgezocht welke banden wij gebruiken. Jij gebruikt rondom de 7.0j banden (zie eerste cijfers), deze komen overeen met + 215 brede banden. Wij gebruiken deze ook achter op de aangedreven as. Voor komen echter de 6.0j varianten.

Plaats reactie