sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST
- BamiesGTA
- Auto: Cupra Leon 300
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Gefeliciteerd! Toch wel apart dat zo'n "budget" hothatch je zo'n indruk geeft. Moet wel echt iets bijzonders zijn dan.
Zit zelf ook te twijfelen tussen zo'n ST en een M135i/140i. Alleen aan die laatste moeten er weer kosten gemaakt worden om er fatsoenlijk bochten mee te kunnen rijden..
Ga je met de Fiesta ST ook lange roadtrips maken? Ben erg benieuwd wat zoiets doet over lange afstanden.
Zit zelf ook te twijfelen tussen zo'n ST en een M135i/140i. Alleen aan die laatste moeten er weer kosten gemaakt worden om er fatsoenlijk bochten mee te kunnen rijden..
Ga je met de Fiesta ST ook lange roadtrips maken? Ben erg benieuwd wat zoiets doet over lange afstanden.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Weet ik niet precies. Ik denk de donkerste.
Wat betreft de prijs. Fulloption zit je voor een nieuwe op 38k. Auto's zijn in Nederland gewoon erg duur. Dat heb ik allang geaccepteerd.
Wat betreft de prijs. Fulloption zit je voor een nieuwe op 38k. Auto's zijn in Nederland gewoon erg duur. Dat heb ik allang geaccepteerd.
- sitechris
Heel veel verder dan de Eifel kom ik niet. Mss sporadisch keertje naar de Alpen. Ik heb eerder dit jaar een dag gestuurd en dat ging prima. Hooguit zijn de stoelen mss aandachtspuntje dat je wat kramp krijgt na 6 uur plus maar dat is het dan wel. Heb ik toen zelf niet ondervonden, maar dat lees je in de reviews nog wel eens terug.BamiesGTA schreef: 16 sep 2020, 19:19 Gefeliciteerd! Toch wel apart dat zo'n "budget" hothatch je zo'n indruk geeft. Moet wel echt iets bijzonders zijn dan.
- JP
Had je ook bij House of Cars in Eindhoven gekeken ? Die halen elke week genoeg jonge uit Duitsland.
- BamiesGTA
Staan er overigens genoeg te koop met performance pack.. Op MP zijn ze bijna allemaal met PP.
-
Dat is dan van de afgelopen 2 maanden want ervoor zeker niet. Heb er zelf actief naar zitten zoeken.BamiesGTA schreef: 16 sep 2020, 19:53 Staan er overigens genoeg te koop met performance pack.. Op MP zijn ze bijna allemaal met PP.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Viel de Seat dan toch tegen Chris? Of wissel jij altijd na een jaartje sturen?
- BamiesGTA
Staan er zat. Waaronder 1 met een beweerde 276pk.. Is dat mogelijk??
- sitechris
Ik wissel meestal ergens tussen de 1 en 2 jaar. De SEAT viel zeker niet tegen en hij hoefde zeker ook niet weg. Geweldig competente auto. Maar ik ben gewoon verliefd op de ST en kreeg dat niet meer uit mijn systeem. En als de inruil goed is, dan hap je.Bram schreef: 16 sep 2020, 20:00 Viel de Seat dan toch tegen Chris? Of wissel jij altijd na een jaartje sturen?
- Luco
- sitechris
Hier nog wat onderbouwing waarom ik toch voor de Ford gegaan ben en uiteindelijk afscheid neem van de SEAT.
https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... tste-kans/
https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... tste-kans/
-
Alles voor de clicks.
Post die tekst toch gewoon hierzo.

Post die tekst toch gewoon hierzo.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Mooi geschreven, maar nu weten we nog niks van jouw beleving betr de ST. Dat is natuurlijk Deel 2?
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Driveaholic verliefd op een 3 cilinder, mooi dit.
Maar lees steeds meer meningen van ervaringsdeskundigen die van de zware logge maar wel met veel PK's toch weer opzoek gaan naar wat lichtere speelsere auto's. Ik snap het ergens wel, onze 208 met handbak vind ik ook wel leuk om mee te rijden (op lagere snelheden) na een tijdje in mijn 'zware' 3 serie automaat.
Maar lees steeds meer meningen van ervaringsdeskundigen die van de zware logge maar wel met veel PK's toch weer opzoek gaan naar wat lichtere speelsere auto's. Ik snap het ergens wel, onze 208 met handbak vind ik ook wel leuk om mee te rijden (op lagere snelheden) na een tijdje in mijn 'zware' 3 serie automaat.
- Niels
- Auto: Prius+
Gefeliciteerd ermee Chris
Soms is less more en persoonlijk vind ik dit type Leon ook gewoon geen mooie auto en de Fiesta erg smakelijk 

- Martijn_bmw
Het komt denk ik ook omdat je nou eenmaal plezier beleeft aan het opzoeken van de randjes / "uitwringen" van een auto zo nu en dan.veejay schreef: 24 sep 2020, 09:52 Driveaholic verliefd op een 3 cilinder, mooi dit.
Met een PK monster / grote auto heb je die ruimte gewoon (bijna) nooit op de openbare weg. Ervaar ik met de 435i ook, die 300+PK's zijn zeker in NL gewoon eigenlijk altijd overbodig terwijl ik met het kleine 6 cilindertje in de Z3 wel veel DF kan ervaren op de kleine dijkwegen in NL

Denk dat dat effect hier ook speelt van Cupra R naar Fiesta ST
- sitechris
Ja daar zit het hem precies. Less = more.
@Veejay: het grappige is dat het motortje echt briljant is. Presteert goed en klinkt (erg) goed. Heel verrassend idd.
@Veejay: het grappige is dat het motortje echt briljant is. Presteert goed en klinkt (erg) goed. Heel verrassend idd.
- sitechris
Haha pun taken

Ik heb een probleem. En dat probleem is de Ford Fiesta ST. Ik ben hoteldebotel en het duurt nu al 3 maanden. Vlinders in de buik, ik teken hartjes. Het gaat niet weg. Ik moet die auto uit mijn systeem krijgen. Het slaat nergens op. Een driecilindertje. Een Fiesta. Liefde zuigt en is irrationeel maar dit gaat echt te ver.
Dus wat moet ik doen?
Een einde maak aan mijn eigen waanzin! Dat kan maar op één manier. Een volle dag sturen in de Eifel met mijn eigen SEAT Leon CUPRA R. Dat is er maar beperkt van gekomen dit jaar. Iets met corona. Maar we mogen en kunnen weer. De SEAT Leon CUPRA R moet het medicijn zijn tegen dit Fordje! Na deze rit moet ik me niet meer druk maken om die Fiesta. De SEAT Leon CUPRA R was niet voor niets in 2018 de snelste voorwielaangedreven auto op de Nürburgring. Dit is een speciale. Niet alleen omdat het een ‘limited edition’ is (6 stuks in Nederland geleverd) maar ook omdat het vrij compromisloze auto is. Duidelijk scherper dan andere broertjes uit de VAG fabriek. En bijna twee keer zoveel vermogen als de Ford Fiesta ST. Met dank aan JD Engineering ramt de SEAT Leon CUPRA ruim 390 pk en 500 newtonmetertjes op het asfalt. Dus op naar de Duitse Eifel. Zelfde parcours, andere auto. Examentijd. De locatie is perfect. Een waar stuurmansparadijs en doordeweeks zo goed als uitgestorven. De laatste kans voor de SEAT om te laten zien uit welk hout hij gesneden is.
Wat zijn de verschillen tussen de SEAT en de Ford?
Die twee auto’s hebben echt een ander DNA. De Ford Fiesta ST is een enorm toegankelijk feestbeest waar je heel makkelijk mee kan spelen, glijden en smijten. Een kleine, lichte en handzame auto. Een puppy die je grasmat omploegt en je daarna ondeugend grijnzend staat aan te kijken. De CUPRA R is veel meer een dobermann. Veel serieuzer, gespierder en als ie bijt ook veel effectiever. Dit is niet spelen, dit is vastbijten in het asfalt. Het sperdifferentieel werkt zo goed dat je in krappe bochten gewoon volgas kunt geven. Zelfs met het ESP aan word je niet afgeremd als je dit doet. Met het ESP in standje uit trek je wel wat meer sporen op het asfalt maar blijf je als bestuurder altijd in controle. Het is geen moeilijke auto om te rijden, omdat je gewoon altijd gas kunt geven. Mocht je het heel bont maken en onderstuur hebben, dan kun je gas lossen en ga je vrolijk weer verder. Easy-peasy. Je proeft het DNA van totale performance in de auto. Ieder boutje, ieder elementje is aangepast op het leveren van maximale prestaties. Spelen en glijden is voor puppies. Dit is een auto waarmee je op dit soort wegen ‘supercars’ kunt pesten.
Dus alles goed?
Eeeuhhmmmm nee. Precies daar wringt het ook een beetje. Eigenlijk is 400 pk te veel van het goede in de Eifel. Of 300 pk. Zelfde laken een pak. Meer is in dit geval niet beter. Je gaat heel erg snel heel erg veel te hard. Dit is op het randje van asociaal. Op krappe wegen, of op slecht asfalt moet ik me toch net wat te vaak inhouden want ik wil niet dat andere mensen last hebben van mijn hobby. Ik moet – noodgedwongen – een klein beetje met de handrem op rijden. Met het passeren van de tijd begint er een knagend gevoel te ontstaan. Hoe leuk en goed de auto ook is, deze rit was leuker geweest in de Ford Fiesta ST. Zonder twijfel. En dat beweer ik met droge ogen terwijl ik een topdag heb gehad. Natuurlijk is het leuk om met bijna 300 kilometer per uur over de Duitse Autobahn te denderen, maar dat is inmiddels ook wel een gevalletje ‘been there done that’.
En nu?
Met een dubbel gevoel keer ik huiswaarts. Vol energie na een intense dag sturen. En vol bewondering over de SEAT. Geen slag verkeerd gegeven. Altijd leveren en overal performance. Het is een bijzonder indrukwekkende auto. Maar ik heb geen enkel moment in mijn broek gepist van het lachen. Dubbel gelegen van plezier. En in de Ford Fiesta ST was dat het wel het geval. Mijn rit in de Eifel met die auto was mijn leukste autodag ooit. Terwijl ik met hoge snelheid noordwaarts dender hak ik de knoop door. De SEAT gaat er uit en die Ford moet er komen. ‘No matter what it takes’. En dat is wat er gebeurd is lieve Driveaholics. De Ford staat inmiddels op mijn oprit. Zo snel kan het gaan.
-
En een keertje doorklikken is ook niet de moeite.
Mooi verhaal.
Mooi verhaal.
-
Leuk geschreven en toch wel zeer herkenbaar, dat meer vermogen niet automatisch meer plezier betekent.
Het lijkt erop dat het een kwestie van tijd is, dat de titel van dit topic aangepast gaat worden.......
Het lijkt erop dat het een kwestie van tijd is, dat de titel van dit topic aangepast gaat worden.......

- sitechris
Ja, dat zal ik idd even doen.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST
Ben nu wel nieuwsgierig, toevallig staat er 1 met performance pack te koop hier in het dorp. Was bezig met sparen voor meer cilinders (6) maar misschien dan maar 3 nemen en veel centen overhouden. Ik ga wel een keer proefrijden.
-
By the way, gefeliciteerd met de ST.
Benieuwd naar de vervolg-ervaringen !

Benieuwd naar de vervolg-ervaringen !

- Luco
Dit is zo de spijker op de kop, ik heb dat dan niet op de openbare weg maar heb dat met het vijfje waarmee ik begonnen ben met racen en de supercopa precies hetzelfde, seat is veel sneller, veel beter en noem het maar op.Wat zijn de verschillen tussen de SEAT en de Ford?
Die twee auto’s hebben echt een ander DNA. De Ford Fiesta ST is een enorm toegankelijk feestbeest waar je heel makkelijk mee kan spelen, glijden en smijten. Een kleine, lichte en handzame auto. Een puppy die je grasmat omploegt en je daarna ondeugend grijnzend staat aan te kijken. De CUPRA R is veel meer een dobermann. Veel serieuzer, gespierder en als ie bijt ook veel effectiever. Dit is niet spelen, dit is vastbijten in het asfalt. Het sperdifferentieel werkt zo goed dat je in krappe bochten gewoon volgas kunt geven. Zelfs met het ESP aan word je niet afgeremd als je dit doet. Met het ESP in standje uit trek je wel wat meer sporen op het asfalt maar blijf je als bestuurder altijd in controle. Het is geen moeilijke auto om te rijden, omdat je gewoon altijd gas kunt geven. Mocht je het heel bont maken en onderstuur hebben, dan kun je gas lossen en ga je vrolijk weer verder. Easy-peasy. Je proeft het DNA van totale performance in de auto. Ieder boutje, ieder elementje is aangepast op het leveren van maximale prestaties. Spelen en glijden is voor puppies. Dit is een auto waarmee je op dit soort wegen ‘supercars’ kunt pesten.
Maar aan het einde van de rit beleefde ik veel meer plezier in het vijfje.
-
Ik heb t ook met de Elise. Hoeft niet hard te gaan om veel meer schik te hebben. Met de Golf is het gelijk rbw kwijt. 
ID4 bestellen als daily dan maar.
ID4 bestellen als daily dan maar.