Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
HSR

Re: Yvo Tuk stelt zich voor.....

Bericht door HSR » 07 feb 2009, 06:13

Michel P schreef:
Bottomline... echt geen dooddoener... leer eerst eens rijden!!! Afgelopen jaar was ik op Dijon in staat om met de kampioen in de A-series van de Elisetrophy te 'spelen'. Voor alle duidelijkheid.. deze man heeft een standaard 140-160pk Elise (ik weet niet precies wat ie heeft), dus ik zou met mijn 50pk extra toch wel wat moeten kunnen doen.. toch?
Niet dus.. dat komt niet door de pk's, dat komt omdat hij kan rijden en ik niet.. that's the difference.

Leer met zo'n ding te rijden en je hebt VEEL meer plezier dan van 200pk extra achterin!
Hehehehe so true!!

Mooie oprechte info uit eerste hand, super.

Als je dan toch zo aan het typen bent ;-) rammel dan ook maar ff de 160pk k series mod ervaringen hier neer als je zou willen.

Michel
Moet je GTRene eens vertellen. Zijn leven begint pas bij een elise van 300kg met 8000 PK :lol:

Michel P

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 07 feb 2009, 09:33

@Hugo,

Hij doelt op een 300kg zware boerin, die hij met zijn 8000pk sterke trekker het hof maakt :mrgreen:

Beetje door de regels heen lezen :beer:

Elise

Bericht door Elise » 07 feb 2009, 13:00

Michel P schreef:Hij doelt op een 300kg zware boerin, die hij met zijn 8000pk sterke trekker het hof maakt :mrgreen:
:roflol: :roflol: :roflol:

Elise

Bericht door Elise » 07 feb 2009, 13:36

Om de lijst Elise probleempjes verder aan te vullen... de spoorstangen / toe links.
In het kort komt het er op neer dat als je veel op het circuit zit, het verstandig is een upgrade set eronder te schroeven.

Voor meer informatie, doe eens search op b.v. http://www.Seloc.org" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Dit is een 13 maand oude Elise S op semi-slicks.
Afbeelding

HIer een filmpje waarbij tijdens het rijden de spoorstang afbreekt.
[gvideo]http://video.google.com/videoplay?docid ... 5724541747[/gvideo]

HJ

Bericht door HJ » 07 feb 2009, 19:38

Elise schreef:
Capo_Miel schreef:Men moet ook gewaarschuwd worden, naast aanschaf moet men minimaal 3000 euro apart leggen om nog reparaties te doen in mijn ogen.
Die 3000 euro is heel snel op hoor, zeker als je alles moet laten doen.

Radiator (bekend en door iedereen erkend probleem).
Vervangen daarvan is veel werk, de hele frontclam moet er af, kosten €2000 volgens opgave van Stéphane

Stuurhuis, die krijgen allemaal speling.
HJ heeft hem vorig jaar laten vervangen op zijn S1, Stéphane gaat de zijne laten vervangen.
Mijn stuurhuis had ook speling en ik heb deze zelf gereviseerd
Na deze revisie is mij iig wel duidelijk waarom alle stuurhuizen (gemaakt door Titan) speling hebben of speling gaan krijgen.

Ik schat dat als je het stuurhuis láát vervangen, je incl. montage en uitlijnen snel richting de €1000 krijgt bent.

En dan is de €3000 al op.....
He Bert,

Zoveel was ik niet kwijt hoor.Ik heb de radiateur laten vervangen, Larini uitlaat, olie/waterkoeler en voor alles was ik € 2.141,42 kwijt (dus inclusief de onderdelen).

Stuurhuis + uitlijnen kost ca € 785,-

HJ

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 07 feb 2009, 21:19

Ik heb rondom de ontwikkeling van onze eigen spoorstangen veel tijd en geld besteed aan het boven water halen van de waarheid.

Ook op Seloc hebben al vele discussies rondom dit probleem plaatsgevonden en het bijzondere is dat 'those in the know' over het algemeen stellen dat het allemaal wel mee valt en een vaste groep mensen blijft gillen dat het allemaal niet kan.

Allereerst moet je je realiseren dat Lotus in de loop der jaren ongeveer zes veranderingen aan de spoorstangen uitgevoerd waardoor ze in het algemeen steviger zijn geworden.
Voor de Elise S1 en de vroege Elise S2 is het advies met betrekking tot toe-links altijd overduidelijk geweest: "Wilt u gebruik maken van semi-slicks of van slicks, dan adviseren wij u de auto te voorzien van verstevigde spoorstangen."

In de loop der jaren zijn er echter wel wat veranderingen aan de spoorstangen waardoor Lotus het heeft aangedurfd auto's uit te leveren op semi-slicks met "standaard" spoorstangen.

Je moet je ook realiseren dat deze spoorstangen een dubbelfunctie hebben. Aan de ene zijde controleren ze uiteraard de sporing, aan de andere zijde zijn ze door Lotus als 'fuseable link' ontwikkeld. Ofwel.. als je een klapper maakt MOET de spoorstang afbreken om het chassis te sparen. (net als de draagarmen die dubbel moeten vouwen en daarmee de kracht moeten absorberen)

Nu is een gebroken spoorstang bij een klapper uiteraard een duidelijk verhaal.. dat kan gebeuren. Alleen wat mensen zich niet realiseren is dat je die dingen ook gewoon kunt mishandelen. In Engeland heb je bijvoorbeeld potholes, dat zijn putten die dieper in de weg liggen. (engelsen asfalteren steeds een laagje extra maar verhogen de putten niet) . Als je regelmatig door die potholes rost zal je de spoorstangen (en alle andere chassisdelen) veel zwaarder belasten.
Zo ook met curbstones op het circuit.. Als je daar regelmatig overheen rost zal de boel eerder kapot gaan.

Nu ligt daar volgens Lotus ook een taak van de dealer en die vindt ik discutabel omdat er geen duidelijke instructie vanuit Lotus ligt. De kogels van een spoorstang hebben (door de constructie keuze) een onhebbelijke eigenschap.
De belasting in geval van plotselinge impacts ligt meer op het draadeind van de spoortstang dan op de spoorstang zelf. Dat wil dus zeggen dat er een potentieel risico is dat juist zo'n draadeind in de loop der tijd steeds meer haarscheurtjes vertoont en dus op een bepaald moment knapt. Dat is dus wat je ziet bij die witte Elise S (die overigens door Lotus is onderzocht. De eigenaar heeft gemakshalve een paar dingen niet vermeld in zijn verhaal, dus geen claim)

Nu verwacht Lotus dat een dealer bij een beurt altijd controleert of er sprake is van haarscheurtjes etc. Als je wel eens gekeken hebt hoe zo'n ding er na 30.000km uitziet snap je dat die dealer helemaal niets gaat zien aan de draadstang. Althans.. hij gaat er vooral een hoop vuil aan roest en rommel aan zien.
Op mijn vraag waarom men niet adviseert om de kogels standaard bij een C service te vervangen geeft men ontwijkende antwoorden.

Een setje nieuwe kogels kost ongeveer 140 Euro + BTW. Een setje versterkte spoorstangen varieeren van 100 Euro voor aperte rotzooi (*) tot 335 Euro voor top of the bill spul.

(*) een M12 draadstang waarop iemand twee stuurkogel achtige dingen schroeft vind ik rotzooi.

Zoals gezegd, ik heb hier heel veel tijd aan besteed omdat ik van mening ben dat dit soort dingen vooral goed ontwikkeld moeten worden en niet op basis van aannamen in elkaar geschroefd moet worden.

Mag je dit een probleem noemen? Ik weet het nog zo net niet... Als iemand een toe link heeft die afbreekt wordt daarover een enorme hoeveelheid heibel gemaakt. Ken je de auto waarvan het afgebroken is? Weet je wat ermee gebeurt is? Heeft die auto al eens een tik gekregen? Dat zijn allemaal zaken die je moet onderzoeken voordat je kunt zeggen dat er een probleem is.

Op basis van de berekeningen die ik gezien heb kan ik stellen dat het bij normaal gebruik niet mogelijk is om de toe-links kapot te krijgen.

Ik ben het met iedereen eens dat de helderheid in het Lotus verhaal ontbreekt (mede gezien het feit dat ze het er allemaal niet duidelijker op maken door geen service bulletin uit te sturen zoals ze dat destijds met de distributie riem gedaan hebben), maar om dit als een probleem aan te duiden vind ik wat ver gaan.

Ja, het gebeurt wel eens en ja... het gebeurt meer dan eens dat achteraf vastgesteld wordt dat er oude haarscheurtjes in de kogels zaten ..en de auto vaker schade gereden heeft, en de aanhaal momenten niet nageleefd zijn (trek er nog maar een keertje aan, dan zit ie tenminste lekker vast) etc.

We praten hier over een fenomeen wat sporadisch voorkomt maar wel enorm onder een vergrootglas gelegd wordt door een aantal lieden. In het verleden heb ik zelfs opmerkingen gezien van iemand (uit dat groepje) die bij een ongeval met dodelijke afloop (waarover ze op Seloc gelezen hadden) met droge ogen durfde te beweren dat dit waarschijnlijk, gezien de hoek van de impact wel een afgebroken spoortstang zou zijn. GET A LIFE :please:

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2009, 15:00

YvoTuk schreef:Mag je dit een probleem noemen? Ik weet het nog zo net niet...
Als het geen probleem is, waarom is er dan wel een markt voor :?:
Want er moet toch wel degelijk vraag naar zijn als er naast de originele Lotus set zelfs 2 aftermarket sets ( Eliseparts.com en Elise-shop.com ) bestaan....

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 08 feb 2009, 15:04

YvoTuk schreef: Voor de Elise S1 en de vroege Elise S2 is het advies met betrekking tot toe-links altijd overduidelijk geweest: "Wilt u gebruik maken van semi-slicks of van slicks, dan adviseren wij u de auto te voorzien van verstevigde spoorstangen."
Er bestaan naar mijn weten zes aftermarket sets. En bovenstaand de reden waarom er een markt voor is

Overigens net als heel veel andere produkten die we op de website hebben. Zijn daar allemaal problemen mee? Nee.. maar er is wel een markt. Vraag en aanbod etc.
Laatst gewijzigd door YvoTuk op 08 feb 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2009, 15:05

HJ schreef:Zoveel was ik niet kwijt hoor.Ik heb de radiateur laten vervangen, Larini uitlaat, olie/waterkoeler en voor alles was ik € 2.141,42 kwijt (dus inclusief de onderdelen).

Hey HJ, ik vond die €2000 van Stéphane ook al erg veel, maar misschien zat daar veel tegen (afgedraaide bouten enzo) waardoor de kosten zover zijn opgelopen?
In ieder geval is jouw opgave wel redelijk in lijn met de €3000 die Capo_Miel noemde.

Wat voor stuurhuis heb jij nu uiteindelijk laten plaatsen?
Zo'n Sona rack of een Nitron rack?
Of heb je toch weer een Titan rack laten plaatsen?

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 08 feb 2009, 15:07

Elise schreef: Zo'n Sona rack of een Nitron rack?
Sona = India, leg me even de verschillen uit tussen de laatste twee :?

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2009, 16:21

Sona rack
Afbeelding

Titan rack
Afbeelding

En hier wat detail foto's van een Titan rack.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

HJ

Bericht door HJ » 08 feb 2009, 16:24

Elise schreef:
HJ schreef:Zoveel was ik niet kwijt hoor.Ik heb de radiateur laten vervangen, Larini uitlaat, olie/waterkoeler en voor alles was ik € 2.141,42 kwijt (dus inclusief de onderdelen).

Hey HJ, ik vond die €2000 van Stéphane ook al erg veel, maar misschien zat daar veel tegen (afgedraaide bouten enzo) waardoor de kosten zover zijn opgelopen?
In ieder geval is jouw opgave wel redelijk in lijn met de €3000 die Capo_Miel noemde.

Wat voor stuurhuis heb jij nu uiteindelijk laten plaatsen?
Zo'n Sona rack of een Nitron rack?
Moet ik nog laten doen. De speling was nog niet zo groot en ik heb alleen de remschijven en blokken laten doen. Zal dit jaar met de APK gebeuren.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 feb 2009, 18:02

Elise schreef:Hey HJ, ik vond die €2000 van Stéphane ook al erg veel, maar misschien zat daar veel tegen (afgedraaide bouten enzo) waardoor de kosten zover zijn opgelopen?
Damned, moet ik weer die rekening op gaan zoeken :roll: Maar goed, het bleek inderdaad wel behoorlijk wat minder te zijn. In totaal €1.491,51 voor de High Pressure radiateur (€295,00 ex. BTW) met 11 (!!!) uur werk (€594,00 ex. BTW) en ook nog ander werk en materiaal erbij. Ik meen me wel te herinneren dat er wat problemen waren met bouten inderdaad. Ik had in mijn hoofd het vervangen van de koppelingsslag (Inox) erbij opgeteld en dat laatste was bij elkaar €597,88. Valt dus allemaal nog wel mee met de radiateur. Excuses voor de onzorgvuldigheid :P

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2009, 21:00

Hoeveel het exact is is niet zo belangrijk Stéphane, het is alleen maar om aan te geven dat die reservering van €3000 voor extra kosten van Capo_Miel een reel bedrag is.
En daar kom jij volgens mij makkelijk aan :angel:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 09:08

mooie foto's, maar nog niet direct een antwoord op twee eerder gestelde vragen:

a) gaan al die racks kapot? de mijne is nl na tien jaar nog steeds in leven. Dan zou ik het op zich niet gek vinden als ie een keer kapot zou gaan, maar de stelling dat ze allemaal kapot gaan en de suggestie dat ze ook snel kapot zullen gaan is nogal.. boud?

b) je meldt een Titan rack OF een Nitron rack. Ik vroeg.... wat zijn de verschillen??

Emiel

Bericht door Emiel » 09 feb 2009, 09:20

Waarom niet het std. rack reviseren met onderdelen ?

Onkosten na aanschaf...

Mensen zijn daar in het algemeen helaas niet realistisch in.

Ik sprak iemand die ook een Elise wilde halen. Dus heb met diegene zitten praten en uiteindelijk gezegd, je mag de mijne tegen kost prijs hebben, dan ga ik alsnog kijken voor een S1 Exige (met conversie) / Elise met exige body kit en conversie of conversie doen etc. etc.

Mijne viel dus buiten budget, het grappige was dat als je de onkosten van het ophalen en de radiateur of evt koppakking etc. berekende dat het dus wel binnen budget viel.

Men wil liever een auto halen en enigzins gokken op geluk dat er niks stuk is/gaat etc.

Maar goed een gok kan 2 kanten op , dus veel succes denk ik dan maar , ben erg tevreden met wat ik heb (uiteindelijk is het verschil verwaarloosbaar) maarja jongensdromen :angel:

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 09:45

Je zult ze de kost moeten geven die ook nog de eerste volle tank benzine mee financieren, en dus € 0,00 euro reserve hebben om enig onderhoud te betalen.......

Michel

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 10:27

Probleem op het moment is dat mensen zich helemaal niet realiseren wat ze kopen.

Er wordt voor een prikkie een auto aan de overkant aangeschaft, waarna men gehoord heeft dat je ze kunt ombouwen.

Auto wordt gekocht, dan volgt het telefoontje voor de koplampen.. nog te overzien en vervolgens komt de vraag naar de ombouw. Als je dan bedragen gaat noemen slaan mensen stijl achterover "zo... dat is even belachelijk duur".

Dan gaat zo'n auto voor de APK en volgt een waslijst aan dingen die men bij de MOT even niet gezien heeft... tsja... inlezen en rondvragen helpt natuurlijk wel..

Als je handig bent en dingen zelf kan doen is het allemaal niet zo spannend en kan je veel zelf doen, maar ook daar kan veel misgaan. Sleutelen is leuk en geeft (mij in ieder geval) een hoop voldoening, maar je moet wel snappen wat je doet.

Oh.. en pas een beetje op met de wijsheden van de forum deskundologen. Zoals ook al gemeld in het verhaal over de toe-links.. er wordt nogal eens wat aangenomen... en dat is vaak toch niet helemaal of helemaal niet correct. Het live chatten (in de prehistorie ook praten genoemd) met mensen die dagelijks met de materie bezig zijn kan je veel meer inzicht geven dan alle fora bij elkaar..

Elise

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 10:33

YvoTuk schreef:mooie foto's, maar nog niet direct een antwoord op twee eerder gestelde vragen:

a) gaan al die racks kapot? de mijne is nl na tien jaar nog steeds in leven. Dan zou ik het op zich niet gek vinden als ie een keer kapot zou gaan, maar de stelling dat ze allemaal kapot gaan en de suggestie dat ze ook snel kapot zullen gaan is nogal.. boud?

b) je meldt een Titan rack OF een Nitron rack. Ik vroeg.... wat zijn de verschillen??
Yvo, zoek eens op het Seloc forum op steering + rack, eventueel icm replace / refurbish / recondition / overhaul etc.
Moet eens zien hoeveel resultaten als je krijgt.
In de wiki van Seloc staat zelfs een hele instructie hoe je een stuurhuis moet reviseren.

Verder heb ik het vermoeden dat jij wel een stuurhuis (meerdere?) op voorraad hebt liggen.

Hoop dat ik zo je vraag a beantwoord heb?

Voor de verschillen?
Onderstaand een quote van wat er op de website van Eliseparts.com staat.
Eliseparts & Nitron Racing Systems have developed a completely new steering rack that is not only a higher quality more robust unit, it also has the "designed in" advantage of substantially reducing bump steer .

Many hours measuring and CAD development lead us to the ideal track control arm length and pivot point to match the Lotus wishbone pivot point (arc) thus reducing bump steer to the minimum practically possible.

This rack uses the standard 2.7 turns lock to lock ratio (same as OE ratio)

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 10:36

Michel, hoe zit dat nou? Ik zie die M3 maar niet te koop staan. De zomer is in aantocht weet je?! :mrgreen:

Zonder gekheid even. Het is van alledag dat mensen een auto kopen zover hun spaargeld reikt. Zelf wil ik altijd het liefst een vangnet. Gebeurd er iets wil ik de mogelijkheid hebben direct geld klaar te hebben liggen. Je zou je blok maar opblazen en 4 maanden uit de 'running' zijn kwa spelen. :shock:
Simpelweg omdat je geen reserve hebt liggen.

Emiel: Vind de S2 overduidelijk mooier dan een S1. Tenzij het het een Exige betreft.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 10:45

allen schreef:Michel, hoe zit dat nou? Ik zie die M3 maar niet te koop staan. De zomer is in aantocht weet je?! :mrgreen:

Zonder gekheid even. Het is van alledag dat mensen een auto kopen zover hun spaargeld reikt. Zelf wil ik altijd het liefst een vangnet. Gebeurd er iets wil ik de mogelijkheid hebben direct geld klaar te hebben liggen. Je zou je blok maar opblazen en 4 maanden uit de 'running' zijn kwa spelen. :shock:
Simpelweg omdat je geen reserve hebt liggen.

Emiel: Vind de S2 overduidelijk mooier dan een S1. Tenzij het het een Exige betreft.

@Allen,

Ik heb geen haast, wil eerst klaar zijn met de woning, dan de M3 rustig verkopen, genieten doe ik ook wel in de M3, ofwel geduld en first thinks first, ik kan nu wel even een Elise kopen, maar heb geen plek die te stallen, en mezelf kennende gaat de aandacht dan niet meer naar de woning......... :oops: wat niet goed is voor de relatie met mijn vriendin :bag: Ik maak dan ook pas de balans op als ik klaar ben met de woning, en als dan de keuze op een lightweight valt, dan gaat de M3 rustig in de verkoop.

Michel

Emiel

Bericht door Emiel » 09 feb 2009, 10:49

Ik vermoed dat toelinks, stuurhuizen etc stuk gaan door curbstones, putdeksels, drempels, stoeprandjes, etc.
Maargoed alles wat gebruikt word gaat stuk, shit happens, fix it.

Als alles heel moet blijven moet je hem in concour staat houden en er 1x per jaar mee naar de APK rijden :thumbup:
Ieder zijn eigen meug, voor mij blijft het een auto en moet die gebruikt worden.

Allen : voor mij is het ook de S2 tenzij het om een S1 Exige gaat.. die vormen.. :clap:
Maargoed daar noem ik het al , de vormen. Dat is voor mij , op de alu badkuip, wiel ophanging , etc. ook het enigste verschil (motor niet mee gerekend)

Zoals een bekende van me onlangs ook zei : als je zoiets doet is het enkel voor de vormen en voor de "kijk wat ik heb" pats factor.

En dat interreseert me eigenlijk geen .... ;) Het open dak daar in tegen en de bouw kwaliteit...

Michel : Erg verstandig, ik heb de Elise ook pas gekocht na het einde van mijn opleiding ( i.c.m werk ;) ) in 2008. Anders komen de prioriteiten verkeerd te liggen inderdaad ;)

Elise

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 10:53

YvoTuk schreef: Het live chatten (in de prehistorie ook praten genoemd) met mensen die dagelijks met de materie bezig zijn kan je veel meer inzicht geven dan alle fora bij elkaar..
Dat klinkt allemaal wel heel erg leuk, maar dan is de informatie wel heel erg eenzijdig / beperkt.
Het grote voordeel van de forums is dat je juist input / inzichten / standputen van diverse kanten leest.
Bijvoorbeeld in geval van de Rover K motor. Die is in heel veel auto's gebruikt en dus is er op al die forums informatie te vinden.

Bij het lezen van de diverse forums moet je wel goed opletten en niet klakkeloos aannemen wat iemand schrijft.
Maar datzelfde geldt natuurlijk ook als je met iemand praat, dan moet je ook niet klakkeloos aannemen wat die persoon zegt.
Bijvoorbeeld als iemand een commercieel belang ergens bij heeft kan het verhaal toch net even een andere wending krijgen....

Elise

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 11:00

Capo_Miel schreef:Onkosten na aanschaf...

Mensen zijn daar in het algemeen helaas niet realistisch in.
Daarom denk ik ook dat het goed is om de aandacht te vestigen op probleempunten / kostenposten, zodat potentiele kopers weten waar ze aan beginnen....

Elise

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 11:12

Nog een aandachtspuntje om op te letten bij aanschaf, vloer corrosie.
De rubber matten die erin liggen zitten aan de kant met dubbelzijdige tape vast, trek die los en kijk er even onder hoe erg als het is.
De corrosie valt op door een wit poeder (Onderstaande foto's zijn slechts een voorbeeld en hebben minimale corrosie).

AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie