Kasteel schreef:Rico schreef:Kasteel, kun je me eens zonder roze bril op de voor en nadelen opsommen van een Z4 M coupe ?
Nadelen:
Het interieur stamt uit de tijd van de vorige X5/e39/e46, dit komt naar voren in het design en het gemis van I-drive. Persoonlijk vind ik het niet zo'n gemis, het 'oude' systeem is lekker basic/eenvoudig/stabiel; nadeel is wel als je op de e90 de I-drive gewend bent, dat dit wel weer wat verouderd kan aanvoelen.
Een ander nadeel wat hierbij hoort is het materiaal gebruik, o.a. boven op het dashboard is dit keihard en niet altijd 300% afgewerkt. Deze afwerking/materiaalkeuze kom je ook weer tegen bij bijvoorbeeld dashboardkastje/opbergvakje/kofferruimte. Ondanks deze punten voelt de auto voor de rest wel heel erg premium, stuur is lekker dik en precies en alle knoppen/bedieningselementen werken exact/piepvrij/spelingsvrij etc.
Een ander probleem voor sommige is de beschikbare ruimte, niet alleen de opbergruimte/kofferruimte is beperkt, ook aan de bestuurder worden wel wat eisen gesteld. Ik zelf heb met 1,85 nergens last van en ruimte te over

, je kan een goede plek vinden tot ver in de 1,90 en begin 110kg. Nadeel is dat als je de stoel op de achterste en laagste stand hebt, deze met een fors gewicht nog wel eens geluiden kan maken (behuizing van stoel schuurt dan tegen console oid aan); kan geen kwaad, maar is wel vervelend. Oplossing is stoel of iets hoger of iets verder naar voren. Me broer is nogal wat forser en zwaarder dan mij, maar kan er zonder problemen mee rijden, klaagt ook niet over de ruimte

. (ter illustratie 1,1 x Rene)
Een ander klein nadeeltje zijn de stoelen, voor sportieve stoelen zijn ze top, maar als je ze naast wat betere kuipen zet vallen ze wel tegen. Vind de stoelen van m3 ed ook tegen vallen, glad en net niet genoeg steun. Door de zitpositie valt dit nadeel in de Z4M echter niet tegen en blijft de instap ook goed te doen. Ik denk dat betere kuipen de instap nog wel eens serieus kunnen beperken.
Voordelen:
De bekende motor/bak/diff, zoals bij een verse e46 m3, gewoon perfect, maar door je zitpositie/open ruimte achter je komt het gewoon nog iets mooier tot z'n recht en dringt het geluid nog wat beter door in de cabine. De motor is gewoon mooi giftig en karaktervol. Waar de meeste huidige motoren zo perfect zijn dat wat klinisch aanvoelen, voelt dit nog vrij oldskool. Persoonlijk vind ik dit echt een must voor een speciale auto en echt een afknapper van veel overige auto's.
De zit in de auto is megalaag en relatief ver naar achter, niet optimaal voor zicht rondom en parkeren, maar tijdens rijden merk je weinig van de nadelen ervan en is de feel ervan wel top. Je krijgt een beetje roadster gevoel, zonder met dak open te hoeven rijden

.
Het rijden verder is ook gewoon top, auto reageert fel/giftig en voor je gevoel is ie vrij stug/laag/agiel. Alle gegevens van de voorzijde komen perfect door naar het redelijk dikke zachte stuur. Eigenlijk is dit het grootste pluspunt, maar het moeilijkste uit te drukken. Dit merk je pas als je er een keertje mee gaat rijden. Persoonlijk was ik weg van de e46 m3 en toen ging ik hiervoor kijken en was eigenlijk op alle fronten specialer qua rijden. Het sturen/wielbasis/zit, op papier scheelt het allemaal niet zoveel, maar in praktijk voelt het gewoon beregoed. Auto zorgt er ook voor dat je vanaf moment 1 er al vrij gek mee doet en graag de grenzen opzoekt. Eenmaal op de grens kan de auto nog best wel eens een hand vol zijn, maar daar heb je zelf dan ook wel behoorlijk voor gezorgd.
Iemand vroeg me toevallig per pb hoe de auto bevalt omdat hij deze auto ook overweegt. Even een oude post erbij gepakt en even gekeken wat me zo nu 1,5 jaar nog het meest opvalt/bevalt/tegenstaat.
Pluspunten
Een van de grootste pluspunten blijft imho de motor. Blok is echt precies zoals ik het wel qua karakter ed, voelt gewoon heel eerlijk en puur aan. Daarbij ook behoorlijk zuinig (heeeeeel veel zuiniger dan me ex-Impreza en ex-R32). Onderhoud valt an sich ook reuze mee aan zo'n motor, inmiddels ook de dure beurt tussendoor gehad, maar ook daar geen gekke dingen. Moet er wel bij zeggen dat ik destijds wel doelbewust in de voorraad van Huisselectie heb gekeken ivm garantievoorwaarden (en scheelde destijds niks in de markt tov handelaar) en dat zou ik bij een volgende auto 100% weer doen.
Overige pluspunt blijft het rijden, auto kan door veel omschreven worden als tricky/wild/link door korte wielbasis en brede achterkant, maar dat vind ik beetje overdreven. Auto is eigenlijk altijd eerlijk en duidelijk en dat zorgt er wel voor dat je met regelmaat (makkelijk) de grenzen opzoekt en daar je tijd doorbrengt. Auto is in mijn ogen wat de Engelsen omschrijven met 'rewarding', het voelt super als alles op z'n plekje valt zeg maar. Voor mij altijd weer een dergelijk concept (evt motor nog wel naar achter

), maar sper/rwd/geile motor en ik ben geheel tevreden.
Nadelen
Het is en blijft een praktisch drama, de lage zit en lange deuren zorgen ervoor dat er ruimte nodig is om in te stappen. Indien je vaak in vakken staat is dat drama. Mijn auto staat gelukkig in een garagebox, maar das vaak ook redelijk acrobatisch ten tijden van het in- en uitstappen.
Buiten dat is de auto niet echt wereld overzichtelijk, waar ik meeste auto's vrij makkelijk tot op korte afstand kan rijden is het hier vaak wat moeilijker in te schatten. Door lage zit weinig zicht over de neus en door beperkte spiegels niet al te veel zicht rondom. Beide voor een weekend/hobby/fun/plezier-auto niet zo'n punt, maar dagelijks vaak wel een issue
Auto is meer 'on', waar je tegenwoordig veel auto's hard mee kan gaan zonder inspanning en na 4 uur trappen 'fris' uitstapt, kan deze auto vermoeiend zijn (zoals meeste fun-auto's overigens), totaal geen issue voor mijn gebruik, maar ga je er dagelijks 500km mee maken, kan je wellicht beter elders kijken

.
Achteraf de goede keuze gemaakt?
Ja denk ik eigenlijk 100% wel, auto is eigenlijk aan alle kanten positief uitgevallen. Kosten zijn me relatief meegevallen en qua rijden heb ik er voor me gevoel ook meer uitgehaald dan ik vooraf verw8 had.