Ik heb rondom de ontwikkeling van onze eigen spoorstangen veel tijd en geld besteed aan het boven water halen van de waarheid.
Ook op Seloc hebben al vele discussies rondom dit probleem plaatsgevonden en het bijzondere is dat 'those in the know' over het algemeen stellen dat het allemaal wel mee valt en een vaste groep mensen blijft gillen dat het allemaal niet kan.
Allereerst moet je je realiseren dat Lotus in de loop der jaren ongeveer zes veranderingen aan de spoorstangen uitgevoerd waardoor ze in het algemeen steviger zijn geworden.
Voor de Elise S1 en de vroege Elise S2 is het advies met betrekking tot toe-links altijd overduidelijk geweest: "Wilt u gebruik maken van semi-slicks of van slicks, dan adviseren wij u de auto te voorzien van verstevigde spoorstangen."
In de loop der jaren zijn er echter wel wat veranderingen aan de spoorstangen waardoor Lotus het heeft aangedurfd auto's uit te leveren op semi-slicks met "standaard" spoorstangen.
Je moet je ook realiseren dat deze spoorstangen een dubbelfunctie hebben. Aan de ene zijde controleren ze uiteraard de sporing, aan de andere zijde zijn ze door Lotus als 'fuseable link' ontwikkeld. Ofwel.. als je een klapper maakt MOET de spoorstang afbreken om het chassis te sparen. (net als de draagarmen die dubbel moeten vouwen en daarmee de kracht moeten absorberen)
Nu is een gebroken spoorstang bij een klapper uiteraard een duidelijk verhaal.. dat kan gebeuren. Alleen wat mensen zich niet realiseren is dat je die dingen ook gewoon kunt mishandelen. In Engeland heb je bijvoorbeeld potholes, dat zijn putten die dieper in de weg liggen. (engelsen asfalteren steeds een laagje extra maar verhogen de putten niet) . Als je regelmatig door die potholes rost zal je de spoorstangen (en alle andere chassisdelen) veel zwaarder belasten.
Zo ook met curbstones op het circuit.. Als je daar regelmatig overheen rost zal de boel eerder kapot gaan.
Nu ligt daar volgens Lotus ook een taak van de dealer en die vindt ik discutabel omdat er geen duidelijke instructie vanuit Lotus ligt. De kogels van een spoorstang hebben (door de constructie keuze) een onhebbelijke eigenschap.
De belasting in geval van plotselinge impacts ligt meer op het draadeind van de spoortstang dan op de spoorstang zelf. Dat wil dus zeggen dat er een potentieel risico is dat juist zo'n draadeind in de loop der tijd steeds meer haarscheurtjes vertoont en dus op een bepaald moment knapt. Dat is dus wat je ziet bij die witte Elise S (die overigens door Lotus is onderzocht. De eigenaar heeft gemakshalve een paar dingen niet vermeld in zijn verhaal, dus geen claim)
Nu verwacht Lotus dat een dealer bij een beurt altijd controleert of er sprake is van haarscheurtjes etc. Als je wel eens gekeken hebt hoe zo'n ding er na 30.000km uitziet snap je dat die dealer helemaal niets gaat zien aan de draadstang. Althans.. hij gaat er vooral een hoop vuil aan roest en rommel aan zien.
Op mijn vraag waarom men niet adviseert om de kogels standaard bij een C service te vervangen geeft men ontwijkende antwoorden.
Een setje nieuwe kogels kost ongeveer 140 Euro + BTW. Een setje versterkte spoorstangen varieeren van 100 Euro voor aperte rotzooi (*) tot 335 Euro voor top of the bill spul.
(*) een M12 draadstang waarop iemand twee stuurkogel achtige dingen schroeft vind ik rotzooi.
Zoals gezegd, ik heb hier heel veel tijd aan besteed omdat ik van mening ben dat dit soort dingen vooral goed ontwikkeld moeten worden en niet op basis van aannamen in elkaar geschroefd moet worden.
Mag je dit een probleem noemen? Ik weet het nog zo net niet... Als iemand een toe link heeft die afbreekt wordt daarover een enorme hoeveelheid heibel gemaakt. Ken je de auto waarvan het afgebroken is? Weet je wat ermee gebeurt is? Heeft die auto al eens een tik gekregen? Dat zijn allemaal zaken die je moet onderzoeken voordat je kunt zeggen dat er een probleem is.
Op basis van de berekeningen die ik gezien heb kan ik stellen dat het bij normaal gebruik niet mogelijk is om de toe-links kapot te krijgen.
Ik ben het met iedereen eens dat de helderheid in het Lotus verhaal ontbreekt (mede gezien het feit dat ze het er allemaal niet duidelijker op maken door geen service bulletin uit te sturen zoals ze dat destijds met de distributie riem gedaan hebben), maar om dit als een probleem aan te duiden vind ik wat ver gaan.
Ja, het gebeurt wel eens en ja... het gebeurt meer dan eens dat achteraf vastgesteld wordt dat er oude haarscheurtjes in de kogels zaten ..en de auto vaker schade gereden heeft, en de aanhaal momenten niet nageleefd zijn (trek er nog maar een keertje aan, dan zit ie tenminste lekker vast) etc.
We praten hier over een fenomeen wat sporadisch voorkomt maar wel enorm onder een vergrootglas gelegd wordt door een aantal lieden. In het verleden heb ik zelfs opmerkingen gezien van iemand (uit dat groepje) die bij een ongeval met dodelijke afloop (waarover ze op Seloc gelezen hadden) met droge ogen durfde te beweren dat dit waarschijnlijk, gezien de hoek van de impact wel een afgebroken spoortstang zou zijn. GET A LIFE