Bericht
door romo » 25 jul 2017, 17:55
Nog even over dat toesten bij kinderen.
Dat er een lijn van ontwikkeling wordt vastgesteld bij een kind lijkt me evident, maar te veel- en op zeer jonge leeftijd al toetsen gaat me te ver;
1 Toetsen en hun uitslagen worden vaak als strakke norm gehanteerd en daarmede heilig verklaard, dat doet zeker geen recht aan het jonge plastische brein, dat bij juiste stimulatie alsnog kan bloeien op een manier die op basis van de toets uitslag voor onmogelijk werd gehouden. Iedereen kent voorbeelden van laatbloeiers.
2 Toetsen, incluis de inclusie en exclusie criteria qua normering leiden daarmede tot een onwrikbare, allesomvattende waarheid, dit hokjes denken is waar veel mensen ernstig mee in verlegenheid worden gebracht. Hokjes zijn weer makkelijk controleerbaar door inspecties, verzekeraars, overheden. Dat is de reden dat men het heeft ingevoerd; uit pure paranoia, controledwang. Ik zou graag, zeer jonge, kinderen dit willen besparen!!
Het meest bizarre voorbeeld kan ik uit eigen ervaring weergeven;
Een ouder kwam met het verhaal, dat het kind nogal groot was voor de leeftijd. Groter dan het hokje dat bij Consultatie-bureauartsen als maatgevend werd beschouwd. De moeder vroeg getergd of er dan iets geamputeerd moest worden.
Kind volkomen gezond, maar de ouders angst aan gekletst omdat het hokje niet past.
Het moet niet gekker worden.