Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 24 sep 2017, 19:20

DigiD is een drama op zich, over het niet functioneren hiervan zou een Parlementaire Enquete niet te veel gevraagd zijn, het kan nog gekker;

https://www.volkskrant.nl/economie/digi ... ~a4518255/

Mrton

Bericht door Mrton » 24 sep 2017, 21:47

Luxeproblemen?

Tom

Bericht door Tom » 25 sep 2017, 09:20

Wat voor drama is DigiD? Ik vind het prima werken en beter dan voor elke overheidsdienst een losse login. Er kan nog wel wat aan verbeterd worden, maar ik heb geen klachten over werking.
Zo'n dienst kost natuurlijk geld om draaiende te houden. Het moet ergens vandaan komen.
Echter 14 cent per login is absurd veel!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2017, 09:36

Nou, als je de systemen in Estland kent is het echt een klucht hier.

Tom

Bericht door Tom » 25 sep 2017, 10:08

Vertel, die ken ik niet.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2017, 10:19

Je ID kaart daar heeft een chip. Daarmee kan je stemmen, belastingaangifte doen, bankrekening openen, bedrijf oprichten etc etc etc. De systemen man alle obverheids instanties, kamer van koophandel, banken etc etc allemaal op elkaar afgestemd. Met 1 druk op knop haal je je medische info op, kijk je je schooldiploma's terug. Maar dat zal voor jouw privacy angst een doodsteek zijn....

Tom

Bericht door Tom » 25 sep 2017, 10:41

Klinkt goed :thumbup:
Je hebt dus die ID kaart wel nodig om bij die gegevens te kunnen? Want dan houd je namelijk controle over wie je gegevens in ziet, namelijk aan degene aan wie jij die kaart overhandigd. Dat is vaak mijn grootste struikelblok bij het weggeven van privacy, men past achteraf de regels aan (wat ze ermee doen, wie het in mag zien etc.) en dan is terughalen niet meer mogelijk.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2017, 23:43

Ja, een ID kaart, kaartlezer en pincode

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 sep 2017, 07:13

DigiD is een zeer consumenten onvriendelijk overheids portal, dat ik niet de enige ben die dat vindt blijkt uit het feit dat;

1 Maar een klein deel van de bevolking logt er op in (het inloggen op zich is al een kunst)
2 De Nationale ombudsman heeft nog zeer recent aangegeven dat DigiD meer TEGEN dan VOOR de bevolking werkt, dat dit onacceptabel is en de overheid hier direct werk van moet maken.

Er zijn best nog grote groepen digibeten, mensen die geen PC hebben, mensen die geen PC willen hebben, met die mensen kan helemaal niet digitaal gecommuniceerd worden, dan kan je DigiD ook niet als norm hanteren, dat is nu wel zo.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 sep 2017, 07:58

1... (het inloggen op zich is al een kunst)
Ik had meer van je verwacht, Romo. Als je op DF in kunt loggen kun je dat ook met DigiD.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 sep 2017, 08:45

Inderdaad, dat is kinderlijk eenvoudig.

Tom

Bericht door Tom » 26 sep 2017, 09:33

Voorheen kon het met slechts een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is echter niet erg veilig, je wilt een vorm van 2-factor authenticatie. Dat hebben ze opgelost met een eigen app. Ik moest daar net ook voor de eerste keer mee inloggen maar dat is qua gebruiksvriendelijkheid drama... ik snap het wel maar een leek komt daar niet uit... meerdere QR codes scannen, meerdere keren je wachtwoord opgeven zowel op desktop als mobiel, nog een pincode verzinnen.. drama. Veiligheid is erg belangrijk en het is goed dat ze dat serieus nemen, maar dit is compleet doorgeslagen.
Niet eens helemaal de schuld van DigiD want de overheid heeft de eisen voor dergelijke diensten opgesteld.
Ik snap alleen niet waarom ze niet gewoon iets als Google Authenticator ervoor gebruiken.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 sep 2017, 10:54

Heb dat K U T digi id nodig om in te loggen bij De Amersfoortse maar verder nooit nodig eigenlijk.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 sep 2017, 11:08

Belastingdienst, zorgverzekering, DUO, studielink, RDW, toeslagen gedeelte van de gemeente. Ik gebruik die meuk vaker dan me lief is.
Meest bizarre ervaring met DigiD was nog wel dat m'n wachtwoord opeens van het ene op het andere moment niet meer werkte. Had ingelogd ergens, weer uitgelogd, wilde ergens anders inloggen, kreeg de melding wachtwoord onjuist. Met DigiD gebeld, die muts bleef me verwijten dat ik het wachtwoord dan wel verkeerd zou hebben, want het kon echt niet aan hun systeem liggen. Terwijl ik dus 5 minuten daarvoor met dat wachtwoord nog wel kon inloggen. Kon ik weer een nieuw wachtwoord aanvragen. Duurde weer een aantal werkdagen voordat die per post bij me op de mat lag. Uiteindelijk net op tijd, anders had ik weer een jaar studievertraging gehad. Gelukkig nog geen gebruik hoeven te maken van het nieuwe systeem. Maar als ik de beschrijving van Tom lees is dat er niet beter op geworden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 sep 2017, 11:23

Nou, ik heb net nog ff ergens ingelogd met DigiD en ik kan het nog steeds af met gebruikersnaam en wachtwoord. Was bij de RDW, wat Tom beschrijft hoefde ik niet te doen.

allen

Bericht door allen » 26 sep 2017, 12:33

tomgtr schreef: 25 sep 2017, 10:19 Je ID kaart daar heeft een chip. Daarmee kan je stemmen, belastingaangifte doen, bankrekening openen, bedrijf oprichten etc etc etc. De systemen man alle obverheids instanties, kamer van koophandel, banken etc etc allemaal op elkaar afgestemd. Met 1 druk op knop haal je je medische info op, kijk je je schooldiploma's terug. Maar dat zal voor jouw privacy angst een doodsteek zijn....
Digitaal systeem schijnt daar echt super in elkaar gezet te zijn. Mensen die overal en nergens willen leven en werken kunnen daar overigens heel makkelijk een digitaal burgerschap aanvragen. Niet onverstandig gezien je in NL anders de hele mikmak van bureaucratie over je heen krijgt als ze ontdekken dat je iets te lang uit ons mooie kikkerlandje bent. :coffee:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 sep 2017, 13:01

Daarnaast is digid fraude ook al zo moeilijk....echt waterdicht als een Zeeland zonder Westerschelde!

romo

Bericht door romo » 26 sep 2017, 16:11

^Discussie hier genoeg betreffende DigiD

Nou, I rest my case :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 sep 2017, 16:13

Ha dus als jij Cindy Crawford een leijk mokkel noemt en daardoor ontstaat een discussie daarover dan is het een lelijk mokkel? Hhahahahahaha

romo

Bericht door romo » 26 sep 2017, 16:20

^Nu, in elk geval is er geen consensus betreffende Mw Crawfords uiterlijk :kikker: :lol:

Analoog; er is geen consensus betreffende de feilloze DigiD werking, voor een overheids-site, gepromoot als HET digitale communicatie platform tussen overheid en burger zou dit uiteraard boven alle twijfel verheven moeten zijn!

romo

Bericht door romo » 27 sep 2017, 20:10

D66, de grootste voorvechter ven een bindend referendum, 1 van de kroonjuwelen die aan de basis en daarmede oprichting van deze partij stond.

Door mij als windvaan partij benoemd, zoals de wind waait waait het vestje partij, welnu; deze naam doet men weer glansrijk eer aan.

D66 schiet haar eigen wetsvoorstel af, wat een draaikonterij HMOG

En passant wrijft Bosma (PVV) met een speech van Pechtold uit de 2009, die daarin toentertijd vurig het referendum verdedigde, nog even zout in de wonden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/27/re ... 2-a1575080

Wat moet je nog met zulk een politiek...........

Mrton

Bericht door Mrton » 27 sep 2017, 21:15

Mwah, het volk heeft duidelijk laten blijken altijd ontevreden te zijn en referenda vooral te gebruiken om DAT aan te geven i.p.v. zich goed in te lezen in de materie, er over na te denken en vervolgens een weloverwogen stem uit te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat een partij als D66 met allemaal nette en weldenkende mensen erg geschrokken zijn van het volk. Beter terug naar de oude situatie. Als het volk inderdaad te dom is dan maar weer elite die bepaalt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 sep 2017, 21:22

Mee eens. Zeker als je zo weinig referenda hebt is het vooral de kans voor het volk om hun ongenoegen te laten blijken. In Zwitserland gaan ze om de haverklap stemmen en daar is het dus niet zo'n protestding. Maar zelfs daar komen er nogal eens wat onaangename uitslagen uit.

Tom

Bericht door Tom » 27 sep 2017, 21:42

Wat is er mis met een proteststem? Ja, je hebt tokkies die zonder nadenken maar wat roepen. Maar ook dát zijn mensen met een mening die in een democratisch land wonen. Je laat die mensen toch ook stemmen? Dan kunnen ze ook stemmen op een PVV met een partijprogramma van één A4tje. En daar staan weer tig stemmen tegenover van mensen die wel op een partij met wat meer inhoud stemmen. Dat middelt zich wel weer uit.

Ik ben wel voorstander van referenda. Natuurlijk moet het de leiders niet in de weg gaan zitten (je kunt niet met 17 miljoen mensen alles samen gaan bepalen), maar als gekozen leiders mag je wel een iets hogere pet ophebben van het volk. Het merendeel van de politiek ziet het volk als dom. Walgelijk. En als er eens in de vier jaar weer gestemd moet worden gaan ze weer de straat op om met het volk te praten, want ze staan zo dicht bij de mensen. Kots..

De vorm van referenda kan wellicht wel anders/beter.
Sterker nog.. ik denk dat als referenda goed aangepakt worden juist positief kan werken, ongeacht de uitkomst. Geef goede voorlichting over de te maken beslissing met alle voors- en tegens. Draagvlak creëren (zowel onder voor- als tegenstanders) les 1 in management: betrek mensen bij je beslissingen...

romo

Bericht door romo » 27 sep 2017, 21:46

Het is opportunistisch gedrag van D66;

Als een referendum de vooraf gewenste uitslag geeft, dan zijn we voor, geeft het 1 keer ( 1keer!!) een voor D66 ongewenste uitslag, dat willen we het nooit meer.

Hoe geloofwaardig ben je dan?

Wat zijn je kroonjuwelen dan waard?

Hoe standvastig ben je dan?

D66 is een voorbeeld van "geloof en belofte inflatie", de vergroting kloof politiek-burger in perfectie verwoord. Zet die D66 vlag maar op de torenspits i.p.v. de windhaan.

+1 Tom

Plaats reactie