VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 8901
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Elise » 16 sep 2025, 18:49

JP schreef: 14 sep 2025, 13:16 Camperplaatsen op de camping hebben vaak een 10A aansluiting, mag/kun je daar ook laden als bijvoorbeeld Multivan, en is dat gratis of alleen een fair-use-policy?
Eerder een 6A aansluiting dan 10A, daarnaast zijn er steeds meer campings die er meters ertussen hebben voor verbruik en soms ook op afstand je aansluiting kunnen opwaarderen naar 10A of zelfs 16A (uiteraard afhankelijk van de infrastructuur ter plaatse) Meestal is iets van 4kWh inbegrepen (ongeveer standaard verbruik in 24 uur) en het meerdere verbruik vaak aftikken tegen 60 á 70 cent.

https://www.icy.nl/draadloos-stroombeheer-campings/

En een airco trekt +/- 4A, maar die draait natuurlijk niet constant dus vergelijken met het laden van een EV gaat niet op.
Als je niets hebt afgesproken met de beheerder is laden van een EV gewoon diefstal mijns inziens, ook al staan er geen borden dat het verboden is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 16 sep 2025, 19:02

Ze zouden dat toch duidelijker in de voorwaarden kunnen zetten dan? Ik vind in je vakantiehuisje de kachel op 24 zetten dan ook een vorm van diefstal. Het is niet bepaald nodig maar een hoop mensen denken dan ik heb de hoofdprijs betaald dan laat ik de boel loeien ook. Ik koop meestal gewoon netjes een complete kofferbak vol hout dan spaar ik al dat gas uit en is het uiteindelijk 34° in plaats van 24. 🥳

Niet dat ik de auto per se ergens op zou willen laden, ik bewaar die capaciteit wel lekker voor de tafel grill 😇

Wel slim dat ze € 0,60 of meer rekenen boven de 4 kWh, dan is het verstandiger om gewoon benzine te rijden…

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door smiley » 16 sep 2025, 19:27

Eric Z schreef: 16 sep 2025, 17:22 Accu pakketje dan maar? Of op zoek naar een auto die functioneert als accu pakket.
Bidirectioneel laden is nog niet de norm. We zitten dus nog met een bulk gewone elektrische auto's hier.
In het zonnepanelen draadje poste ik een tijd geleden dat ruwe batterij technologie voor ongeveer 50 euro per kWh opslag verkocht wordt in de diy scene. De commerciële rakkers vragen nu factor 10 van die opslag.
Snap ik, want die willen hun R&D terugverdienen, voor de Chinese productie in overdrive gaat.
Ik denk dat midden volgend jaar een 16kWh doos met slimme software wel eens naar de 1500 euro kon kruipen.

Tot die tijd vindt ik het hyperladen wel leuk weglezen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 16 sep 2025, 19:40

Je moet het voorlopig nog doen uit interesse voor de techniek of voor het milieu want meestal kan de investering bij lange na niet uit tegen gewoon € 0,25 per kilowattuur betalen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34666
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door JP » 16 sep 2025, 20:03

Knot schreef: 16 sep 2025, 19:02 Ze zouden dat toch duidelijker in de voorwaarden kunnen zetten dan? Ik vind in je vakantiehuisje de kachel op 24 zetten dan ook een vorm van diefstal. (...)
De huisjes waar wij voorheen gingen hadden een soort bewegingsmelder, na een tijdje ging die vanzelf terug naar 16'.

Misschien iets voor thuis? :kikker:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 16 sep 2025, 22:03

smiley schreef: 16 sep 2025, 19:27 Ik denk dat midden volgend jaar een 16kWh doos met slimme software wel eens naar de 1500 euro kon kruipen.

Tot die tijd vindt ik het hyperladen wel leuk weglezen.
Voor dat geld koop je 6000kWh a 25ct. Nu weet ik dat wij zuinig zijn maar een gemiddeld huis verbruikt die 6000 in zeg 2 jaar, waarvan echt niet alles in de nacht en winter verbruikt wordt, dus tvt van 6 jaar schat ik dan, moet er niks veranderen of het spul in die 6 jaar ineens stukken goedkoper worden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 16 sep 2025, 22:08

Wat de auto betreft, staat nu na 3 weken een ruime 1250km op waarvan 1000 puur electrisch en 250 om maar die TSI een beetje in te laten lopen. Pas 1x gehad dat ik de accu leeg had en de laatste paar km moest overbruggen. Probeer hem netjes naar 80% te laden zoals voorgeschreven maar vraag me wel af hoe "slecht" het is als je hem met 13A naar de 100% laat lopen, en dan niet de hele dag vol laten staan natuurlijk maar een paar uur later gewoon onder de 80% rijdt weer en dan neerzet.

Vind het een heerlijke aandrijflijn in E-mode, 115pk/330nm is voor dagelijks verkeer in een Golf ruim voldoende, die limiet van 140km/u heb ik enkel een keer bereikt als test maar verder kom ik er eigenlijk niet. Acceleratie is door het koppel prima tussen alle andere Kona Electric etc. Enige waar ik hem op heb kunnen betrappen is als je truttig per km versnelt dat ie soms bij 68km/u een soort huppeltje doet omdat ie dan eerst twijfelt en dan toch opschakelt.

Zaterdag de echte test naar Papenburg dan mag ie verder inlopen heen en terug, geen zin om rond 06:30 bij Zwolle een half uur aan die Tesla supercharger te gaan hangen, dat gaat zelfs mij te ver. Wil het wel een keer testen om te zien hoe het werkt maar dan gewoon in Gouda wanneer ik er de tijd voor heb, en ondertussen even een halve liter pakken bij de Beren ernaast :blink: .
Laatst gewijzigd door Knot op 16 sep 2025, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7266
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Fabian » 16 sep 2025, 22:23

Tesla gaat je nog tegenvallen ;)

Die laadstations zijn ingericht op een Tesla die de laadpoort aan dr zijkant in het achterlicht heeft zitten.

Ik kan niet laden bij Tesla, alleen als ik 3 palen blokker door er dwars voor te parkeren :dood: De kabels Ijnbte kort om de laadpoort te halen anders…

Ik neem zaterdag mn laadpaal mee, kunnen we allemaal laden 🤓

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 16 sep 2025, 22:25

Skoda heeft m ook voor zitten toch? Ik dacht gewoon vooruit strak ernaast inparkeren en dan van de 2e paal pakken zegmaar.

Ik reserveer graag een tijdslot van 10:30 tot 12:00 zaterdag en om 16:00 nog even aftoppen :tooth:

Trouwens ook mn twijfels over een 16A groep met C16 erachter, die schakelt minder snel uit dan je zou verwachten, kon gewoon 4600w laten lopen en pas toen ik een 5600w ging vragen klikte die uit. Betreft allemaal vrij fris spul van ABB.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28830
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 07:08

Gewoon tot 100% laden. Kan je maximaal EV gebruiken en over 2jr lever je hem toch in.

Als je echt 10jr ermee zou willen doen is laden tot 80% wel levensduur verlengend

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 08:35

Misschien rij ik m nog wel door daarna, gaat mij er meer om dat je in het 3e of 4e jaar dan misschien al net wat minder range zou hebben als je de batterij minder netjes behandeld.

Het is een Lithium-Ion accu, maar is het nou een LFP (die mogen altijd tot 100% toch in de laatste Tesla M3?) of een NMC ?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28830
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 09:01

Ik heb mijn CLA 250e altijd tot 100% geladen en tot 0% leeg gereden en geen enkele kilometer degradatie gemerkt in die 70.000km

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 09:14

Dat tot 0% leegrijden zie ik niet zo als een probleem, er zit een 5kWh marge bruto/netto dus blijft altijd wel wat in zitten.

Snap alleen niet waarom dat die battery-care mode enz aan te vinken zijn dat hij standaard max laadpercentage weer terug op 80% zet. Je zou als merk toch willen adverteren met dat je altijd naar 100% kunt laden (tov anderen)?

Richardt.
Berichten: 6784
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Richardt. » 17 sep 2025, 09:15

Misschien rij ik m nog wel door daarna, gaat mij er meer om dat je in het 3e of 4e jaar dan misschien al net wat minder range zou hebben als je de batterij minder netjes behandeld.
Misschien rij je hem door, misschien heb je na 3 of 4 jaar iets minder range. 2x misschien.
Effectief heb je dus de komende twee jaar 20% minder range op deze manier :coffee:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 09:17

In geval van Martijn dus geen wolkje aan de lucht blijkt.

Hier wel een mooie uitleg van hoge SOC en bijbehorende temperaturen en slijtage:


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43502
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Arthur » 17 sep 2025, 09:23

Richardt. schreef: 17 sep 2025, 09:15
Misschien rij ik m nog wel door daarna, gaat mij er meer om dat je in het 3e of 4e jaar dan misschien al net wat minder range zou hebben als je de batterij minder netjes behandeld.
Misschien rij je hem door, misschien heb je na 3 of 4 jaar iets minder range. 2x misschien.
Effectief heb je dus de komende twee jaar 20% minder range op deze manier :coffee:
Scherp :P

Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 8901
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Elise » 17 sep 2025, 09:24

Knot schreef: 17 sep 2025, 08:35 Misschien rij ik m nog wel door daarna
Binnen een jaartje begint het al weer te jeuken, dus zodra die 2 jaar voorbij is lever jij hem in en ga je op zoek naar wat anders.
Dus gewoon lekker 100% laden en die TSI op z'n staart trappen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7266
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Fabian » 17 sep 2025, 09:25

Ik laad ook tot 80%. Red ik het 90% van de tijd prima mee.

Bij een verre rit gaat hij naar 100%.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 09:27

Als ik een lange rit heb laad ik m wel tot 100% hoor maar idd de nacht vooraf, al is het maar voor het idee dat de accu het fijner vind. Zelfde voor het inrijden van de TSI, echt nergens in het boekje of online te vinden maar ik ga m echt niet naar topsnelheid trappen zaterdag met nog geen 500km achter de kiezen. Kleine moeite om een beetje in toeren te varieren, wel doorhalen bij warme olie maar niet uitwringen nog.

Als ik het verhaal van het filmpje mag geloven is mijn woon/werk ritje dus prima voor een NMC accu, van 80-40-80.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28830
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 09:27

Ik zal dan wel een "typische leaserijder" zijn laad altijd gewoon tot 100% in de wetenschap dat die auto na zo'n 100.000km toch weer weg is en ik in die periode geen last zal hebben van degradatie...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 09:29

Heeft de Q4 ook niet zo'n 80% advies op het display?

Is ook bij elke auto verschillend, VW wil 80% en Polestar weer 90%.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28830
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 09:52

Knot schreef: 17 sep 2025, 09:29 Heeft de Q4 ook niet zo'n 80% advies op het display?

Is ook bij elke auto verschillend, VW wil 80% en Polestar weer 90%.
Heeft hij inderdaad wel maar heb ik standaard uit, heb geen range anxiety en vind de range van 400km per lading (op 100% laden) prima werkbaar maar wil graag wel zo min mogelijk met die stekker in de weer zijn dus vandaar altijd naar 100%.

EQE deed 525km en kon je ook standaard op 80% laten laden toch deed ik ook die altijd naar 100% gewoon uit gemak om minder vaak te hoeven opladen.

Zover ik weet is 100% laden met de (thuis) laadpaal met max 11kwh ook niet echt schadelijk alleen als je regelmatig aan de snellader tot 100% gaat laden zou het snelle degradatie kunnen brengen heb ik altijd begrepen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 09:56

Als het goed is regelt het BMS het redelijk, daarom gaat die laatste 20% ook traag aan de snellader omdat voltage en temperaturen in de accu dan oplopen. Met een 11kw, en helemaal een 2kw of 3kw lader is dat een stuk minder. Enige wat ik ervan begrijp is dat de accu het desondanks niet fijn vind een hele dag met 100% te blijven staan, beetje het idee van onbeperkt spareribs gegeten te hebben en niet naar toilet mogen....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28830
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 10:07

Knot schreef: 17 sep 2025, 09:56 Als het goed is regelt het BMS het redelijk, daarom gaat die laatste 20% ook traag aan de snellader omdat voltage en temperaturen in de accu dan oplopen. Met een 11kw, en helemaal een 2kw of 3kw lader is dat een stuk minder. Enige wat ik ervan begrijp is dat de accu het desondanks niet fijn vind een hele dag met 100% te blijven staan, beetje het idee van onbeperkt spareribs gegeten te hebben en niet naar toilet mogen....
:tooth: :tooth:

Ik gebruik de auto elke dag wel dus opzich komt dat idd bij mij niet voor. :)

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Robin » 17 sep 2025, 10:12

:)

Onbeperkt Spareribs is een leugen, gezien de beperktheid van het aanbod van varkens wereldwijd.

Een keer bij een Vd Valk in de buurt zón stoepstopper: Onbeperkt Snert. Marketing ten top:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], erwin20vt, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Wimo en 9 gasten