Robin | 328i touring Madeiraviolett

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Robin | 328i touring Madeiraviolett

Bericht door MParallel » 20 jan 2015, 13:02

Kabeltje zegt me helemaal niks?

Waar ik bang voor ben is dat het plaatje verschuift op moment dat de bovenste bout eruit is. Als die dan schuift ben je de klos. Alleen de onderste los dan zorgt de zwaartekracht wel dat die recht hangt.

Mogelijk dat de onderste stevig aandraaien de boel ook op z'n plek houdt.

Tot op heden gelukkig dat deel nooit hoeven vervangen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 20 jan 2015, 13:49

MParallel schreef:Kabeltje zegt me helemaal niks?

Waar ik bang voor ben is dat het plaatje verschuift op moment dat de bovenste bout eruit is. Als die dan schuift ben je de klos. Alleen de onderste los dan zorgt de zwaartekracht wel dat die recht hangt.

Mogelijk dat de onderste stevig aandraaien de boel ook op z'n plek houdt.

Tot op heden gelukkig dat deel nooit hoeven vervangen.
Kan het kabeltje niet zo snel terug vinden in de ETK, maar het is het kabeltje dat je aansluit op de microswitch. (onderdeelnummer 51218105511). Die zorgt er voor dat je binnenverlichting aangaat als je deuren opent.

Ik vond nog een foto die ik tijdens het monteren van rechts had gemaakt:

Afbeelding

Dat gele plaatje is dus het plaatje dat 'los' hangt. Twee ronde gaten voor de schroeven en een rechthoekig gat waar dat kabeltje doorheen gaat.

Daarom maakt het volgens mij ook niet veel uit welke schroef je eerste los maakt aangezien het plaatje wel op zijn plaats blijft zitten als dat kabeltje er nog 'in' zit. En niet naar buiten hangt zoals op de foto.

Edit: Plaatje rechtgezet.

Peric

Bericht door Peric » 20 jan 2015, 14:27

Je kunt ook 1 maat groter pakken en die er in slaan. Meestal als het dol is past dat wel..

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jan 2015, 15:31

is het niet zo dat net die (de juiste) torx maat in vele setjes net niet in zit?
die wat er op lijkt is net 1 maatje te klein, je kan dan wel kracht zetten maar dan gaat ie wel snel stuk natuurlijk.

ik denk me nog te herinneren dat ik long time ago daarvoor speciaal die maat torx bit (x2) had besteld

is toch geen 10.9 wat ik verwachte, is gewoon 8.8 staal>

Afbeelding

MParallel

Bericht door MParallel » 20 jan 2015, 16:12

Robin Hartog schreef:Dat gele plaatje is dus het plaatje dat 'los' hangt. Twee ronde gaten voor de schroeven en een rechthoekig gat waar dat kabeltje doorheen gaat.

Daarom maakt het volgens mij ook niet veel uit welke schroef je eerste los maakt aangezien het plaatje wel op zijn plaats blijft zitten als dat kabeltje er nog 'in' zit. En niet naar buiten hangt zoals op de foto.

Oh die kabel. Draadboom :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 21 jan 2015, 16:46

MParallel schreef:
Robin Hartog schreef:Dat gele plaatje is dus het plaatje dat 'los' hangt. Twee ronde gaten voor de schroeven en een rechthoekig gat waar dat kabeltje doorheen gaat.

Oh die kabel. Draadboom :)
Ja, dat woord zocht ik. :mrgreen:

Vanmiddag even bij de BMW dealer nieuwe torx-schroefjes besteld. Morgen binnen. Dan maar eens kijken hoe ik het oude boutje er uit ga halen. :|

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2015, 17:15

als je in de buurt woonde konden we het hier wel ff met de slagschroeven draaier met het juiste bitje proberen, maar je zit wat te ver weg dacht ik :hmmm:

en anders als het niet lukt met wat je hebt, scheelt het dat het 8.8 materiaal schijnt te zijn (althans op de boutjes te lezen) die kan je eventueel voorzichtig uitboren, dacht M8 dan bv met een dunne voorboren (center) en dan bv 6mm en dan eens kijken met een bitje erin tikken en met wat geluk draaid dat dunne stukje materiaal zonder het schroefdraad te beschadigen er uit.
if not kan je altijd nog tot bv bijna 7 boren en de draad opnieuw tappen :mrgreen:
moet je wel een tapset hebben of course.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 jan 2015, 20:39

Van de week is z'n olie ververst en de andere microswitch ook vervangen dus hij kan er wel weer eventjes tegenaan.

Maar.. Misschien voor de volgende winter toch maar winterbanden scoren. Deze Minerva bandjes waren flink de weg kwijt elke bocht. :lollerdelol:

Afbeelding

Fotootje voor het plakboek. :bloemetje:

MParallel

Bericht door MParallel » 31 jan 2015, 20:23

Sperretje!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 jun 2015, 11:43

Ook maar eens het stof afstoffen hiervan. Afgelopen tijd niet heel veel aan kunnen doen buiten een defect achterlichtje.

Wel heb ik dankzij Riceaux nu een M-pook en een zwarte sierstrip in het interieur. Echt 100x beter dit. Weg met dat hout. :tooth:

Afbeelding

Wel een vervelend iets nu; het schermpje waar de KM-stand op aangegeven wordt brandt niet helder meer. nu lees ik op verschillende bronnen verschillende dingen. De een zegt dat het lampje erachter stuk is, de ander zegt dat het schermpje zelf dan waarschijnlijk kapot is.

Iemand enig idee?

De teller verlichting begint ook minder te worden.

MParallel

Bericht door MParallel » 12 jun 2015, 13:13

Zou dan eerst even lampje checken. Dan weet je wel of je verder moet gaan zoeken of alleen nieuw lampje.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2015, 13:44

tellerverlichting minder? neem aan dat je weet dat er ook en draaiknop is voor de sterkte van de verlichting?
you never know :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 jun 2015, 13:55

MParallel schreef:Zou dan eerst even lampje checken. Dan weet je wel of je verder moet gaan zoeken of alleen nieuw lampje.
True. Maar aangezien het stuur eraf moet en die hele tellerbak eruit moet denk ik dan; ik vervang direct alles. Maar ik weet niet of er iets te doen is aan dat schermpje.

@Rene; ja dat weet ik. Die staat altijd al op max. :)

MParallel

Bericht door MParallel » 12 jun 2015, 14:16

Heb je geen verstelbaar stuur?

Ik haal nooit het stuur eraf op de tellerbak te verwijderen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 jun 2015, 16:12

MParallel schreef:Heb je geen verstelbaar stuur?

Ik haal nooit het stuur eraf op de tellerbak te verwijderen.
Met het stuur naar beneden helemaal is er wat spelingsruimte ja. Maar niet genoeg voor mij; die stekkers komen niet los. Dat 'palletje' wat je in moet drukken kom ik helaas niet goed bij.

Afbeelding

MParallel

Bericht door MParallel » 12 jun 2015, 16:28

Oh zo. Klopt. Ik haal die kan onder het stuur los en dan kun je via de achterkant die stekkers loshalen. En dan kun je de kombi precies tussen stuur en dash halen.

Het is wel even oefenen om die stekkers los en weer vast te krijgen, maar het is goed te doen.

Plaats reactie