Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 02 feb 2017, 18:24

Ja, maar bij BE is dan het maximale trekgewicht van de Octavia toch de beperking, aanhanger met lading mag dan lijkt me niet hoger uitkomen dan 1.400 kg?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Riceaux » 02 feb 2017, 18:24

Aah ok. Was ik niet van op de hoogte. Wel een stuk duidelijker zo. :thumbup: @Martijn

Moet je even kijken naar de BE-regels of dan de max massa's worden genomen of de daadwerkelijke belading?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28386
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2017, 18:26

Klopt daarom zei ik idd zolang het technisch mag dat geldt uiteraard altijd als eerste regel.

En bij technisch wordt er gekeken naar werkelijke belading. Om het makkelijk te houden :tooth:

Dus met BE mag die aanhanger er achter maar dan max geladen tot 1400kg totaal gewicht

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 02 feb 2017, 18:29

Ja juist. Wel zuur dat ik die auto niet zakelijk rijd, want dat betekent denk ik dat ik dat RBW dan gewoon privé moet aftikken?

Ben in ieder geval blij met de tuning en hulpveren, vandaag dus met die aanhanger en ik schat een 550 kg aan belading gereden, dat extra koppel is geen overbodige luxe.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 03 feb 2017, 09:57

En als ik de aanhanger gewoon terugkeur naar 1.400 kg, wat mijn auto mag trekken? Mag dat ook?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Riceaux » 03 feb 2017, 10:11

Volgens mij wel ja. Als je dan wel besluit je BE te halen kan je 'm altijd weer terugkeuren. Maar denk dat terugkeuren niet eens heel veel verschilt in kosten met je BE halen. Enige punt voor jou zal zijn dat je het terugkeuren zakelijk kan betalen en je BE niet.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28386
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Martijn_bmw » 03 feb 2017, 10:17

klopt terugkeuren mag maar denk idd dat een BE halen net zo duur en makkelijker is.
teruggekeurd zal de waarde van je aanhanger ook dalen (mocht je dat interesseren)

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 03 feb 2017, 10:17

Terugkeuren naar het oorspronkelijke gewicht is volgens mij even duur als terugkeuren naar een lager gewicht. En waarom kan ik mijn BE niet zakelijk behalen? Komt dat omdat ik de Octavia privé rijd?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6689
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door EvdP » 03 feb 2017, 10:21

Martijn_bmw schreef:
Riceaux schreef:Max gewicht van de aanhanger is hoger dan ledig gewicht van de auto. Dus nee.
Dit geld niet meer, regel is simpeler geworden totaal gewicht auto ledig + laadvermogen + aanhanger ledig + laadvermogen moet lager dan 3500kg zijn.

Bij BE mag alles zolang het technisch maar mag
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorheen was het wat moeilijker idd. Dit is voor oom agent ook erg makkelijk. Staande houden, rijbewijs controleren en dan als je echt een pisnicht bent gaan ze op zoek naar een weegbrug. Ik heb BE gehaald omdat wij een ook een tandemasser hebben en ik geen zin in gezeik had. Overbeladen doe ik (liever) niet. Het moet allemaal wel heel blijven.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6689
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door EvdP » 03 feb 2017, 10:23

Bram schreef: En waarom kan ik mijn BE niet zakelijk behalen? Komt dat omdat ik de Octavia privé rijd?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k_of_prive" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals ik het lees gaat het niet om je auto maar hoe jij je rijbewijs gebruikt.

Eric Z
Berichten: 4108
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Eric Z » 03 feb 2017, 20:46

Martijn_bmw schreef:klopt terugkeuren mag maar denk idd dat een BE halen net zo duur en makkelijker is.
teruggekeurd zal de waarde van je aanhanger ook dalen (mocht je dat interesseren)
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... estaureren Terugkeuren is goedkoper dan je rijbewijs halen en in dit geval alleen papierwerk.
Let wel dat als je bent aangehouden de agent ook naar de kentekengewichten kijkt en niet naar het typeplaatje. Type plaatje blijft volgensmij ongewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 11 dec 2020, 11:06

Knipperende gloeispiraal en noodloop.

EGR naar de vaantjes? Kan die, als dat het is, alsnog weggeschreven/gesloten worden?

Of ben ik nu aan de beurt en moet ik heel die klep nu vervangen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28386
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2020, 11:38

Eerst maar eens uitlezen, kan zoveel zijn ;)

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door nicolaasr » 11 dec 2020, 12:00

Martijn_bmw schreef: 02 feb 2017, 18:18
Riceaux schreef:Max gewicht van de aanhanger is hoger dan ledig gewicht van de auto. Dus nee.
Dit geld niet meer, regel is simpeler geworden totaal gewicht auto ledig + laadvermogen + aanhanger ledig + laadvermogen moet lager dan 3500kg zijn.

Bij BE mag alles zolang het technisch maar mag
BE rijbewijs regels
De eerste vraag is of u een oud of een nieuw BE-rijbewijs heeft. Als u dat bepaald heeft, weet u welk extra laadvermogen de BE-Combi systemen u opleveren.

Nieuw BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald ná 19-1-2013
Oud BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald vóór 19-1-2013


Het nieuwe BE-Rijbewijs (ná 19-1-2013):
Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal 7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger.

Schotelgewicht is de waarde in kilo’s die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.
Het schotelgewicht is feitelijk het overgebleven “laadvermogen” van het trekkende voertuig.
Het rijklaargewicht van het trekkende voertuig is van belang voor:
Het maximale trekgewicht (opleggergewicht) van het voertuig.
Het gewicht dat de oplegger mag overdragen op het trekkende voertuig.
Het rijklaargewicht van de trekker wordt als volgt berekend:
Nettogewicht van het voertuig vermeerderd met 75 kilo (chauffeur) plus 90% vulling van de brandstoftank is rijklaargewicht.
Voor zowel N1 als N2 voertuigen geldt dat 75 kilo per zitplaats opgeteld moet worden bij het rijklaargewicht.
De oplegger mag maximaal de waarde van het ‘laadvermogen’ van de trekker aan schotelgewicht overdragen op het trekkende voertuig.
Voorbeeld:

Het rijklaargewicht van de trekker bedraagt 2.275 kilo.
Het schotelgewicht is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.
Het trekgewicht (lees maximale opleggergewicht) bedraagt in dit voorbeeld dus 3.500 kilo (as-last) plus 1.225 kilo schotelgewicht is 4.725 kilo.
Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 2.625 kilo.


Het oude BE-Rijbewijs (vóór 19-1-2013):
Bij het oude BE-Rijbewijs werd veel meer gekeken naar de technische specificaties van het trekkende voertuig. Een extra RDW-keuring (helling- en remproef) kon het totale combinatiegewicht (trekkend voertuig met oplegger) vrij eenvoudig verhogen naar bijvoorbeeld 10 ton (hier komt de uitspraak 10 ton combinatie vandaan).

De wet zegt dat je bij een oud BE-Rijbewijs maximaal vijf keer het netto schotelgewicht als trekgewicht mag gebruiken.

Voorbeeld:

We gaan uit van de exact dezelfde trekker zoals met het nieuwe BE-Rijbewijs.
De schoteldruk is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.
Het trekgewicht (maximale opleggergewicht) is vijf keer 1.225 kilo, dus 6.125 kilo.
Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 4.025 kilo
Een verschil dus van 1.400 kilo trekgewicht en dus uiteindelijk ook laadvermogen tussen het oude- en nieuwe BE-Rijbewijs met precies dezelfde combinatie.


De BE-Combi 3500PLUS combinaties en het BE-Rijbewijs:
De BE-Combi 3500PLUS Combinaties zijn feitelijk voor de wetgeving ook trekker met oplegger combinaties en hiervoor gelden dezelfde regels.
De BE-Combi 3500PLUS Combinaties worden echter te allen tijde op maximaal 7.000 kilo gebouwd en daarmee geschikt voor beide BE-Rijbewijzen.
Bij de toelatingskeuring door het RDW worden de toelaatbare gewichten van zowel de trekker als de oplegger altijd exact op elkaar afgestemd zodat de gewichten altijd kloppen.


Een NIEUWE trekker met een BESTAANDE oplegger, bij een nieuw BE-Rijbewijs:
Bij de aanschaf van een nieuw trekkend voertuig dat gekoppeld gaat worden aan een bestaande oplegger is het belangrijk om vast te stellen of de combinatie op het gebied van de gewichten klopt.
Voertuigen zijn door veranderende specificaties de laatste jaren alleen maar zwaarder geworden, dit heeft invloed op het rijklaargewicht, de toegestane schoteldruk en daarmee het trekgewicht van de oplegger.
De toegestane gewichten van een oplegger kunnen achteraf worden veranderd door een nieuwe keuring RDW.
Als de gewichten van de oplegger moeten worden aangepast kan dit alleen met een fysieke keuring door de RDW. De onlineoplossing (T.M.M. formulier) van het RDW verandert alleen het totaalgewicht van de oplegger maar niet de schoteldruk (ook het King-Pin gewicht genoemd) en de as-last separaat van elkaar.
Als de gewichten moeten worden teruggezet, is het aan te bevelen om te controleren wat het netto laadvermogen moet zijn om eventuele overbelading te voorkomen.


Veel voorkomende vragen en antwoorden
Vraag: Ik heb een bestaande oplegger, kan deze zonder problemen achter een nieuwe trekker worden gekoppeld?
Antwoord: Bij een oud BE-Rijbewijs is dit geen probleem
Antwoord: Bij een nieuw BE-Rijbewijs, meestal niet. Wij adviseren om alle gewichten te controleren zowel die van de trekker als die van de oplegger om fouten te voorkomen.
Vraag: Ik heb een trekker oplegger combinatie voor een oud BE-Rijbewijs, mag een chauffeur met een nieuw BE-Rijbewijs hierop rijden als hij ervoor zorgt dat hij mét lading niet de grens van 7.000 kilo overschrijdt?
Antwoord: Nee dit mag niet; als de combinatie theoretisch (volgens kenteken) inclusief lading méér mag wegen dan 7.000 kilo bent u met het nieuwe BE-Rijbewijs in overtreding, zelfs zonder lading bent u in dit geval strafbaar.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Niels » 11 dec 2020, 12:28

Bram schreef: 11 dec 2020, 11:06 Knipperende gloeispiraal en noodloop.

EGR naar de vaantjes? Kan die, als dat het is, alsnog weggeschreven/gesloten worden?

Of ben ik nu aan de beurt en moet ik heel die klep nu vervangen?
Zover ik begrepen heb moet de egr werken tijdens het regenereren van het roetfilter. Schijnt nogal een klusje te zijn om de egr te vervangen....

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 11 dec 2020, 12:48

Ja, dat heb ik me ook laten vertellen, met een minder prettige rekening. Had even bij vagtechniek gekeken en daar kost dat €799,-.

@Martijn: klopt, dan pas weet ik het zeker. Maar als ik Google op knipperende gloeispiraal, noodloop en Skoda 1.6 tdi komt dat wel heel veel naar voren helaas...

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2499
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door jos_br » 11 dec 2020, 20:57

Wij sluiten die egr gewoon af incl. aanpassen software, het regenereren gaat gewoon door zonder problemen. Das inmiddels wel bewezen met behoorlijke aantallen die zonder problemen rondrijden.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16540
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Bram » 11 dec 2020, 20:58

Het is inderdaad de EGR, is daar nu nog wat aan te doen of ben ik te laat?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3089
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Ferdi » 12 dec 2020, 08:27

Jos was je net voor, als die methode werkt zou ik daar mooi voor gaan

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Vanaf vandaag weer aan de turbo...diesel (pag 5)

Bericht door Niels » 12 dec 2020, 17:13

+1

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], bartb, Marc42, Mark, Ralph Wolf en 23 gasten