De Vette van Cor

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 dec 2007, 17:20

Enne, heb je hem alweer terug Cor?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 dec 2007, 17:57

Al lang.
Nu maar hopen dat ie a.s. zaterdag mee gaat naar Zandvoort. Kijken of die Amerikaanse rechtuitbrander onder de 2 minuten een rondje CPZ kan.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 dec 2007, 18:04

Zaterdag vrijrijden?
Moet ook nog een dag zien te vinden om een auto te kunnen proberen, maar zaterdag zal wel te kort dag zijn helaas.

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 16 dec 2007, 22:40

Zaterdag gereden met het nieuwe onderstel en ben zeer tevreden. De grens ligt nu weer een stukje verder en die heb ik nog niet ontdekt. Heb ook maar 9 rondjes kunnen rijden in 1 sessie, want daarna was de baan lange tijd gesloten door een zwaar ongeval. Dus niet de mogelijkheid gehad om verschillende afstellingen van de dempers uit te testen. Nou ja volgende keer beter.........dan zitten ook de remmen erop.
Gisteren had ik helemaal geen remmen, want ik had er gewoon originele blokken onderzitten en voor circuitdagen zijn die niet toereikend.
Na een rondje of 7 moest ik al voor de tarzanbocht de zaak redden met terugschakelen om voldoende af te remmen. Top snelheid was 246, maar moest al bij 200 meter voor de bocht van het gas af.
De camberafstelling was ook niet aangepast, omdat ik er eigenlijk dit jaar niet meer op had gerekend nog te rijden, maar ondanks het niet voorbereid zijn toch een leuke dag gehad. Nu stonden de wielen voor op - 1 graad en normaal bij trackdays zet ik ze op - 2,5 graden en dat scheelt echt veel. De auto staat dan als een pitbull en in de bochten heb je het gevoel dat je er niet uit kan vliegen...zoveel grip heb je dan.

Vr. Gr.

Corvette

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2007, 23:16

Mooi Cor :)

Welke versie heb je? Zelfde als Elmar of de nog uitgebreidere set :?:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 16 dec 2007, 23:33

Om te beginnen heb ik dezelfde set als Elmar, n.l. de 1k2. Het is dan ook de schuld van Elmar dat ik dit type heb aangeschaft. :mrgreen:
Ze zijn zodanig gemonteerd dat ze zijn uit te breiden naar een 4 weg systeem. Als dit bevalt dan laat ik het zo en als ik over een tijdje nog meer zou willen of wellicht denk dat het onderstel tekort schiet dan kan het worden aangepast. Na gisteren enkele rondjes op CPZ te hebben gereden denk ik er voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen.
De bladveren zijn er nu wel onderuit gehaald en de stabilisatorstangen zijn vervangen door dikkere, welke vervolgens in nylon bussen zijn gemonteerd. Is wel erg strak zo'n racewagen. :mrgreen:

Gr.

Cor

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 17 dec 2007, 00:09

Goed om te lezen dat de nieuwe setup goed bevalt Cor, al heb je het dan nog niet tot het uiterste kunnen testen. Wanneer komt de nieuwe reminstallatie eronder??

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 17 dec 2007, 09:04

Netjes Cor, ben benieuwd hoe het onderstel zich zal houden bij stevig gebruik en wat jouw bevindingen daarvan zijn. Is zo'n set nu ook lichter dan het orginele onderstel (incl. de bladveren ed. )?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 17 dec 2007, 09:38

De schokbrekers zijn zeker zwaarder dan de bladveren want die zijn van carbon en wegen helemaal niets.

Grtz, Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 dec 2007, 09:55

Zitten er onder de racer ook bladveren Hans?

Michel

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Bericht door SvB » 17 dec 2007, 10:02

Ik heb de Vette zaterdag in het eggie mogen aanschouwen 8) 8)
In één woord GEWELDIG !!

Elmar kwam ik op de A2 naar huis nog tegen, blijft ook een geweldig hok die M3 van hem.

Grtz,
S>

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 17 dec 2007, 10:35

Michel Pol schreef:Zitten er onder de racer ook bladveren Hans?

Michel
De meeste Corvette racers rijden met Moton schokbrekers.
Bladveren komen dan ook te vervallen.
Je hebt met gewone schokbrekers veel meer instel mogelijkheden,maar qua gewicht is de bladveer veel lichter.
Grappig is wel dat ik de wagen hoogte bij mijn auto zo kan veranderen door de voorspanning van de veer te verhogen of te verlagen.
Dus om de auto te verlagen heb ik geen andere schokbrekers nodig.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 dec 2007, 11:48

Duidelijk Hans! Ben benieuwd naar de verdere ervaringen van Cor.

Michel

Paul

Bericht door Paul » 17 dec 2007, 14:43

Nice.... al is Moton ook niet het beroerste spul wat er te krijgen is.....

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 17 dec 2007, 15:11

Paul er zijn een heleboel bedrijven die in deze handel thuis zijn en ze doen het meestal goed.
Moton is ook harstikke goed en Bilstein of KW ook.
Eigenlijk is een verbetering ook makkelijk te halen, want het originele spul laat in de meeste gevallen nogal te wensen over. Al moet ik zeggen dat de algehele performance met betrekking tot de wegligging af fabriek van de Z06 niet slecht is. Wat zeg ik ...zelfs goed is, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Groeten

Cor

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 17 dec 2007, 23:42

Moton 4way is zo´n beetje het beste wat er te krijgen is, voor een exotische prijs. Ik denk dat Cor er beter mee af is door naar Intrax of AST te gaan want die kunnen makkelijk helpen bij kleine afstellingsproblemen die je in het begint toch altijd wel hebt met een straatauto.

Carbon bladveren zijn inderdaad wel erg licht, maar bij lange niet zo makkelijk afstelbaar als de coilovers die er nu onder zitten. Het experimenteren met rijhoogte kan hele mooie setups opleveren als je er een beetje oog voor hebt.
Bladveren hoeven trouwen niet lichter te zijn als coilovers, AST bouwt namelijk upsidedown onderstellen met het doel het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden.

@ Cor,
Hoe stel jij je camber in. Met camberplates neem ik aan?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 18 dec 2007, 10:09

Jij moet geen aannemer worden, Tomaz :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 18 dec 2007, 10:37

:D

Dat doe jij toch al? Daarom ben ik pornostuntman. :P

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 18 dec 2007, 20:14

Ha die Tomaz

voor normaal straatgebruik staat de camberinstelling op ruim 1 graad negatief en voor trackdays normaal op 2,3 voor en 1,3 achter negatief en dat voelt goed aan.
Na zo'n dag moet je dan wel weer de normale afstelling terug zetten, want als je wielen zo schuin staan voor de rechtuit kilometers dan vliegen je banden onder je vandaan. Extreme slijtage aan de binnenzijde van de voorbanden. Lullig is wel dat je elke keer 75 euro kwijt bent, dus ervoor en erna. Nou ja dat hoort erbij moet je dan maar denken.
Afgelopen zaterdag heb ik met de normale afstelling gereden en dat merk je goed...... je komt dan gewoon te kort. Bij meer dan 2 graden negatief valt zo'n auto de bocht in en lijkt het alsof tie er niet meer uit wil. Voelt aan als een blok op de weg. Met 1 graad is dat aanmerkelijk minder.
Ik heb trouwens geen spijt van de Intrax keuze, want voorlopig bevalt het goed. Binnenkort als ook de rest is aangepast moet dat eigenlijk pas goed tot zijn recht komen.

Vr. Gr.

Cor

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 18 dec 2007, 21:02

Zo te zien laat je je auto iedere keer opnieuw uitlijnen. Dat is eigenlijk de mooiste oplossing maar ik zou als ik jou was eens informeren bij Intrax naar een set camberplates.
Daarmee maak je de camberafstelling een stuk eenvoudiger en hoef je de auto niet iedere keer meer uit te lijnen, heb je zo terugverdiend dus. Het is echter wel zo dat de auto wat meer trillingen via de dempers gaat doorgeven omdat die dan niet meer in rubbers opgehangen zijn.

Normaal gesproken zou ik proberen om een compromis te vinden in de camberafstelling maar bij de bandbreedtes die jij hebt is een compromis lastig te vinden en vaak niet toereikend. (lees; zowel niet sportief als straatgeschikt :?)
Ik heb trouwens geen spijt van de Intrax keuze, want voorlopig bevalt het goed. Binnenkort als ook de rest is aangepast moet dat eigenlijk pas goed tot zijn recht komen.
Zeker nu je onderstel nog in verse rubbers staat en de dempers nog vers zijn is het verschil goed te voelen. Succes met het vinden van de afstelling die het beste bij je past, ga lekker rijden en laat je helpen door Intrax. Als het goed is begint het plezier in je auto weer bijna overnieuw. :)

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 19 dec 2007, 21:26

Nou de remmen keuze is alweer veranderd, want Karel wist me te overtuigen dat Stop Tech ook wel aardig remt, dus meteen maar besteld.
Rondom alles nieuw, dus ik ben natuurlijk hartstikke nieuwsgierig naar die nieuwe stoppers.
Wat trouwens wel lullig is zo midd3n in de winter, want echt testen is nu bijna niet mogelijk. In februari is pas de eerste circuitdag. Ach het is ook zo weer februari.

De keuze van de velgen is bijna gemaakt en worden dan waarschijnlijk ook binnen een paar weken geleverd. :D :D :D

Goed gedaan Karel ............. goed meegedacht en goeie tips.

Vr. Gr.

Cor

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 19 dec 2007, 21:30

Cor,

Je kan al op 13 januari aan de gang tijdens vijverberg trofee op assen.
Scheelt weer een maandje. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2007, 21:33

Ja leuke datum om hem meteen af te schrijven bijgelovige Cor! 8)

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 19 dec 2007, 21:38

Valt mee Cor.
Is 'n zondag.
Bijbeltje mee.
:)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 19 dec 2007, 21:46

Ik zal ff een tipje van de sluier lichten maar Cor is moslim 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Jlijp, RJK, vester86 en 9 gasten