Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Arthur » 11 feb 2009, 15:57

Heb ik wel respect voor. Zou ik niet durven. M'n broer is een paar jaar geleden ook voor zichzelf begonnen. Moet je toch maar ff doen. Weet alleen niet zo gauw wat ik zou moeten opstarten :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2009, 16:05

Arthur schreef:Heb ik wel respect voor. Zou ik niet durven. M'n broer is een paar jaar geleden ook voor zichzelf begonnen. Moet je toch maar ff doen. Weet alleen niet zo gauw wat ik zou moeten opstarten :mrgreen:
Autohandel :sealed: :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 11 feb 2009, 16:10

:hosanna:

Ik breng er altijd geld achteraan :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 feb 2009, 18:16

@Wouter: Die discussie over ondernemerschap had ik op de middelbare school al met mijn docenten. Op de MTS luisterde mijn mentor wel naar me, dus mocht ik samen met mijn compagnon/klasgenoot werkelijke opdrachten inbrengen als schoolopdracht en zo kon onze mentor ons coachen tijdens onze echte opdrachten om valkuilen te voorkomen en het als schoolopdracht becijferen/beoordelen. Dat we zo nu en dan een 10 haalden, was lekker, vooral omdat we werden betaald.

Op het HBO snapten ze dat minder goed. :shock:

Het kán dus wel, je moet alleen mensen hebben zonder oogkleppen en hokjesgeest die je begrijpen als ondernemende student.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 feb 2009, 18:38

Wouter81 schreef:Zat gister eens te denken. Ik heb jaren in loondienst gewerkt, in 2006 de stap gemaakt naar het zelfstandig ondernemerschap. Overigens nooit spijt van gehad. Echter, wat mijn omgeving (vriendin, ouders, schoonouders etc.) toen bijna standaard riep was of ik het wel aandurfde om het 'zekere' bestaan in loondienst om te ruilen voor het 'onzekere' bestaan als ondernemer.

Het is sindsdien erg goed gegaan, verdien nu ook meer dan ik ooit in loondienst verdiende en die zekerheid is in mijn geval alleen maar toegenomen. Natuurlijk ben je altijd afhankelijk van externe factoren maar heb, buiten dat, verder wel de touwtjes zelf in handen. Wat is in deze tijd nog de 'zekerheid' als werknemer? Met een beetje pech sta je bij de eerste de beste reorganisatie (of erger) gewoon op straat.

Had hier vorige week een hoge pief van een toeleverancier op bezoek. Zaten we zo eens te filosoferen. Maakte hij een opmerking waar ik me wel in kon vinden. Hij zei: op scholen en in de hele maatschappij wordt constant gefocussed op die goeie baan later. Goeie opleiding zodat je later ergens een mooie job kunt scoren. Het ondernemerschap wordt niet echt aangemoedigd was zijn stelling. Zit best wat in denk ik.
Goede input Wouter :thumbup: Zo zeker is in loondienst ook zeker niet, mijn werkgever deed in 2008 zonder problemen even 14 werknemers over naar de koper van enkele onderdelen. Veelal mensen die al zeker 25 jaar in dienst waren. De koper is een prima partij maar ook al was dat een minder goede partij dan gingen die mensen ook.....dat soort zaken zet je gewoon te denken. Het bedrijf waar ik zit heeft last van een enorme vergrijzing met slechts 15 - 20% beneden de 35 jaar en daardoor zit ik de komende jaren wel goed maar uiteindelijk zijn ze gewoon kei hard als het er op aan komt. Mijn vriendin doet een studie waarmee ze goed voor zichzelf kan beginnen en als ik daar over nadenk vind ik dat toch wel een lekkere risico spreiding. Je kunt als ondernemer in de verkeerde branche zitten maar je hebt zoals je zegt wel de touwtjes in handen.

Wat betreft opleidingen...... :hammer: Er wordt al vroegtijdig geleerd dat het er niet om gaat wat je kunt maar wie je kent :sealed: Beetje netwerken, beetje grote waffel opzetten op de juiste momenten en je zelf goed presenteren :blabla: Enterprice first is ver te zoeken soms, persoonlijke belangen (carriere roept!) zijn te gunstig imho.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 11 feb 2009, 18:43

Hehe ja Niels. Risicospreiding, leuk dat je dat aanhaalt. :) hier ook wel eens over gedacht. Ik ben zelfstandig, mijn vriendin in loondienst. Haar 'zekere' bestaan in loondienst komt over 2 weken ten eind als haar contract voorbij is, wordt niet verlengd wegens malaise in de reiswereld. Ikzelf in mijn 'onzekere' bestaan als ondernemer heb het drukker dan ooit. Als je de maatschappij zou moeten geloven zou dit alles omgekeerd moeten zijn. ;)

Voor wat betreft je vriendin: als ze de kans heeft, altijd proberen zou ik zeggen. Meeste mensen spelen denk ik veel te vaak altijd maar op zeker (wat vaak valse zekerheid blijkt te zijn). En al mislukt het, dan ben je tenminste weer een heel stuk ervaring rijker. :!:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 feb 2009, 20:01

Rico schreef:Ik ben nu bijna 15 jaar "onzeker" bezig.. vind het wel prettig..
Ik 10 jaar "zeker" zelfstandig bezig, ook personeel er bij.......................

1 met de kennis van nu had ik het eigenlijk al 20 jaar moeten doen

2 ik hoop nooit, maar dan echt nooit meer in loondienst te moeten werken...............my worst nightmare

Luco

Bericht door Luco » 11 feb 2009, 20:07

romo schreef:
Rico schreef:Ik ben nu bijna 15 jaar "onzeker" bezig.. vind het wel prettig..
Ik 10 jaar "zeker" zelfstandig bezig, ook personeel er bij.......................

1 met de kennis van nu had ik het eigenlijk al 20 jaar moeten doen

2 ik hoop nooit, maar dan echt nooit meer in loondienst te moeten werken...............my worst nightmare
+1
Als ik naar het "personeel" in loondienst kijk wil ik ook geen "personeel"
Werk is vaak onder de maat "enkele uitzonderingen daargelaten" maar zeuren kunnen ze als de beste, en overal commentaar op.
Maar dankzij dat soort "personeel" floreert mijn eigen toko :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 feb 2009, 09:07

@Wouter, nice post! Helemaal waar!

En bovendien, op school wordt volgens mij ook erg gefocussed op zoveel mogelijk uren maken. Als ik zie wat sommige vrienden op school verplicht moeten doen voor een opdracht (uitgebreide documentatie en analyses) en ik vervolgens kijk wat ik daar nou precies als werkgever aan heb: noppes.

Want ik ga niet 3 dagen uittrekken om zo'n verslag te lezen, maar je leest uiteindelijk de conclusie. En je hebt er geen zak aan als een werknemer een half jaar bezig is om naar "school standaarden" een rapport te maken. Als je op school een beknopt en duidelijk rapport van 5 pagina's inlevert is het te weinig, want "het moet toch minimaal 20 pagina's zijn anders is het niet goed". En vervolgens worden 15 pagina's volgezet met rommel waar je niets aan hebt.

Och, zo kan ik nog wel 100 voorbeelden noemen waar ik school tekort in zie komen. Scholen luisteren naar mijn mening veel te weinig naar de wensen van het bedrijfsleven. En dat is wel waar de huidige studenten straks hun brood moeten gaan verdienen.

En dan heb ik het trouwens nog niet over studenten die vinden dat ze minimaal 3x modaal horen te verdienen als ze van school af komen :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 feb 2009, 09:51

on topic maar weer;

136 Teletekst do 12 feb
Kort nieuws buitenland

` Pioneer schrapt wereldwijd 10.000 van
de 40.000 banen.Het elektronicaconcern
uit Japan heeft last van de economische
crisis.Het concern stopt onder meer met
de productie van platte televisies.De
gevolgen voor de Nederlandse vestiging
zijn nog niet duidelijk.Er werken 80
mensen op het Benelux-hoofdkantoor in
Almere.

Geen Pioneer LCD meer kopen ...........................

Tom

Bericht door Tom » 12 feb 2009, 09:55

Maus335i schreef: Want ik ga niet 3 dagen uittrekken om zo'n verslag te lezen, maar je leest uiteindelijk de conclusie. En je hebt er geen zak aan als een werknemer een half jaar bezig is om naar "school standaarden" een rapport te maken. Als je op school een beknopt en duidelijk rapport van 5 pagina's inlevert is het te weinig, want "het moet toch minimaal 20 pagina's zijn anders is het niet goed". En vervolgens worden 15 pagina's volgezet met rommel waar je niets aan hebt.

Och, zo kan ik nog wel 100 voorbeelden noemen waar ik school tekort in zie komen. Scholen luisteren naar mijn mening veel te weinig naar de wensen van het bedrijfsleven. En dat is wel waar de huidige studenten straks hun brood moeten gaan verdienen.
:lol:
Herkenbaar. Ik heb geen opleiding afgemaakt om die reden. Al die opleidingen lopen achter de feiten aan. Sowieso denk ik dat de meeste leraren bij beroepsonderwijs daar werken omdat ze in het bedrijfsleven (waar ze meer kunnen verdienen) niet aan de bak komen.

Anyway voorbeeldje... op school (deed opleiding reclame, presentatie & communicatie richting grafische vormgeving/webdesign) hadden we een vak fotografie. Ik had altijd ruzie met die vent. Ze hadden daar zo'n donkere kamer voor het ontwikkelen van foto's. Met van die bakjes waar je dan je foto's door moest halen. Elke foto die je ging ontwikkelen moest je ook twee keer maken en ontwikkelen (ter controle) zodat je weet dat je het niet fout deed. Je loopt daar dus per foto een half uur te klooien met zo'n stom velletje aan een tang door die bakjes te halen in een kamer waar je amper iets ziet.

Nu hadden we een opdracht om te kijken wat een kleurenfilter voor effect had op een foto. Dus moesten we weer die kamer in en meerdere keren klooien filter. Kost gewoon veel tijd. Ik loop naar die vent toe (die niet met computers overweg kon want daar had ie altijd ruzie mee) en zeg dat ik het onzin vind omdat je het effect ervan kan zien met Photoshop na twee klikken. En dan ben je in vijf minuten klaar ipv 1,5 uur te lopen prutsen met die kut bakjes en velletjes. Maar hij vond dat niet want we moesten het zo leren. Ik zeg 'alsof ze op een reclamebureau nog lopen klooien met die ouderwetse troep'. Vond ie allemaal niet leuk.

Tijdje later moesten we een werkstuk inleveren met fotomateriaal erin. Dat moest met de hand gemaakt zijn (ook handgeschreven dus). Ik nog gevraagd of het niet op de computer mocht, maar dat was mocht niet. Uiteraard had ik het op de computer gedaan. Geeft die loser mij natuurlijk een slecht punt (want hij kan niet met computers omgaan). Kon er niet wakker van liggen verder want ik ging toch met die opleiding stoppen.

Kom ik twee jaar later op een open dag van die school omdat m'n zusje er misschien heen wilde. Zit diezelfde loser daar achter een pc wat foto's te Photoshoppen. Met een horde ouders met kind eromheen. "Ja we zijn een moderne school waarop alles met de computer gaat". Echt, ik had em toen zo ontzettend voor lul kunnen zetten in front van al die ouders. Heb het maar niet gedaan, wat een ontzettende loser die vent! Net als de rest daar op die opleiding.

Toen ik aankondigde ermee te stoppen verklaarden ze mij ook voor gek. Het is een opleiding die behoorlijk hoog staat aangeschreven in dat wereldje.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 feb 2009, 10:43

@Tom, exact dezelfde gedachten :D

Opleiding op mijn school was ook zó verouderd. En dat niet alleen, ik was het gewoon zat om continu het wiel opnieuw uit te moeten vinden. Opdrachten maken die vorig jaar door diverse leerlingen ook al gedaan is, en dat jaar daarvoor ook en daarvoor..

Ik wilde vooruit en iets doen waar ik ook een stukje voldoening in kreeg en iemand iets aan heeft. Met nieuwe projecten dus bezig ipv spul van zo'n 10 jaar terug. Na een mislukte HAVO en MBO carriere maar het hazepad gekozen en voor mezelf aan de slag gegaan. Dit bevalt me een stuk beter :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2009, 11:53

Om nog maar even op de opleidingen door te borduren. Op het HBO heb ik uiteindelijk, na 3 jaar niet op school te zijn geweest, toch nog mijn diploma gekregen. 170 studiepunten liep ik achter. Uiteindelijk bleek dat zo'n 100 punten ervan allang binnen waren gehaald door mij, maar door onduidelijke redenen niet waren ingevoerd. En ik had alles afgerond, vond ik zelf. Maar mijn afstudeerproject moest opnieuw, omdat ik ruzie had gekregen met de directeur (ik vind dat ik daar júist punten voor had moeten krijgen, want wie durft als stagiair een nono van een directeur nou te waarschuwen voor zijn eigen wanbeleid? Het bedrijf bestaat dan ook niet meer). Maar goed, ik vond dat ik mijn punten verdiende, maar de school niet. Ik was intussen voor mezelf begonnen na een jaartje bij Prodrive te hebben gewerkt en ben uiteindelijk met mijn businessplan afgestudeerd. Toen ik daarmee bezig was zagen ze hoe geniaal ik wel niet was. :) Had ik dan toch niet gelijk? En was de rest dan toch te dom? Enfin, het boeit me niet, ik heb altijd problemen gehad met scholen en inmiddels weet ik beter hoe dat komt. Ligt niet alleen aan hun.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 feb 2009, 12:03

Maurice mee ens en Tom:Mooi verhaal ook mee eens.

Ik heb hier 'n medewerker van 62(m'n pa is dat ook en m'n pa heeft sinds 4 jaar internet en een PC, die hij toch eigenlijk nu niet kwijt wil) en die medewerker verdomt 't om een PC aan te schaffen, wél wereldreizen maken met vliegtuigen etc...(Hij:niemand dwingt mij!blablabla, ik doe 't wel per post blablabla, waarom moet ik 'n email sturen, kan dat niet anders blabla, de wereld gaat naar de kloten met internet blablabla) Antwoordt een medewerkster van tegen de 60 van me hem als ie op 't punt staat naar huis te gaan, of ie nu met de hondekar is of met de postkoets, LOL. Ik zei daarop :Laten we 't een postkoets noemen(Suzuki Liana met WINTERBANDEN) :twisted:

Dat soort lui maakt je wel eens moe. :bag: :mrgreen:

Ik had hier 'n kalender 2008 van de NRC Handelsblad met spreuken: "Ouder worden gaat vanzelf, wijzer worden niet". Daar heb ik 'm een aantal keren op gewezen :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2009, 12:20

Toch betrap ik mezelf er ook al eens op dat ik bepaalde nieuwerwetse dingen niet accepteer, omdat 't 'vroeger' beter was. En ik ben pas 30. Volgens mij word ik zo'n heel vervelend oud eigenwijs mannetje. :)

Arthur

Bericht door Arthur » 12 feb 2009, 12:53

luco hornsveld schreef:+1
Als ik naar het "personeel" in loondienst kijk wil ik ook geen "personeel"
Werk is vaak onder de maat "enkele uitzonderingen daargelaten" maar zeuren kunnen ze als de beste, en overal commentaar op.
Maar dankzij dat soort "personeel" floreert mijn eigen toko :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Da's een leuke voor de mensen in loondienst hier :bag: Die mensen maar gelijk bannen van dit draadje?

@Niels: ik zou dat ook niet willen maar je kunt je afvragen of die mensen er slechter van geworden zijn. Punt is idd dat de maatschappij zo afscheid van je neemt. We zijn te schijterig om het zelf te doen :wink: Werk zat in onze branche momenteel en onze maatschappij heeft ook mensen te kort eigenlijk. Met m'n 39 jaar ben ik ook 1 van de jongsten :mrgreen:

Mack

Bericht door Mack » 12 feb 2009, 16:12

Maus335i schreef:En je hebt er geen zak aan als een werknemer een half jaar bezig is om naar "school standaarden" een rapport te maken. Als je op school een beknopt en duidelijk rapport van 5 pagina's inlevert is het te weinig, want "het moet toch minimaal 20 pagina's zijn anders is het niet goed". En vervolgens worden 15 pagina's volgezet met rommel waar je niets aan hebt.

Ben ik niet helemaal met je eens.

Ik werk binnen een groot wereldwijd bedrijf, waar SOPs (standard operating procedures) tot kunst is verheven. ALLES moet via SOP en dat is lastig in een logistieke dynamische wereld. De helft van al het werk is uitbesteed aan Indiers die niet zelfstandig nadenken maar alleen procedure volgen. Met als gevolg dat de andere helft van het werk bestaat uit het corrigeren van de Indiers.

Maar wie denk je wie er het snelste hogerop komt binnen dit bedrijf? De mensen die klakkeloos alle procedures tot in de puntjes volgen, of de mensen die flexibel zijn, logisch nadenken en proberen problemen met ouderwets improviseren op te lossen?

Dus door zonder commentaar de nutteloze opdracht uit te voeren en verder niet na te denken, kom je verder, en als je zelf nadenkt en alternatieve oplossingen bedenkt, ben je "lastig". En in dat licht, bereiden scholen je perfect voor voor het bedrijfsleven.

RVV

Bericht door RVV » 12 feb 2009, 16:30

In mijn tijd had ik MMO-c gedaan (middelbaar middenstands onderwijs) , die papieren moest te toen nog hebben om een eigen winkel te beginnen. Maar wat mij altijd is bijgebleven is dat ik in de praktijk geen flikker heb gedaan met de theorie die ik in 3 jaar heb moeten stampen.

Volgens mij kun je ook niet leren om zelfstandig ondernemer te worden, dat is iets wat je gewoon doet omdat het je ingegeven is.

Waar ik momenteel mijn winstkansen zie in de persoonlijke verkoop tov de verkopers in loondienst bij de grootwinkelbedrijven is voornamelijk geduld. Al die jongens proberen voor het snelle "scoren" te gaan. Weinig tijd willen uit trekken voor een klant en voornamelijk gericht op het "scoren" van hoge omzet bedragen per klant.

Kopers hebben momenteel alle tijd van de wereld.. laten zich zeker niet opjagen.. daar speel ik op in. Een verkoper bij een grote bedden holding heeft geen zin om een uur voor te lichten over 500 euro omzet.. ik wel.. 10 van die klanten is ook 5000 euro omzet.

Tom

Bericht door Tom » 12 feb 2009, 16:42

Mack schreef: Dus door zonder commentaar de nutteloze opdracht uit te voeren en verder niet na te denken, kom je verder, en als je zelf nadenkt en alternatieve oplossingen bedenkt, ben je "lastig". En in dat licht, bereiden scholen je perfect voor voor het bedrijfsleven.
Ja als schakel in een grotere machine (bedrijf) misschien. Als makke lammetjes doen wat de leraar je verteld. Want om mijn voorbeeld aan te halen had de hele klas netjes het werktstuk met de hand gemaakt/geschreven. Maar er waren er genoeg die riepen 'oh ah wat mooi' nadat ik het strak via de computer opgemaakt had. Met andere woorden; ik viel op tussen de rest. En dat was dan een creatieve opleiding waarbij dat het hele doel is, zou je zeggen.

Sterker nog ik denk dat school op sommige vlakken een achterhaalde bedoeling is. Ik vind het ergens een dom gebeuren. Namelijk op een stoel zitten aanhoren wat een leraar te vertellen heeft. En dat letterlijk in je opnemen. Het verschilt natuurlijk erg per vakgebied, want soms (medische wereld, etc.) is dat natuurlijk wel de oplossing om zaken te leren. Maar bij sommige opleidingen vind ik dat ze ouderwets bezig zijn en leerlingen schaapachtig volk dat dom wil blijven. Laat ze zelf dingen uitzoeken, zorgen dat ze informatie kunnen verzamelen en op waarde schatten (wel/geen goede bron), creativiteit en het individu meer de ruimte geven etc. Het is allemaal zo voorgeschreven en vaak oude achterhaalde stof.

SteV6

Bericht door SteV6 » 12 feb 2009, 19:38

Even offtopic op je inhaken Tom>

Jij gaat aan een heel belangrijk punt voorbij. Als je geen basiskennis leert, dan heeft opzoeken ook geen zin. Want je bent dan niet eens in staat om te beoordelen of iets onzin is of correcte informatie ...

Het staat op internet, dus het is waar :roflol:

Ontopic: Niemand iets op te merken over het NEE van 50,35% van de aandeelhouders gisteren???

Stephan

romo

Bericht door romo » 12 feb 2009, 20:59

Sterker;

Ik moest vanmiddag een 14 jarige leren klokkijken :bag: :shocking: :shock:

15.20 was volledig acacadabra

10 voor half vier volledig acacadabra

20 over 3 zelfde laken een pak.......................

Toen moest ik echt even bijkomen en minstens tot 20 geteld ( hoeveel? tja dat was ook onduidelijk)

:goodnight: :shithappens:

Kennis? Welke kennis?.........................paraat? Wat is dat?

Maar zeg, heb je Idols nog gezien, cool he, da wil ik ook ..................................

romo

Bericht door romo » 13 feb 2009, 09:14

111 Teletekst vr 13 feb
Overdracht woningen fors gedaald

` Het aantal overdrachten van woningen
is in januari met 48 procent gedaald in
vergelijking met de maand ervoor.Dat
blijkt uit cijfers van het Kadaster.

Het Kadaster registreert maandelijks
de overdachten van woningen aan nieuwe
eigenaren.Het gaat niet om het aantal
verkopen.Januari is altijd een slechte
maand,maar volgens het Kadaster is een
daling van 48 procent ongekend.

Door de economische crisis durven
mensen geen huis te kopen omdat ze bang
zijn dat ze hun eigen huis niet kwijt
kunnen,stelt de Vereniging Eigen Huis.
De verkoop is volgens de vereniging met
zo'n 1500 per week gedaald.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 10:20

Kleine nuance: in januari worden sowieso bijna nooit huizen verkocht, heb ik mij laten vertellen. Dus vergelijken met december heeft geen nut, zolang je het niet vergelijkt met de januari's van de voorgaande jaren.

Verder is 't gewoon waar. De grap blijft dat makelaar zeggen dat er sprake is van schaarste op de woningmarkt. Maar ze bedoelen, LEUKE WONINGEN VOOR EEN REELE PRIJS ZIJN SCHAARS. Want als ik binnen ons budget kijk (tot 3 ton), dan staan er veel huizen te koop die wij direct zouden kunnen kopen. Alleen wíllen we die huizen niet, omdat mensen zonder smaak er teveel aan hebben lopen verklooien en allemaal de hoofdprijs vragen. Of de straat/buurt etc. valt ons tegen. Dan kan er wel schaarste zijn, maar een echt leuk huis, voor een nette prijs, in een goede buurt, die ben je ook vandaag nog gewoon snel kwijt. Schaarste op de woningmarkt geloof ik daarentegen niet, anders zouden al die huizenzoekers dakloos zijn, toch?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 10:22

Nederland is volgens het CBS (trage bende) vandaag officieel in recessie. Officieus is dat dus al bepaald op de peildatum 31 december 2008. Iedereen wist dat toen al, maar het is nu dus officieel bevestigd door de mensen die er verstand van schijnen te hebben ROFL.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 13 feb 2009, 10:24

Heel Nederland zal de kredietcrisis aan den lijve ondervinden. Door een tegenvaller van maar liefst 12 miljard euro zijn miljardenbezuinigingen en harde ingrepen onontkoombaar.

Premier Balkenende heeft de pers weinig goeds te melden. De giga tekort is het gevolg van een enorme toename van het aantal uitkeringen nu de werkloosheid stijgt én van de miljarden aan tegenvallende belastinginkomsten.

Volgens de officiële begrotingsregels van het kabinet moet het volledige bedrag worden bezuinigd. Maar ambtenaren waarschuwen dat dit desastreus is voor de economie. Die raakt dan nog verder in het slop, zodat het kabinet kan rekenen op een extra tegenvaller van 8 miljard.

Dat er slecht nieuws zou komen, was al langer bekend. Maar de volle omvang van de problemen drong pas gisteravond door tot de drie coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. ,,We ontkomen er nu niet aan heel vervelende dingen te doen,'' zegt een ingewijde. De officiële cijfers van het Centraal Planbureau komen pas volgende week.

Het CDA houdt tot nu toe vast aan de strenge begrotingsregels en wil dus flink bezuinigen. De PvdA en ChristenUnie vinden dat in deze crisistijd wel van die regels kan worden afgeweken. Zij deinzen ervoor terug om de economie nog verder onderuit te halen en pleiten juist voor investeringen.

Met de nieuwste cijfers komen de onorthodoxe maatregelen die premier Balkenende vorige week aankondigde heel dichtbij. Het kabinet moet beslissen over ingrijpende maatregelen als het verhogen van de AOW-leeftijd, aftopping van de hypotheekrenteaftrek en het bevriezen van de uitkeringen.

Ongeveer 3,75 miljard euro van de tegenvaller waarmee het kabinet kampt is het gevolg van extra WW-uitkeringen. Daarnaast loopt de schatkist in 2009 en 2010 nog miljarden mis aan inkomstenbelasting, winstbelasting en aardgastbaten vanwege de lage olieprijs.
Stop nou eerst eens met Uruzgan en de ontwikkelingshulp, dan heb je de helft van dat geld al bespaard.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Plaats reactie