Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 01 aug 2026, 14:01

Jeugd moet niet zo lopen te lamballen en miepen. Maak wat van je leven, opties genoeg. Heb je geld en wil je studeren, wordt doktor of zo, voor 120-150k per jaar kun je vast wel ergens een 20-onder-1 kapper kopen, en of anders ga met je klauwen werken. Ze staan in de rij voor een goede elektricien, stukadoor, timmerman.....etc....etc...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 aug 2026, 14:11

Hoest in de Prinsengracht JP? :)

Elise

Bericht door Elise » 01 aug 2026, 14:23

JP schreef: 01 aug 2026, 12:07
Tom schreef: 01 aug 2026, 10:29 De boomers die nu roepen dat jongeren niet hard werken kochten vroeger op één salaris een woning en auto, dat was toen heel normaal. Die generatie had ook gewoon een 40 urige werkweek (wat in de praktijk misschien 45 uur is). Men doet het voor alsof ze 70 uur per week in de mijnen werkten :)
Wat waren de hypotheekrentes destijds? 10-12% en het kon !
Precies JP, het kón omdat de huizenprijzen in de jaren 80 halveerden.

En ja, vroeger kocht men op één salaris een woning, maar er was ook maar één kostwinnaar.

Tweeverdieners ==> meer inkomen, meer geld te besteden ==> hogere huizenprijzen
Lage rente ==> lagere lasten, dus netto meer te lenen ==> hogere huizenprijzen
Jubelton ==> meer te besteden ==> hogere huizenprijzen.

Feit blijft dat de werkweken de afgelopen decennia korter zijn geworden.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 aug 2026, 14:31

Robin schreef: 01 aug 2026, 07:59 Eind 70s begin 80s had je Punk en New Wave, tegen de gevestigde orde aanschoppen(begon al in de 60s overigens) en liedjes van Doe Maar als 'De Bom'. Hoezo toekomstperspectief? En nu zijn zij zélf zo ongeveer die gevestigde orde. Mag er dan ook terug-tegenaangeschopt worden TLRS?:)
Doe maar was een vrij luchtige bedoeling toch? Of tilden veel mensen zwaar aan het idee van de bom.. is voor mijn tijd?

Heb het idee dat er een hoop mensen zijn die zijn vergeten hoe hun wereld en vroeger uit zag. En kritisch zijn op jongere generaties.. dus ja dan is enig geschop te verwachten toch.
Elise schreef: 01 aug 2026, 08:10 Als je het mij vraagt, kwestie van hoge marginale belastingdruk.
De huidige generaties werken 24 of 32 uur in de week met behoud van subsidies/toeslagen en maximale heffingskorting.
Kan niet helemaal volgen hoe je reactie aansluit op mijn reactie.

Dat gezegd hebbende, mijn vader en moeder werkten op papier 40 uur in de week. Want.. mijn moeder zich werkte een slag in de rondte maar niet betaald. In die zin werken jongere generaties gecombineerd en op papier.. misschien meer dan oudere generaties?

JP

Bericht door JP » 01 aug 2026, 14:38

Robin schreef: 01 aug 2026, 14:11 Hoest in de Prinsengracht JP? :)
Ik heb mijn milf al gevonden :nsfw:
Scherm­afbeelding 2026-08-01 om 14.37.16.png
Scherm­afbeelding 2026-08-01 om 14.37.16.png (640.14 KiB) 167 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 01 aug 2026, 15:04

:tooth: JP
TLRS schreef: 01 aug 2026, 14:31

Heb het idee dat er een hoop mensen zijn die zijn vergeten hoe hun wereld en vroeger uit zag. En kritisch zijn op jongere generaties.. dus ja dan is enig geschop te verwachten toch.
Van beide kanten dan TLRS. Genartiekloven/generatieconflicten. is van alle tijden.
Ken je het liedje van Mike & THe Mechanics, The Living Years? Hij zingt: 'Every generation blames the one BEFORE.' Dat merk ik hier ook wel vaker(nu is 't gelukkig wat rustiger, dank daarvoor) :P

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 aug 2026, 15:09

Elise schreef: 01 aug 2026, 14:23
Tom schreef: 01 aug 2026, 10:29 De boomers die nu roepen dat jongeren niet hard werken kochten vroeger op één salaris een woning en auto, dat was toen heel normaal. Die generatie had ook gewoon een 40 urige werkweek (wat in de praktijk misschien 45 uur is). Men doet het voor alsof ze 70 uur per week in de mijnen werkten :)

En ja, vroeger kocht men op één salaris een woning, maar er was ook maar één kostwinnaar.

Ik denk per huishouden gemiddeld wel meer uren.
Bijvoorbeeld wijzelf met 3 kleine kinderen beide 4x9 werken is totaal 72uur per week.

Mijn vader deed dat niet in zijn eentje die werkte fulltime en ma was thuis met ons zoals dat destijds gebruikelijk was.

Dus ja 4x9 kan je parttime noemen zoals je wilt maar per gezin is er wel meer arbeid verzet dan in de vroeger normale gezinssituatie

TLRS

Bericht door TLRS » 01 aug 2026, 15:34

Robin schreef: 01 aug 2026, 15:04Van beide kanten dan TLRS. Genartiekloven/generatieconflicten. is van alle tijden.
Ken je het liedje van Mike & THe Mechanics, The Living Years? Hij zingt: 'Every generation blames the one BEFORE.' Dat merk ik hier ook wel vaker(nu is 't gelukkig wat rustiger, dank daarvoor) :P
Alle tijden is mij een iets te ruim begrip. Daar kan ik moeilijk over oordelen. En we denken vanuit onze cultuur. Maar ben het zonder meer eens dat het niets nieuws is.

Dat gezegd hebbende, waarom is die kloof voor ons zo normaal. De oudere generatie is zelf onderdeel van het opvoeden van de jongere generatie. Dus als ze wat te mopperen hebben is dat dan niet hun eigen schuld?

Of is dat het probleem.. dat ouders eigenlijk zelf helemaal niet zoveel bezig zijn met opvoeding. Dat het ontbreekt aan een normale relatie met de jeugd. En zit een groot deel van de opvoeding in werkelijkheid in zaken die geevolueerd zijn uit de kerk. Zoals school en verhalen vertellen (tekenfilms, videogames)?

Robin

Bericht door Robin » 01 aug 2026, 15:42

@TLRS, ik weet 't ook allemaal niet, maar dat liedje bezingt dus dat 'elke generatie de generatie daarVOOR beschuldigt/verantwoordelijk acht'

En jij hebt 't over de ouderen die mopperen op de jongeren. Omdat de jongeren dus mopperen op de ouderen. Denk ik. Wisselwerking ofzo?

TLRS

Bericht door TLRS » 01 aug 2026, 16:19

Ja en nee. Jongeren mopperen onder andere op ouderen omdat ze niet zien wat die ouderen allemaal doen. Maar het zijn de ouderen die verantwoordelijk zijn voor die beeldvorming of het gebrek eraan.

Zo simpel zit het voor mij in elkaar. Hoe ouder je bent, hoe wijzer je zou kunnen zijn en hoe groter je potentiële invloed en verantwoordelijkheid.

Elise

Bericht door Elise » 01 aug 2026, 18:09

Martijn_bmw schreef: 01 aug 2026, 15:09

Bijvoorbeeld wijzelf met 3 kleine kinderen beide 4x9 werken is totaal 72uur per week.

Mijn vader deed dat niet in zijn eentje die werkte fulltime en ma was thuis met ons zoals dat destijds gebruikelijk was.

Dus ja 4x9 kan je parttime noemen zoals je wilt maar per gezin is er wel meer arbeid verzet dan in de vroeger normale gezinssituatie
Zeker Martijn, dat komt omdat beide partners nu werken.
En het wordt allemaal gestuurd vanuit Den Haag, neem de introductie van de ATV/ADV regeling (de 38 urige werkweek), die is geïnitieerd om de enorme werkloosheid van de jaren 80 te ondervangen.
Of kijk naar hoe het inkomen van de partner steeds meer begon mee te tellen voor een hypotheek, een stimulans om meer te gaan werken.
Maar door het wegvallen van toeslagen netto op een belastingdruk uitkomen van 90%, nee dat bevorderd niet de wil om meer te werken en dat kun je de jongere generatie niet kwalijk nemen.

Wimo

Bericht door Wimo » 01 aug 2026, 19:04

10-12 procent met een premie a woning van 75k guldens. Ik wil best ruilen nu. Huidige generatie mag 450k euro aftikken met 4%+.

JP

Bericht door JP » 01 aug 2026, 19:14

Nu is modaal €48k, dat zijn ongerekend een ± 105k aan Florijnen. Was dat toen ook zoveel modaal ?

Wimo

Bericht door Wimo » 01 aug 2026, 19:36

Tjsa..

Een veelgebruikte maat is de verhouding tussen huizenprijs en modaal inkomen.

Jaren 80: ongeveer 3 tot 4 keer een gemiddeld jaarinkomen.
Nu: vaak 7 tot 10 keer een gemiddeld jaarinkomen, afhankelijk van de regio.

Dat laat zien dat woningen voor veel huishoudens tegenwoordig minder betaalbaar zijn dan destijds

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 aug 2026, 19:42

48k x 4.5 = 532 stuks direct beschikbaar.
https://www.funda.nl/zoeken/koop?select ... =available

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 aug 2026, 19:55

Elise schreef: 01 aug 2026, 18:09
Martijn_bmw schreef: 01 aug 2026, 15:09

Zeker Martijn, dat komt omdat beide partners nu werken.
En het wordt allemaal gestuurd vanuit Den Haag, neem de introductie van de ATV/ADV regeling (de 38 urige werkweek), die is geïnitieerd om de enorme werkloosheid van de jaren 80 te ondervangen.
Of kijk naar hoe het inkomen van de partner steeds meer begon mee te tellen voor een hypotheek, een stimulans om meer te gaan werken.
Maar door het wegvallen van toeslagen netto op een belastingdruk uitkomen van 90%, nee dat bevorderd niet de wil om meer te werken en dat kun je de jongere generatie niet kwalijk nemen.
Eens dat mede door die idiote belastingdruk de zin om meer te werken aardig ontbreekt.

Maar al was die er niet dan nog als de verdeling niet meer is 1x fulltime werken en 1x fulltime thuis kinderen opvoeden, huishouden, koken, boodschappen, wassen enz is. Maar 2x werken en al die andere taken gezamenlijk oppakken naast het werk dan is 2x fulltime werken eigenlijk niet te doen.

En ja als je dan gaat meten hoeveel uur gemiddeld per medewerker wordt gewerkt is dat gedaald maar het aantal uur dat per gezin wordt gewerkt is gestegen wat inmiddels ook nodig is om alle gestegen kosten te betalen.

Je kinderen fulltime naar kdv wil je ook niet en is onbetaalbaar. Wij doen dus beide 4 dagen werken en 1 dag met de kinderen blijven er 3 werkdagen over. 1 bij opa en oma en 2 dagen kdv die 2 dagen kosten al 1.400eur netto per maand dus daar gaat enkel al 2.800eur bruto heen. Voor 5 dagen zou dat dus 7.000eur bruto salaris zijn :tooth:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 aug 2026, 19:56

Hier moesten mijn ouders en m'n vrouw en ik ook altijd allebei werken en dan niet 'gewoon' 40 uur per week, maar wel wat meer uurtjes, tegenwoordig weten de meesten niet meer wat echt werken is volgens mij.
Had het er toevallig vanmiddag nog over met iemand van rond de 30 jaar en ook hij vond dat de jonge mensen tegenwoordig veel te weinig uren maken....hij heeft een eigen autobedrijf en werkt dus 6 à 7 dagen in de week en dat zijn ook dagen van meer dan 8 uur, één van de weinige jongeren die nog een beetje van aanpakken weet.

Elise

Bericht door Elise » 01 aug 2026, 20:09

Wimo schreef: 01 aug 2026, 19:36 Tjsa..

Een veelgebruikte maat is de verhouding tussen huizenprijs en modaal inkomen.

Jaren 80: ongeveer 3 tot 4 keer een gemiddeld jaarinkomen.
Nu: vaak 7 tot 10 keer een gemiddeld jaarinkomen, afhankelijk van de regio.

Dat laat zien dat woningen voor veel huishoudens tegenwoordig minder betaalbaar zijn dan destijds
Je moet het wel even in relatie zien tot o.a. de hypotheekrente hé
Wat heb je liever, 4 keer jaarinkomen en 15% hypotheekrente of 8 keer jaarinkomen en 4% hypotheekrente?

Ik denk dat het onder aan de streep geen ene reet uitmaakt.
Het was vroeger lastig om een huis te kopen en het is nu lastig om een huis te kopen.

Kijk even naar 2013, ook toen was er schaarste maar waagden zich maar heel weinig mensen aan het kopen van een woning, dat was in de jaren 80 niet anders.
Achteraf is het mooi wonen.

Plaats reactie