BMW 1 Serie F20 (1e foto's op p. 2)
-
k33z
Re: BMW 1 Serie F20 (1e foto's op p. 2)
Komt toch ook een 135i Rico. Perfecte motor voor een daily. Heb ze nu beide gehad en de 35i loopt voor alledag gewoon fijner dan de atmo. 4 cylinder vs 6-cylinder ben ik met je eens. Je haat tegen turbo motoren slaat mijns inziens veel te ver door.
- Sperdy
Rico, mij interesseert techniek niet. Toen ik die 135i had wist ik niet dat het een turbo was. Wat alleen telt is: is het lekker blok. Of ik een koffiemolen, kruimeldief, V12 of turbo heb, het zal me echt een ruk zijn. Als het blok goed voelt, dan is het prima, ongeacht techniek. Dat turbo / atmo gewouwel is bar-praat, meer niet vind ik.
-
k33z
AmenFerdiACS1 schreef:Rico, mij interesseert techniek niet. Toen ik die 135i had wist ik niet dat het een turbo was. Wat alleen telt is: is het lekker blok. Of ik een koffiemolen, kruimeldief, V12 of turbo heb, het zal me echt een ruk zijn. Als het blok goed voelt, dan is het prima, ongeacht techniek. Dat turbo / atmo gewouwel is bar-praat, meer niet vind ik.
- RVV
Kees ik haat geen turbomotoren. Maar ik heb er gewoon geen voorkeur voor. Je weet ik ben een echte BMW liefhebber en niet zonder reden. De 5 kernwaarden voor mij:
-RWD
-fijne stuurgevoel, rijdynamiek en beleving
-kwaliteit, afwerking en uitstraling
-betrouwbaarheid (nog nooit heeft een BMW mij in de steek gelaten)
-de zes in lijn atmo (voor mij het belangrijkste)
Nu gaat die laatste in zijn geheel verdwijnen. Het is het fundament voor mijn keuze voor BMW wegzagen. Dat vind ik gewoon erg jammer. De .35i is een prima motor, misschien straks ook het enige alternatief. Maar dan nog, niet mijn voorkeur.
Ferdi, dat jou de techniek niet interesseert dat is jouw keuze, voor mij is de motortechniek het belangrijkste van een auto, maar waarschijnlijk draag jij ook een quartzhorloge, die geeft ook gewoon de tijd aan. :twisted:
En liever gewauwel bar praat over de techniek dan helemaal niet weten waar je het over hebt
-RWD
-fijne stuurgevoel, rijdynamiek en beleving
-kwaliteit, afwerking en uitstraling
-betrouwbaarheid (nog nooit heeft een BMW mij in de steek gelaten)
-de zes in lijn atmo (voor mij het belangrijkste)
Nu gaat die laatste in zijn geheel verdwijnen. Het is het fundament voor mijn keuze voor BMW wegzagen. Dat vind ik gewoon erg jammer. De .35i is een prima motor, misschien straks ook het enige alternatief. Maar dan nog, niet mijn voorkeur.
Ferdi, dat jou de techniek niet interesseert dat is jouw keuze, voor mij is de motortechniek het belangrijkste van een auto, maar waarschijnlijk draag jij ook een quartzhorloge, die geeft ook gewoon de tijd aan. :twisted:
En liever gewauwel bar praat over de techniek dan helemaal niet weten waar je het over hebt
- Joop
...heb gisteren ook nog een E92 330i gevonden en gekocht tussen al het 335i geweld...
...ga toch nog even genieten van het atmo r6 blokje zolang het nog kan; overschakelen naar een geblazen blokje kan zo te zien altijd nog...
Die .35i techniek is op zich prachtig en BMW heeft het turbogat echt tot een minimum weten te beperken, maar zo'n atmo 3L R6 blokje blijft toch wel erg mooi lopen hoor. Sterker nog dat 'nare' duwtje in de rug blijft je gewoon bespaart; alles heerlijk lineair versnellend.
Deze 1er krijgt natuurlijk het eerst al die R4 turbo-techniek aan boord; de volgende 3er (F3x-reeks) is daarna aan de beurt; de rest volgt binnen afzienbare tijd...
...ga toch nog even genieten van het atmo r6 blokje zolang het nog kan; overschakelen naar een geblazen blokje kan zo te zien altijd nog...
Die .35i techniek is op zich prachtig en BMW heeft het turbogat echt tot een minimum weten te beperken, maar zo'n atmo 3L R6 blokje blijft toch wel erg mooi lopen hoor. Sterker nog dat 'nare' duwtje in de rug blijft je gewoon bespaart; alles heerlijk lineair versnellend.
Deze 1er krijgt natuurlijk het eerst al die R4 turbo-techniek aan boord; de volgende 3er (F3x-reeks) is daarna aan de beurt; de rest volgt binnen afzienbare tijd...
- Macboy
Moderne turbomotoren knallen gewoon van 2000 tot 7000 toeren constant door. De kritiek stamt uit oude VAG 1.9TDI tijden toen er inderdaad enkel een duwtje was van 2000 tot 3000 toeren. Maar een goede moderne turbomotor heeft een heerlijke lineaire koppelkromme.
Atmosferische motor rulez natuurlijk, maar turbo motor wordt onnodig afgemaakt.
Atmosferische motor rulez natuurlijk, maar turbo motor wordt onnodig afgemaakt.
- Snipe
Foto's willen we zien, Joop.
En Mac, misschien zijn er geen rationele argumenten om een atmo boven een turbo te verkiezen. Maar er zijn ook geen rationele argumenten om cup D boven A of donker boven blond te verkiezen.
En Mac, misschien zijn er geen rationele argumenten om een atmo boven een turbo te verkiezen. Maar er zijn ook geen rationele argumenten om cup D boven A of donker boven blond te verkiezen.
-
Tom
Ik ben het met Rico eens. Zou ik een Z4 kopen met 4 cilinder turbo? Nee, die auto heb ik gekocht om het totaalplaatje maar uiteraard ook vanwege de motor. Net zoals een horlogeliefhebber geen quartz klokje wil, iemand die graag kookt dat het liefste op gas doet en een audioliefhebber nog graag platen op zet. Daar valt zo'n atmo 6-in-lijn ook onder... Die 4 cilinder turbomotoren zijn leuk voor leaserijders waarbij alle leuke auto's toch al geen optie zijn.
Verder zie ik een atmo 6-in-lijn niet als heilige graal hoor. Kan van veel meer motoren genieten. Maar turbo is niet aan mij besteed.
Verder zie ik een atmo 6-in-lijn niet als heilige graal hoor. Kan van veel meer motoren genieten. Maar turbo is niet aan mij besteed.
-
Thijs-v-d-H
Dan zijn er nog maar heel weinig auto liefhebbers hoor, bijvoorbeeld bij de Z4 wordt een 30i bijna nooit verkocht tov de 35i. Op mijn werk hebben we al een tijdje een Z4 30i handgeschakeld staan met 12k km, hier ook op DF MP, maar dat is geen prettige wedstrijd.Tom schreef:Ik ben het met Rico eens. Zou ik een Z4 kopen met 4 cilinder turbo? Nee, die auto heb ik gekocht om het totaalplaatje maar uiteraard ook vanwege de motor. Net zoals een horlogeliefhebber geen quartz klokje wil, iemand die graag kookt dat het liefste op gas doet en een audioliefhebber nog graag platen op zet. Daar valt zo'n atmo 6-in-lijn ook onder... Die 4 cilinder turbomotoren zijn leuk voor leaserijders waarbij alle leuke auto's toch al geen optie zijn.
- RVV
Kijk dat is nou van die onzin, iedereen die ook maar een beetje weet hoe turbo techniek werkt weet dat de trekkracht boven de 5000/5500 toeren als een kaartenhuis in elkaar zakt. Doortrekken tot 7000 toeren met een turbo is het zelfde als hardrennen met een rietje aan je mond waar je door moet ademen. Bij een turbo draait alles om die trekkracht. Onder de 2000 toeren geeft een turbo vaak helemaal niet thuis. Met als resultaat een geforceerd turbogat als je vol op het gas gaat. De effectieve powerband schommelt bij een turbo rond de 3000/3500 toeren. Dat is zo voelbaar dat je als turborijder altijd maar in dit gebied blijft rijden. Je ziet het ook terug in ervaren turborijders, die vinden een atmo vaak niets meer aan. Ze blijven tussen die 3 en 5,5.5k toeren. rijden Terwijl een mooie drie liter zes in lijn tussen de 1000 en 7000 toeren zijn vermogen veel breder uitsmeert. Turborijders worden ook een beetje luie rijders.Moderne turbomotoren knallen gewoon van 2000 tot 7000 toeren constant door.
Joop gefeliciteerd met de 330i coupé, blijkbaar zijn er veel meer mensen die er zo over denken dan ik.
Thijs ik denk dat het vooral komt omdat de .35i als overtreffende trap wordt gezien. Mensen die in de Z4 regionen shoppen willen dan de sterkste/dikste motor. Ik denk, weet wel zeker dat er ook nog eens legio mensen zijn die denken dat .35i een 3,5 liter motor is. Kijk nou Ferdi, die zegt dat ie niet eens wist dat de 135i een turbo was
- JP
Ach, het leek nog lelijker te worden. Gedacht werd dat de koplampen nog groter zouden worden.

Dan valt de realiteit toch 100% mee.

Dan valt de realiteit toch 100% mee.
- Gert.
Vergeleken met de BMW 1 serie begint de Opel Astra bijna een flitsende auto te worden.

-
M@rcel
Begin me nu toch een beetje te storen aan dat continue turbo-bashen.
Ok, R6 in lijn was ook jarenlang mijn ideaal maar we moeten verder, en als je wat meer openstaat voor vernieuwing wordt het leven een stuk dragelijker.
Er zijn er hier maar een paar die geloofwaardig het gas-response-verhaal kunnen beargumenteren, de rest die de auto voor de dagelijkse sportieve km's gebruiken is trouwe aanhang die zelfs een Kia Opirus zouden slikken als de hoofd-aap het zou verkondigen.
Als het rijden van een BMW met sublieme gasresponse zo'n issue is, wees dan een vent en koop een e30 318iS of M3. Is een R6 ook nog een vereiste en heb je wat geld te besteden....een CSL of een 130i.
Voor de rest een koppelrijke (bi)-turbo motor waarvan de ontwikkelingen net zo hard gaan als de dieselmotor de afgelopen 15 jaar.
Dus diegene die een 330i boven een 335i verkiezen, kom maar op met je verhaal.
Ok, R6 in lijn was ook jarenlang mijn ideaal maar we moeten verder, en als je wat meer openstaat voor vernieuwing wordt het leven een stuk dragelijker.
Er zijn er hier maar een paar die geloofwaardig het gas-response-verhaal kunnen beargumenteren, de rest die de auto voor de dagelijkse sportieve km's gebruiken is trouwe aanhang die zelfs een Kia Opirus zouden slikken als de hoofd-aap het zou verkondigen.
Als het rijden van een BMW met sublieme gasresponse zo'n issue is, wees dan een vent en koop een e30 318iS of M3. Is een R6 ook nog een vereiste en heb je wat geld te besteden....een CSL of een 130i.
Voor de rest een koppelrijke (bi)-turbo motor waarvan de ontwikkelingen net zo hard gaan als de dieselmotor de afgelopen 15 jaar.
Dus diegene die een 330i boven een 335i verkiezen, kom maar op met je verhaal.
- Apolo2
Turbo vs NA, altijd goed voor discussie. Ik denk dat in de toekomst wel weer nieuwe vindingen worden gedaan om de geluidsbeleving (aanzuiggeluid) gelijk te maken met die van een NA en ook hoogtoerigere motoren zullen er vast wel komen. De gasrespons is ook al stukken beter dan bij een turbo van pakweg 15 jaar terug (volgens mij kun je je daar ook prima zelf op instellen). De 1M heeft die dingen afgaande op de filmbeelden al redelijk voor elkaar. We staan nog aan het begin van een lange ontwikkelingsweg van turbomotoren bij veel fabrikanten. Er zijn wel meer ontwikkelingen in de tijd geweest die voor velen emotie weghaalden maar waarover je nu niemand meer hoort (de carburateur, wie kent hem nog? de katalysator etc).

Dat is de nieuwe A-klasse GertGert. schreef:Vergeleken met de BMW 1 serie begint de Opel Astra bijna een flitsende auto te worden.
- GTRene
en anders kun je in theorie in de toekomst van zo'n nwe motor voor Rico
van de R6 de turbo's afhalen en de computer aanpassen en wat snelle nokjes er in hangen enz...heb je NA en de turbo's verkoop je weer
hm, dat zou in theorie ook mooi kunnen met dat 4.4 bi-turbo blok (wel zonde) maar als je echt NA wil haal je de turbo's er af en pas je de motor aan met wat scherpe nokken e.d. dan heb je in de basis een sterk blok lijkt me
en de turbo's wegen ook wat dus scheelt weer gewicht, wat wil een mens nog meer, je kunt het krijgen of anders maken zo je wilt, niks moet, het kan.
van de R6 de turbo's afhalen en de computer aanpassen en wat snelle nokjes er in hangen enz...heb je NA en de turbo's verkoop je weer
hm, dat zou in theorie ook mooi kunnen met dat 4.4 bi-turbo blok (wel zonde) maar als je echt NA wil haal je de turbo's er af en pas je de motor aan met wat scherpe nokken e.d. dan heb je in de basis een sterk blok lijkt me
en de turbo's wegen ook wat dus scheelt weer gewicht, wat wil een mens nog meer, je kunt het krijgen of anders maken zo je wilt, niks moet, het kan.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hielke schreef:Vergeet FWD en de sabatical van het designteam niet Rico![]()
Het zal wel meevallen allemaal. Ontwikkeling naar turbomotoren is bij geen enkel volumemerk meer te stuiten. Superieure verbrandingsmotortechniek. Atmo's hebben alleen een voordeel in de piek van de toerenrange. Daar rij je in de dagelijkse praktijk nauwelijks. De BMW turbomotoren die er nu zijn kun je trouwens ook nog lekker in de toeren doortrekken. De volledige overgang naar turbotechniek zie ik als een positieve ontwikkeling.
+1
Wat zou de diesel zijn geworden zonder zijn Turbo??
Bij diesel rijders klaagt toch ook geen mens dat ze die turbo niet moeten, en dat ze weer een old school zwarte roet brakende captain slowmotion diesel terug wiillen?......................
- Sperdy
VerbijsterendRVV schreef:Kijk dat is nou van die onzin, iedereen die ook maar een beetje weet hoe turbo techniek werkt weet dat de trekkracht boven de 5000/5500 toeren als een kaartenhuis in elkaar zakt. Doortrekken tot 7000 toeren met een turbo is het zelfde als hardrennen met een rietje aan je mond waar je door moet ademen. Bij een turbo draait alles om die trekkracht. Onder de 2000 toeren geeft een turbo vaak helemaal niet thuis. Met als resultaat een geforceerd turbogat als je vol op het gas gaat. De effectieve powerband schommelt bij een turbo rond de 3000/3500 toeren. Dat is zo voelbaar dat je als turborijder altijd maar in dit gebied blijft rijden. Je ziet het ook terug in ervaren turborijders, die vinden een atmo vaak niets meer aan. Ze blijven tussen die 3 en 5,5.5k toeren. rijden Terwijl een mooie drie liter zes in lijn tussen de 1000 en 7000 toeren zijn vermogen veel breder uitsmeert. Turborijders worden ook een beetje luie rijders.![]()
Joop gefeliciteerd met de 330i coupé, blijkbaar zijn er veel meer mensen die er zo over denken dan ik.Toch jammer dat BMW deze groep, overwegend liefhebbers van en voor fijne motortechniek zo in de steek laat.
Thijs ik denk dat het vooral komt omdat de .35i als overtreffende trap wordt gezien. Mensen die in de Z4 regionen shoppen willen dan de sterkste/dikste motor. Ik denk, weet wel zeker dat er ook nog eens legio mensen zijn die denken dat .35i een 3,5 liter motor is. Kijk nou Ferdi, die zegt dat ie niet eens wist dat de 135i een turbo wasMet zo'n instelling heb je geen benul van de techniek. De 3 liter atmo laat men gewoon links liggen. Maar wat ze nou links laten liggen daarvan hebben ze geen benul. Blijft over gewauwel over 0-100 tijden, sprintjes. etc :twisted:
Mijn 135i rijdt een 130i compleet zoek qua performance over het hele toerengebied. Kansloos een 130i. Lachen man. Turbo-gat? Yeah right ...
Echt Rico, je hebt helemaal geen ervaring dus met moderne turbo-auto's. Dat turbo verhaal geldt overigens niet alleen voor BMW-tjes. Ook toendertijd die Golf-R van Hans (tjip van Beek) ging ongeneerd hard en gaf thuis van 1000rpm-7000rpm. Schitterend, met de dubble clutch bak. Kan geen(!) atmo aan tippen in diezelfde prijsklasse. Kansloze actie.
Uiteraard wist ik niets van de techniek van die 135i. Ik ging er in zitten, en dacht, zo-de-knetters, dat voelt goed. Ja, doe die maar. Alleen op gevoel, voor de rest niets. Is het voorwaarde als BMW-rijdertje dat je ook weet hoe de techniek in dat hok is?
Kijk, dat je een zwak kunt hebben voor techniek OM de techniek is uiteraard je vrije keuze. Maar dat is dan ook het enige dat ik begrijp in je argumentatie voor atmo. Dus dat jij dat zo mooi vindt. Dat kan natuurlijk.
edit: en ja, in dat voorbeeld vind ik de Astra mooier dan de nieuwe 1 bmw serie. Eensch
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik ben het met Ferdi eens...............400Nm bij 12-1300 RPM toch??
Dus wat nou niet thuis onder 2K RPM..........................
De makke van de atmo is gewoon een gebrek aan koppel bij een (te) laag RPM, peak end power is mooi op het circuit, maar als daily driver kom je daar zelden, en dat kan ik als geen ander zeggen met de M3..........hoe vaak tik ik die 8400RPM nou aan? ( je wilt het wel, maar de omstandigheden laten het niet toe) Hoe mooi het blok ook loopt en in de toeren jankt...........
De makke van de atmo is gewoon een gebrek aan koppel bij een (te) laag RPM, peak end power is mooi op het circuit, maar als daily driver kom je daar zelden, en dat kan ik als geen ander zeggen met de M3..........hoe vaak tik ik die 8400RPM nou aan? ( je wilt het wel, maar de omstandigheden laten het niet toe) Hoe mooi het blok ook loopt en in de toeren jankt...........
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Macboy schreef:Atmosferische motor rulez natuurlijk, maar turbo motor wordt onnodig afgemaakt.
Heb 2 -volgens de kenners- überatmos gehad, de E46 M3 en de E90 M3.
En da's gewoon verleden tijd, mede bij die laatste door de motor....
Er zijn misschien nu 3 a 4 atmosferische motoren op deze aardbol die echt rulen, en die zitten in nieuwe Ferrari's en Lambo's plus pak 'n GT3 voor the whole package. Ver van ons bed dus.
- Hielke
Astra is in het C segment het allermooiste. Subliem van proporties. Giulietta en A klasse zijn dan mislukte klonen. Grande Punto is een beejte de tegenhanger in het B segment.Gert. schreef:Vergeleken met de BMW 1 serie begint de Opel Astra bijna een flitsende auto te worden.
Maar net als bij de Punto Evo geldt ook voor de nieuwe 1 serie dat ie niet aan z'n oer uitvoering kan tippen. Hij loopt dan wel de schoonheidsprijs een paar mijl mis, het design is wel in balans. BMW adepten hadden graag een agressieve smoel (via passende koplampen) gekregen, daar zijn nu al hun commentaren op gericht.
De commentaren op BMW fansites zijn niet van de lucht. Dit heeft München nooit kunnen denken. Ik zou het ontzettend knap van BMW vinden als ze zouden besluiten het nu getoonde ontwerp vanaf augustus/september ongewijzigd in produktie te nemen. Een aanpassing van de neus en koplampen kan heel simpel doorgevoerd worden.
- markk
I'm with Rico.
De makke met een een turbo is wat mij betreft juist de hoeveelheid koppel onderin. Als je gewoon rustig / relay / comfi wilt rijden heb ik daar gewoon met een turbo meer problemen mee. De opbouw van het vermogen / koppel is gewoon heel progressief en dat nodigt uit om te knallen / maakt het onrustiger.
Ik denk ook echt dat door de komst van met name de turbo-lease-diesel veel mensen in NL heel veel grover, harder en wilder zijn gaan rijden. Snel weg bij bijv. een verkeerslicht is zo makkelijk / laagdrempelig met een turbo. Koppeling los en gas / koppel. Maar dan wel bij 3000rpm schakelen. Snel rijden in een atmo en doorjanken zijn de meeste mensen niet gewend.
Beste bewijs voor mij was de tijd dat ik zowel een 206gti als een chipped Ibiza TDI 150pk leasediesel had staan. Ongeveer even snel. Maar met die Ibiza altijd knallen, altijd onrustig. En met de 206gti kan je heerlijk relax rijden en schakelen bij 2500-3000rpm of knallen en doorjanken naar de 6k+
Fijne van een turbo is dus wel weer als je gewoon 100 in z'n 5/6 draait en je moet ff ergens snel voorbij dat je niet 2 verzetten terug moet. Ja das ook zo.
Mark.
De makke met een een turbo is wat mij betreft juist de hoeveelheid koppel onderin. Als je gewoon rustig / relay / comfi wilt rijden heb ik daar gewoon met een turbo meer problemen mee. De opbouw van het vermogen / koppel is gewoon heel progressief en dat nodigt uit om te knallen / maakt het onrustiger.
Ik denk ook echt dat door de komst van met name de turbo-lease-diesel veel mensen in NL heel veel grover, harder en wilder zijn gaan rijden. Snel weg bij bijv. een verkeerslicht is zo makkelijk / laagdrempelig met een turbo. Koppeling los en gas / koppel. Maar dan wel bij 3000rpm schakelen. Snel rijden in een atmo en doorjanken zijn de meeste mensen niet gewend.
Beste bewijs voor mij was de tijd dat ik zowel een 206gti als een chipped Ibiza TDI 150pk leasediesel had staan. Ongeveer even snel. Maar met die Ibiza altijd knallen, altijd onrustig. En met de 206gti kan je heerlijk relax rijden en schakelen bij 2500-3000rpm of knallen en doorjanken naar de 6k+
Fijne van een turbo is dus wel weer als je gewoon 100 in z'n 5/6 draait en je moet ff ergens snel voorbij dat je niet 2 verzetten terug moet. Ja das ook zo.
Mark.
- Sperdy
Ja zo iets, acs1:romo schreef:Ik ben het met Ferdi eens...............400Nm bij 12-1300 RPM toch??
1000 rpm: 400 nm
2000 rpm: 500 nm
4800 rpm: 565 nm
7000 rpm: 350nm en 360pk! (wat heeft een 330i daar aan koppel en pk?
lachen man, turbo techniek is ruk
Markk:
Dat is echt helemaal niet waar wat je zegt.
Advies: ga eens rijden in een moderne turbo. Hoe gelijmatig is een 1M/// bijvoorbeeld qua vermogensopbouw, schitterend gedaan. Nogmaals, die Golf R van Hans was ook heel mooi uitgesmeerd. Heftig rijden licht aan jezelf, niet aan de techniek.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 05 jun 2011, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
Rico gefeliciteerd met de domste post van het jaar. Elke vorm van verstand van auto's heb je bij deze omver gegooid. Prima dat een 6 atmo door je wordt verafgood. Naar mijn idee volkomen terecht. Zoals ik zelf al zei die motor rulez. Maar om de turbo motor tekort te doen met zo'n opmerking had ik niet gedacht. Jij leeft echt nog in de jaren 80 ... triest maar waar. Of denken jullie alleen maar aan diesels of zo ??RVV schreef:Kijk dat is nou van die onzin, iedereen die ook maar een beetje weet hoe turbo techniek werkt weet dat de trekkracht boven de 5000/5500 toeren als een kaartenhuis in elkaar zakt. Doortrekken tot 7000 toeren met een turbo is het zelfde als hardrennen met een rietje aan je mond waar je door moet ademen.Moderne turbomotoren knallen gewoon van 2000 tot 7000 toeren constant door.
Mijn GTI trok vanaf 2000 in één adem door naar 7000 toeren. Dat zal BMW toch niet slechter doen lijkt mij. 4 cilinder is kut t.o.v. 6 cilinder maar dat heeft met name met het aantal cilinders te maken (duh!) en niet met de aard van de motor.
Maar je hebt gelijk, boven 5000 zakt het in:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WqdITvIQnUg&sns=em[/youtube]
Laatst gewijzigd door Macboy op 05 jun 2011, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Dat kost miljoenen, om dit nog aan te passen.Hielke schreef:(...)
De commentaren op BMW fansites zijn niet van de lucht. Dit heeft München nooit kunnen denken. Ik zou het ontzettend knap van BMW vinden als ze zouden besluiten het nu getoonde ontwerp vanaf augustus/september ongewijzigd in produktie te nemen. Een aanpassing van de neus en koplampen kan heel simpel doorgevoerd worden.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
RVV schreef:Kijk dat is nou van die onzin, iedereen die ook maar een beetje weet hoe turbo techniek werkt weet dat de trekkracht boven de 5000/5500 toeren als een kaartenhuis in elkaar zakt. Doortrekken tot 7000 toeren met een turbo is het zelfde als hardrennen met een rietje aan je mond waar je door moet ademen. Bij een turbo draait alles om die trekkracht. Onder de 2000 toeren geeft een turbo vaak helemaal niet thuis. Met als resultaat een geforceerd turbogat als je vol op het gas gaat. De effectieve powerband schommelt bij een turbo rond de 3000/3500 toeren. Dat is zo voelbaar dat je als turborijder altijd maar in dit gebied blijft rijden. Je ziet het ook terug in ervaren turborijders, die vinden een atmo vaak niets meer aan. Ze blijven tussen die 3 en 5,5.5k toeren. rijden Terwijl een mooie drie liter zes in lijn tussen de 1000 en 7000 toeren zijn vermogen veel breder uitsmeert. Turborijders worden ook een beetje luie rijders.Moderne turbomotoren knallen gewoon van 2000 tot 7000 toeren constant door.![]()
Heer Van Velsen, hadden wij dit bord zojuist niet opgemerkt?
We houden het bij een waarschuwing vandaag en wensen u een prettige dag.