Wisselen naar winterbanden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Wisselen naar winterbanden

Bericht door Spijkerhard » 01 dec 2010, 14:03

TS830P moet je hebben dan, heb ik ergens gelezen, dacht ik in een Duitse test, niet de 'gewone' TS830

JP

Bericht door JP » 02 dec 2010, 00:12

Michel P schreef:Die doen de sneeuw wel smelten Tom :-)
Tom schreef:Jaja :mrgreen:

Afbeelding
Mooie trekkers :angel:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2010, 14:18

wjn schreef:
maarten22 schreef:Wat verstaan ze in Duitsland onder winterbanden?? Is dat een band met M&S codering of alleen met sneeuwvlokje?
M&S of allweather is goed genoeg.
Is dat wel zo? Volgens mij valt alleen de band met een sneeuwvlokje onder de winterbanden?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 dec 2010, 14:22

Arthur schreef:
wjn schreef:
maarten22 schreef:Wat verstaan ze in Duitsland onder winterbanden?? Is dat een band met M&S codering of alleen met sneeuwvlokje?
M&S of allweather is goed genoeg.
Is dat wel zo? Volgens mij valt alleen de band met een sneeuwvlokje onder de winterbanden?
volgens mij ook alleen met sneeuwvlokje ;)

maar er zijn ook 4 seizoenen banden met sneeuwvlok...

Joy

Bericht door Joy » 02 dec 2010, 14:22

De 'verordnung' geeft aan: Banden met M+S en/of sneeuwvlok symbool zijn toegestaan.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 dec 2010, 14:46

Okay, maar de eerder genoemde All weather dus niet?

Joy

Bericht door Joy » 02 dec 2010, 14:50

Ook.

• "geeignete Bereifung": Nunmehr bezieht sich das ausschließlich auf Winterreifen mit
entsprechender Kennzeichnung (M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol). Dazu zählen
auch „Ganzjahresreifen“!

Arthur

Bericht door Arthur » 02 dec 2010, 14:58

Deutlich! Das ist neu für mich :mrgreen:

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 dec 2010, 19:56

Laatst winterbanden kunnen opsporen en vandaag (eindelijk) kunnen monteren. :df:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 dec 2010, 20:18

Joy schreef:Ook.

• "geeignete Bereifung": Nunmehr bezieht sich das ausschließlich auf Winterreifen mit
entsprechender Kennzeichnung (M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol). Dazu zählen
auch „Ganzjahresreifen“!
Aha Erlebnis undzuweiter. Apfelstrudel und Federknüdel und dabei ein Wiedergutmachungsschnitzel von habe Ich du dar mit Pommes. Bitte. Haben Sie auch eine Plattegrund? (Plan)

Ich denk dass der Jungemann hier nach dem Knall-für-sein-Kopf auch Schneeflocken sieht:)

wjn

Bericht door wjn » 04 dec 2010, 14:30

Arthur schreef:Deutlich! Das ist neu für mich :mrgreen:
Je vindt het vast niet erg dat ik op sommige vragen geen antwoord geef, meestal zijn dat vragen waarvan je de antwoorden makkelijk kunt vinden op :forum:

wjn

Bericht door wjn » 04 dec 2010, 14:36

SteV6 schreef:
wjn schreef:De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.
Ja, alleen op sneeuw en ijs ja. Je moet je afvragen of die 6-10 meter langere remweg van een no-name winterband t.o.v. een zomerband in droge omstandigheden wel zo veilig zijn. Terwijl de topmerken aardig in de buurt blijven van een zomerband! (En reken erop dat de klap nog ergens tussen de 50 en 30km/h is op zo'n meukband als je het niet redt bij een noodstop)

En dat schrijf ik als voorstander van winterbanden :bag:

Stephan
Dat klopt niet helemaal. Elke zomerband remt op droog (veel) beter dan een winterband, en met elke winterband (ook merkbanden) klap je met 30+ ergens op, waar je met de zomerband al stil zou staan op de droge weg (en bij elke temperatuur !!).
(Die paar meter verschil is meer snelheid dan je zou denken.)

Daar moet je uiteraard rekening mee houden met winterbanden, en dat is ook helemaal niet het doel van winterbanden. Die zijn voor de (huidige) winterse omstandigheden met sneeuw en ijs (zoals je weet :) ).

Meukwinterbanden zijn juist in de droge omstandigheden niet zoveel slechter als merkbanden, maar wel veel slechter als het erop aan komt (sneeuw en ijs).

Wolfgang.

wjn

Bericht door wjn » 04 dec 2010, 14:44

Robin schreef:
wjn schreef:GRIP => QUATTRO/AWD/4WD of hoe je het ook wilt noemen, dat was een inkoppertje natuurlijk. :clap:
Maar neem merkbanden, zoals Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental. Dat zijn altijd de top 4 in winterse omstandigheden. De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.
Da's tractie, grip is wat anders. :mrgreen:

Een Elise met goede winterbanden in de sneeuw maakt op 'n uitgezet rondje met pylonen waarschijnlijk stukje sneller dan 'n Audi Quattro oid op zomerbanden in de sneeuw, ik herinner me nog m'n GTT en S3 in de sneeuw, op zomerbanden. Dan komt 'n BMWTje op winterbanden echt wel beter tot z'n recht. Qua accelleratie vanuit stilstand, bochten en remweg.... Want de auto heeft maar met 4 lapjes rubber contact met het wegdek of je nou AWD hebt of niet.(met zomerbanden heb je ze dus alle vier spinnend tot St Juttemis)...Beide(4wd en winterbanden) is verre van spannend, maar het veiligst. Het neutraalste Fahrverhalten dus, en dat is 't ook.

Ook de breedte van de winterband ben ik niet overtuigd van, RELATIEF smaller is beter, kijk de rallywagens WRC/grB

Ander verhaal. Mijn winterbanden Dunlop Wintersport hebben codering 210...ja je moet toch kiezen als die dingen bijna op zijn. Nu heb ik er 'n tijdje(minuut) 200 mee gereden en 'n stukkie(10 seconden) 240.

Nadien in -3 voelt de troep niet warm aan. logisch eigenlijk. maar wat zou er in dat geval kunnen gebeuren? Veel snellere slijtage of wat?
Die 210 of 240 zijn "gegarandeerd" onder maximale belasting (dus qua draagkracht, snelheid, wielvlucht etc.).
Als je ze op enkele punten minder belast, bijv. draagkracht, kun je best een stukje sneller rijden. Aanraden zou ik het niet, vanwege risico op een klapband.

P.S. Met merkbanden bedoel ik merk winter banden, en de bovengenoemde zijn altijd goed. En 4WD is geen alternatief voor winterbanden, dat bedoelde ik idd niet.

Louis

Bericht door Louis » 15 dec 2010, 17:15

Ik dacht je leuk kon spelen met de RWD 535d, maar met de 18" PS3 zomerbanden is dat niet te doen.
Beetje driften met DTC uit zou je denken, maar er is zo weinig grip dat je gewoon niet op gang kan komen.

In de bebouwde kom waar echt dat platgereden sneeuw ligt is het al helemaal triest. 15km/h in een bocht en "zwiep ! " En waarom dat nu zo overdreven doorgaat met driften is me nu ook duidelijk. De automaat laat de achterwielen natuurlijk ook ronddraaien bij gas los en zorgt ervoor wanneer je dwars gaat dat dat dwars blijft doorgaan. En dat op wegen met lantaarnpalen etc.

Ja ik ben zo'n idioot die met 20 km/h door de bochtjes gaat omdat het echt niet harder kan. :mrgreen:

De 2e wagen ( van de vrouw ) heeft wel winterbanden gelukkig.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 dec 2010, 20:33

Beetje vermogen/koppel + zomerbanden + winterse omstandigheden = inderdaad geen grip whatsoever ben ik vanavond door eigen ondervinding achter gekomen :nah:

Raymond S.

Bericht door Raymond S. » 23 dec 2010, 20:47

De 530d staat nu sinds oktober op de Conti TS830P, geen moment spijt van gehad!
Of je nu met alle hulpjes aan veilig wilt rijden of met alles uit wilt spelen, geen enkel probleem! :mrgreen:

Voor het echte spelen is het wel jammer dat de E30 half uit elkaar ligt in de garage, die staat overigens op Vredestein Snowtrac 2's.

Femme

Bericht door Femme » 23 dec 2010, 22:03

Ik blijf me verbazen over de tractie van de B10 met goedkope Kumho zomerbandjes (245 breed voor en 275 achter). Het is kennelijk het niet geringe gewicht van de auto (ca 1700kg), de gewichtsverdeling van een stationwagen en misschien de lpg tank die achter de achteras ligt die het ding nog goed bruikbaar maken in de sneeuw. Vorig jaar kwam ik met de 330i veel vaker vast te zitten. De 650i heb ik nog niet veel gereden in de sneeuw maar dat was meteen niets, die gleed me iets te graag (lichter en 295 breed achter). Met de B10 kun je goed dwars gaan én hij blijft lekker doorgaan. Ik kan zelfs rondjes rijden om mijn huis door het dikke pak sneeuw.

Ik ben nog maar twee keer vast komen te zitten waarvan één keer op de parkeerplaats voor kantoor. Stond ik daar met mijn schepje, vonden mijn collega's leuk :) .

Tom

Bericht door Tom » 23 dec 2010, 22:49

Femme schreef:
Ik ben nog maar twee keer vast komen te zitten waarvan één keer op de parkeerplaats voor kantoor. Stond ik daar met mijn schepje, vonden mijn collega's leuk :) .
Het filmpje zal ik maar niet plaatsen? :mrgreen:

Met de Z4 is het weer kut... al gaat het met deze banden iets beter dan vorig jaar. Ben nog niet echt vast komen te staan, alleen vast waarbij je na een paar minuten kutten weer verder kon (gelukkig niet op de openbare weg).

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 dec 2010, 00:23

Ha, die Drivers;

De Bismarck (E38 750iL) staat sinds twee weken ook op winterPirelli's en ik ben daar toch wel errug blij mee. Was de Vijf (E39 530i met handbak) vorige winter al een aardige (maar toegegeven, leuke) handvol met 265/35-zomerDunlops, bij de Zeuven moet ik er niet aan denken....

Tom

Bericht door Tom » 24 dec 2010, 09:51

Tom schreef:
Femme schreef:
Het filmpje zal ik maar niet plaatsen? :mrgreen:

Met de Z4 is het weer kut... al gaat het met deze banden iets beter dan vorig jaar. Ben nog niet echt vast komen te staan, alleen vast waarbij je na een paar minuten kutten weer verder kon (gelukkig niet op de openbare weg).
Had ik maar niks gezegd..vanochtend twee keer midden op de weg (gelukkig op industrieterrein en woonwijk) vast komen staan... fuck sneeuw!!

Momenteel staat ie ook lekker fijn geparkeerd:

Afbeelding

(ja die Toyota kan er nog uit... al staat ie wel zwaar onhandig.. straks met collega's ff proberen te verzetten)

Michel P

Bericht door Michel P » 24 dec 2010, 09:58

Past er wel een sneeuwschuiver in de Z4? Kan je jezelf af en toe vrij scheppen. Paar juttezakken/of stukken tapijt om grip te genereren voor de achtwielen is ook geen overbodige luxe.

Wellicht een setje winterbanden scoren......... :lol: http://link.marktplaats.nl/406993388" onclick="window.open(this.href);return false; ik zeg doen ;-)

Michel

daNpy

Bericht door daNpy » 24 dec 2010, 11:05

Met dit weer nog zonder winterbanden rijden :bag:
Blijf dan gewoon thuis als je je niet wil aanpassen aan de omstandigheden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 dec 2010, 11:26

Nul sneeuw hier en -1 atm.

Had liever m'n zomerbanden eronder nu, serieus.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 24 dec 2010, 11:28

daNpy schreef:Met dit weer nog zonder winterbanden rijden :bag:
Blijf dan gewoon thuis als je je niet wil aanpassen aan de omstandigheden.
Sommigen zullen weinig keus hebben.
Heb zelf dinsdag een nieuwe auto gehaald en jawel, die staat op zomerbanden en winterbanden zijn in mijn maat praktisch niet te krijgen.
Gisteren een bod op een setje 2e hands gedaan en die zijn voor ongeveer 3,5 keer de vraagprijs verkocht...

Vanmorgen alleen wel fijn vastgezeten in de sneeuw met de Ibiza, ging aan de kant voor een vrachtwagen op zo'n boerenlandweggetje en gleed net iets de berm in... :bag:
Lang leve de boeren die ook een graafmachine hebben :D

wjn

Bericht door wjn » 24 dec 2010, 12:15

Gisteren de RS4 ook maar op de winterbandjes gezet, handig als je ze klaar hebt liggen :D

Plaats reactie