Even terugkomend op de post, video over UnmuteUs, de protestmars tegen corona en geen festivals, welke ik enige dagen geleden plaatste.
Bij ander prote3stmarsen werden mensen in elkaar geslagen, een schedelbreuk gespoten, enz.
Bij deze protestmars reed de politie rondjes, de afzetting verlaten om na een klein tijdje weer terug komen en de boel weer af te sluiten.
De politie keek slechts toe, geen me, geen bereden politie, geen waterwerpers, geen buitenlandse politieagenten in Nederlands uniform.
www.limburg.nl
70.000 mensen bij protest Unmute Us in verschillende steden
Maura LaarmanGeplaatst opzondag 22 augustus 2021 - 10:34
Facebook
Twitter
Mail
Read later
In diverse steden hebben zaterdag volgens de organisatie ruim 70.000 mensen gedemonstreerd tegen de coronamaatregelen die de evenementensector hard treffen. Ook organisatoren van Limburgse evenementen deden aan de demonstraties mee.
Voor de actie Unmute Us gingen betogers de straat op in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Nijmegen. Ze eisten dat evenementen vanaf 1 september weer met een volledige capaciteit mogen plaatsvinden.
Feestelijke protestmars
Niek Murray, rechterhand van Jan Smeets (Pinkpop), deed in Utrecht mee met de demonstratie. Hij omschreef de actie als 'een feestje, een protest en het laat zien dat dit soort bijeenkomsten kunnen'. Murray reed als bijrijder mee in een wagen samen met zijn festivalcollega van Down The Rabbit Hole.
Lees ook: Unmute Us: Een feestprotest tegen dubbele maatstaf
Daniëlle Smeets, organisator van het Roermondse Solar Festival, was in Eindhoven aanwezig. Net als Richard Loomans, directeur van de Muziekgieterij in Maastricht.
'Amicale sfeer'
"Dit is het minste wat we kunnen doen om ons te laten horen. We hebben er ontzettend veel last van en dan bedoel ik vooral onze crew, onze artiesten en ons publiek", vertelt Loomans tegen RTV Maastricht. De sfeer in Eindhoven was amicaal en iedereen hield zich netjes aan de anderhalve meter afstand.
Grote opkomst
Festivalorganisatie ID&T is "ontzettend blij" met het grote aantal mensen dat aanwezig was bij de demonstraties. "We hopen dat de overheid heeft meegekeken en maandag zich beraadt over haar besluit tot nu toe. Nederland heeft laten zien dat de maat vol is, het kan niet langer zo", zegt operationeel directeur van ID&T, Rosanne Janmaat. "Ik ben zo ongelofelijk trots op onze sector, dit is wat we het liefste doen en het beste kunnen; mensen het leven laten vieren."
In Amsterdam was het zo druk dat de gemeente mensen opriep niet meer naar het protest te komen. De organisatie zelf meldde zaterdag gedurende de dag dat het ook te druk was in Utrecht en Rotterdam.
Maat is vol
Volgens organisator Jasper Goossen van Unmute Us was de opkomst veel hoger dan verwacht. "Het laat zien dat mensen behoefte hebben om te laten zien dat ze gefrustreerd zijn."
Volgens Goossen is de maat vol. "De willekeur van de besluitvorming is onacceptabel en maakt ons boos. Er zijn geen goede argumenten waarom er nu geen evenementen kunnen plaatsvinden. We hebben hele goede onderzoeken die dat bewijzen en daar is geen speld tussen te krijgen."