
Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Nog vorderingen 

- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Ja, velgen zijn binnen en slicks liggen eromheen, heb intussen ook een slapend kenteken uit 1972 kunnen bemachtigen, hoorde alleen weer dat het ontwaken van een kenteken moeilijker is gemaakt.
vanwege het vele omkatten ofzo
He intussen ook het diff ge-sealed en de remklauwen gereviseerd. Kleine vorderingen, maar toch vorderingen. Nog wat arty-farty fotos van remklauwonderdelen en velgen:





Zuigers (rvs) zijn ook net in bestelling gegaan in Engeland:

Enige nadeel is, je hebt er wel meteen 8 nodig! (4 per klauw, 2 klauwen!)
DIngen waar ik me nog zwaar zorgen om maak (in volgorde van uren wakker liggen):
1. De titanium uitlaat van de R1. Die wil ik eigenlijk wel houden, maar dan hangt het blok heel hoog en dan moet ik een gat in mijn motorkap maken, dat is niet iets wat ik wil doen.
2. Al het laswerk (mijn lasapparaat is net kapot gegaan)
3. De zooi in mijn garage (gewoon een keertje opruimen!!!!)
4. De afstand die ik nodig heb om het diff kwijt te kunnen met rechte assen. Speciaal met het 50 tands tandwiel wat ik heb..
Ter illustratie:


5.. Het re-activieren van het kenteken bij de RDW met een al ingebouwd R1 blok. (gaan ze zeuren? Toch niet? Moet ik met de lege shell langsgaan?) Effe over nadenken. Misschien ga ik er toch SuperSport/Sport mee rijden ofzo.
Een droom: Auto afbouwen, bussie kopen (http://link.marktplaats.nl/255006307" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan een jaar lang alle circuits in europa afstruinen. (SPA, nurburgring, zolder, zandvoort, assen, paul rickard, ochersleben etc etc. je blijft wel een tijdje zoet) Maar, daarvoor het je ook "C" nodig, en dan heb ik het niet over het zwemdiploma, zeg maar. Kan zo'n bus ook nergens kwijt...
Rob


He intussen ook het diff ge-sealed en de remklauwen gereviseerd. Kleine vorderingen, maar toch vorderingen. Nog wat arty-farty fotos van remklauwonderdelen en velgen:
Zuigers (rvs) zijn ook net in bestelling gegaan in Engeland:

Enige nadeel is, je hebt er wel meteen 8 nodig! (4 per klauw, 2 klauwen!)
DIngen waar ik me nog zwaar zorgen om maak (in volgorde van uren wakker liggen):
1. De titanium uitlaat van de R1. Die wil ik eigenlijk wel houden, maar dan hangt het blok heel hoog en dan moet ik een gat in mijn motorkap maken, dat is niet iets wat ik wil doen.
2. Al het laswerk (mijn lasapparaat is net kapot gegaan)

3. De zooi in mijn garage (gewoon een keertje opruimen!!!!)
4. De afstand die ik nodig heb om het diff kwijt te kunnen met rechte assen. Speciaal met het 50 tands tandwiel wat ik heb..

5.. Het re-activieren van het kenteken bij de RDW met een al ingebouwd R1 blok. (gaan ze zeuren? Toch niet? Moet ik met de lege shell langsgaan?) Effe over nadenken. Misschien ga ik er toch SuperSport/Sport mee rijden ofzo.
Een droom: Auto afbouwen, bussie kopen (http://link.marktplaats.nl/255006307" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan een jaar lang alle circuits in europa afstruinen. (SPA, nurburgring, zolder, zandvoort, assen, paul rickard, ochersleben etc etc. je blijft wel een tijdje zoet) Maar, daarvoor het je ook "C" nodig, en dan heb ik het niet over het zwemdiploma, zeg maar. Kan zo'n bus ook nergens kwijt...
Rob
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Oh, deze wou ik jullie niet onthouden:

Alleen weer een nieuw probleem, bij het insturen komt de linker band tegen de auto aan:

Nou is de hele stuur-inrichting nog niet goed ingesteld, maar je wordt er niet vrolijk van
Hiervan trouwens wel:

Alleen weer een nieuw probleem, bij het insturen komt de linker band tegen de auto aan:
Nou is de hele stuur-inrichting nog niet goed ingesteld, maar je wordt er niet vrolijk van

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
DE velgen voor een classic mini!
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Kon ze goedkoop krijgen... Waar ik me wel een beetje 'zorgen' om maak is dat er opstaat dat de maximale belasting slechts 500kg is! Als ik hard een bocht door ga en een bump raak, kan ik me voorstellen dat die krachten (tijdelijk) groter worden dan 500kg...
We zien wel.
Rob
We zien wel.
Rob
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Zal toch wel meevallen? Die mini weegt bijna niks, dan moet je wel je best doen om meer als 500 KG op 1 wiel te krijgen volgens mij.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Ik denk niet dat ze daar een maximale dynamische belasting mee bedoelen. Ik denk dat ze statisch bedoelen. 

- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
@youp: Ik hoop het!
@Bert: Ik dacht meer in bochten enzo, want dan heb je niet alleen 1G naar beneden, maar ook 2G opzij
En met wat downforce kan je zelfs nog meer opzij-G genereren.
We zullen zien of ze breken.. Ik zit in een kooi, met 6-punts aan, dus uiteindelijk zal het wel goedkomen.
Rob
@Bert: Ik dacht meer in bochten enzo, want dan heb je niet alleen 1G naar beneden, maar ook 2G opzij

We zullen zien of ze breken.. Ik zit in een kooi, met 6-punts aan, dus uiteindelijk zal het wel goedkomen.
Rob
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Om 2G te halen heb je al downforce nodig waarschijnlijk...Robert Campbell schreef:@youp: Ik hoop het!
@Bert: Ik dacht meer in bochten enzo, want dan heb je niet alleen 1G naar beneden, maar ook 2G opzijEn met wat downforce kan je zelfs nog meer opzij-G genereren.
We zullen zien of ze breken.. Ik zit in een kooi, met 6-punts aan, dus uiteindelijk zal het wel goedkomen.
Rob

Overigens moest ik in het begin van mn opleiding een stootfactor van 2 aanhouden bij het dimensioneren van ophangingen in "worst case scenario's". Dus bijvoorbeeld bij maximaal remmen (bijvoorbeeld 80-20 gewichtsverdeling) de kracht op de voorwielen maal 2 doen om veilig te zitten. Het zelfde geldt voor bochten maken, uitgaande van rijden op 2 wielen en dan een factor 2 er overheen.
Destijds is me verteld dat dit een plausibele waarde was. Ik ben echter niet verder gegaan in de development richting dus veel meer kan ik er niet over zeggen.... Ik kan misschien wel navraag doen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Idd dan heb je een hoop downforce nodig voor 2G.
Met de huidige generaties toerwagens word +/- 1,6 gehaald in korte bochten.
Met de huidige generaties toerwagens word +/- 1,6 gehaald in korte bochten.
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Mooi projectje! Ben samen met een vriend van me in feite met het zelfde bezig en herken dan ook alle problemen waar jij tegen aan loopt. Wij gaan Alleen wel voor RWD en volgorde iets anders:
- Auto gestript
- Nu bij kooibouwer
- Daarna frame bouwen voor motor
- Onderstel
- etc.
PM
- Auto gestript
- Nu bij kooibouwer
- Daarna frame bouwen voor motor
- Onderstel
- etc.
PM
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Misschien moeten we ze eens samensmelten tot een 4WD monster met 300+ pks en +-500kg 
Rob

Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Nice, wie weet wat de toekomst gaat brengen. Vrees dat het dan wel 600 kg wordt. 

- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Goed, toch nog wat werk gedaan om de garage op te ruimen.. Ook leuk in beeld gebracht:
Vanaf 04:21 wordt het leuk. Heb nog nooit zo snel gewerkt! Er is nog een tweede stukje werk van ~22:30-23:45 ofzo.
Hopen dat mijn baas dit niet ziet
Om 04:35 zie je trouwens goe ik probeer de 13" velg met band achter te monteren, dit lukt niet, dus de 10" gaat er weer terug op.
Rob
Vanaf 04:21 wordt het leuk. Heb nog nooit zo snel gewerkt! Er is nog een tweede stukje werk van ~22:30-23:45 ofzo.
Hopen dat mijn baas dit niet ziet

Om 04:35 zie je trouwens goe ik probeer de 13" velg met band achter te monteren, dit lukt niet, dus de 10" gaat er weer terug op.
Rob
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Er is nu ook een oplossing voor de electrische achteruit:

Moet alleen even bij een laser-snijder een tandwiel laten maken om op het diff te zetten. Ik denk dat dit wel de goedkoopste/lichtste oplossing is. Ik een hele kleine startmotor zoeken, misschien wel die van een motorfiets. Iig niet die van de mini, veel te zwaar.
Robert
Moet alleen even bij een laser-snijder een tandwiel laten maken om op het diff te zetten. Ik denk dat dit wel de goedkoopste/lichtste oplossing is. Ik een hele kleine startmotor zoeken, misschien wel die van een motorfiets. Iig niet die van de mini, veel te zwaar.
Robert
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Achterwielophanging:
Ming is mij komen helpen op Zondag (nadat ik hem een beetje had geholpen met het strippen van de 'nieuwe' BMW):

Het achtersubframe eruit gehaald (30kg?) en de aluminium achteras teruggeplaatst:

De garage was opgeruimd, maar na het sleutelen was het WEER een zooitje:

Maargoed het werkgebied (wat niet op de foto staat) was relatief vrij.
Oh en er is natuurlijk ook nog time-lapse video. De mini-actie begint om 3:53 :
Rob
Ming is mij komen helpen op Zondag (nadat ik hem een beetje had geholpen met het strippen van de 'nieuwe' BMW):
Het achtersubframe eruit gehaald (30kg?) en de aluminium achteras teruggeplaatst:
De garage was opgeruimd, maar na het sleutelen was het WEER een zooitje:
Maargoed het werkgebied (wat niet op de foto staat) was relatief vrij.
Oh en er is natuurlijk ook nog time-lapse video. De mini-actie begint om 3:53 :
Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Leuk om te zien man! Gebruik je die camera normaal voor beveiliging of?
Iets meer ruimte rondom de auto zou je niet verkeerd uitkomen lijkt het...
Iets meer ruimte rondom de auto zou je niet verkeerd uitkomen lijkt het...
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Camera wordt niet echt veel gebruikt.. Alleen een beetje voor de LOL, en dit soort dingen. Uiteindelijk zal ik alles bij elkaar monteren, en dan kan je in een paar minuten een paar maanden werk zien. Altijd wel leuk. Ik ben van beroep systeem beheerder, en ook deels voor de hobby. Vandaar ook dit soort 'vage' projecten die net wat meer van mij vragen dan ze op het werk doen.
Wat meer ruimte om de auto zou mooi zijn, ik had ook al een gedeelte opgeruimd, maar daar moet ik nog even mee doorgaan. In de diepte heb ik ongeveer 2m ruimte achter de mini, dus in die richting valt het reuze mee. Aan de kant van de muur heb ik precies genoeg ruimte om de band erop te krijgen. Precies genoeg dus, wat de meeste tijd heb ik gisteren onder de auto gelegen. Aan de zijkant is ook niet zoveel te doen. Alles zit nu redelijk centraal onder de auto.
Van de week eerst maar eens de draagarmen goed schoonmaken, reviseren (nieuwe lagers heb ik al liggen). Dan de hele remmerij aan de achterkant ook vervangen (heb ik ook al liggen). De ophanging komt ook nog aan bod (het worden coil-overs). De wielen gaan ~ 6cm naar buiten aan weers kanten, en worden ook nog eens 2" breder per kant. Dus al-met-al wordt de mini ~20cm breder. Goed voor de stabiliteit, slecht voor je wiel-lagers. Die zijn zo goedkoop voor de mini dat ik er wel een paar kan slopen voordat ik er wat aan ga doen.
Voor verbreding van de carrosserie wordt verzorgt door een paar Miglia arches, die goed bij de banden zullen staan (hoop ik):

Dus dan is de APK ook geen probleem meer (banden zullen niet te ver buiten de carrosserie uitsteken.
Het is allemaal een beetje uitzoekwerk, ik denk namelijk dat ik de eerste ben die Fomule Ford slicks op zijn mini gaat zetten, en die dingen zijn niet mis (qua breedte en hoogte). maargoed, upwards and onward!
Maargoed, zodra de ophanging geregeld is, gaan we over op de plaatsing van het motorblok, dat wordt nog wel een lueke uitdaging, want mijn lasapparaat is nog steeds stuk
Gisteren ook weer voor het eerst gebloedt voor de auto, ik sloeg op mijn kleine vinger met de 1kg moker.. Gelukkig precies op het randje, gat in handschoen en een bloedblaar. Ik heb het overleefd.
Rob
Wat meer ruimte om de auto zou mooi zijn, ik had ook al een gedeelte opgeruimd, maar daar moet ik nog even mee doorgaan. In de diepte heb ik ongeveer 2m ruimte achter de mini, dus in die richting valt het reuze mee. Aan de kant van de muur heb ik precies genoeg ruimte om de band erop te krijgen. Precies genoeg dus, wat de meeste tijd heb ik gisteren onder de auto gelegen. Aan de zijkant is ook niet zoveel te doen. Alles zit nu redelijk centraal onder de auto.
Van de week eerst maar eens de draagarmen goed schoonmaken, reviseren (nieuwe lagers heb ik al liggen). Dan de hele remmerij aan de achterkant ook vervangen (heb ik ook al liggen). De ophanging komt ook nog aan bod (het worden coil-overs). De wielen gaan ~ 6cm naar buiten aan weers kanten, en worden ook nog eens 2" breder per kant. Dus al-met-al wordt de mini ~20cm breder. Goed voor de stabiliteit, slecht voor je wiel-lagers. Die zijn zo goedkoop voor de mini dat ik er wel een paar kan slopen voordat ik er wat aan ga doen.
Voor verbreding van de carrosserie wordt verzorgt door een paar Miglia arches, die goed bij de banden zullen staan (hoop ik):
Dus dan is de APK ook geen probleem meer (banden zullen niet te ver buiten de carrosserie uitsteken.
Het is allemaal een beetje uitzoekwerk, ik denk namelijk dat ik de eerste ben die Fomule Ford slicks op zijn mini gaat zetten, en die dingen zijn niet mis (qua breedte en hoogte). maargoed, upwards and onward!
Maargoed, zodra de ophanging geregeld is, gaan we over op de plaatsing van het motorblok, dat wordt nog wel een lueke uitdaging, want mijn lasapparaat is nog steeds stuk

Gisteren ook weer voor het eerst gebloedt voor de auto, ik sloeg op mijn kleine vinger met de 1kg moker.. Gelukkig precies op het randje, gat in handschoen en een bloedblaar. Ik heb het overleefd.
Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Ongelukjes gaan gebeuren met dit soort projectjes, bij ons - tot nu toe - NOG niet...
Ikzelf ga ook met 13" FF slicks rijden. Als wij dit "toevallig" op ongeveer hetzelfde moment hebben bedacht zullen er toch wel meerdere zijn met dit idee lijkt me? Ga jij nou voor de +-195 brede voorbanden van de FF rondom, of rondom de +-215 brede FF achterbanden? Of wordt het een combinatie zoals bij ons?
Tim
Ikzelf ga ook met 13" FF slicks rijden. Als wij dit "toevallig" op ongeveer hetzelfde moment hebben bedacht zullen er toch wel meerdere zijn met dit idee lijkt me? Ga jij nou voor de +-195 brede voorbanden van de FF rondom, of rondom de +-215 brede FF achterbanden? Of wordt het een combinatie zoals bij ons?
Tim
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Het zijn deze, geen flauw idee of dat 195 of 215 is, ik gok 195, als ik het zo zie.
Ze gaan rondom.. Lijkt me zat tractie voor 150pk... Met meer wordt de band ook wel een stuk zwaarder.... Moeilijker in te draaien enz enz...

Ben er trouwens nog steed niet uit of ik de uitlaat onder het blok wil door laten lopen (hoger blok) of heel veel moeite wil doen om de uitlaat langs het blok te laten lopen, zodat het carter nog wat lager kan. Mooiste oplossing zou natuurlijk de 2de zijn, maar het blok weegt toch al zo weinig boven in. Versnellingsbak is zwaar, en die zit best ver onderin...
Nog effe over nadenken.. Misschien wel een compleet nieuwe uitlaat van staal maken ipv deze van Titanium.
Rob
Ze gaan rondom.. Lijkt me zat tractie voor 150pk... Met meer wordt de band ook wel een stuk zwaarder.... Moeilijker in te draaien enz enz...
Ben er trouwens nog steed niet uit of ik de uitlaat onder het blok wil door laten lopen (hoger blok) of heel veel moeite wil doen om de uitlaat langs het blok te laten lopen, zodat het carter nog wat lager kan. Mooiste oplossing zou natuurlijk de 2de zijn, maar het blok weegt toch al zo weinig boven in. Versnellingsbak is zwaar, en die zit best ver onderin...
Nog effe over nadenken.. Misschien wel een compleet nieuwe uitlaat van staal maken ipv deze van Titanium.
Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Waarom niet gewoon vanaf spruitstuk zelf fabriceren?
Andere optie is titanium uitlaat laten vermaken - ik weet wel iemand.
Andere optie is titanium uitlaat laten vermaken - ik weet wel iemand.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Tja, het probleem is dat bij de eerstmogelijke splitsing, de uitlaat al onder het blok zit:

Dus dat wordt hem dus niet, zeg maar.
Denk dat een bezoekje bij EPS toch niet vermeden kan worden, ik ga hem niet zelf in elkaar proberen te lassen, uitlaten staan erom bekend moeilijk te zijn.
Misschien dat ik de huidige buizen kan gebruiken als 'mal' voor een zelfgemaakte uitlaat, deze buizen in een wat andere vorm buigen om ze ergens anders bij elkaar te laten komen (linksom of rechtsom).
Rob
Dus dat wordt hem dus niet, zeg maar.
Denk dat een bezoekje bij EPS toch niet vermeden kan worden, ik ga hem niet zelf in elkaar proberen te lassen, uitlaten staan erom bekend moeilijk te zijn.
Misschien dat ik de huidige buizen kan gebruiken als 'mal' voor een zelfgemaakte uitlaat, deze buizen in een wat andere vorm buigen om ze ergens anders bij elkaar te laten komen (linksom of rechtsom).
Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Dat zal de flow weer niet ten goede komen vrees ik. Idd lastige zaak. Hoe hebben de Engelsen dit probleem opgelost dan? Zal morgen eens wat projectjes bekijken die ik hier en daar verzameld heb.
Tim
Tim
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Tim, hoe kom je bij het idee dat dit de flow niet ten goede komt? Hij gaat gewoon een andere kant op, de lengte zal ik hetzelfde houden, het blijft een 4-1 constructie, zelfde diameter en ik zal ook proberen om EXUP te houden (zorgt voor meer koppel onderin). Dus in plaats van dat ie naar beneden gaat, zal ie opzij en naar beneden gaan. Ben er alleen nog niet uit of ik hem langs het diff laat gaan, of langs de versnellingsbak kant.
Zien we dan wel weer, komt het op neer.
Rob
Zien we dan wel weer, komt het op neer.
Rob
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Nou, omdat als je voor een zijkant kiest de 'binnenste' buizen een korte bocht maken. Daarom lijkt mij dat.
Trouwens even opgezocht welke banden wij gebruiken. Jij gebruikt rondom de 7.0j banden (zie eerste cijfers), deze komen overeen met + 215 brede banden. Wij gebruiken deze ook achter op de aangedreven as. Voor komen echter de 6.0j varianten.
Trouwens even opgezocht welke banden wij gebruiken. Jij gebruikt rondom de 7.0j banden (zie eerste cijfers), deze komen overeen met + 215 brede banden. Wij gebruiken deze ook achter op de aangedreven as. Voor komen echter de 6.0j varianten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten