Ik had tijdens ons korte spring break-je een auto van tevoren gehuurd, een Mégane.
Bij Hertz zei de zeer sympathieke man(geen sarcasme) dat ik zónder (€ 400 dacht ik hadden we ook in oktober jl) borg, maar voor nog geen 5 tientjes extra normale betaling een grotere kar met iets meer potentie van de motor EN NAVIGATIE tot mijn beschikking kreeg.
Doe maar. Helemaal mooi!
Voor mij niet zo interessant; een huurauto ergens waar alles ook met OV kan....
Maar toch wel vaker gebruik gemaakt, een 202x? Seat Arona met 60k km erop (topfoto)
A) 2 liter 150pk 4 pot. Mwoah Wel 'n 'turbogat' waar ik wel van houdt en echt wel vlotjes. Tov de Mini meer krachtbeleving vanwege dat 'turbogat', terwijl de Mini z'n Nm/pk veel vloeiender 'brengt' maar minstens zo snel is(maar de Arona voelt sneller)
Massa van beide scheelt misschien 50kg ofzo??
B) Ruim ding, hogere zit( dat zei de Hertz man ook nog, hogere zit, want u bent van '70 en ik van '71 hahahaha

)
C)Dashboard voor stuurwiel ook digitaal, maar staat dus (zo lijkt 't ) niet vertikaal (of diagonaal naar je toe) naar beneden, maar diagonaal van je af een beetje, vreemd en onhandig, ook een verwarrende KMH teller(de ronde) , niet duidelijk en in een klein vakje ook nog de digi KMH maar zó klein??)
Terwijl je daar vaak 120 mag, maar ook 20-30 in bebouwde kom en radar controle, niet fijn.
Middenconsole en NAV scherm, geen beginnen aan! Eigen NAV werkt niet van Duits(stond ie op) naar NL of Spaans(wij kregen 't niet voor elkaar), dan de Carplay, dat ging dan wel weer, maar viel tijdens ritten vaak uit.....
D) Interieur stoelen: Zit goed, gewoon prima gezinsding, interieur layout VAG ok, wel vreemde combo met 'gele' ventilatie uitstroom opening randen? Ziet er niet uit!
E) Rijcomfort stil voor wat 't is en onderstel netjes, met de beetje power wel leuk bochtjes kunnen nemen, niet gekeken naar merk/type banden, stuurt lichtjes, stuurwiel ok. Was 'n 6 handbak, dikke prima, leuk!!! Koppeling voelde nog niet gaar:)
F) Verbruik. Top. Weet niet 1 op hoeveel, maar met € 1,19 voor Euro95 (SHELL!) vond ik 't skitterend:)
Nu in vergelijking met de MINI:
A) Motor, de B38 3 pitter 1.5, 156pk (en 'mild hybrid'?) Motortje klinkt als 'n 3 pitter stationair (DOH) maar is stukje stiller op de weg/tijdens rijden dan de 2.0 in de Seat, qua doortrek sound is 't allemaal om 't even, lichte voorkeur voor de 4 pitter wel. Maar all ihn denk ik dat de MINI motor erg past bij die Mini en me zeker niet tegenvalt(integendeel) qua snelweg invoegstrook dooraccelleratie in verkeer (wel belangrijk imo) dan heeft ie best lange adem en zit je zo op XX te snel...
B) Mini is natuurlijk geen partij voor de ruimte in de Arona(ook kofferbak lijkt in de praktijk wel twee keer zo groot in de Seat)
C) Dash en Nav en bediening: Daar hoorde en zag ik in videos nogal niet al te positieve dingen over (van de nieuwste Mini): Dat vind ik juist totaal NIET! OK de grote ronde middenscreen lijkt eerst wat chaotisch en teveel om op te noemen, maar werkt snel/duidelijk en top en vooral dus DUIDELIJK. Ook de voor sommigen 'goedkoop aandoende' HUD (glasplaatje ipv in raam) :Ik vind het in de praktijk meer dan prima. OoK tov zo'n goed VAG product als de Arona is het in deze afdeling wel 3-0 voor de Mini. Ook wel logisch, moderner etc en BMW nummer zoveel IDrive (ik weet die nummers niet), waar ik al jaren aan gewend was.
Pairen met Carplay/satnav: toppie(is in de M2C wel veel 'slechter')
D) Interieur, het minimalistische 'krappe' interieur van de Mini tov de Arona, wil je ruimte wint de Arona met 2-0, wil je mooi en goed zitten( je zit perfect, zithouding/ stuur in Mini ongeveer perfect) is de Mini de Arona zó de baas! En daarvoor/daarom/daardóór wilde 'ik' ook de Mini
E) Rijcomfort: Hou maar op, die is er bijna niet in de Mini tov de Arona(overdreven) , de Mini is zéker stiller, behalve afrolgeluid banden(wat me op bepaald asfalt toch wel stoort soms (Hankook EVO ion 225 rondom 18, ik ben al aan 't speuren naar iets vervangends, MdV vindt dat nonsense) , stuurwiel is (voor sommigen) te dik qua rand, ik en MdV geen problemen mee.
En het bochtenwerk/rij/stuur/remmen is natuurlijk te gek voor een 5 deurs non hot hatch, ik ken in die klasse geen merk wat in theorie leuker biedt? Maar daardoor compromis met stugheid! En dat merk je soms.
7traps DCT zo smooth.
F) Verbruik, 1 op 17,5 ofzo. Prima
Wel die nannies: Je kunt snelheids warning uitzetten, maar die lane departure niet, kan wel eens beetje irri zijn, maar ik overrule die shit gewoon in de praktijk (geen aandacht) en dan zie ik MdV al kijken dat ik zwabberend rij
Foto erbij, dit met de halo ringen uit maar wel met midden dimlicht aan, dagrijverlichting staat op 'JCW' dus die twee streepjes horizontaal ipv die halo ringen, vind ik even wat stoerder dan die babyface vissenkop:)
Mas café!