Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
-
*loopt paars aan*GTRene schreef:Helemaal mee eens...een DTM of CSL achtige M3 gewicht tussen de 1200kg en max 1350kg en remmerij e.d. geschikt voor menesen die eventueel regelmatig een fijne stuurauto voor op het cirquit of Ring zoeken, om daarna weer met die zelfde auto naar huis te rijden.Andre schreef:ik geloof ook niet in de m3 als je haren recht op de kop zoekt.
Er moet een M komen onder de M3 die weer maximum thrills gaat zorgen.
Schrijf ik in een taal die niemand begrijpt hier?
De auto die je beschrijft komt er niet, dat weet iedereen. Houd dus eens op met die waanvoorstellingen en bouw zelf een auto of stap over op een ander merk. Dit begint echt tenenkrommend te worden.
-
Geloof ik geen hol van, qua rijden valt het ding zelfs door de mand in vergelijk met een 335i. Bovendien valt me op dat het argument "hij kost 75k ipv 100k" er ineens bijgehaald wordt (in dat S5 draadje) in vergelijkingen tussen M3 en S5.Rico v Velzen schreef:Martijn reageer niet zo overspannen joh. Ik heb alleen maar over die lijstjes. Begin jij in een keer alles over handling, gewicht en weet ik niet wat er bij te halen. daar heb ik het al 36 pagina's niet meer over. Als M liefhebber zou die nieuwe M3 me helemaal gek moeten maken. Waarom gebeurd dat niet bij mij??? Als ik nu zou moeten kiezen S5 anytime.
Begint dus wel duidelijk te worden waar de pijn zit.
- Peter Tunissen
Klapklapklap!Hielke schreef:Ja, en dat is nou juist het grote probleem. Als de kwaliteit van een auto in pk's, topsnelheid en bochtsnelheid wordt uitgedrukt en niet in beleving, betrokkenheid en emotie, dan lopen we hier straks helemaal aan de leiband van de Amerikaanse autosmaak. Parallel aan het adagium 'extra ketchup please' krijgen we straks nog grotere boten voorgeschoteld waarbij het er vooral om gaat hoe snel de 0-60 mp/h in rechte lijn afgeraffeld kan worden. Leuk voor 16-jarigen met boekjeswijsheden.
Roks relaas is overmatig gekleurd. Jan en alleman die op dat Ascari resort aanwezig is geweest wist te vertellen dat er onder de M3's raceremblokken waren gemonteerd. Zonder die dingen hadden de auto's het waarschijnlijk slechts enkele rondjes zonder fading uitgehouden. Als dat niet het vermelden waard is wat is het dan nog wel.
Maar ik herhaal het nog maar eens een keer. Ik waak ervoor een oordeel over de M3 te vormen. Het kan best een topper zijn. Dat weet ik pas na er zelf in gestuurd te hebben. Misschien krijg ik die kans, misschien ook niet.
Ik denk er wel eens over om een Caterham of Westfield te kopen en die dagelijks te gaan gebruiken. Gewoon als fuck you tegen alle troep die tegenwoordig als toppers in hun range op de markt gezet worden, of het nou ///M, GTA, RS of hoe dan ook heet.
Eigenlijk begrijpt alleen AMG het, accent op comfort en dan gewoon een snelle comfortabele auto bouwen, dat is prima, er zijn veel mensen die gewoon een snelle comfortabele auto willen, die daar graag wat sportiviteit voor inleveren, zeker onder het benz-publiek en Mercedes bouwt erg goede auto's voor die doelgroep.
Andere merken bouwen zogenaamd supersportieve auto's, waar de bladen nog eens een hype omheen schrijven alsof het heel wat is en iedereen trapt erin; het suffe is ook dat als je alleen maar in dat soort auto's rijdt, je er ook nog in gaat geloven dat dat is hoe een auto aan moet voelen, agieler kan blijkbaar niet?
Pak maar eens een 10 jaar oude GTT en ga daar een week in rijden en je weet wel beter, pak een 20 jaar oude E30 M3 en je weet niet wat je overkomt.
Ik vond EVO altijd overdreven positief over Engels spul en negatief over BMW's, Maserati's, Audi's, zeg maar alle gevestigde continentale merken m.u.v. Porsche en Ferrari.
Maar na meegereden te hebben in wat TVR's en ander leuk Engels spul snap ik het helemaal; die troep valt uit elkaar waar je bij staat, maar je hoeft maar een bocht achter een Noble of Exige aan gereden te hebben om te begrijpen dat BMW nooit (meer) een auto zal bouwen die daar ook maar van in de schaduw kan staan.
De E46 M3 CSL was super, dus het leek even alsof BMW de strijd met dat soort merken wel aan wilde gaan, maar ik ben bang dat we dat nu wel definitief kunnen gaan vergeten.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hielke, dit klopt niet helemaal ( niet dat ik BMW wil verdedigen, verre van, maar wel bij de feiten blijven)Het gaat bij de reviews van de nieuwe M3 om de vergelijkingen met de oudere M3 modellen. Zo'n Ton Roks rijverslag uit de Autovisie mag op z'n minst gezegd eenzijdig genoemd worden. Alles is beter, alles is mooier, de motor is 7,53 kg lichter dan de oude motor, maar dat de auto als geheel bijna 150 kg zwaarder is dan de oude vertelt ie nergens. Er is überhaupt geen onvertogen woord te horen.
1 motor is 15 kg lichter, geen 7,53
2 Massa verschil E46 M3 en E92 M3 is geen 150 kg, maar 85kg
Vandaag een stukje in de Auto Telegraaf met ook positieve commentaren...........FWIW that is...........................
- Hielke
- RVV
Martijn schreef:Geloof ik geen hol van, qua rijden valt het ding zelfs door de mand in vergelijk met een 335i. Bovendien valt me op dat het argument "hij kost 75k ipv 100k" er ineens bijgehaald wordt (in dat S5 draadje) in vergelijkingen tussen M3 en S5.Rico v Velzen schreef:Martijn reageer niet zo overspannen joh. Ik heb alleen maar over die lijstjes. Begin jij in een keer alles over handling, gewicht en weet ik niet wat er bij te halen. daar heb ik het al 36 pagina's niet meer over. Als M liefhebber zou die nieuwe M3 me helemaal gek moeten maken. Waarom gebeurd dat niet bij mij??? Als ik nu zou moeten kiezen S5 anytime.
Begint dus wel duidelijk te worden waar de pijn zit.
Een S5 valt door de mand tov een 335i coupe ? kweenie eerst zelf maar eens rijden om dat te constateren. Dat een 335i goed is weten we. Een S5 slecht ?
Kijk ik weet dondersgoed wel dat een BMW wat meer dynamiek heeft. Maar Audi is ook gewoon goed bezig. Ik zal zelf geen Audi S5 kopen. Maar ook geen e92 M3.
Maar iemand die wel in de markt is voor een auto van dit kaliber..
En average rijder.. geen Andre de Vries figuur.. zal die een e92 M3 echt ZOVEEL beter vinden dan een S5 ? Dat vraag ik me serieus af.
Waarin geef de E92 M3 meer gevoelswaarde dan een Audi S5 ?
Ik geloof niet dat die 65pk die die M3 meer bied van doorslaggevend belang is.
Rationeel gezien bied de S5 een betere package afgezet tegen de e92 M3 prijs.
En nog even of ik de e92 M3 in het echt heb gezien, wat je vroeg in het andere draadje, nee, maar de foto's van de e92 M3 heb ik nooit mooi gevonden, de foto's van de S5 vanaf het begin dus wel.
Ik ben potjandrie een BMW M liefhebber en zit hier een beetje een Audi op te hemelen....
Echte bargain is natuurlijk de 335i, maar dan als sedan uiteraard.
-
Grappig om te lezen dit!Peter Tunissen schreef: Ik vond EVO altijd overdreven positief over Engels spul en negatief over BMW's, Maserati's, Audi's, zeg maar alle gevestigde continentale merken m.u.v. Porsche en Ferrari.
Maar na meegereden te hebben in wat TVR's en ander leuk Engels spul snap ik het helemaal; die troep valt uit elkaar waar je bij staat, maar je hoeft maar een bocht achter een Noble of Exige aan gereden te hebben om te begrijpen dat BMW nooit (meer) een auto zal bouwen die daar ook maar van in de schaduw kan staan.
Ik reed toen ik in 2001 in Londen was een stukje mee in een zwaar opgevoerde Lancia Fulvia, waar letterlijk alles uitgesloopt was niet écht nodig was.
Twee stoelen en een dashboard was alles wat er over was van het interieur en daarvoor in de plaats was er een rolkooi
ingebouwd.
We reden met 110 km/h door de straten van Londen (in Castle and Elephant dus dan weet je het wel

Het geluid en de snelheidsbeleving waren fenomenaal en ik heb sindsdien nooit meer zoiets overweldigends meegemaakt.
Kan me dus heel goed voorstellen wat je bedoelt Peter....

Voor wat betreft de M3 schreef ik al eerder dat straks alleen de CSL nog als echte sportwagen gezien mag worden.
De 'gewone' M3 is nu een bijzonder sportieve wagen met veel comfort en veilgheidvoorzieningen waardoor het echte scherpe er een beetje af is.
Porsche doet dat toch ook al langer zo.....een 911 Turbo is het summum maar is niet zo sportief als een GT2.
- Bert ///M3
Nou dat zie ik eerder andersom, GT2 is het summum.
Iedereen heeft het wel over een CSL uitvoering maar eerst maar eens kijken of die er echt komt. Met 100K basisprijs zal een CSL op 140-150K uitkomen, dat is GT3 territorium. Wat dat betreft zou dat niet zo'n succes zijn denk ik. De vorige M3 CSL was al onevenredig duur, ze hebben niet voor niks de productie eerder stil gegooid denk ik dan.
Van de M6 zou ook een CSL komen maar dat is uiteindelijk nooit wat geworden.
Iedereen heeft het wel over een CSL uitvoering maar eerst maar eens kijken of die er echt komt. Met 100K basisprijs zal een CSL op 140-150K uitkomen, dat is GT3 territorium. Wat dat betreft zou dat niet zo'n succes zijn denk ik. De vorige M3 CSL was al onevenredig duur, ze hebben niet voor niks de productie eerder stil gegooid denk ik dan.
Van de M6 zou ook een CSL komen maar dat is uiteindelijk nooit wat geworden.
- RVV
Dit is ook een beetje mijn gedacht Bert.. Natuurlijk klinkt het allemaal lekker een CSL.. maar het voirge model was 40KIedereen heeft het wel over een CSL uitvoering maar eerst maar eens kijken of die er echt komt. Met 100K basisprijs zal een CSL op 140-150K uitkomen, dat is GT3 territorium. Wat dat betreft zou dat niet zo'n succes zijn denk ik. De vorige M3 CSL was al onevenredig duur, ze hebben niet voor niks de productie eerder stil gegooid denk ik dan.

Een e92 M3 CSL van 140/150K dat gaat toch ook helemaal nergens meer over.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Allemaal voorbarig;
1 Niemand heeft hier met deze auto gereden
2 Test rappotages ontbreken nog
Conclusie; er zijn totaal geen feiten beschikbaar, maar iedereen heeft er wel weer de mond van vol...................................eerst maar eens afwachten, zelf sturen, zelf oordelen, dan spreken we elkaar weer.
Conclusie; er zijn totaal geen feiten beschikbaar, maar iedereen heeft er wel weer de mond van vol...................................eerst maar eens afwachten, zelf sturen, zelf oordelen, dan spreken we elkaar weer.
-
Romo,
deels eens.
Een auto van 1600 kilo kan niet sportief zijn. Dat is waar ///M voor staat voor mij.
Ik heb ook niet in de 335i gereden maar ik verwacht een hele snelle GT en ben er zeker van dat die auto dat is.
Van een AMG weet ik wat ik kan verwachten en dat voldoet aan verwachtingen en een beetje extra.
335i en 50 k of ///M3? De 335, hoef ik geen seconde over na te denken.
Of nee:
E30 M3 en
E36 M3 en
E46 CSL en
E39 M5 (zeg maar de huidige M3) Ben ik voor 100k ook klaar.
Laat die nieuwe echt maar zitten.
N.
deels eens.
Een auto van 1600 kilo kan niet sportief zijn. Dat is waar ///M voor staat voor mij.
Ik heb ook niet in de 335i gereden maar ik verwacht een hele snelle GT en ben er zeker van dat die auto dat is.
Van een AMG weet ik wat ik kan verwachten en dat voldoet aan verwachtingen en een beetje extra.
335i en 50 k of ///M3? De 335, hoef ik geen seconde over na te denken.
Of nee:
E30 M3 en
E36 M3 en
E46 CSL en
E39 M5 (zeg maar de huidige M3) Ben ik voor 100k ook klaar.
Laat die nieuwe echt maar zitten.
N.
- GTRene
De kans is inderdaad klein, althans een betaalbareMartijn schreef:*loopt paars aan*GTRene schreef:Helemaal mee eens...een DTM of CSL achtige M3 gewicht tussen de 1200kg en max 1350kg en remmerij e.d. geschikt voor menesen die eventueel regelmatig een fijne stuurauto voor op het cirquit of Ring zoeken, om daarna weer met die zelfde auto naar huis te rijden.Andre schreef:ik geloof ook niet in de m3 als je haren recht op de kop zoekt.
Er moet een M komen onder de M3 die weer maximum thrills gaat zorgen.
Schrijf ik in een taal die niemand begrijpt hier?
De auto die je beschrijft komt er niet, dat weet iedereen. Houd dus eens op met die waanvoorstellingen en bouw zelf een auto of stap over op een ander merk. Dit begint echt tenenkrommend te worden.

en dus uiteindelijk maken we die dan zelf, of kopen een aangepaste zodat de eerste eigenaar het meeste afbetaald

- Joop
Helemaal mee eens... Overigens had ik dit al voor deze weinig tot niets zeggende discussie geroepen...romo schreef:Allemaal voorbarig;

Ook het vergelijken met de oer M3 is gewoonweg niet mogelijk dat ding is als homologatiemodel op de markt gebracht en is de racer pur sang. De overige M3's zijn comfortabele GT's en zijn ook altijd in die hoedanigheid op de markt gebracht. De nieuwe M3 is precies eender met de E36/E46.
Wil je een sportieve en strak sturende auto dan zul je toch met moker, zaag en breekijzer aan de slag moeten om al het overbodige uit die M3 te slopen.
- romo
- romo
-
Michel Pol schreef:
Mijn gedachten hierover werden weer eens bevestigd door de rit op een stuurmansbaantje mee met de Speedster van Maik. Gewicht is de grootste vijand van een auto. Ofwel een van de grootste spelbrekers.
Stuurmansbaantje? Je bedoeld dat fraai gemaakte filmpje waar jullie leren "inparkeren", of leren optrekken zonder dat de motor afslaat?Stuurmanskunst...?
Heb ik daar een Speedster voor nodig? Of een leeg schijthok met een getunede motor? Dat jullie op Spa wat gekeuveld hebben en wat rubber versnurkt hebben, is leuk. Maar ga me niet vertellen dat dat nou een staaltje rijkunst was, en dat een nieuwe M3 totaal onbruikbaar is voor dat soort mini-stuntjes?
Overigens had je die meeting ook op het plaatselijk industrieterrein kunnen houden. Ik snap ook niet dat die parking het woordje "circuit" draagt.
Misschien heb je ook wel gelijk, met een nieuwe M3 doe je niks op die "parking" in Spa. Met een nieuwe M3 reis je af naar een echt circuit of naar de Nordschleife (daar waar hij ontworpen is)
Echt, als je sommigen her en der ziet posten over de nieuwe M3, vaak ook nog mensen die waarschijnlijk nooit voor het "lastige" dilemma komen te staan om een keuze te maken wel of niet een nieuwe M3 te kopen. Mij vallen de schoenen er van uit.
Andre' is een van de weinigen die zijn pure mening kan geven en kan onderbouwen. Maar dan nog blijft het zijn mening ....gebaseerd op zijn gevoel en zijn kwaliteiten.
De rest zijn net een kudde schapen die alles wat ze lezen op internet-forums na-bleren....
- romo
+1 de spijker weer op de kop, de b.k valt me open.......................Echt, als je sommigen her en der ziet posten over de nieuwe M3, vaak ook nog mensen die waarschijnlijk nooit voor het "lastige" dilemma komen te staan om een keuze te maken wel of niet een nieuwe M3 te kopen. Mij vallen de schoenen er van uit.
- Joop
Ik val gelukkig in deze categorie, financieel gezien dan...Rebel schreef:... mensen die waarschijnlijk nooit voor het "lastige" dilemma komen te staan om een keuze te maken wel of niet een nieuwe M3 te kopen. Mij vallen de schoenen er van uit....
Maar ik zou de auto blind durven kopen, de auto kan onmogelijk slecht zijn voor hoe de auto is bedoeld (een snelle en sportieve GT dus). Ik zit zelf ook niet te wachten op een racer pur sang. Het maximale haal ik er toch niet uit.
Zou ik de centjes bijelkaar zou hebben moet ik nog wel een andere knoop doorhakken: De E92 M3 of de 911 Carrera. Beide voor hetzelfde geld en eigenlijk is de 911 Carrera ook geen echte sportwagen meer maar een echte GT dus nieuw dilemma; maar concurrent als je de verkoopinstructies voor de M3 van BMW mag geloven.
Waarschijnlijk kom ik toch uit op een 330i of een 335i... (2e handsje uit de Huisselectie)
- RVV
Ik zweer het ik wilde graag dat ik als een blok voor de e92 M3 zou vallen.. Zou mijn toekomstige keuze zoveel makkelijker maken.
Ik wil helemaal geen tegenstander van de e92 M3 zijn.. waarom ook ?
Het is een BMW check
Het is een M check
Hij heeft 420pk check
Hij is bereikbaar, veel geld maar niet van Ferrari 430cs niveau check
Hij is lelijk check
Kut dat laatste
Ik wil helemaal geen tegenstander van de e92 M3 zijn.. waarom ook ?
Het is een BMW check
Het is een M check
Hij heeft 420pk check
Hij is bereikbaar, veel geld maar niet van Ferrari 430cs niveau check
Hij is lelijk check
Kut dat laatste