Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 10 jan 2012, 00:09

Valt op zich mee, alleen klinkt het vervangen van de klepsteelrubbers iets wat je niet op een zaterdagmiddag doet. Het vervangen van de riem zelf moet wel in een middag te doen zijn als alles mee zit. op miata.net en op mx-5owners.nl staan wel how-to's dacht ik. Hoezo verdenk je de klepsteelrubbers, heb je olieverbruik? Want in dat geval zou ik eerst zeker willen stellen dat je olielekkage niet aanziet voor olieverbruik.

In mijn geval heb ik bij het vervangen van de distributieriem meteen de krukaskeerring en de waterpomp meegepakt dus ik was wat langer bezig. Punten van aandacht zijn het juist markeren en het vasthouden van de nokkenassen. Door de klepveren willen de nokkenassen van nature namelijk net iets naar elkaar toe springen. De timing-marks die op de nokkenas en de achterliggende plaat zijn echter dusdanig ruim dat je bij slordig werken er een tandje naast kunt zitten, dus ik heb zelf destijds alles geteld en gemarkeerd.

Verder is bij (ik weet niet welk motortype jij hebt) de vroege 1.6-jes de krukasbout kritiek qua aandraaien. Domweg vastrammelen met de luchtol levert bijna gegarandeerd problemen op (wederom: lees miata.net).

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2012, 09:27

Het olieverbruik valt mee maar zoals je op onderstaande filmpje vanaf 0:35 kunt zien trekt hij olie via de klepsteelrubbers de cilinders in bij gas los. Het lijkt me geen levensbedreigende situatie voor de tor maar ik wil eigenlijk alles gewoon goed hebben.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AJ2UGQbc ... ata_player[/youtube]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 10 jan 2012, 09:34

owja, goed te zien zo op de video, wat handig zo'n manier haha, dat kun je ook zo doen als je een snelle auto aanschaft en dan kijken of ie gezond is.

trouwens lijkt best sportief te klinken.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2012, 09:38

Zit ook een RVS uitlaatlijn van voor tot achter onder Rene dus dat mag ook wel.

Heb het roken bij toeval ontdekt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 10 jan 2012, 10:06

vandaaro, ik herkende dat heel geluid al niet :D good choice (tenminste als ie niet resoneert bij een bepaald rpm op snelweg)

met zo'n cam daar kan je idd dat soort zaken perfect vastleggen en analyseren...wel wat lullig voor jou, magoed tis ook al een meerjarig beestje en dan kan zoiets voorkomen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2012, 10:10

Precies zo'n probleem is het nou ook weer niet. Heb me laten vertellen dat hij er best wel oud mee kan worden dus voorlopig tokkel ik ermee door. Al staat hij op dit moment lekker in een droge garage te wachten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 10 jan 2012, 10:15

klopt dat kan ook, al zul je waarschijnlijk iets meer aangeslagen bougies krijgen en meer koolaanslag wellicht in de verbrandingskamer e.d. wat in theorie een minder gunstig verbruik zal geven en of prestaties, maar zal niet veel zijn, en ach als je het toch al op de kalender hebt niet snel een probleem denk.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2012, 10:43

Inderdaad, als het niet direct gebeurt dan bij de volgende distributie riem beurt.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 10 jan 2012, 10:46

Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2012, 11:08

Ik heb even gekeken maar kan zo niets vinden over carterdampen opfakkelen in een MX-5.

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 10 jan 2012, 20:21

G Kolkman schreef:Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
Hier is het gewoon Oscar hoor ;)

Klepje tussen inlaat en kleppendeksel is gewoon een checkvalve. Er kan wel damp uit het carter de inlaat in worden gezogen, bij eventuele overdruk kan je niet het carter onder druk zetten. Bij een ongeblazen NA zuig je dus altijd aan het kleppendeksel. Zelfde geldt voor het slangetje dat vanaf de uitlaatkant naar net voor het gasklephuis loopt.

Wilde je de klepseals vervangen met de kop nog op de motor?

Fastturbo
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:42
Locatie: Noitdorp

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Fastturbo » 11 jan 2012, 21:06

Op de foto mijn kleinzoon Finn die de Mazda MX-5 al helemaal ziet zitten, misschien wordt dit wel zijn toekomstige oldtimer


Ook wij vonden de Mazda MX-5 een leuke auto die ook nog eens verrassend goed op de weg ligt, en uiteindelijk kwamen wij er bij de Jaguar dealer een tegen die mijn vrouw zo mooi vond dat we hem gekocht hebben.
Het is een type NC Roadster/coupe van dec 2008 in de kleur misty blue mica, deze heeft dus de elektrisch inklapbare hard kap, en tot op heden hebben we al redelijk veel open gereden doordat er nog redelijk veel zonnige dagen zijn geweest na september, maar open rijdenen met de kachel aan is ook nog redelijk te doen als het wat kouder is.

Opties buiten een John Gold Cruiscontrol zijn zo’n beetje standaard bij de coupe uitvoering, en het ligt niet in de bedoeling om er van alles aan te verbouwen, maar dat kan zomaar weer veranderen. :tong:

Jan
Bijlagen
DSC01859.JPG
DSC01859.JPG (567.14 KiB) 3685 keer bekeken
DSC01860.JPG
DSC01860.JPG (551.86 KiB) 3686 keer bekeken

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Metchu » 11 jan 2012, 21:27

ik heb gister nog open gereden: heerlijk!!!!!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jan 2012, 22:25

Oscar29 schreef:
G Kolkman schreef:Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
Hier is het gewoon Oscar hoor ;)

Klepje tussen inlaat en kleppendeksel is gewoon een checkvalve. Er kan wel damp uit het carter de inlaat in worden gezogen, bij eventuele overdruk kan je niet het carter onder druk zetten. Bij een ongeblazen NA zuig je dus altijd aan het kleppendeksel. Zelfde geldt voor het slangetje dat vanaf de uitlaatkant naar net voor het gasklephuis loopt.

Wilde je de klepseals vervangen met de kop nog op de motor?
Ik weet eigenlijk niet goed wat de mogelijkheden zijn. Maar het lijkt me het makkelijkst om de kop eraf te halen wat ik er zo van lees.

Vanmiddag de MX-5 uit de stalling getrokken. Moet er morgen mee naar Groningen. Na een dikke maand stilstaan niks geen problemen sloeg direct aan. Heerlijk genoten vanmiddag.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 11 jan 2012, 23:22

wat een saaie auto Tom ;)
Vanmiddag de MX-5 uit de stalling getrokken. Moet er morgen mee naar Groningen. Na een dikke maand stilstaan niks geen problemen sloeg direct aan

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 12 jan 2012, 01:06

Hij wacht tot dit blok in de soep loopt, dan komt er een V8 in.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 12 jan 2012, 10:16

whahaha lol @Martijn talking big stuff (line stealert :lol: )

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Xave30 » 14 feb 2012, 22:22

Wie haalt deze MX-5 naar NL?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


:lol:

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oof » 14 feb 2012, 22:28

Xave zit je weer achter een zwart wit monitor?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door WJ » 14 feb 2012, 22:36

Oof schreef:Xave zit je weer achter een zwart wit monitor?
Solved;

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 29&t=25339

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Xave30 » 14 feb 2012, 22:38

:lol: :lol:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Xave30 » 14 feb 2012, 22:41

Huidige eigenaar is zeer tevreden met kleur zoals ie is

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Michel P » 14 feb 2012, 22:56

Xavier echt iets voor Tom :-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 14 feb 2012, 23:01

whaha...piggy :zwijntje:

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oscar29 » 15 feb 2012, 02:38

^ Minder van dat.

Meer van dit:
Bijlagen
9081ef26.jpg
9081ef26.jpg (142.84 KiB) 3490 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten