Tja...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Tja...

Bericht door Arthur » 25 mar 2025, 09:19

Het is wat, wat zo’n Mini teweegbrengt. Helemaal als het voor jezelf is, als een kind zo blij ;) Nu koffie :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 mar 2025, 11:02

Omdat we hier op DF zitten vind ik juist zoiets als een MINI best relevant al is het geen [insert nog meer DF auto/model] : In deze tijden van EV's en motor downsizing, gewichtsvermeerdering, auto's die écht véél groter worden, de nannies/2025 EU protocollen. Dan denk ik dat wij (MdV en ik als 'kenner' van auto's) de juiste keus voor óns hebben gemaakt zoals 't er nu voor staat.

Een 3008 SUV rijdt echt ook fijn op rechte stukken, je zit hoog, echt comfy, semi zwevend, erg ruim, maar in krappe binnensteden, parkeergarages en als je op een doordraai afrit hier in de buurt naar nul moet afremmen, nou dan ben ik blij dat ik in een Coopertje zit en niet in zo'n deinende 3008. Klaagzangen doe ik wel weer in NL naar de Haaien:)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mar 2025, 12:18

:mrgreen:
That’s the spirit!

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 26 mar 2025, 16:58

Leuk man - had jij nooit een Mini gehad/gereden in het verleden?

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 07:59

zegmaarboris schreef: 26 mar 2025, 16:58 Leuk man - had jij nooit een Mini gehad/gereden in het verleden?
Paar keer 5 deurs AUT en een Electric meegehad. Vooral die eerste een xxx km en dat reed prima.

Laatst stond MdV in een parkeergarage met dit ding, zegt ze later tegen mij : Jij zou razend zijn geworden in die krappe smalle parking, de breedte was voor vele auto's te smal, etc. Daar heeft ze wel 'n punt.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 29 mar 2025, 14:48

De parkings zijn niet te smal, de auto's worden telkens groter en breder.....zie soms ook mensen boodschappen doen met een Dodge Ram, of een Ford F-150, of vergelijkbare minitruck.
En dan dat ding ook gewoon parkeren in een parkeergarage, hebben ze 2 plekken nodig en moet iedereen die er langs rijdt uitwijken, omdat dat hok een paar meter uitsteekt. :?

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 14:51

Exact dát Ron!

Maar, parkeergarages zijn ook wel qua bochtenwerk , kaartjetrek en al die betonranden en verhogingen op de meest onmogelijke plaatsen vaak wel beetje trauma:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 mar 2025, 15:22

Inderdaad zijn die erg krap maarja vaak gebouwd al in de jaren 70/80?

Laatst nog hier ergens op het forum discussie over een e36 vs i3 dat die i3 zo groot is.

E36 toen opgezocht destijds jaren ‘90 D-segment auto is smaller dan een fiat 500 A-segment auto nu :bag:

Maarja “we” willen steeds meer ruimte voor elke volgende generatie auto.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 mar 2025, 15:28

Paar jaar geleden de Superb station moeten parkeren in een parkeergarage in Parijs.

Heb peentjes gezweet, achterlijk krap. En inderdaad twee plaatsen nodig, paste gewoon niet :bag:
Laatst gewijzigd door Bram op 29 mar 2025, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 16:13

Bram , volgende keer die dubbel-asser sleurhut afkoppelen:)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 mar 2025, 16:56

Had de Twingo op een Brian James staan, leek me wel passend bij een bezoek aan La Frans :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 07 apr 2025, 12:34

Na een best aantal km's in de Cooper die prima bevalt, vanochtend de Comp uitgelaten. De Mini stuurt minstens zo enthousiast in en is 'stiller'. Maar die motor van de M2C. Allejesest als je een paar weken '156pk' gewend bent. Woah wat een power:-)

Enrico

Bericht door Enrico » 11 apr 2025, 15:20

Leuke Mini! Veel plezier, verbruik is goed! 1:17
Tja, als je een paar dagen of weken je sport auto niet gebruikt is de snelheid belevenis vaak verassend....

Robin

Bericht door Robin » 12 apr 2025, 11:44

Dank Enrico en klopt. Vanochtend vroeg even het karretje hier in de omgeving warm gereden. :D

Ten eerste de led koplampen op John Cooper Works gezet zoals hier te zien( of is dit 'Flavoured' setting met die buitenring ook aan? Buitenring led heet 'Classic' waar hij op stond qua dagrijverlichting, je hebt dus 3 settings)

Dus dit is JCW met die led streepjes boven mekaar:
Afbeelding

Dan nog even de stuurkolom max naar mij toegetrokken(stond op max naar binnen....geen aandacht aan besteed) voor de echte rally feel:)

Vanaf 80 de snelweg op even naar 2x gaat echt zeker vlotter dan ik dacht ook nog eens.
Maar dat hoeken en insturen? Welk onderstuur? Nooit van gehoord. Echt top!

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2025, 07:25

Ik had tijdens ons korte spring break-je een auto van tevoren gehuurd, een Mégane.

Bij Hertz zei de zeer sympathieke man(geen sarcasme) dat ik zónder (€ 400 dacht ik hadden we ook in oktober jl) borg, maar voor nog geen 5 tientjes extra normale betaling een grotere kar met iets meer potentie van de motor EN NAVIGATIE tot mijn beschikking kreeg.
Doe maar. Helemaal mooi!
Voor mij niet zo interessant; een huurauto ergens waar alles ook met OV kan....

Maar toch wel vaker gebruik gemaakt, een 202x? Seat Arona met 60k km erop (topfoto)
Afbeelding

A) 2 liter 150pk 4 pot. Mwoah Wel 'n 'turbogat' waar ik wel van houdt en echt wel vlotjes. Tov de Mini meer krachtbeleving vanwege dat 'turbogat', terwijl de Mini z'n Nm/pk veel vloeiender 'brengt' maar minstens zo snel is(maar de Arona voelt sneller)
Massa van beide scheelt misschien 50kg ofzo??

B) Ruim ding, hogere zit( dat zei de Hertz man ook nog, hogere zit, want u bent van '70 en ik van '71 hahahaha :bag: )

C)Dashboard voor stuurwiel ook digitaal, maar staat dus (zo lijkt 't ) niet vertikaal (of diagonaal naar je toe) naar beneden, maar diagonaal van je af een beetje, vreemd en onhandig, ook een verwarrende KMH teller(de ronde) , niet duidelijk en in een klein vakje ook nog de digi KMH maar zó klein??)
Terwijl je daar vaak 120 mag, maar ook 20-30 in bebouwde kom en radar controle, niet fijn.
Middenconsole en NAV scherm, geen beginnen aan! Eigen NAV werkt niet van Duits(stond ie op) naar NL of Spaans(wij kregen 't niet voor elkaar), dan de Carplay, dat ging dan wel weer, maar viel tijdens ritten vaak uit.....

D) Interieur stoelen: Zit goed, gewoon prima gezinsding, interieur layout VAG ok, wel vreemde combo met 'gele' ventilatie uitstroom opening randen? Ziet er niet uit!

E) Rijcomfort stil voor wat 't is en onderstel netjes, met de beetje power wel leuk bochtjes kunnen nemen, niet gekeken naar merk/type banden, stuurt lichtjes, stuurwiel ok. Was 'n 6 handbak, dikke prima, leuk!!! Koppeling voelde nog niet gaar:)

F) Verbruik. Top. Weet niet 1 op hoeveel, maar met € 1,19 voor Euro95 (SHELL!) vond ik 't skitterend:)

Nu in vergelijking met de MINI:

A) Motor, de B38 3 pitter 1.5, 156pk (en 'mild hybrid'?) Motortje klinkt als 'n 3 pitter stationair (DOH) maar is stukje stiller op de weg/tijdens rijden dan de 2.0 in de Seat, qua doortrek sound is 't allemaal om 't even, lichte voorkeur voor de 4 pitter wel. Maar all ihn denk ik dat de MINI motor erg past bij die Mini en me zeker niet tegenvalt(integendeel) qua snelweg invoegstrook dooraccelleratie in verkeer (wel belangrijk imo) dan heeft ie best lange adem en zit je zo op XX te snel...

B) Mini is natuurlijk geen partij voor de ruimte in de Arona(ook kofferbak lijkt in de praktijk wel twee keer zo groot in de Seat)

C) Dash en Nav en bediening: Daar hoorde en zag ik in videos nogal niet al te positieve dingen over (van de nieuwste Mini): Dat vind ik juist totaal NIET! OK de grote ronde middenscreen lijkt eerst wat chaotisch en teveel om op te noemen, maar werkt snel/duidelijk en top en vooral dus DUIDELIJK. Ook de voor sommigen 'goedkoop aandoende' HUD (glasplaatje ipv in raam) :Ik vind het in de praktijk meer dan prima. OoK tov zo'n goed VAG product als de Arona is het in deze afdeling wel 3-0 voor de Mini. Ook wel logisch, moderner etc en BMW nummer zoveel IDrive (ik weet die nummers niet), waar ik al jaren aan gewend was.
Pairen met Carplay/satnav: toppie(is in de M2C wel veel 'slechter')

D) Interieur, het minimalistische 'krappe' interieur van de Mini tov de Arona, wil je ruimte wint de Arona met 2-0, wil je mooi en goed zitten( je zit perfect, zithouding/ stuur in Mini ongeveer perfect) is de Mini de Arona zó de baas! En daarvoor/daarom/daardóór wilde 'ik' ook de Mini :P

E) Rijcomfort: Hou maar op, die is er bijna niet in de Mini tov de Arona(overdreven) , de Mini is zéker stiller, behalve afrolgeluid banden(wat me op bepaald asfalt toch wel stoort soms (Hankook EVO ion 225 rondom 18, ik ben al aan 't speuren naar iets vervangends, MdV vindt dat nonsense) , stuurwiel is (voor sommigen) te dik qua rand, ik en MdV geen problemen mee.
En het bochtenwerk/rij/stuur/remmen is natuurlijk te gek voor een 5 deurs non hot hatch, ik ken in die klasse geen merk wat in theorie leuker biedt? Maar daardoor compromis met stugheid! En dat merk je soms.
7traps DCT zo smooth.

F) Verbruik, 1 op 17,5 ofzo. Prima

Wel die nannies: Je kunt snelheids warning uitzetten, maar die lane departure niet, kan wel eens beetje irri zijn, maar ik overrule die shit gewoon in de praktijk (geen aandacht) en dan zie ik MdV al kijken dat ik zwabberend rij :df:

Foto erbij, dit met de halo ringen uit maar wel met midden dimlicht aan, dagrijverlichting staat op 'JCW' dus die twee streepjes horizontaal ipv die halo ringen, vind ik even wat stoerder dan die babyface vissenkop:)
Afbeelding

Mas café! :coffee:

Enrico

Bericht door Enrico » 24 apr 2025, 07:45

Cafe de Colombia!

Mooi, een auto huren! Ik ga ook altijd vergelijken en uitzoeken en meten! Leuk verslag.

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2025, 12:01

Gracias Enrico.

Even over de banden/maten, ik zoek weer op den duur 18 inch 225/40 18
https://www.automobile-catalog.com/tire ... #gsc.tab=0

Wat is een sportief alternatief voor de Hankook Evo Ion blablabla (?) die nogal luidruchtig zijn op bepaald wegdek.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 24 apr 2025, 22:26

Arona heeft geen 2.0 liter motor? Als het een viercilinder was, dan had je de 1.5 tsi wrsnl met 150 pk. Blokje heb ik ook liggen in ibiza van GF. Wel fijn blokje voor compacte auto.

Robin

Bericht door Robin » 25 apr 2025, 06:16

sitechris schreef: 24 apr 2025, 22:26 Arona heeft geen 2.0 liter motor? Als het een viercilinder was, dan had je de 1.5 tsi wrsnl met 150 pk. Blokje heb ik ook liggen in ibiza van GF. Wel fijn blokje voor compacte auto.
:dood:

Ik had iets snel opgezocht en begreep dat er 'n 2.0 was?

Dan zal 't de 1.5 zijn geweest. Herken je het turbo kickje?

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 26 apr 2025, 09:37

Ja zeker na de tuning heeft ie dat nog iets meer. Idd vermakelijk.

Robin

Bericht door Robin » 02 mei 2025, 10:07

Heeft iemand een link naar een informatieve user/owner forum website betr de New Mini en dan ook natuurlijk de '2024' versie (F65) ?
Zoiets functioneels/informatief/makkelijk zoek & vind zoals een Bimmerpost dat voor BMW is.

Een paar gevonden, maar vond ik qua ui wat rommelig en vond niet meteen iets over het nieuwe spul.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 02 mei 2025, 10:13

Helaas vind je daar steeds minder over op fora, en zul je je heil moeten zoeken in onoverzichtelijke FB-groepen met 100x dezelfde foto's/vragen...

Robin

Bericht door Robin » 02 mei 2025, 10:53

MartijnGizmo schreef: 02 mei 2025, 10:13 Helaas vind je daar steeds minder over op fora, en zul je je heil moeten zoeken in onoverzichtelijke FB-groepen met 100x dezelfde foto's/vragen...
Die beleving had ik ook al Martijn...dank. :thumbup:

frankie

Bericht door frankie » 02 mei 2025, 12:06

North American Motoring misschien, dat is een Amerikaans georienteerd Mini form. Al weet ik niet hoe de activiteit daar is tegenwoordig.

Robin

Bericht door Robin » 02 mei 2025, 12:24

Deze dus Frankie:
https://www.northamericanmotoring.com/forums/

Ziet er iig verzorgd uit en ook European Mini. Ik ga me binnenkort aanmelden. Dank!

Plaats reactie