Het grote MX-5 topic op DF
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Valt op zich mee, alleen klinkt het vervangen van de klepsteelrubbers iets wat je niet op een zaterdagmiddag doet. Het vervangen van de riem zelf moet wel in een middag te doen zijn als alles mee zit. op miata.net en op mx-5owners.nl staan wel how-to's dacht ik. Hoezo verdenk je de klepsteelrubbers, heb je olieverbruik? Want in dat geval zou ik eerst zeker willen stellen dat je olielekkage niet aanziet voor olieverbruik.
In mijn geval heb ik bij het vervangen van de distributieriem meteen de krukaskeerring en de waterpomp meegepakt dus ik was wat langer bezig. Punten van aandacht zijn het juist markeren en het vasthouden van de nokkenassen. Door de klepveren willen de nokkenassen van nature namelijk net iets naar elkaar toe springen. De timing-marks die op de nokkenas en de achterliggende plaat zijn echter dusdanig ruim dat je bij slordig werken er een tandje naast kunt zitten, dus ik heb zelf destijds alles geteld en gemarkeerd.
Verder is bij (ik weet niet welk motortype jij hebt) de vroege 1.6-jes de krukasbout kritiek qua aandraaien. Domweg vastrammelen met de luchtol levert bijna gegarandeerd problemen op (wederom: lees miata.net).
In mijn geval heb ik bij het vervangen van de distributieriem meteen de krukaskeerring en de waterpomp meegepakt dus ik was wat langer bezig. Punten van aandacht zijn het juist markeren en het vasthouden van de nokkenassen. Door de klepveren willen de nokkenassen van nature namelijk net iets naar elkaar toe springen. De timing-marks die op de nokkenas en de achterliggende plaat zijn echter dusdanig ruim dat je bij slordig werken er een tandje naast kunt zitten, dus ik heb zelf destijds alles geteld en gemarkeerd.
Verder is bij (ik weet niet welk motortype jij hebt) de vroege 1.6-jes de krukasbout kritiek qua aandraaien. Domweg vastrammelen met de luchtol levert bijna gegarandeerd problemen op (wederom: lees miata.net).
- Petrolhead Tom
Het olieverbruik valt mee maar zoals je op onderstaande filmpje vanaf 0:35 kunt zien trekt hij olie via de klepsteelrubbers de cilinders in bij gas los. Het lijkt me geen levensbedreigende situatie voor de tor maar ik wil eigenlijk alles gewoon goed hebben.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AJ2UGQbc ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AJ2UGQbc ... ata_player[/youtube]
- GTRene
owja, goed te zien zo op de video, wat handig zo'n manier haha, dat kun je ook zo doen als je een snelle auto aanschaft en dan kijken of ie gezond is.
trouwens lijkt best sportief te klinken.
trouwens lijkt best sportief te klinken.
- Petrolhead Tom
Zit ook een RVS uitlaatlijn van voor tot achter onder Rene dus dat mag ook wel.
Heb het roken bij toeval ontdekt.
Heb het roken bij toeval ontdekt.
- GTRene
vandaaro, ik herkende dat heel geluid al niet
good choice (tenminste als ie niet resoneert bij een bepaald rpm op snelweg)
met zo'n cam daar kan je idd dat soort zaken perfect vastleggen en analyseren...wel wat lullig voor jou, magoed tis ook al een meerjarig beestje en dan kan zoiets voorkomen.

met zo'n cam daar kan je idd dat soort zaken perfect vastleggen en analyseren...wel wat lullig voor jou, magoed tis ook al een meerjarig beestje en dan kan zoiets voorkomen.
- Petrolhead Tom
Precies zo'n probleem is het nou ook weer niet. Heb me laten vertellen dat hij er best wel oud mee kan worden dus voorlopig tokkel ik ermee door. Al staat hij op dit moment lekker in een droge garage te wachten.
- GTRene
klopt dat kan ook, al zul je waarschijnlijk iets meer aangeslagen bougies krijgen en meer koolaanslag wellicht in de verbrandingskamer e.d. wat in theorie een minder gunstig verbruik zal geven en of prestaties, maar zal niet veel zijn, en ach als je het toch al op de kalender hebt niet snel een probleem denk.
- Petrolhead Tom
Inderdaad, als het niet direct gebeurt dan bij de volgende distributie riem beurt.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
- Petrolhead Tom
Ik heb even gekeken maar kan zo niets vinden over carterdampen opfakkelen in een MX-5.
- Oscar29
Hier is het gewoon Oscar hoorG Kolkman schreef:Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.

Klepje tussen inlaat en kleppendeksel is gewoon een checkvalve. Er kan wel damp uit het carter de inlaat in worden gezogen, bij eventuele overdruk kan je niet het carter onder druk zetten. Bij een ongeblazen NA zuig je dus altijd aan het kleppendeksel. Zelfde geldt voor het slangetje dat vanaf de uitlaatkant naar net voor het gasklephuis loopt.
Wilde je de klepseals vervangen met de kop nog op de motor?
-
Op de foto mijn kleinzoon Finn die de Mazda MX-5 al helemaal ziet zitten, misschien wordt dit wel zijn toekomstige oldtimer
Ook wij vonden de Mazda MX-5 een leuke auto die ook nog eens verrassend goed op de weg ligt, en uiteindelijk kwamen wij er bij de Jaguar dealer een tegen die mijn vrouw zo mooi vond dat we hem gekocht hebben.
Het is een type NC Roadster/coupe van dec 2008 in de kleur misty blue mica, deze heeft dus de elektrisch inklapbare hard kap, en tot op heden hebben we al redelijk veel open gereden doordat er nog redelijk veel zonnige dagen zijn geweest na september, maar open rijdenen met de kachel aan is ook nog redelijk te doen als het wat kouder is.
Opties buiten een John Gold Cruiscontrol zijn zo’n beetje standaard bij de coupe uitvoering, en het ligt niet in de bedoeling om er van alles aan te verbouwen, maar dat kan zomaar weer veranderen.
Jan
Ook wij vonden de Mazda MX-5 een leuke auto die ook nog eens verrassend goed op de weg ligt, en uiteindelijk kwamen wij er bij de Jaguar dealer een tegen die mijn vrouw zo mooi vond dat we hem gekocht hebben.
Het is een type NC Roadster/coupe van dec 2008 in de kleur misty blue mica, deze heeft dus de elektrisch inklapbare hard kap, en tot op heden hebben we al redelijk veel open gereden doordat er nog redelijk veel zonnige dagen zijn geweest na september, maar open rijdenen met de kachel aan is ook nog redelijk te doen als het wat kouder is.
Opties buiten een John Gold Cruiscontrol zijn zo’n beetje standaard bij de coupe uitvoering, en het ligt niet in de bedoeling om er van alles aan te verbouwen, maar dat kan zomaar weer veranderen.

Jan
- Bijlagen
-
- DSC01859.JPG (567.14 KiB) 3685 keer bekeken
-
- DSC01860.JPG (551.86 KiB) 3686 keer bekeken
-
ik heb gister nog open gereden: heerlijk!!!!!
- Petrolhead Tom
Ik weet eigenlijk niet goed wat de mogelijkheden zijn. Maar het lijkt me het makkelijkst om de kop eraf te halen wat ik er zo van lees.Oscar29 schreef:Hier is het gewoon Oscar hoorG Kolkman schreef:Kan het niet zijn dat je gewoon carterdampen zit op te fakkelen? Want die gaan dmv zo'n klepje terug de inlaat in, en dat klepje wil nog wel eens kaduuk zijn. Alleen weet ik niet of je dat zo 1,2,3 aan elkaar mag knopen qua conclusies, misschien dat Sep of iemand anders daar wat meer over kan zeggen.
Klepje tussen inlaat en kleppendeksel is gewoon een checkvalve. Er kan wel damp uit het carter de inlaat in worden gezogen, bij eventuele overdruk kan je niet het carter onder druk zetten. Bij een ongeblazen NA zuig je dus altijd aan het kleppendeksel. Zelfde geldt voor het slangetje dat vanaf de uitlaatkant naar net voor het gasklephuis loopt.
Wilde je de klepseals vervangen met de kop nog op de motor?
Vanmiddag de MX-5 uit de stalling getrokken. Moet er morgen mee naar Groningen. Na een dikke maand stilstaan niks geen problemen sloeg direct aan. Heerlijk genoten vanmiddag.
- GTRene
wat een saaie auto Tom 

Vanmiddag de MX-5 uit de stalling getrokken. Moet er morgen mee naar Groningen. Na een dikke maand stilstaan niks geen problemen sloeg direct aan
- MartijnGizmo
Hij wacht tot dit blok in de soep loopt, dan komt er een V8 in.
- GTRene
whahaha lol @Martijn talking big stuff (line stealert
)

-
Wie haalt deze MX-5 naar NL?

- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Xave zit je weer achter een zwart wit monitor?
- WJ
Solved;Oof schreef:Xave zit je weer achter een zwart wit monitor?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 29&t=25339
-
-
Huidige eigenaar is zeer tevreden met kleur zoals ie is

- Michel P
Xavier echt iets voor Tom 

- GTRene
whaha...piggy 

- Oscar29