26 mei Spa-Francorchamps

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door David R. » 27 mei 2011, 19:11

Hielke ik was ook gestart op verse r888 maar na een rondje of 4 a 5 waarbij ik echt gewoon rustig aan deed begonnen ze al te smeren (op 1.8 bar gestart)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 19:42

Snipe schreef:^ Heb je daar ook foto's van?
Kan ik wel voor je maken als je dat wilt? Ook gekomen door te hoge (3.5 bar) bandendruk, lol.
Was vergeten ze van stalling-spanning af te halen :bag:

Rij er sindsdien trouwens nog steeds elke trainingssessie op, alweer een goede 300-400 pure circuitkilometers verder, incluus spa gisterochtend.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Hielke » 27 mei 2011, 19:43

David R. schreef:Hielke ik was ook gestart op verse r888 maar na een rondje of 4 a 5 waarbij ik echt gewoon rustig aan deed begonnen ze al te smeren (op 1.8 bar gestart)
Jij hebt dan ook een vrij zware en erg krachtige auto David. Hoor wel vaker dat 888's dat niet leuk vinden.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Snipe » 27 mei 2011, 19:45

RJay schreef:Kan ik wel voor je maken als je dat wilt?
Ik ben wel benieuwd of het vergelijkbare scheuren zijn als die we met de Federals hebben gezien.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 19:46

Snipe schreef:
RJay schreef:Kan ik wel voor je maken als je dat wilt?
Ik ben wel benieuwd of het vergelijkbare scheuren zijn als die we met de Federals hebben gezien.
Minder diep, heb er dan ook maar 12 km op gereden met die spanning oid. 3 rondjes cpz, vond dat ze niet echt warm werden en dat bleek ook wel. :bag:

Morgen effe bij de auto langs.

MarcelT
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:45

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door MarcelT » 27 mei 2011, 20:07

Gisteren ook een prachtige dag gehad in Francorchamps.
Ik had er 2 jaar geleden al eens gereden in sessies tijdens zo'n Marc Duez Day, nu weer met dezelfde auto (106 Rallye) maar toch compleet anders. Intussen is het onderstel verbeterd, kuipstoelen, rolkooi, en nu reed ik dan voor het eerst met semislicks. Wat een verschil zeg, de eerste ronden heb ik nog op m'n straatbanden gedaan maar het is gewoon niet te vergelijken. Ongelofelijk veel grip, en in het begin even eng al dat geknal van opgeraapte zooi die er vanaf vliegt in snelle bochten. Linksvoor liep nog wel een beetje aan in Eau Rouge in het begin, maar dat was (leek) snel verholpen met het ombuigen van een lipje. Daarna niets meer gehoord, maar er stond wel een streepje op de band.

Wat een prachtig circuit, zelfs met zo'n kleine auto. Klopt het dan toch, dat Eau Rouge met elke auto een mooie uitdaging is. Ik vond ook dat er netjes gereden werd tegenover ons als langzamer verkeer, ik hoop dat dat andersom ook zo uitkwam. Ik ging niet altijd van de lijn af, maar zorgde wel zo veel mogelijk met de richtingaanwijzer ervoor dat achteropkomend verkeer wist dat ik ze gezien had.

Bedankt DF en Skylimit voor de organisatie, het zal zeker niet de laatste keer geweest zijn :)

Hier staan trouwens nog een hoop foto's:
http://www.gbphotosports.com/modules/myphotos/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Al lijkt het circuit daarin nogal op een parkeerplaats :wink:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 20:27

GTRene schreef:ik zag in de video (niet helemaal uit gekeken)
dat een Seat? met nr 65 een behoorlijk vloeistof verlies had in die bocht, zie bij 1.23 en bij 5.35...zal wel brandstof zijn? zie in elk geval geen slingerende auto's daarna zo op het oog.
Ik denk band LA loopt n wielkast. Gezien de foto van de wielkast hierboven aannemelijk.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 20:30

David R. schreef:Hielke ik was ook gestart op verse r888 maar na een rondje of 4 a 5 waarbij ik echt gewoon rustig aan deed begonnen ze al te smeren (op 1.8 bar gestart)
En wat waren ze warm? Dat bepaald waar je moet starten.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 20:48

Aanlopen?
Zag gister ook een auto eau rouge induiken waarbij 't linkervoorwiel spontaan begon te roken toen ie naar boven draaide.

:shock:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 21:12

Ben een filmpje met een paar snelle ronden aan het bakken...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Stéphane » 27 mei 2011, 21:14

Afbeelding
Was dus een Mazda 3, toch goed gezien. Echt heel apart zoiets met een wankel-motor te rijden. Vind het wel bijzonder. Veel geluid is bekend bij wankel-motoren met open uitlaat.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 21:26

Stéphane schreef:Afbeelding
Was dus een Mazda 3, toch goed gezien. Echt heel apart zoiets met een wankel-motor te rijden. Vind het wel bijzonder. Veel geluid is bekend bij wankel-motoren met open uitlaat.
Yep, maar wel een ontzettende herriebak. Mijn god. We stonden in de box naast hen. Hele leuke lui hoor, maar airjacks PSSSSSST, starten VAP VAP VAP VAP. Oftewel: als ze iets met de auto aan het doen waren was communiceren bij ons niet meer mogelijkl :shock:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door @iko » 27 mei 2011, 22:35

- Spa - mooi weer - DF-ers met performance boxen -

Er zijn vast wel een paar mensen die een performance box file in ons ervaringen topic willen posten
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=125

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Rupie » 27 mei 2011, 23:08

Ik heb een goed excuus, ik ben vergeten mijn kaartje erin te stoppen :mrgreen:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 23:10

Ik heb een beter excuus: Ik heb er geen. :banaan:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Stéphane » 27 mei 2011, 23:25

L@urens schreef:Yep, maar wel een ontzettende herriebak. Mijn god. We stonden in de box naast hen. Hele leuke lui hoor, maar airjacks PSSSSSST, starten VAP VAP VAP VAP. Oftewel: als ze iets met de auto aan het doen waren was communiceren bij ons niet meer mogelijkl :shock:
Ja, als het een 3-rotor was - zoals uit een Cosmo een 20B - is dat in de basis dezelfde motor als een 787B. En die maken dus een enorme herrie.

Kwestie van paar goede einddemper er onder en dan ben je daar ook vanaf.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 23:27

Stéphane schreef:
L@urens schreef:Yep, maar wel een ontzettende herriebak. Mijn god. We stonden in de box naast hen. Hele leuke lui hoor, maar airjacks PSSSSSST, starten VAP VAP VAP VAP. Oftewel: als ze iets met de auto aan het doen waren was communiceren bij ons niet meer mogelijkl :shock:
Ja, als het een 3-rotor was - zoals uit een Cosmo een 20B - is dat in de basis dezelfde motor als een 787B. En die maken dus een enorme herrie.

Kwestie van paar goede einddemper er onder en dan ben je daar ook vanaf.
Ben je dan niet ook van je topvermogen af? :bag:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 23:28

Stéphane schreef:
L@urens schreef:Yep, maar wel een ontzettende herriebak. Mijn god. We stonden in de box naast hen. Hele leuke lui hoor, maar airjacks PSSSSSST, starten VAP VAP VAP VAP. Oftewel: als ze iets met de auto aan het doen waren was communiceren bij ons niet meer mogelijkl :shock:
Ja, als het een 3-rotor was - zoals uit een Cosmo een 20B - is dat in de basis dezelfde motor als een 787B. En die maken dus een enorme herrie.

Kwestie van paar goede einddemper er onder en dan ben je daar ook vanaf.
Die monteur vertelde dat ze er juist een enorme demper onder gezet hadden en dus verbaasd waren over teveel geluid...

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Joost » 27 mei 2011, 23:30

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik op de Federals de vorige keer lekkerder (en ook sneller) gereden heb.

De wang van de Federals in 215-40-17 is veel stugger dan die van de toyo in 215-45-17. Om ze wat stijver te krijgen heb ik na 5 rondjes rijden de spanning verhoogd, daarna ging het wel beter maar nog steeds voor mijn gevoel minder dan met de Federals.

Ik ben met de toyo's koud op 1,8 bar begonnen. Warm werden ze 2,4 bar, maar dat reed echt voor geen meter. Auto zette zich eerst over de wang van de band en stuurde daarna pas in.
De sessies daarna gaan rijden met koud 2,65 bar, warm 2,9 - 3.0 bar. Waarden die volgens de kenners veel te hoog zijn maar het reed wel een stuk beter.

Het verschil in stugheid van de wang is erg goed te merken wanneer je met je schoen de zijkant van de wang weg duwt. Bij de Federals geen beweging. Bij de Toyo's beweegt de hele auto. Ook de bandenboer had een stuk meer moeite met het monteren van de Federals op de velg dan hij had met de Toyo's.

Snelste Tijd met de Federals de vorige keer: 3,11,87 (1 bestuurder, geen passagier).
Snelste tijd met de Toyo's donderdag: 3,11,88 ( 1 bestuurder + passagier).

Condities zo goed als gelijk, 20 graden en droog.

Slijtage: Toyo's slijten duidelijk sneller dan de Federals (alleen die scheuren he!?)

Ik denk dat ik met de Federals nu sneller zou zijn. Heb een aantal bochten waar ik nu harder doorheen ga/durf dan de vorige keer.

Zou de hoogte van de band 40 (Federal) tegen 45 (Toyo) zo veel verschil maken of ligt het aan de band zelf?

Ik heb nog twee goede Federals (zonder scheuren) liggen, ik denk dat ik de volgende keer toch met de Federals aan de voorkant ga rijden. Dan gaan we weer meten en weten we het zeker.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RVV » 27 mei 2011, 23:42

Joost voor 19 juni op Spa, ik reserveer 2 plaatsen voor je :thumbup:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 27 mei 2011, 23:45

Joost schreef:De Tijd met de Federals de vorige keer: 3,11,87 (1 bestuurder, geen passagier).
Snelste tijd met de Toyo's donderdag: 3,11,88 ( 1 bestuurder + passagier).
Dus de Toyo is sneller. Het gaat over de R888 neem ik aan? Waarom ga je niet op 1.6 koud weg zodat hij 2.1 wordt?

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door RJay » 27 mei 2011, 23:48

Heb met mijn toyo's ook per ongeluk op 3.5 bar gereden, die werden echt NIET warm toen, maar jouw 17" r888's dus wel? :o

Die banden moeten warm echt 2.2-2.3 zijn. Gister weg gegaan met 1.7 voor en 1.6 achter in 205-50-15, nergens last van gehad, band werd mooi warm en ging niet glijden over z'n wang oid.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door Snipe » 28 mei 2011, 00:12

De upload loopt nog, maar de foto's komen eraan: http://www.driving-fun.com/1966/the-kno ... elgie.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Er komen nog meer foto's, maar die zijn van de Spa Classic-auto's die er al waren.

HSR
Berichten: 5296
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door HSR » 28 mei 2011, 00:20

RVV schreef:Joost voor 19 juni op Spa, ik reserveer 2 plaatsen voor je :thumbup:

Ik graag ook!

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: 26 mei Spa-Francorchamps INSCHRIJVING GESLOTEN

Bericht door L@urens » 28 mei 2011, 00:21

Laatst gewijzigd door L@urens op 28 mei 2011, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast