BMW E30 325i Racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: BMW E30 325i Racer

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2012, 09:13

mooi verhaal! :thumbup:

En zeer herkenbaar, dat heb ik ook met 2 van mijn vele auto's gehad...

mijn eerste auto, een 320i E30 waar ik veel mooie herinnneringen aan heb en mij 318i E46 sedan waarmee ik naar de Nordkapp ben gegaan :D

maarja je kan niet alles bewaren en moet door he ;) maar die mooie herinneringen raak je niet meer kwijt :cool:

Fabian

Bericht door Fabian » 21 sep 2012, 09:20

Jammer dat ie weg is Dennis!

Wat leuke RIngrondjes in meegemaakt :)

En ik zal nooit de rallyproef vergeten vanaf Adenau naar Nurburg in het donker met een driftende E30 voor me. malloot!!! :wave:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 21 sep 2012, 09:21

Daar was ik bij die dag van de driftchallenge.
En de Hugenholtz ging HARD :banging:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2012, 09:21

Shakes schreef:Ach,

mooie herinneringen. Rijden met Appie op de Ring en daar een onbedoelde 360 maken. Samen ook veel ronden gemaakt Dennis, gaaf. Volgens mij zat ik naast Andre in de Type R op de Ring. Tijden man.
Ja die deukjes van jullie actie bij Wippermann zaten er nog op hoor. Hoort bij de auto. :df:

Ja jij zat in dat filmpje naast André in de Type R. Lang geleden!

@Martijn: Naast de vele foto's en video's heb ik ook nog een prachtig schilderij.

Afbeelding
Gemaakt door mijn zwager in Canada. Hij had toestemming gevraagd aan de fotograaf. Die foto stond ook een tijd prominent boven het artikel over de driftchallenge op Autovisie.nl. Echt de allerbeste actiefoto van mij ooit. Dát moment, daar ben ik trotser op dan op de diploma's die ik heb gehaald, om maar wat te noemen. Al mijn vrienden stonden daar achter de vangrails. Zowel autovrienden als mijn maatje die ik al vanaf mijn 4e ken. Mijn pa stond er. Hij dook weg toen ik als eerste niet remde! Toen iedereen begon te juichen krabbelde hij overeind. Huub Vermeulen stond naast hem en vroeg: 'Wie is dat, die is echt goed!?'. Dat is mijn zoon, mijn zoon!!

Dus erg gaaf dat 't op doek is geschilderd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2012, 09:25

Fabian schreef:Jammer dat ie weg is Dennis!

Wat leuke RIngrondjes in meegemaakt :)

En ik zal nooit de rallyproef vergeten vanaf Adenau naar Nurburg in het donker met een driftende E30 voor me. malloot!!! :wave:
Haha, ja ook buiten de baan was 't dolle pret met die auto.

Toen ik de auto net had overgenomen van Albert reed ik naar Molenaar in de buurt van Boxmeer vanuit Den Haag. 30 cm sneeuw. Dus 14 inch velgjes met winterbandjes eronder. Ik had er flink wat uurtjes over gedaan. Helemaal binnendoor gereden. Geweldig!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2012, 09:28

Mathieu schreef:Daar was ik bij die dag van de driftchallenge.
En de Hugenholtz ging HARD :banging:
Jij startte steeds achter of voor mij toch? Samen hebben we toen flink lopen twin driften! Kumho - Audi S - Toyota - Hugenholtz - Gerlach - Tarzan. Mooiste traject op Zandvoort als je hem zo rijdt. Audi-S tot aan Gerlach was 1 lange drift.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 21 sep 2012, 09:36

Gefeliciteerd met de verkoop, als ik niet die andere E30 was tegen gekomen die eigenlijk al helemaal klaar is voor de rally, had ik hem overgenomen :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 sep 2012, 09:42

Super mooie herinneringen Dennis :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2012, 09:46

Dennis Cavallino schreef:@Martijn: Naast de vele foto's en video's heb ik ook nog een prachtig schilderij.

Afbeelding
Gemaakt door mijn zwager in Canada. Hij had toestemming gevraagd aan de fotograaf. Die foto stond ook een tijd prominent boven het artikel over de driftchallenge op Autovisie.nl. Echt de allerbeste actiefoto van mij ooit. Dát moment, daar ben ik trotser op dan op de diploma's die ik heb gehaald, om maar wat te noemen. Al mijn vrienden stonden daar achter de vangrails. Zowel autovrienden als mijn maatje die ik al vanaf mijn 4e ken. Mijn pa stond er. Hij dook weg toen ik als eerste niet remde! Toen iedereen begon te juichen krabbelde hij overeind. Huub Vermeulen stond naast hem en vroeg: 'Wie is dat, die is echt goed!?'. Dat is mijn zoon, mijn zoon!!

gaaf verhaal en super inderdaad zo'n schilderij :thumbup:

Tristan

Bericht door Tristan » 21 sep 2012, 09:49

E30 heeft ook mij hele goede herinneringen gebracht en heeft me leren racen. Snap je gemengde gevoelens. Mocht ik ook een begrotingsoverschot hebben, zou ik graag weer een E30 trackday auto erbij willen hebben. Maar gelukkig heb ik nog een E30 staan. :D

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 sep 2012, 23:37

Martijn_bmw schreef:
Dennis Cavallino schreef:@Martijn: Naast de vele foto's en video's heb ik ook nog een prachtig schilderij.

Afbeelding

gaaf verhaal en super inderdaad zo'n schilderij :thumbup:
Die foto benaderen met mijn E30 is nog altijd een target :strong: :kikker: (kom al een heel eind :piraatje: ).

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 30 sep 2012, 11:29

Dennis Cavallino schreef:
Shakes schreef:Ach,

mooie herinneringen. Rijden met Appie op de Ring en daar een onbedoelde 360 maken. Samen ook veel ronden gemaakt Dennis, gaaf. Volgens mij zat ik naast Andre in de Type R op de Ring. Tijden man.
Ja die deukjes van jullie actie bij Wippermann zaten er nog op hoor. Hoort bij de auto. :df:

Ja jij zat in dat filmpje naast André in de Type R. Lang geleden!

@Martijn: Naast de vele foto's en video's heb ik ook nog een prachtig schilderij.

Afbeelding

Dat zijn de mooie momenten om te koesteren! :D
Het is jammer dat de bijbehorende auto niet meer in je bezit is, maar zoals je zelf al aan gaf is het beter zo

Macboy

Bericht door Macboy » 01 okt 2012, 03:31

Mooie verhalen man !

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2012, 09:49

Ja dat is mooi he. Je gooit er bij mij een kwartje in en er komt voor een uur gelul uit. :)

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 01 okt 2012, 10:14

Mooie verhalen Dennis.

Ook ik heb zeer goede herinneringen aan die tijd. Ook wij hebben uiteraard flink wat rondjes achter elkaar aan geboenderd op de Ring. (gaat nu weer wat filmpjes bekijken uit die tijd)

Tja, we worden ouder hè en dan komen de prioriteiten net iets anders te liggen. Hier precies hetzelfde hoor.

De herinnering blijft!

Peric

Bericht door Peric » 01 okt 2012, 10:34

Gecondoleerd, succes met de verwerking.. :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2012, 10:38

Ja met jou heb ik de meeste rondjes samen gereden Jeroen. Ik kon jou voor 100% vertrouwen, dus dat was altijd mooi bumperkleven. Ook bij jou aan boord was 't feest. Zowel in de Clio, 330d als 350z. Marijke is zelfs nog een rondje meegeweest in de 350z. Ik kon mijn lachen niet onderdrukken toen ze zei dat ze het in de Xantia leuker vond. Ook al is 't een meisje, je moet gewoon volgas. Daarom heb ik haar maar gehouden. :)

Ook weet ik nog wel dat wij altijd aan het praten waren over hoe het beter kon (onder 't genot van Adenauer Specksuppe). Daarbij kwamen rondetijden, maar ook maximum snelheden aan bod. We kenden geen taboe's. Jij vroeg steeds hoe hard ik ging door Fuchrohre. Ik zei dan altijd: 220 km/u, harder gaat 'ie niet. Vervolgens ging jij er eens naast zitten en hield in Fuchsrohre je oog op de teller. Bleek mijn E30-je toch 240 te gaan. Humor!

Ook waardeer ik 't nog steeds dat ik jouw 330d mocht lenen om mee te doen aan de driftchallenge. Ongekend.

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 01 okt 2012, 20:32

Dennis Cavallino schreef:Ook waardeer ik 't nog steeds dat ik jouw 330d mocht lenen om mee te doen aan de driftchallenge. Ongekend.
Jeetje inderdaad ja. Dat ik dat gedaan heb. En dat jij dit accepteerde. :wink:

Jammer dat je hiermee geen potten kon breken toen. Geen sper (niet het grootste probleem) en een powerband welke totaal niet geschikt is om te driften. Klotediesels.

Shakes

Bericht door Shakes » 01 okt 2012, 20:39

Ja de 330D was niet te versmaden. Sta je om 07:00 in Bunnik keurig te wachten om weer richting Ring te gaan krijg je de plek achter de bestuurder (Jeroen). Het betere vouwwerk kwam eraan te pas om in Adenau aan te komen. Geweldige tijd!

De uitdrukking "Dat ging maar net goed" is ook tijdloos.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 okt 2012, 14:19

Hahahahaha

Voor de mensen die die uitdrukking niet kennen:

Jeroen nam mij mee in zijn ex-rally Clio Williams op de Nurburgring. Ik was daar nog niet zoveel gewend, dus ik vond dat Jeroen er wel een lekker tempo op na hield, understatement. Toen we bij Brunchen waren, was ik al danig onder de indruk van Jeroen's kwaliteiten, de Clio en toen moest het mooiste moment nog komen.

Net voor de springheuvel van Pflanzgarten gooide Jeroen de Clio in een flick. Wat gaat 'ie nou doen? WOW!

We vlogen dwars door de lucht. Jeroen zette de Clio ff recht en flickte hem toen de andere kant op. Precies op tijd ingestuurd om vierwieldriftend rechts omhoog te gaan, met een voorwielaangedreven Clio.

FANTASTISCH, DIE JEROEN KAN RIJDEN!!!! dacht ik bij mezelf. Dit was gewoon Hogeschool rallyrijden! Wat gaaf!! Ik was helemaal lyrisch, al liet ik dat niet merken. Hier kunnen jongens als Kankkunen een puntje aan zuigen.

Ter hoogte van de Kleine Karussel, ongeveer een kilometer verderop zei Jeroen, zoals alleen Jeroen dat kan zeggen:

Zo, dat ging maar net goed.

:hot: :clap: :rolling:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 okt 2012, 14:26

Jeroen Watermulder schreef:
Dennis Cavallino schreef:Ook waardeer ik 't nog steeds dat ik jouw 330d mocht lenen om mee te doen aan de driftchallenge. Ongekend.
Jeetje inderdaad ja. Dat ik dat gedaan heb. En dat jij dit accepteerde. :wink:

Jammer dat je hiermee geen potten kon breken toen. Geen sper (niet het grootste probleem) en een powerband welke totaal niet geschikt is om te driften. Klotediesels.

Vooral 't gebrek aan geluid tussen al die jankende E30's was lastig. En die E30's waren gewoon te langzaam, ik moest steeds van mijn gas af. FrankD bood toen ook zijn 325 aan, daarmee ging 't goed. En ik had nog een 320i gekocht voor een paar knaken puur en alleen om die Driftchallenge te rijden. Met mijn eigen E30 had ik de pech dat de finale precies in mijn vakantie was gepland. Toch was 't allemaal leuk! Vooral toen ik als kantoorpikkie het beste was geëindigd van de Prodrive mannen. Sindsdien mocht ik ook driftcursussen geven op de zaak, kreeg ik de M3 van Mark mee etc.. Ik was eindelijk goedgekeurd. :ongeveer als:

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 02 okt 2012, 14:58

Dennis Cavallino schreef:FANTASTISCH, DIE JEROEN KAN RIJDEN!!!! dacht ik bij mezelf. Dit was gewoon Hogeschool rallyrijden! Wat gaaf!! Ik was helemaal lyrisch, al liet ik dat niet merken. Hier kunnen jongens als Kankkunen een puntje aan zuigen.
:clap: Prachtig verhaal!

Fabian

Bericht door Fabian » 02 okt 2012, 16:46

Dennis Cavallino schreef:Hahahahaha

Voor de mensen die die uitdrukking niet kennen:

Jeroen nam mij mee in zijn ex-rally Clio Williams op de Nurburgring. Ik was daar nog niet zoveel gewend, dus ik vond dat Jeroen er wel een lekker tempo op na hield, understatement. Toen we bij Brunchen waren, was ik al danig onder de indruk van Jeroen's kwaliteiten, de Clio en toen moest het mooiste moment nog komen.

Net voor de springheuvel van Pflanzgarten gooide Jeroen de Clio in een flick. Wat gaat 'ie nou doen? WOW!

We vlogen dwars door de lucht. Jeroen zette de Clio ff recht en flickte hem toen de andere kant op. Precies op tijd ingestuurd om vierwieldriftend rechts omhoog te gaan, met een voorwielaangedreven Clio.

FANTASTISCH, DIE JEROEN KAN RIJDEN!!!! dacht ik bij mezelf. Dit was gewoon Hogeschool rallyrijden! Wat gaaf!! Ik was helemaal lyrisch, al liet ik dat niet merken. Hier kunnen jongens als Kankkunen een puntje aan zuigen.

Ter hoogte van de Kleine Karussel, ongeveer een kilometer verderop zei Jeroen, zoals alleen Jeroen dat kan zeggen:

Zo, dat ging maar net goed.

:hot: :clap: :rolling:
Hou op Dennis, ik kom niet meer bij, LEGENDARISCH :lollerdelol:

Zo heb ik ooit naast Jeroen gezeten (een van de +100 meerij rondjes) in de Kliko toen ik bij het aankomen op Steilstrecke-curve, en dat gaat niet langzaam, een been heftig een paar keer naar beneden zag stampen. Denk " wat doet die nou, moet ie niet es remmen?" Om vervolgens te horen "FOCK, heb geen remmen"". :duh:

Ik zag het hek van de Steikstreck al dichterbij komen :goodnight:

We waren echt de bocht al te ver genaderd, hij gooit de auto in een split-second dwars naar links en vervolgens meteen naar dwars rechts om snelheid eruit te halen (de bocht in, je hebt dan nog wat extra asfalt natuurlijk) maar raakt al glijdend rechts de hoge curbs met het rechtervoorwiel, de auto spring (al draaiend) de lucht in om vervolgens op zijn linkerwielen te landen en bijna om te vallen op de linkerzijde maar omdat Jeroen snel naar links stuurde viel de auto weer op 4 wielen, vervolgens stuurt hij weer naar rechts en de auto spint rechtsom en we staan ineens doodstil achterstevoren midden in de bocht. Jeroen zet hem in zn 1 en rijdt voorruit de curb op (precies waar de vangrail open is) en parkeert hem daar achter de vangrail "Zo, dat was spannend" (of iets in die bewoordingen) en we hebben toen even 5 minuten op adem zitten komen.............................. :hot:

Geweldige save was dat, ongekend om dat (totaal gecontroleerd!) in een split-second te kunnen beslissen/uitvoeren.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 okt 2012, 08:21

Dit zijn inderdaad de betere verhalen uit de goede ouwe tijd :wave:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 okt 2012, 09:41

Nog eentje dan, met Jeroen in de bijrol.

Inmiddels had ik ruim 200 rondjes op de Ring gereden. Het tempo zat er wel aardig in bij mij en mijn 325 als ik op de baan reed. Op een ochtend kwam ik bij Ring Racing. Daar was een E36 M3 GT rijder, een Duitser. Een wat oudere kerel (jaartje of 50). We raakten aan de praat.

Hij begon over BTG tijden enzo, daarin was 'ie vrij fanatiek merkte ik. Hij had het over rondetijden van 8.20 minuten. Dus ik zei dat ik weleens 8.27 minuten had geklokt (ik klokte niet vaak). Dus hij vroeg wat voor auto ik had. Ik antwoordde: Ein E30.

M3? Vroeg hij.

Nein, 325.

Die vent draaide zijn rug naar mij toe en praatte niet meer met me. Heel onbeleefd vond ik dat, maar ook wel humor. Hij meende 't echt. Wilde niet meer met mij praten. Ik denk dat hij het opschepperij vond. Prima, maar zeg dat dan recht in mijn smoel.

Enfin, ik laat me niet zomaar afpoeieren. Op de Parkplatz wachtte ik hem op. Toen hij de baan op ging, ging ik er achteraan. Tot aan Tiergarten had ik natuurlijk geen schijn van kans met mijn 170 pk, maar vanaf T13 liep ik op hem in. Heel Hatzenbach op z'n bumper.

Zo ging het heel de ronde lang, downhill won ik meters, uphill liep hij uit. Bij Kesselchen hield hij in, want hij vond 't kennelijk net zo leuk als ik. Van Hohe Acht tot aan Galgenkopf heeft er geen auto tussen ons gepast. Ik moest soms echt van mijn gas af om hem niet te raken. Op Dottinger Hohe ging 'ie er volgas vandoor. Geen duimpje, niks, hij gunde mij geen blik waardig. Moet je net bij mij doen...

Het rondje erna ging hij weer voorop met al zijn pk's, ik erachteraan. Bij Tiergarten was er een flink gat, maar na T13 had ik 't alweer ingelopen. Vanaf Hatzenbach zat ik in z'n achterbumper. Links, rechts, ik zat echt te pushen als een racer*, ik móest er voorbij.

Ik ging harder dan ooit door Flugplatz en remde zo laat ik kon bij Schwedenkreuz. Bij het aanremmen voor Aremberg kon ik gebruik maken van het momentum downhill. Pk's doen er dan niet meer toe. Deze M3 GT ga ik pakken, dacht ik. Ik wist toen alleen nog niet precies hoe. Want ik kon er wel bij blijven, maar voorbij werd knap lastig. Die vent reed best wel goed.

Toen zag ik Jeroen in zijn leen-Almera!! Fabian en/of Nandor zat daarnaast. Ik wist één ding in een split second zeker: Dít is mijn kans! Jeroen spiegelt namelijk als de beste, maar dat verwacht die Duitse M3 GT rijder nooit natuurlijk.

Dus ik ging volgas, die M3 voor me liet 't gas los, precies zoals ik had ingeschat. Jeroen ging keurig opzij en dus zagen ze vanuit die Almera hoe ik die M3 GT opjoeg met mijn 170 fokking pk.

In de Fuchrohre stuurde ik aanvallend in, vanaf rechts stuurde ik naar links. Ik zat ernaast in de remzone en had de binnenbocht, ha! Toch wilde ik geen risico nemen en liet de M3 voorgaan, anders zou 'ie er onherroepelijk af ketsen.

Toen volle polle door Adenauer Forst, eens een keer niet dwars... Bij Kallenhard bumper aan bumper. Ik liet daarna een gaatje voor Miss Hit Miss, omdat ik hem bij Wehrseifen uit wilde gaan remmen door gebruik te maken van het momentum down hill en de camber in die bocht tijdens het insturen. Deed ik wel vaker als ik snellere auto's wilde inhalen.

Dus in de blinde bocht van Miss Hit Miss ga ik er vol voor, maar dan........

R E M L I C H T E N van de M3 gaan aan midden in Miss Hit Miss!! WTF, aaaarrrggh

Ik rem dus ook, mijn E30 breekt uit. De M3 geeft weer gas, ik ook, anders had ik 'm niet gehouden.

Wat was er aan de hand? Er stond daar een auto met pech. Iemand van de Streckensicherung staat braaf te vlaggen, maar die sprong van schrik in die kapotte auto toen hij een M3 GT volgas aan zag komen met daarachter een driftende E30!

Bij Wehrseifen haal ik de M3 inderdaad in. Ik liep genoeg uit tot Bergwerk om hem tot aan Steilstreckekurve nipt voor te blijven.

Bij Galgenkopf had ik ruim 200 meter voorsprong. Bye bye zwaai zwaai. Weer geen duimpje toen die M3 voorbij kwam.

*Achteraf was dit het moment dat ik besloot** om met Ringen te stoppen. Ik nam teveel risico's door op max attack te rijden tijdens Touristenfahren. Ik wilde me vanaf toen gaan storten op 't racen, maar op een V360 avontuurtje na is dat er niet van gekomen. Centenkwestie.

**Het besluit werd versterkt door 't feit dat ik was aangeklaagd wegens doorrijden na een ongeval op de Ring, waar ik wel was gestopt bij 't ongeval, maar níets met het ongeval vandoen had. Pure spraakverwarring enerzijds en naaierij van een Zwitserse E30. Fabian heeft me toen nog geholpen op 't politiebureau. Pas maanden later kreeg ik van de Rechtbank in Koblenz te horen dat ik er idd niets mee te maken gehad had en ze de Zwitserse veroorzaker van 't ongeluk hadden gepakt.

Plaats reactie