Sperdy schreef:Deze cijfers vind ik niet zo spectaculair Ilja, voor een 340pk auto én zo veel koppel. Standaard 135i 306 pk handbak kregen ze op 5.0 rond op de 100 (+/- 19sec op de 200). Dat zijn dus in de praktijk dezelfde tijden.
Hier maak je toch twee denkfouten meen ik.
Allereerst heeft niemand gezegd dat de 135i ruk is en de M135i zoveel beter. Sterker nog, hele horde riep al dat de 1M niet €30.000 meer waard is tov standaard 135i. Verder is de M135i gewoon de opvolger van de 135i dus logisch toch dat die verschillen niet zo groot zijn ? Daarbij komt dat een 135i voor het eerst leverbaar is in een 5-deurs 1 serie maar dat soort details ken jij normaal niet maar zou je nu moeten weten omdat je zelf de coupe hebt gehad.
Verder moet je niet vergeten dat ik net zo enthousiasme zou zijn geweest als ik de oude 135i had mogen rijdende 306pk. Voor mii zijn dat ongekende waardes en zou het een droom zijn die werkelijkheid wordt als ik deze auto kan leasen. Weet nog in die van jou en in die van André hoe bijzonder ik die motor vond. Toen nog met twee turbo's en gratis turbogat. Nu een turbo met een briljante gasrespons.
Ik ben gewend 0-100 in ongeveer 8,5 seconden de laatste tijd. Daarvoor was het zelfs 13 seconden in de Blue motion. Mijn snelste auto was de GTI in 6,9s naar de 100. Dus dit zijn voor mij ongekende waardes. Ook voor de 135i maar helemaal voor de M135i.
Het laatste punt waar je een denkfout maakt is dat 0-100 in 5 seconden of 4,7 sekonden een MEGA groot verschil is als je kennis hebt van cijfertjes en natuurkunde. Boven een bepaalde waarde is het namelijk zo goed als onmogelijk om grote vooruitgang te boeken. Om van 180 top naar 200 topsnelheid te klimmen is 14pk genoeg. Maar van 280 naar 300 heb je minimaal 200pk nodig. Zo bezien is 0,3s toch echt wel een mega verschil voor maar 14pk. Vergeet ook niet dat de 135i ook meer pk had dan de aangegeven 306.
Je weet dat Nissan 65pk extra nodig heeft om de GT-R ééntiende sneller te laten lopen ? 4,7s tot 100 was tot voor kort het domein van de supersportwagen. En nu doet een lullige non M 1-serie met plek voor 5 personen en waar je ook een 116d uitvoering van hebt het sneller dan een 911.
Naar mijn idee maak je dus een denkfout.