1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 08 feb 2013, 11:25

z3 coupe's blijven idd bijzonder :angel:

parkeer je auto eens op een ruime parkeerplaats en ze zijn makkelijk te herkennen :D
ik kom bijna nergens, doch als ik men auto in de ondergrondse parkeerplaats bij het 'kleine' winkelcentrum zet, dan meestal achterin op een zo veilig mogelijke plek...
als ik dan weer terug kom en richting de kar loop valt het elke keer weer op hoe bijzonder zoiets is en elke keer geeft het een goed gevoel en dan heb ik hem nog niet eens gestart :hosanna:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door frank de jonge » 08 feb 2013, 11:34

Dus Rene, niet verkopen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 08 feb 2013, 12:10

vind het ook niet erg :mrgreen:

doch af en toe wat anders is ook verleidelijk :ongeveer als:
daar zullen de meeste auto-nuts ook wel af en toe mee worstelen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 08 feb 2013, 12:10

Wat ik grappig vind, is dat je nog lager zit als de kleinste koekendoos die op straat rijdt maar tegelijkertijd zeer comfortabel zit. Dat laatste is vooral afhankelijk van de staat van het wegdek hier.
Telkens je aan het licht staat, ben je een stuk je lager dan de omliggende auto's en kijken mensen langs aan alle kanten om dit ding te herkennen. Geeft toch wel een beetje een speciaal gevoel. :)

Ik heb deze week ook met een M Coupé gereden. Dat rijdt toch een stuk moeilijker in dagelijks verkeer. Niet dat het onoverkomelijk is maar je moet wel constant bij de les zijn. De 2.8 is op dat gebied een stuk toegankelijker. Deze M Coupé had trouwens ook het versleten stuurhuis en dat met nog geen 100K km.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Niels » 08 feb 2013, 12:28

Jussi schreef:Dat rijdt toch een stuk moeilijker in dagelijks verkeer. Niet dat het onoverkomelijk is maar je moet wel constant bij de les zijn. De 2.8 is op dat gebied een stuk toegankelijker.
Exact! De "onze" staat trouwens weer te koop op dit moment zag ik gisteren na het "gemarktplaats" :lol:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 20 feb 2013, 13:16

In navolging van mijn stuurhuis te vervangen waar ik toch aardig wat input van jullie heb gekregen:

Twee weken geleden werd ik via Bimmerboard gecontacteerd door een persoon met een Z3M die had gelezen dat ik mijn stuurhuis had vervangen. Hij vertelde dat hij ook wel wat last had van de door mij genoemde symptomen en vroeg me af of ik ook eens met zijn auto wilde rijden om te constateren of het over hetzelfde ging.
Na een testrit met zijn wagen kon ik wel vaststellen dat het om hetzelfde probleem ging. Nochtans had zijn wagen amper 100K km en is het echt een garage queen geweest. Hij heeft dan zijn stuurhuis omgewisseld voor een revisie 2.8 huis en hebben we het twee dagen geleden ook bij hem gemonteerd. Resultaat: zijn wagen stuurt terug messcherp en bovendien is het 2.8 huis nog wat korter wat volgens hem een hele verademing is.
We kunnen dus besluiten dat mijn geval niet zo heel uitzonderlijk is en dat meerdere eigenaren eens kunnen nadenken of hun stuur nog wel zo fris aanvoelt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 20 feb 2013, 14:13

Jussi schreef:In navolging van mijn stuurhuis te vervangen waar ik toch aardig wat input van jullie heb gekregen:

Twee weken geleden werd ik via Bimmerboard gecontacteerd door een persoon met een Z3M die had gelezen dat ik mijn stuurhuis had vervangen. Hij vertelde dat hij ook wel wat last had van de door mij genoemde symptomen en vroeg me af of ik ook eens met zijn auto wilde rijden om te constateren of het over hetzelfde ging.
Na een testrit met zijn wagen kon ik wel vaststellen dat het om hetzelfde probleem ging. Nochtans had zijn wagen amper 100K km en is het echt een garage queen geweest. Hij heeft dan zijn stuurhuis omgewisseld voor een revisie 2.8 huis en hebben we het twee dagen geleden ook bij hem gemonteerd. Resultaat: zijn wagen stuurt terug messcherp en bovendien is het 2.8 huis nog wat korter wat volgens hem een hele verademing is.
We kunnen dus besluiten dat mijn geval niet zo heel uitzonderlijk is en dat meerdere eigenaren eens kunnen nadenken of hun stuur nog wel zo fris aanvoelt.
Goede info! :thumbup:
Dit soort ervaringen lees ik liever dan jan-en-alleman die elkaar op fora napraat zonder enige kennis of ervaring met het betreffende probleem.

Gebruikersavatar
berryborrel
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 apr 2008, 15:25
Locatie: Zuidwolde

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door berryborrel » 20 feb 2013, 17:52

Gave auto heb je!

Idd heb ik nog een filmpje op youtube wat 25.000keer gezien is waarin niks gebeurd, van toendertijd mijn 2.8 coupe :P

Ik heb altijd nog wel een beetje heimwee naar de z3 coupe! ik lees dan ook altijd zo een topic wat jij hebt met plezier door en wil er dan zelf ook wel weer 1 :blink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 20 feb 2013, 20:11

ik zeg doen...een M coupe of Z3 coupe is tijdloos, altijd fraai als je er 1 ziet, laat staan dat je er 1 rijd. :df:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 mar 2013, 21:24

New stuff

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 02 mar 2013, 22:14

Lekker!

Ik heb een Supersprint, welk merk is deze?

Hoe ga je het opossen met de kats en lamda's? De kats zitten nu in het uitlaatspruitstuk namelijk.

Ik heb de middendemper vervangen door een racekat, 1 lambda ervoor en 1erna gemonteerd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 mar 2013, 22:58

nice...

zit ook wel eens aan zoiets te denken...
bij de M62 en S62 (M5) zit op beide hetzelfde geknepen compacte spruitstuk waar redelijk wat te winnen valt, doch zou niet weten of daar voldoende ruimte voor is.

hoe dan ook, leuk spul, benieuwd wat het jou gaat brengen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 mar 2013, 23:11

Dit is gewoon een blanco merk oftewel de bekende "eBay header" waar veel Amerikanen mee rijden. De verkoper zei dat er geen foutmelding zou zijn en hij heeft toch 38.000 (no shit) positieve waarderingen.

Anders zal er geknutseld moeten worden. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door ///Joost » 02 mar 2013, 23:25

Het ziet er in ieder geval shiny uit! Zijn er ook vermogenswinsten bekend van deze headers?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Joy » 02 mar 2013, 23:26

Heeft dit spruitstuk zin ten opzichte van origineel, gezien de bochten niet equal length zijn zoals bijv. wel het geval bij Supersprint?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door frank de jonge » 02 mar 2013, 23:51

Fabian, je kan de lambdasensoren in die uitstulpingen draaien.

Een paar ///M headers was idd mooier geweest...

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 03 mar 2013, 01:49

Passen ///M headers wel? Ik heb een fit net na de katalysator dus dit leek mij wel een mooie oplossing zonder teveel passen en lassen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Tomj » 03 mar 2013, 02:36

Ik ben nieuwsgierig of die mooie spaghettinest een probleem gaat zijn voor de APK :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 03 mar 2013, 03:03

Ik kom uit BE en hier zijn de eisen nog wat strenger dan in NL. :) Als we er niet door geraken dan zullen er racekats tussen geplaatst worden.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 03 mar 2013, 09:28

Daar ga je niet aan ontkomen......

Je hebt nu 2 kats, 1 per 3 cilinders in je uitlaatspruitstuk.

Als je dit zo monteert heb je geen katalysator meer. Trust me, daar haal je geen apk mee!!! Dus in belgie zal het al helemaal een no-go zijn....

Ik heb een 200dpi racekat, ik kom net onder de gewenste co-waarde met goed warm gereden motor......

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 03 mar 2013, 10:43

zitten die kats al zo dicht bij het spruitstuk dan?

bij mij komen ze ff daarna pas, ik heb 2 race-katts 200 waar beide voorin een sensor zit (in kat)

dingen zijn er tussen gelast net als die op de oude manier zat,
ik moet net als fabiaan ook altijd het spul echt goed warm hebben en dan na een lange tijd :tooth:
is ie net goed, magoed die motor wat ik heb heeft een veel hogere bedrijstemp to start with en dus langer aan dat apparaat, elke keer weer spannend :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Fabian » 03 mar 2013, 10:50

GTRene schreef:zitten die kats al zo dicht bij het spruitstuk dan?

en:
Ze zitten er niet dichtbij, ze zitten erin.

Het uitlaatspruitstuk is de katalysator zeg maar.

Kijk maar op realoem.com anders...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 03 mar 2013, 11:14

Fabian schreef:
GTRene schreef:zitten die kats al zo dicht bij het spruitstuk dan?

en:
Ze zitten er niet dichtbij, ze zitten erin.

Het uitlaatspruitstuk is de katalysator zeg maar.

Kijk maar op realoem.com anders...
net ff gekeken bij de 2.8 zie ik dit spruitstuk>>

Afbeelding

en hier de kat>>

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... _manifold/

maar zie wel dat als je dat sportspruitstuk haalt dat je dan waarschijnlijk aan het lassen komt als je de katt moet houden, lijkt wel iets anders...maar wellicht heb je geluk :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 03 mar 2013, 11:37

Da's de M52 motor die in de allereerste modellen zat. Ik heb de M52TU die er van '99 ev in zat.

Klote van de APK maar dat had ik wel in het achterhoofd. Zou het een beetje klinken als je de middendemper vervangt door racekats? Zijn die universele dingen wat goed?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 03 mar 2013, 11:44

ow, nooit geweten dat ze dat gewijzigd hebben, idd nu uit 2000 deze foto...
dan wordt het idd een heel ander verhaal voor jou.

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... _catalyst/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bram, Fabian, Frank_Sch, Gisae, markk en 7 gasten