Zomer 2025
- JP
Re: Winter 2024
Krijgen we nu wel nog een witte kerst ? 

- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Vermoeiend boomerforum begint dit ook te worden.
- WJ
Het heeft totaal niks met ‘geloof wat je wil geloven’ of weet ik wat voor hocus pocus te maken. Het gaat om gemeten data, ga zelf met een ijsboor op pad en je kan het zelf nameten. Of niet en laat dan zien waar ze allemaal fout zitten, dat is wetenschap en heeft niks te maken met wat iemand aannemelijk vind of gelooft.. Deze veranderingen zijn geen normale schommelingen of zonnecycles.Rnd schreef: ↑19 dec 2024, 19:35 Geloof wat je wil geloven. Er zijn mensen die heilig geloven in een God, ik niet. Los van dat, ik "geloof" dat solar cycles ons klimaat bepalen. Of het 100% waar is, weet ik niet, maar ik vind het heel aannemelijk. Zeker als je bekijkt dat er patronen zijn voor ijstijden. 100.000 jaar ijstijd en 10.000 jaar een warme periode. Ik kan dat ook niet garanderen, maar dit vind ik aannemelijk(er).
Vraag aan ChatGPT. Are there more solar cycles than the 11 year known solar cycle and have a period of 100.000 years?
bla
Testen, checken, testen, herhalen. Science.
Aangezien je met chatgpt bezig bent, misschien kan je vragen;
What causes global warming?
of
Are solar cycles causing global warming?

- Luco
Het zal mij allemaal mijn reet roesten, ik leef hier en nu.
Na mij de zondvloed, lekker egoistisch.
Na mij de zondvloed, lekker egoistisch.

-
-
Geschiedenis kun je inderdaad in twijfel trekken, maar van voorspellingen weet een ieder dat het slechts een wilde gok is

-
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Exact hetzelfde hier. 100%
Maarja dat betekent niet dat ik wel volg wat er allemaal gebeurt.
Als 100% vaststaat dat CO2 de boosdoener is van dit 'alles', waarom meten we dan nog?

Alles CO2 vrij (kan natuurlijk letterlijk nooit, al denkt de huidige politiek daar anders over) en een wereldwijd faillissement, maar in ieder geval geen natte voeten.
Ik zeg 't nogmaals, ik heb in mijn 55 jaar qua klimaatverandering ook wereldwijd niks superextreems gezien, ja helaas die Tsunami straks 20 jaar terug(Kerst 2004 alweer). Maar dat heeft niks met klimaat te maken.
El Niño en La Niña ook uitgebreid over gelezen. En vaak in die omgeving geweest ook tijdens dat soort orkanen. Best kut, maar niet dat ik denk: Noach here I come.
De overdrijving in de media met daarbij voorspellingen daar word ik dan weer doodmoe van. En metingen, top, maar die zijn helaas ook te manipuleren.
Op mijn sterfbed (ergens hopelijk >2050) denk ik echt niet dat ik zal zeggen: jongens van Urgenda, XR etc jullie hadden gelijk, we hebben minder natuurrampen.
Moeder Aarde regelt het zelf. De mens past zich aan, maar door CO2 naar nul? Echt de weg kwijt. Kijk naar onze Deltawerken. Kijk naar alle luxe mansions/villa's aan de kust van Florida en Californië.

- Luco
Hier zeggen ze is het niet de temperatuur die de co2 beinvloed?
https://www.klimaatfeiten.nl/co2/correl ... emperatuur
https://www.klimaatfeiten.nl/co2/correl ... emperatuur
-
Het zal mij ook aan mijn reet roesten.....maar waar ik, zonder veel moeite, een bijdrage kan leveren doe ik dat.
Een keertje geen vlees eten wordt je echt niet minder van en afval scheiden is een kleine moeite. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik denk dat de wetenschappers best wel gelijk hebben dat co2 van invloed is, maar ik denk dat de oplossingen die bedacht worden voor het verminderen van de co2 uitstoot het paard achter de wagen spannen is. Minder mensen, daar zit de oplossing!

-
Anyway:
https://www.ad.nl/binnenland/zon-laat-z ... ~a88753cc/
Daaruit:
huh? Is 't niet andersom dan?
En 'warmer'? Die zat zeker an de Glühwein?
Daaruit:
Zaterdag is ook de kortste dag van het jaar. Hoe kort precies, dat ligt eraan waar in het land je je begeeft. In het noorden is de dag namelijk langer dan in het zuiden, en dat kan een half uur schelen. Op Schiermonnikoog komt de zon zaterdag om 8.50 uur op en gaat om 16.20 reeds weer onder. Daarmee is de dag 7,5 uur lang. In zuid-Limburg is dat bijna 8 uur. Vanaf zondag worden de dagen weer langzaamaan warmer.
En 'warmer'? Die zat zeker an de Glühwein?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Warmer prima 

-
Als ik het over een cyclus heb, dan is het een samenloop van omstandigheden die zich herhaalt en het "klimaat" op aarde bepaalt. Voor de mensen die dat onwaarschijnlijk vinden. Er zijn twee cycli waar iedereen mee bekend is. Een korte cyclus die de dag en nacht op aarde bepaalt en de jaargetijden cyclus. Als iemand je vertelt dat de jaargetijden cyclus door de mens wordt veroorzaakt, dan verklaar je hem waarschijnlijk voor gek. Maar een 100.000 jarige cyclus is wat lastiger te bevatten voor sommige mensen.
-
Aangezien we net aan een eeuw statistieken bijhouden dus we weten niet eens met 100% duidelijk te zeggen hoe de vork in de steel zit.Camiel schreef: ↑19 dec 2024, 20:50 Lees nog steeds vaak dat dit soort discussies gaat over ‘de aarde redden’.
Linksom of rechtsom; de aarde redt zich wel, evolutie is van alle tijden, het gaat vooral om ‘de mensheid redden’… dus niet jezelf, je kinderen of de kinderen van je kinderen, maar hoe (en óf) je achterachterachterachterkleinkinderen de honderden jaren daarna met oorlogen, hongersnood, modderstromen, orkanen, zeespiegelstijgingen, bosbranden, en massale migratie (waarbij de huidige economische migratie kinderspel is) gaan overleven.
Dat je niet alle bomen moet omkappen snapt iedereen. Alleen wel leuk dat je dingen leest over de Sahara vergroenen en bebossen. Terwijl het Sahara zand wat met bovenste luchstromen naar Europa en Zuid Amerika waait juist voor voedingstoffen zorgt. Sahara groen maken is heeft een direct gevolg voor het verdwijnen van het Amazone gebied bijvoorbeeld.
-
@Kadett: Ik begreep toch dat de Sahara '5000 jaar terug' groen en bomenrijk was en daarna pas dus een desert wat 't nu is. Wat dat voor nadeel voor 't Amazonegebied heeft? Geen idee zo eventjes. Amazonegebied was waarschijnlijk toen ook al wel bewoond, maar wet niet hoe dat er toen '5000 jaar terug' uitzag.
?
?
-
Als je tijd over hebt..Robin schreef: ↑20 dec 2024, 13:06 @Kadett: Ik begreep toch dat de Sahara '5000 jaar terug' groen en bomenrijk was en daarna pas dus een desert wat 't nu is. Wat dat voor nadeel voor 't Amazonegebied heeft? Geen idee zo eventjes. Amazonegebied was waarschijnlijk toen ook al wel bewoond, maar wet niet hoe dat er toen '5000 jaar terug' uitzag.
?
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... 15GL063040
Van wat ik gelezen heb (niet in bovenstaand artikel maar elders) was de Sahara toendertijd meer een savanne met af en toe een boompje hier en daar. Sommige studies zeggen dat veehoudende mens de oorzaak is geweest andere weer dat monsoen regens verschoven qua tijdstip en plaats.
-
Da's 'n heel verhaal:)
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Philipoo
- Estoque
Wat lul jij nou?
Ik kan mij niet heugen dat ik met jou in een appgroep zit.
Of zijn er meerdere appgroepen?
- JP
We zitten hier wat korter bij de zon, hier is die eerder onderRobin schreef: ↑20 dec 2024, 11:45 Anyway:
Daaruit:Zaterdag is ook de kortste dag van het jaar. Hoe kort precies, dat ligt eraan waar in het land je je begeeft. In het noorden is de dag namelijk langer dan in het zuiden, en dat kan een half uur schelen. Op Schiermonnikoog komt de zon zaterdag om 8.50 uur op en gaat om 16.20 reeds weer onder. Daarmee is de dag 7,5 uur lang. In zuid-Limburg is dat bijna 8 uur. Vanaf zondag worden de dagen weer langzaamaan warmer.
(...)

- Philipoo
- JP
De winter gaat beginnen !

https://www.ad.nl/binnenland/code-geel- ... ~abcd6918/Code geel voor gladheid en beperkt zicht door sneeuwval
Zaterdagnacht en zondagochtend gaat het van het zuidwesten uit sneeuwen. Door de sneeuwval kunnen wegen glad worden en is het zicht beperkt, waarschuwt het KNMI dat vanaf 02.00 uur code geel voor heel het land heeft afgegeven.
Op veel plaatsen valt zondag in de (vroege) ochtend 1-3 centimeter sneeuw. In een brede zone over het midden van het land kan 3-5 cm vallen, voorspelt het weerinstituut. ‘Het verkeer kan hinder ondervinden en er zijn dan mogelijk vertragingen op de weg’, luidt het in de waarschuwing.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Winter 2025
Jezus wat heftig!