Ziektekosten verzekering

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mathieu

Re: Ziektekosten verzekering

Bericht door Mathieu » 06 dec 2011, 15:32

Als je de kosten zelf moet betalen heb je dus een probleem en zal je dat moeten aanvaarden!

Als je van tevoren weet dat je ongeboren kind gehandicapt ter wereld komt heb je een keuze.
Als je kind plotsklaps ziek wordt heb je geen keuze.

Wel nobel om dan te zeggen: Sterf maar, dan kost het de maatschappij het minste geld en zijn Luco en Dennis tevreden.

Strikje om de kist en de oven in, zoiets?

Luco

Bericht door Luco » 06 dec 2011, 15:38

Mathieu schreef:
Wel nobel om dan te zeggen: Sterf maar, dan kost het de maatschappij het minste geld en zijn Luco en Dennis tevreden.
?
Zo bedoel ik het niet, maar het is nu nog betaalbaar, we komen alleen op een punt dat het zo duur wordt (allemaal al uitgelegd in eerdere posts van diverse mensen) dat het niet meer betaalbaar is.
Dan moeten er een keer keuzes gemaakt worden, en natuurlijk is het triest en hartverscheurend als je kind ongeneeslijk ziek wordt.

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat deze discussie er op korte termijn wel degelijk aan komt, want het wordt onbetaalbaar.

Nu kiezen bepaalde groepen mensen om ongeacht de handicap het kind ter wereld te laten komen, ja omdat alles geregeld is en betaald wordt, misschien logisch, misschien niet.
Ik vraag me wel af welke keuze men zou maken als het allemaal zelf betaald moet worden.

Afgezien van wat je het kind aandoet, dat is weer een andere discussie.
Laatst gewijzigd door Luco op 06 dec 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 06 dec 2011, 15:41

Luco schreef:
Mathieu schreef:
?
Zo bedoel ik het niet, maar het is nu nog betaalbaar, we komen alleen op een punt dat het zo duur wordt (allemaal al uitgelegd in eerdere posts van diverse mensen) dat het niet meer betaalbaar is.
Dan moeten er een keer keuzes gemaakt worden, en natuurlijk is het triest en hartverscheurend als je kind ongeneeslijk ziek wordt.

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat deze discussie er op korte termijn wel degelijk aan komt, want het wordt onbetaalbaar.
Nou, ik hoop van harte dat deze discussie er nooit komt.
Want dan geldt dus de wet van die met de meeste centen. Die kan z'n gezondheid zelf bekostigen en de simpele ziel misschien niet.

Misschien toch maar op de SP stemmen en allemaal aan de Lada.
Een 1204 is ook RWD, dus ik vind het goed.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 dec 2011, 15:46

Betaalbaar is een relatieve kreet uiteraard............het is ongeveer 9% van het BBP.......

De vraag is dan meer welke keuze je als maatschappij, maar ook welke keuze je als consument, client en patiënt wil/moet gaan maken........

Gezondheid is een groot goed, wellicht een kwestie van financieel herdefiniëren............en dat ook accepteren......dan maar een LCD minder aan de muur, want dat zijn dan de overwegingen idd.............

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2011, 15:57

Mathieu schreef: Wel nobel om dan te zeggen: Sterf maar, dan kost het de maatschappij het minste geld en zijn Luco en Dennis tevreden.
Tevredenheid heeft hier echt helemaal niets mee te maken.

Nobelheid ook niet.

Waar 't om gaat is dat het niet vanzelfsprekend zal blijven dat je altijd maar geopereerd zal worden, of dat iedereen een chemokuur krijgt.

Wij maken 't nu van dichtbij mee dat 2 pasgeboren baby's aan de chemo hangen. Het ene ziekenhuisbezoek na de ander. Eén groot drama voor de familie. Religie speelt bij hen een belangrijke rol. Zij bidden voor genezing. Zelf probeer ik als on-aangetrouwde schoonfamilie wat afstand te bewaren. Ook ik hoop dat 't goedkomt, maar fuck hé, die kinderen hebben straks misschien een jaar of 5 te leven als ze geluk hebben. Dan vraag ik mij af: is dat 't waard? Dan heb ik 't niet over geld. Maar zó wil je toch niet leven? Dat gun je je ergste vijand toch niet toe? Met slangetjes, verzorging, regelmatig chemo's, 0,0 vooruitzicht. Die kinderen kunnen wellicht nooit spelen, zijn altijd kwetsbaar voor griep en andere ziektes. Dan is 't direct gedaan.

Er is alleen niemand die tegen ze zegt: Nu is 't genoeg. De artsen gaan gewoon door. Die krijgen toch wel betaald. Ethisch verantwoord? Ik betwijfel 't.

Neem zo'n kind in je arm, zorg dat 'ie geen pijn heeft en bid dat de lijdensweg zo kort mogelijk duurt. Dáár zou ik zelf voor opteren, maar ik hoop 't nooit zelf mee te hoeven maken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:03

Hippocrates denkt daar echt anders over Dennis.....

Dat is ook de moeilijkheid, want wie gaat het afkap punt bepalen? En kan je dat vertrouwen?

Wie gaat er leven, wie gaat er dood, als een Gladiator in het Romeinse Rijk, krijgt ie een duim omhoog, of omlaag?

Dit is een discussie waar je nooit uitkomt en alleen maar zeer grote, onverantwoorde maatschappelijke onrust zal opleveren, zowel bij de (toekomstige) patiënt als medisch gilde

Op het moment dat zorg het equivalent van handel wordt is het gedaan, dan is het reddeloos verloren.......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2011, 16:05

Mathieu schreef:
Luco schreef:
Mathieu schreef:
?

Nou, ik hoop van harte dat deze discussie er nooit komt.
Want dan geldt dus de wet van die met de meeste centen. Die kan z'n gezondheid zelf bekostigen en de simpele ziel misschien niet.

Misschien toch maar op de SP stemmen en allemaal aan de Lada.
Een 1204 is ook RWD, dus ik vind het goed.
Het probleem is dus dat ons HUIDIGE zorgstelsel ervoor zorgt dat je in die situatie terechtkomt. We gaan steeds verder. Er zit geen rem op. Onze zorg is ook een bubbel, net als een economische, beurs- of huizenbubbel. Niemand remt af. De consument vraagt om meer zorg. De zorg geeft meer zorg. De overheid moet meer zorg stimuleren, want tot nu toe vraagt het volk om meer zorg.... het is een continu proces, waarbij niemand 't lef heeft om te zeggen dat 't best wat minder kan.

Ik doe dat wel. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Doordat de zorgpremie jaarlijks stijgt komen we binnen een paar jaar wel uit bij de discussie dat 't zo niet langer kan.

Dat doen we onszelf aan. Alleen niemand lijkt zich dat te realiseren. Zorg = hot!

Als we dat niet willen veranderen, dan moeten we ook niet zeiken dat we over een paar jaar 500 euro per maand aan zorg betalen. Leuk vooruitzicht met een dalende economie... meer werklozen etc.
Als we echt zo graag altijd en overal zorg willen, dan moeten we niet ieder jaar op zoek naar de goedkoopste zorgverzekeraar, maar naar de duurste!

Terug naar 't ziekenfonds is misschien een optie?
Hogere salarissen voor iedereen ook. Dan lullen we nergens meer over.

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:08

Ik leg net uit dat "het niet langer kan" een kwestie van perceptie is............(zijnde 9% van het BBP)

Mensen zullen er aan moeten wennen dat zorg meer kost, c.q. dat ze er zelf meer voor over moeten hebben........

We zijn collectief verwend in het consumeren van zorg, das niet erg zolang je de rekening maar (voor een groot deel) bij je zelf legt en niet bij de staat............

Gezonde voeding zit toch ook niet in de basis verzekering?

Luco

Bericht door Luco » 06 dec 2011, 16:12

Of inderdaad flink saneren en allemaal wat soberder.
Ook mensen op hun verantwoordelijkheid aanspreken, bv niet op komen dagen op een afspraak, alles zelf ophoesten.
Mensen gaan ook voor de meest onzinnige dingen naar een dokter, ook paal en perk aan stellen, al zal dat lastig worden.

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:13

Luco schreef:Of inderdaad flink saneren en allemaal wat soberder.
Ook mensen op hun verantwoordelijkheid aanspreken, bv niet op komen dagen op een afspraak, alles zelf ophoesten.
Mensen gaan ook voor de meest onzinnige dingen naar een dokter, ook paal en perk aan stellen, al zal dat lastig worden.

Daar is veel op te winnen idd.............mensen veel meer verantwoordelijk houden voor hun (wan)gedrag

Statistisch is al lang bekend dat mensen met een lage sociaal economische status (SES) veel meer zorg consumeren dan de hogere SES klasse...............daar valt erg veel te halen......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2011, 16:18

romo schreef:Op het moment dat zorg het equivalent van handel wordt is het gedaan, dan is het reddeloos verloren.......
Zorg is al handel.

De zorg is commercieel.

Op zich niets mis mee, maar als klant ben je echt niet zo vrij als ze het doen laten lijken. Neem mijn persoonlijke voorbeelden van de vorige pagina. Je moet stevig in je schoenen staan om je niet vol met medicijnen laten pompen, waarvan effecten op lange termijn niet bekend zijn. Ook moet je zelf aangeven dat je wilt stoppen met psychologische behandelingen, anders blijft zo'n psychologisch instituut jou graag jarenlang als klant beschouwen. En zo gaat 't maar door. Je moet als zorgconsument dus aardig goed weten wat je te wachten staat, met een 'exit-strategie', anders blijf je erin. En er is niemand die daar wat van zegt.

Rupie

Bericht door Rupie » 06 dec 2011, 16:26

Luco schreef:
Mathieu schreef:
Mensen moeten gewoon accepteren dat de dood bij 't leven hoort. Dood gaan kan ook mooi zijn. Maak daar niet zo'n drama van. Vier 't leven dat je met elkaar hebt gedeeld. Geniet van de mooie momenten die je samen hebt beleefd. Laat een traan als je afscheid moet nemen, maar doe niet zo panisch en hysterisch omdat je de waarheid niet aan kan. Het is de waarheid, het hoort bij 't leven. Deal with it!
Ik denk dat er een heel erg groot verschil is tussen de aanstaande dood van iemand van 87 of iemand die tachtig jaar jonger is.

Daar zit een heel groot panisch en hysterisch verschil tussen. Iemand van 87 heeft gedaan wat hij of zij moest doen in het leven en kind nog niet.

Volgens mij wordt je binnenkort vader, vanaf de eerste tel dat je je eigen vlees en bloed in armen sluit denk je toch anders over deze kwestie, gegarandeerd!

Mocht er dan iets ernstig mis zijn met je kind dan kruip je op je knieen naar Santiago de Compostella en terug als het moet en al kost het de hele wereld dan kost het maar de hele wereld en dan is dood toch anders dan dat het bij het leven hoort en je er maar mee te dealen hebt op het moment dat het zich aanbiedt.
Hier begint de discussie dus al, je zegt zelf dat je naar ik weet niet war zal kruipen voor de gezondheid van je kind, en dat het mag kosten wat het moet kosten, ja nu kan je dat nog zeggen, omdat het allemaal nog redelijk geregeld is.

Gewetensvraag, wat zou je doen als het minder goed geregeld is en de behandeling door de jaren heen oploopt tot boven 1 miljoen en je krijgt maar 2 ton vergoed?

Of bv dat je al weet dat je kind zwaar gehandicapt zal zijn en je er zelf niet voor kan zorgen, dan kost het de hele maatschappij geld, nu zeggen mensen, ja ik ben principieel tegen abortus, dus laat het kind maar komen.
Ik vraag me dan altijd af wat dezelfde mensen dan zeggen als ze vantevoren weten dat ze alles ZELF moeten betalen?

Klinkt misschien hard, maar ik denk dat de keuze dan ineens heel anders is.
HELE interessante post! Deze post gaat over het daadwerkelijke leven wat mij betreft.

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:28

Er zijn overal in de zorg controle mechanismen ingebouwd die kijken of er wel doelmatig en transparant gehandeld wordt, dus heel makkelijk blijf je niet in die molen, want zorgverleners worden daar wel door zorgverzekeraars op aangesproken.

Het om commerciële reden aanhouden van patiënten is nagenoeg onmogelijk..( ik zit daar midden in en heb er zelf ervaring mee)

Het commercieel maken van zorg ( dus ziekenhuizen moeten winst maken) heeft er niet voor gezorgd dat het systeem an sich goedkoper en kwalitatief beter is geworden(sterker; de kosten zijn harder gestegen dan ooit daarvoor)..........terwijl dit wel de moverende reden is geweest destijds om marktwerking in de zorg te introduceren........

Ik zie maar 1 oplossing, mensen moeten op de niet levensbedreigende zorg meer zelf gaan dokken, dit remt de vraag, waardoor er voldoende cash overblijft voor de echt schrijnende gevallen, die dan ook behandeld kunnen worden zonder dat de vraag gesteld moet worden of de duim omhoog, danwel omlaag gaat.......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2011, 16:34

romo schreef: Ik zie maar 1 oplossing, mensen moeten op de niet levensbedreigende zorg meer zelf gaan dokken, dit remt de vraag, waardoor er voldoende cash overblijft voor de echt schrijnende gevallen, die dan ook behandeld kunnen worden zonder dat de vraag gesteld moet worden of de duim omhoog, danwel omlaag gaat.......
+1

Nu nog een politicus vinden die dit 't volk gaat uitleggen en mee krijgen.

dvh

Bericht door dvh » 06 dec 2011, 16:37

Zijn er nog nakomelingen van Stalin actief ?

Rupie

Bericht door Rupie » 06 dec 2011, 16:41

Pardon, meer gaan dokken voor niet schrijnende zorg? Dus jij vindt een klasse systeem in de zorg wel acceptabel. Moet niet gekker worden. Dan voorspel ík voor de verandering oorlogen!

Luco

Bericht door Luco » 06 dec 2011, 16:44

Dennis Cavallino schreef:
romo schreef: Ik zie maar 1 oplossing, mensen moeten op de niet levensbedreigende zorg meer zelf gaan dokken, dit remt de vraag, waardoor er voldoende cash overblijft voor de echt schrijnende gevallen, die dan ook behandeld kunnen worden zonder dat de vraag gesteld moet worden of de duim omhoog, danwel omlaag gaat.......
+1

Nu nog een politicus vinden die dit 't volk gaat uitleggen en mee krijgen.
Dat wordt het grootste probleem vermoed ik.
Verder is het volgende probleem dat er nu al mensen zijn die de basispremie niet kunnen betalen, en eerlijk gezegd gaat dagelijkse zorg boven afgeschreven gevallen, vind ik, al klinkt dit niet echt leuk.

Ik ben bang dat we de discussie van de duim toch gaan krijgen, al hoop ik van niet.
Verder ben ik blij dat ik dan niet die beslissingen hoef te nemen, want dat zijn geen fijne beslissingen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 dec 2011, 16:49

dvh schreef:Zijn er nog nakomelingen van Stalin actief ?

Die werken allemaal bij de VARA. :kikker:

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:50

Ruben schreef:Pardon, meer gaan dokken voor niet schrijnende zorg? Dus jij vindt een klasse systeem in de zorg wel acceptabel. Moet niet gekker worden. Dan voorspel ík voor de verandering oorlogen!

Ja, want daar wordt oneigenlijk gebruik van gemaakt...........

Met een splinter in je duim naar de SEH en dat soort gevallen........

Afspraken niet nakomen omdat de kapper komt

Pillen (voor nop krijgen) en dan niet gebruiken c.q. door de plee spoelen.....

Van dit soort geneuzel moeten we af en rap ook...............

JP

Bericht door JP » 06 dec 2011, 16:55

romo schreef:

(...)
Zolang je het in de reality-shows ziet op tv, zullen mensen denken dat dat normaal is....al mag je toch niet zelf onaangekondigd aankloppen bij de SEH ? Zo werd mij enkele jaren terug verteld toen ik daar aangerold kwam met een gebroken voet. "U wel moet eerst vantevoren bellen....!"

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 16:58

JP schreef:
romo schreef:

(...)
Zolang je het in de reality-shows ziet op tv, zullen mensen denken dat dat normaal is....al mag je toch niet zelf onaangekondigd aankloppen bij de SEH ? Zo werd mij enkele jaren terug verteld toen ik daar aangerold kwam met een gebroken voet. "U wel moet eerst vantevoren bellen....!"

De realiteit is dat de meest onbenullige zaken bij de SEH voorkomen, die daar dus per definitie niet voor bedoeld is.....

Luco

Bericht door Luco » 06 dec 2011, 16:59

Ja ze zeggen dat je eerst moet bellen, maar vervolgens helpen ze iedereen die er binnenstapt :( hoe onnozel de klachtn soms zijn.

Ook de weekenddiensten van artsen zijn er niet meer, moet je naar het ziekenhuis, waar vervolgens drie doktoeren en vier assistenten een beetje niks zitten te doen, dat kost natuurlijk ook helemaal niks :shock:

RVV

Bericht door RVV » 06 dec 2011, 17:00

die kinderen hebben straks misschien een jaar of 5 te leven als ze geluk hebben. Dan vraag ik mij af: is dat 't waard? Dan heb ik 't niet over geld. Maar zó wil je toch niet leven? Dat gun je je ergste vijand toch niet toe? Met slangetjes, verzorging, regelmatig chemo's, 0,0 vooruitzicht. Die kinderen kunnen wellicht nooit spelen, zijn altijd kwetsbaar voor griep en andere ziektes. Dan is 't direct gedaan.

Er is alleen niemand die tegen ze zegt: Nu is 't genoeg. De artsen gaan gewoon door. Die krijgen toch wel betaald. Ethisch verantwoord? Ik betwijfel 't.

Neem zo'n kind in je arm, zorg dat 'ie geen pijn heeft en bid dat de lijdensweg zo kort mogelijk duurt. Dáár zou ik zelf voor opteren, maar ik hoop 't nooit zelf mee te hoeven maken.

Maar Dennis dat weet je toch helemaal niet of die kinderen nog maar een jaar of 5 zullen leven? En als dat wel zo is dan is het dat toch ook waard?

Je weet, de eerste meid 3 maanden te vroeg geboren (net 500 gram).. in die periode de diepste dalen moeten doorlopen.. 3 keer afscheid genomen. Ze kreeg medicijnen waarvan de bijwerkingen zijn dat je geestelijke zware achterstand kunt krijgen (dexametason in hoge doesering), overmatig zuurstof waardoor ze blind zou worden. Spasmes/rest van haar leven in een rolstoel in het vooruitzicht.. werd ons ook allemaal gewoon keihard in het gezicht verteld..

En nu bijna 8 jaar later, een gezonde vlotte meid, die het erg goed doet op school, 2 sporten in de week veel vriendinnetjes.. nooit ziek en uiteindelijk fysiek helemaal niets overgehouden aan haar couveuse periode. Als ik haar nu zie herken ik echt helemaal niks meer van die periode in die tijd.

Zoontje van nu bijna 3, na een maand na de geboorte opgenomen met een hersenbloeding, 25% van zijn hersentjes doen niks meer, zware galweg operatie er achter aan... vooruitzichten toen.. subzero idem dito als bij de eerste meid.. nu nog steeds geen zekerheid.. maar ondertussen is het een heerlijk gezond en goed functionerend kereltje.. overwint alles.. doet het lekker op de peuterclub.

Ik besef dat we heel veel geluk hebben gehad.. maar kinderen zijn sterk, flexibel.. zelfs de zwartste scenario's kunnen de mooiste lichtpunten in je leven worden.. laten we alsjeblieft die discussie van heeft het zin met zulke kinderen niet maken.. ja het heeft altijd zin als er kansen zijn.

JP

Bericht door JP » 06 dec 2011, 17:03

Luco schreef:Ja ze zeggen dat je eerst moet bellen, maar vervolgens helpen ze iedereen die er binnenstapt :( hoe onnozel de klachtn soms zijn.

Ook de weekenddiensten van artsen zijn er niet meer, moet je naar het ziekenhuis, waar vervolgens drie doktoeren en vier assistenten een beetje niks zitten te doen, dat kost natuurlijk ook helemaal niks :shock:
In een stad als Maastricht destijds was het wel "stervens"-druk, maar als dan een kind met hartklachten 3.5u moet wachten omdat ze met tig man een bezopen junk moeten helpen die op het toilet naast de pot heeft gekotst.....laat die laatste lekker buiten, of dump 'm in de maas. (duim naar beneden)

romo

Bericht door romo » 06 dec 2011, 17:04

Luco schreef:Ja ze zeggen dat je eerst moet bellen, maar vervolgens helpen ze iedereen die er binnenstapt :( hoe onnozel de klachtn soms zijn.

Das wat kort door de bocht; Zorgverleners hebben een ZORGPLICHT

-Dus op een SEH, hoe onnozel de klacht ook, mag niemand geweigerd worden

-De huisartsenposten zijn vaak gesitueerd in het ziekenhuis omdat dat reeds alle faciliteiten aanwezig zijn en de lijnen kort. (reken maar dat ze het daar erg druk hebben na 17.00 en in het weekend met splinters en verstuikte duimen)

Plaats reactie