Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Elise » 11 mei 2024, 08:41

Wimo schreef: 09 mei 2024, 14:26
Joop schreef: 09 mei 2024, 13:56 Inderdaad Paskal…
…dan had degene die dat geoffreerd heeft waarschijnlijk echt teveel werk, of moesten wel zo verschrikkelijk diep boren om op een watervoerende laag uit te komen.
Het t leveren en monteren van een Nibe warmtepomp S1155-16 modulerende warmtepomp i.c.m. RMU S40 regeling.

51k, daarna nog de kosten voor het fixen van de tuin aangezien die erna aan gort is. Dit alles in een normale wijk, geen vrijstaande boerderij waar vrachtwagens zonder enige beperking kunnen komen. Met ~5k per jaar aan verbruikskosten stadsverwarming is het nog best aantrekkelijk :bag:
Uit de 2023 prijslijst
S1155-16 = 14.374,00 bruto ex. btw (joekel van een ding overigens)
RMU S40 = 390 ex. btw
Dat is samen al 17.864 incl. btw. en mijn ervaring is dat er geen korting gegeven wordt, gewoon de adviesprijzen en de korting steken de installateurs in hun eigen zak.
Wil je er een koelmodule bij kost die ook nog eens 3161 ex. btw
En uiteraard wil je warm water, dus ook nog iets van boilertjes erbij en die zijn ook niet gratis ben ik wel achter gekomen, in mijn geval is de binnenunit (met 180ltr boiler) bijna €1200 duurder dan de WP zelf.
Dus al met al zal het mij niet verbazen als je richting de €25k aan apparatuur kwijt bent, dan boren en installatie van de hele bende en dan is die 51k nog helemaal niet zo gek. Krijg je wel ruim 5000 subsidie terug :coffee:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2024, 06:14

Is het bij die grond warmtepompen niet zo te regelen dat je met een paar buren dezelfde put gebruikt? Dan zijn de kosten nog wel te behappen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 13 mei 2024, 08:34

Volgens mij is het nog helemaal niet zo eenvoudig om daar toestemming voor te krijgen. De oplevering van nieuwe flat van collega ging nogal achteruit in afwachting van vergunning. Zal een stuk groter ding zijn geweest maar als je in deze vergroeningsgekte tijd nog moeite hebt om als BAM je vergunning te krijgen zal dat voor een privé persoon ook niet zo simpel zijn denk ik?

Elise

Bericht door Elise » 13 mei 2024, 18:24

https://wkotool.nl/

Vergunning is weer afhankelijk van open/gesloten systeem.

Luco

Bericht door Luco » 13 mei 2024, 19:52

Mooie Link Elise.

Elise

Bericht door Elise » 13 mei 2024, 21:12

Luco schreef: 13 mei 2024, 19:52 Mooie Link Elise.
Ik scheer wel alle wp's over één kam, is die niet te te racistisch?

Sorry, couldn't resist.

Wimo

Bericht door Wimo » 13 mei 2024, 23:09

Je bent iig ver weg van gas. Dat is al een vooruitgang.

Jaws

Bericht door Jaws » 14 mei 2024, 09:23

En hopelijk beter ingelezen op dit onderwerp :D

Elise

Bericht door Elise » 15 mei 2024, 14:51

Jaws schreef: 14 mei 2024, 09:23 En hopelijk beter ingelezen op dit onderwerp :D
Dus iemand die een andere, duidelijke en uitgesproken, mening heeft als jou, heeft zich niet goed ingelezen?
:verveeld:

Jaws

Bericht door Jaws » 15 mei 2024, 19:18

Je trekt zelf de discussie van dat andere onderwerp naar dit topic. En ja, mijn standpunt daar is dat je je niet goed hebt ingelezen. Niet omdat je mening een andere is dan de mijne, maar omdat je feitelijke onjuistheden en onhoudbare stellingen poneert.
In dit topic volg ik met interesse je bevindingen. Ik overweeg ook de aanschaf van een warmtepomp.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 15 mei 2024, 19:42

Elise schreef: 15 mei 2024, 14:51
Jaws schreef: 14 mei 2024, 09:23 En hopelijk beter ingelezen op dit onderwerp :D
Dus iemand die een andere, duidelijke en uitgesproken, mening heeft als jou, heeft zich niet goed ingelezen?
:verveeld:
Zijn jullie weer aan het discussieren in het milf topic?

:kikker: :kikker: :kikker:

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 09:26

De Nibe warmtepomp heeft hier nu een vol jaar zonder problemen gedraaid, dus tijd voor de cijfertjes voor wie daar interesse in heeft :angel:
De warmtepomp bestaat uit de buitenunit en een binnenunit die tevens voorzien is van een 180liter boiler.

Volgens de Nibe log gegevens is er in 12 maanden 2320 kWh verbruikt en is er 11719 kWh opgewekt ==> COP van 5,05
Echter heb ik op zowel de binnenunit als de buitenunit aparte kWh meters gemonteerd, waarbij de binnenunit 285 kWh verbruikt heeft en de buitenunit 2649 kWh, dus het daadwerkelijke verbruik van de buitenunit ligt 14% hoger dan de logfiles aangeven en met deze verbruikscijfers daalt de COP van de buitenunit naar 4,4. Reken ik de COP uit over het totale verbruik van 2934 kWh (binnen+buitenunit) dan kom ik op een COP van 4.
Al deze COP berekeningen zijn gemaakt op basis van de 11719 opgewekte kWh volgens de logfiles.

Een andere manier om de efficiëntie te benaderen zijn graaddagen
De afgelopen 12 maanden bestond uit 2613 graaddagen en uit historisch gasverbruik bleek dat ik met mijn oude Nefit ketel per 2 graaddagen één kuub gas verbruikte, dus zou ik omgerekend 1306 kuub gas verbruikt hebben.
11719 kWh / 1306 m3 gas = factor 8,97. Gerekend met de verliezen van de CV ketel kan dat wel aardig kloppen.

Ik had ik een 25 jaar oude Nefit CV ketel met een oude Wilo pomp erin en een gesloten vloerverwarmingsverdeler, dus een verdeler met eigen (14 jaar oude energiezuinige?) pomp die het water rondpompt. In de nieuwe situatie met de warmtepomp is er een open verdeler geplaatst, dat houd in dat de warmtepomp zelf rechtstreeks het water in de verdeler pompt en er geen extra pomp meer nodig is. Van de oude situatie heb ik nooit gemeten hoeveel stroom dit verbruikte, maar kijkend naar historische cijfers scheelt het +/- 700 kWh. Pakt zo'n oude pomp 50Watt, dan kom je per pomp op 438kWh per jaar dus die 700 kWh klopt wel aardig.

Onder aan de streep
Van 1306 m3 gas + 700 kWh stroomverbruik in de oude situatie (die nodig aan vervanging toe was en dan ook wel zuiniger was geworden) naar nu totaal 2934 kWh. Dus 1306 m3 gas vervangen door 2234 kWh.

Grofweg een besparing van €1000 per jaar aan energiekosten tegen gangbare tarieven.
Daarnaast van het gas af, dus die vastrecht kosten komen ook te vervallen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2025, 10:12

Thanks Elise, interessant om te lezen!

Meerprijs WP installatie t.o.v. nieuwe CV ketel 8k zo'n beetje? en daarmee dan een tvt van 8jr?

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 11:44

Dat ligt helemaal aan wat je wilt Martijn. Nibe is gewoon een duur merk en daar betaal je voor.
Daarnaast heb ik een full electric oplossing, dus met een binnenunit voorzien van een 180 liter boiler. Die unit alleen kost al ruim €6000, maar ga je voor een hybride oplossing heb je dat niet nodig en wordt het een stuk voordeliger.
Ik had offertes van rond de 20k (Nibe en Nefit) dus in mijn geval was het eerder 18k meerprijs geweest t.o.v. een nieuwe CV ketel, maar ik denk dat het goed mogelijk is om e.e.a. voor 8k meerprijs te realiseren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2025, 11:51

18k dus 18jr tvt en daarna ook zo'n beetje versleten?
Dan moet het ook wel beetje hobby zijn idd :)

Nu heb ik dat hobby gevoel wel met auto's maar niet met mijn CV dus die kies ik echt puur op business case.
Mijn ketel 4jr geleden vervangen dus ik kan sowieso de volgende keuze nog wat jaartjes opschuiven :)

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 12:22

Inderdaad Martijn, als ik het had moeten laten doen voor zoveel geld had hier gewoon een nieuwe CV gehangen.
Maar ik had de mazzel dat ik e.e.a. samen met een goede kennis heb gemaakt en alles tegen inkoopsprijs Technische Unie had.
Ook is e.e.a. luxer en beter uitgevoerd dan als ik het had uitbesteed. Zo is alles in 32mm meerlagenbuis gemaakt, de koppelingen daarvan zijn aanzienlijk duurder i.v.m 26mm, is de gehele installatie opnieuw opgebouwd (leidingen opgehakt/omgelegd en b.v. een nieuwe tapkraan voor buitenkraan etc.) terwijl het anders op bestaande leidingen aangesloten. Ook een nieuwe groepenkast geplaatst waarin ik de al genoemde kWh meters heb zitten. Allemaal extra's dat als ik het zo had moeten laten doen het al snel richting de 22 á 23k zou oplopen.
Onder aan de streep kost het mij een 10k (na teruggaaf subsidie) en een beetje werk. Nu heb ik natuurlijk ook nog de goedkope stroom van de panelen hier dus ik heb met 5 jaar de boel terugverdiend. Maar anders had ik het nooit gedaan.

En het bevalt prima, ook de boiler van 180 liter is ruimschoots voldoende voor ons tweeën. Enige wat ik echt heel erg vind tegenvallen is de herrie die er vanaf komt, zeker voor een merk als Nibe. Nu wonen wij vrijstaand dus niet echt een probleem en zal de herrie wellicht iets meer zijn omdat de buitenunit onder een overkapping staat wat het versterkt, maar als dit gewoon bij eengezinswoningen op de rij geplaatst wordt kan ik me wel wat irritatie voorstellen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 okt 2025, 12:29

Kan iemand mij toelichten of het beter is een aard-warmtepomp te laten installeren versus een lucht-warmtepomp?

Als ik het goed heb begrepen, maar laat me gaarne corrigeren, is een aard-warmtepomp wel duurder in aanschaf, maar uiteindelijk toch het betere alternatief, tevens is er geen buitenunit nodig.

Met dank voor nadere info.

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 12:31

^^
Ja! :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 12:34

Slaan van een bron kost natuurlijk flink meer geld, maar verder zie ik alleen maar voordelen.
Geen herrie, betere COP, geen bevriezing/defrosten etc.etc.

Pascal heeft er eentje, die kan er wellicht meer over vertellen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 okt 2025, 13:43

Mooie cijfers Elise. Het elektriciteitsverbruik valt me heel erg mee t.o.v. het vroegere gasverbruik.
Hier verstoken we gemiddeld zo'n 800m³ gas per jaar. En ook hier hangt een oude (20jr) CV-ketel die vervangen moet gaan worden over een tijdje. Misschien toch ook eens verder verdiepen in warmtepompen.

mark123

Bericht door mark123 » 02 okt 2025, 14:49

Tegenwoordig is het al vrij redelijk mogelijk om een warmtepomp aan te kopen voor grofwg hetzelfde bedrag als de ISDE subsidie. Dat zijn dan niet de topmerken maar merken als Haier en LG. Als je zelf handig bent met de montage kan je dus relatief kostenneutraal over op een warmtepomp.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 02 okt 2025, 15:25

romo schreef: 02 okt 2025, 12:29 Kan iemand mij toelichten of het beter is een aard-warmtepomp te laten installeren versus een lucht-warmtepomp?

Als ik het goed heb begrepen, maar laat me gaarne corrigeren, is een aard-warmtepomp wel duurder in aanschaf, maar uiteindelijk toch het betere alternatief, tevens is er geen buitenunit nodig.

Met dank voor nadere info.
Ik heb zo'n aard-warmtepomp met gesloten grondlus en ben er erg blij mee. Ze zijn een stukje duurder en de boring is duur, maar het voordeel er van is, is dat je in de zomer goedkoop passief kan koelen. In de winter is het voordeel dat de temperatuur van de bron redelijk constant is en dus je COP in winter ook ok is. Dit was met lucht-warmtepompen het probleem; in de tijd dat je de verwarming het hardste nodig hebt, was de COP laag (=veel stroom in de winter). Tegenwoordig doen moderne lucht-warmtepompen het wel iets beter, dus of je het financieel helemaal dicht gepraat dat een grondlus beter is, weet ik niet zeker.
Het passief koelen vind ik een echte plus; het wordt niet zo koud als een airco, maar wel comfortabel koel bij een hete zomerdag zonder het stroomgebruik/wind/droge lucht van een airco.

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 16:48

SlowCo schreef: 02 okt 2025, 13:43 Mooie cijfers Elise. Het elektriciteitsverbruik valt me heel erg mee t.o.v. het vroegere gasverbruik.
Hier verstoken we gemiddeld zo'n 800m³ gas per jaar. En ook hier hangt een oude (20jr) CV-ketel die vervangen moet gaan worden over een tijdje. Misschien toch ook eens verder verdiepen in warmtepompen.
Als ik je een tip mag geven, kijk eens hoeveel m3 gas je verstookt op een hele koude dag. Dat geeft je een redelijke indicatie van het vermogen wat de warmtepomp moet kunnen leveren.
Te klein is niet goed, al zou je dat op piekmomenten eventueel kunnen opvangen met een elektrisch kacheltje of in mijn geval hebben we nog een houtkachel staan. Maar te groot is een minder goed rendement, vanwege het minimale vermogen dat een WP afgeeft waarbij geldt dat hoe hoger het vermogen van de wp, des te hoger het minimale vermogen is wat deze levert.
Want voor de levensduur is het het beste als de warmtepomp zo lang mogelijke runs kan maken, aan/uit - aan/uit wat je dus krijgt als het minimale vermogen erg hoog ligt is funest. Om die reden heb ik zelf gekozen voor een kleinere warmtepomp.

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 02 okt 2025, 17:22

Ons systeem is begin november een jaar oud, ik heb nog geen gemiddelde COP over het jaar.
Denk ook rond de 4 uit te komen.
COP wat de pomp zelf aangeeftis te optimitisch: ze nemen het vermogen van de pomp die het water rondpompt niet mee.

Verder heb ik een eigenwijze setup met 2 kleine lucht/water WP'en (5 kW Panasonic) .
Het heeft even geduurd om de regeliing efficient en naar mijn zin (lange runs) te krijgen.
Dus de COP is in de loop van de winter beter geworden.

Aanleg etc hoofzakelijk zelf gedaan, een installateur heeft het buizenwerk verricht, waardoor subsidie mogelijk was.
Net als bij Elise, voor veel zaken voor de luxe variant en maximale optimilisatie gekozen.
Dus geen reeel vergelijk mogelijk tov volledig uitbesteden.

Passief koelen is inderdaad een grote plus van de bodem-bron warmtepomp, maar ook nodig om de bron in stand te houden.
Een bodem-bron kan "leeg" raken als je hem niet voed.

Dit jaar hebben we nog niet gekoeld met de WP, we gebruiken de afgekoelde lucht uit de exhaust vd warmtepomp boiler.
Door deze in de zomer, om de balansventialtie heen, de ventilatiebuizen in te blazen, koelen we ook :ongeveer als: passief

Voor het vergelijk tussen bodem vs lucht had ik een simpel sommetje gemaakt.
Aanname: lucht COP = 4 en bodem COP = 5, dan kan je snel uitrekenen of de boring uit kan.

De opmerking mbt geluid deel ik niet, onze WP's staan met rubber ge dempt op een beton-dek plat dak.
Pas als het echt vriest, maken ze pas merkbaar geluid (als je er in de buurt staat).
Maar nog steeds niet hoorbaar in huis.
Ze staan gericht op onze buren (5m oprit) en ze klagen (nog) niet. :)
Verder is een acceptabel geluidniveau een lastig persoonlijk ding.

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 18:24

maurizio schreef: 02 okt 2025, 17:22 Pas als het echt vriest, maken ze pas merkbaar geluid (als je er in de buurt staat).
Maar nog steeds niet hoorbaar in huis.
De setup hier is full electric, dus iedere keer als de boiler opgewarmd moet worden draait de WP vol vermogen en dan is hij verre van stil, waarbij de overkapping waar hij onder staat voor een versterking van het geluid zorgt. In huis hoor ik hem ook niet, dus ik heb er geen last van, maar vind het wel iets om te vermelden zodat een ander daar rekening mee kan houden.
Is het buiten boven de 5 graden, en draait alleen de vloerverwarming, dan hoor je hem hier ook bijna niet en draait hij rustig.

Benieuwd naar je uiteindelijke jaarcijfers in november!

Plaats reactie