BMW 1 Serie M Coupé
- Snipe
Re: 1 ///M Coupé
Ik ben er wel benieuwd naar, dat dan weer wel.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ik ben vrij kritisch in dit topic geweest maar dat betreft de idioot gerekte marketing van BMW over dit ding.
Als auto vind ik het een geweldig ding. Denk dat het ook super rijdt. Die piskleur op de screenshots is natuurlijk niks maar verder is het een lekker dik ding. Mooie opvolger voor m'n GTI tzt.
Als auto vind ik het een geweldig ding. Denk dat het ook super rijdt. Die piskleur op de screenshots is natuurlijk niks maar verder is het een lekker dik ding. Mooie opvolger voor m'n GTI tzt.
- RVV
Ben het met Tristan eens dat cijfers niet zoveel zeggen, en natuurlijk is 340pk voldoende voor die auto. Ik zat persoonlijk ook helemaal niet op 380pk te wachten, alleen het feit is wel dat het technisch mogelijk is maar het niet word gedaan. Mede vanwege het te dicht bij de M3 zitten, dus om marketingtechnische redenen. Alleen al daarmee zegt BMW we hebben niet het beste er uit gehaald. Dat was tot nu wel altijd zo bij een M variant. BMW heeft nooit concessies gedaan aan het vermogen van een M, Wat er technisch in zat werd er ook uitgehaald.
Dan je opmerking lichtvoetiger, tov een M3 zal dat zeker zo zijn, maar dat is geen hogere wiskunde, voor een lichtervoetigere auto dan een M3 kun je gewoon elke willekeurige 1 serie pakken. En de grap is, hoe kleiner de motor, hoe lichtvoetiger de 1 serie is. Omgedraaid is de M1 straks waarschijnlijk die minst lichtvoetige 1 serie variant. Hoewel hij zal natuurlijk wat lichtvoetiger aanvoelen dan een 135i maar volgens mij kun je heel eenvoudig een 135i dezelfde lichtvoetigheid meegeven door even te shoppen in de BMW motorsport onderdelen catalogus. Oke dat doe je niet zo snel, maar die paar M3 onderdelen die op de M1 zijn gezet maken de auto nou niet heel bijzonder ofzo.
1 ding is nu al zeker, en dat is dat het karakter van de motor niet in de buurt zal komen bij het oorspronkelijke M karakter. Juist de motor is altijd één van de belangrijkste redenen geweest om voor een M te gaan. Waarom er geen hoogtoerige atmosferische motor inzit begrijpen we ook allemaal wel (emmissieeisen ed) maar dat neemt niet weg dat er gewoon een standaard BMW AG motor in zit. Op een paar details na dan, maar die details zijn er vooral om de duurzaamheid te garanderen.
De BMW Z4 .35i kun je met een 306 pk motor krijgen en met een 340pk motor. Zelfde motor dus die ook in de M1 zit. Nou ik persoonlijk ben nooit opgewonden geraakt van de .35i motor. Prima motor, beer, trekkracht, koppel allemaal dik voor elkaar, maar qua emotie niet veel anders dan een gemiddelde turbomotor. Nu is dat ook allemaal prima, niet iedereen zit op M motoren (van weleer) te fappen, maar waarom dan wel fappen op een paar dikke (bijna foute) M spoilers? Wat gaat deze auto nou echt bijzonder maken? Vermogen? Mwaoh.. zijn we allang gewend. Wegligging/lichtvoetigheid? Zijn we allang gewend met de 1 serie in het algemeen. Uitstraling? Dat zou kunnen als je het mooi vind. Maar M stond altijd voor een relatief ingetogen uiterlijk, nu wil BMW het van de daken schreeuwen. Niet voor niets dat eeuwige 'geplaag' met die foto's en filmpjes. Alleen de uitstraling en het uiterlijk is hetgene waar BMW de M1 mee kan laten opvallen.
Ik ben echt een M liefhebber, ik zou ook heel graag gewild hebben dat deze auto me zou 'raken'. Maar ik mis eigenlijk vanaf het begin de 'klik'.
Dan je opmerking lichtvoetiger, tov een M3 zal dat zeker zo zijn, maar dat is geen hogere wiskunde, voor een lichtervoetigere auto dan een M3 kun je gewoon elke willekeurige 1 serie pakken. En de grap is, hoe kleiner de motor, hoe lichtvoetiger de 1 serie is. Omgedraaid is de M1 straks waarschijnlijk die minst lichtvoetige 1 serie variant. Hoewel hij zal natuurlijk wat lichtvoetiger aanvoelen dan een 135i maar volgens mij kun je heel eenvoudig een 135i dezelfde lichtvoetigheid meegeven door even te shoppen in de BMW motorsport onderdelen catalogus. Oke dat doe je niet zo snel, maar die paar M3 onderdelen die op de M1 zijn gezet maken de auto nou niet heel bijzonder ofzo.
1 ding is nu al zeker, en dat is dat het karakter van de motor niet in de buurt zal komen bij het oorspronkelijke M karakter. Juist de motor is altijd één van de belangrijkste redenen geweest om voor een M te gaan. Waarom er geen hoogtoerige atmosferische motor inzit begrijpen we ook allemaal wel (emmissieeisen ed) maar dat neemt niet weg dat er gewoon een standaard BMW AG motor in zit. Op een paar details na dan, maar die details zijn er vooral om de duurzaamheid te garanderen.
De BMW Z4 .35i kun je met een 306 pk motor krijgen en met een 340pk motor. Zelfde motor dus die ook in de M1 zit. Nou ik persoonlijk ben nooit opgewonden geraakt van de .35i motor. Prima motor, beer, trekkracht, koppel allemaal dik voor elkaar, maar qua emotie niet veel anders dan een gemiddelde turbomotor. Nu is dat ook allemaal prima, niet iedereen zit op M motoren (van weleer) te fappen, maar waarom dan wel fappen op een paar dikke (bijna foute) M spoilers? Wat gaat deze auto nou echt bijzonder maken? Vermogen? Mwaoh.. zijn we allang gewend. Wegligging/lichtvoetigheid? Zijn we allang gewend met de 1 serie in het algemeen. Uitstraling? Dat zou kunnen als je het mooi vind. Maar M stond altijd voor een relatief ingetogen uiterlijk, nu wil BMW het van de daken schreeuwen. Niet voor niets dat eeuwige 'geplaag' met die foto's en filmpjes. Alleen de uitstraling en het uiterlijk is hetgene waar BMW de M1 mee kan laten opvallen.
Ik ben echt een M liefhebber, ik zou ook heel graag gewild hebben dat deze auto me zou 'raken'. Maar ik mis eigenlijk vanaf het begin de 'klik'.
-
Andre
Mijn vader had een 330i en ik een 130i. Kan je 1 ding snel zeggen een 1 serie voelt veel agiler aan. Niet te vergelijken met een 3 serie. Ik zou Voor mezelf ook nooit een 3 serie pakken als basis race auto. Voelt gewoon logger aan. Het is alleen altijd jammer geweest dat M niks met de 1 serie heeft gedaan qua motoren.
Ik vindt het zeker een mooie auto die 1M coupe.
De auto valt of staat bij mij voor het volgende.
Gas response moet voor een turbo uitzonderlijk snel zijn.
Deze auto komt inderdaad te laat en hij is gemaakt van M3 onderdelen die nog op de plank lagen. Dan vindt ik 1 ding belangrijk dat ie heel scherp geprijst moet worden.
We zullen zien.
Ik vindt het zeker een mooie auto die 1M coupe.
De auto valt of staat bij mij voor het volgende.
Gas response moet voor een turbo uitzonderlijk snel zijn.
Deze auto komt inderdaad te laat en hij is gemaakt van M3 onderdelen die nog op de plank lagen. Dan vindt ik 1 ding belangrijk dat ie heel scherp geprijst moet worden.
We zullen zien.
- Snipe
Natuurlijk, cijfers zeggen niet alles. Blind de meeste pk's willen brengt ook niet altijd de beste auto (of zijn hier mensen die posters van een Veyron of Dagger GT boven hun bed hebben?). Toch lijkt bijna 100 pk minder op een auto die maar een kilo of 55 lichter is me geen garantie voor succes.RVV schreef:Ben het met Tristan eens dat cijfers niet zoveel zeggen, en natuurlijk is 340pk voldoende voor die auto.
....maar ik blijf vrolijk hopen op een positieve verrassing.
@Andre: mijn vergelijking tussen 130i en 330i was niet 100% goed, want 330i heeft een sportonderstel en dat had mijn 130i niet. Misschien dat dat er mee te maken heeft?
-
Harrie
Heeft BMW indferdaad gezegd dat ze er niet het beste uitgehaald hebben
Ennu, met de laatste paar posts is de discussie over gewicht dus ook een non-discussie geworden.
Ennu, met de laatste paar posts is de discussie over gewicht dus ook een non-discussie geworden.
- GTRene
wellicht dat de1- M coupe een instappertje is voor het jonge sporty volk
en de echte DF figuren deze voorgeschoteld krijgen...minder comfort, minder gewicht, meer tracktool en 380pk oid....
denk dat die 450pk versie van die motor voor de nwe I-6 M3 wordt.

vind de rendering van die GTS in elk geval geslaagd.
en de echte DF figuren deze voorgeschoteld krijgen...minder comfort, minder gewicht, meer tracktool en 380pk oid....
denk dat die 450pk versie van die motor voor de nwe I-6 M3 wordt.
vind de rendering van die GTS in elk geval geslaagd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Snipe schreef:4,4 kg/pk geeft een gewicht van 1.496 kilo. Een M3 is nog geen 60 kilo zwaarder.Tristan schreef:Kijk naar het gewicht i.c.m. kleine wielbasis. Waarbij de M3 soms als logge boot wordt gezien, wordt dit weer een ///M die lichtvoetiger wordt.
Zou dat nou echt die wereld van verschil zijn in lichtvoetigheid? Don't think so.
+ oneindig................
Dat ding had er en niet zo overstyled moeten uitzien, 40 PK en 100NM meer moeten hebben en max 1350 kg mogen wegen.........................dan had ik er, heel in de verte, mijn M3 op in willen ruilen.........................ik ben der wel uit denk ik.................
- GTRene
overstyled???
eerst zeuren vele mensen dat de M&M's er te gewoontjes uitzien...
luisterd BMW eindelijk een keer, ist weer niet goed
face it, your getting old

luisterd BMW eindelijk een keer, ist weer niet goed
face it, your getting old
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Kan iemand mij uitleggen waarom zo'n ding zo ongelooflijk zwaar is? Rond de 1500 kg lees ik.
Ik bedoel...mijn Golf 6 GTI... weegt slechts 1290 kg. Qua formaat vergelijkbaar met zo'n 1 serie lijkt me. OK, het ding heeft een 6-cilinder wat iets meer zal wegen maar dan nog?
Snap dat niet.
Ik bedoel...mijn Golf 6 GTI... weegt slechts 1290 kg. Qua formaat vergelijkbaar met zo'n 1 serie lijkt me. OK, het ding heeft een 6-cilinder wat iets meer zal wegen maar dan nog?
Snap dat niet.
-
k33z
130i weegt ook maar iets meer dan 1300kg. Gewicht zal wel met de iets grotere body te maken hebben en het feit dat de coupe gebaseerd is op de 1-serie cabrio.
- RVV
Ik ben opzich altijd erg tevreden (geweest) over de uitstraling van een M. Een kenner weet precies waar die mee te maken heeft, maar de buitenwereld ziet gewoon een standaard BMW. (bij wijze van dan).GTRene schreef:overstyled???
luisterd BMW eindelijk een keer, ist weer niet goed![]()
face it, your getting old![]()
- Hielke
+1 Tristan.
Als je het verschil tussen een 1 serie en een 3 serie, laat staan 5 serie, qua directheid en sportiviteit niet merkt dan rij je die auto's simpelweg niet voldoende op de limiet. Dat verschil is dan namelijk heel groot. Ook als het gewichtsverschil maar 60 kg is. De kleinere wielbasis is de echte sleutel.
Ben je een liefhebber van een M5 dan is de nieuwe 1M niks voor je.
Als je het verschil tussen een 1 serie en een 3 serie, laat staan 5 serie, qua directheid en sportiviteit niet merkt dan rij je die auto's simpelweg niet voldoende op de limiet. Dat verschil is dan namelijk heel groot. Ook als het gewichtsverschil maar 60 kg is. De kleinere wielbasis is de echte sleutel.
Ben je een liefhebber van een M5 dan is de nieuwe 1M niks voor je.
- RVV
Nouja daar wil ik wel even op reageren, ik ben niet in het bijzonder een liefhebber van een M5. Een rechtstreeks vergelijk met een 1M wil ik ook niet maken, daarvoor verschillen de concepten teveel. Na 3 1 series waaronder 2 130i's weet ik de 1 serie goed op zijn waarde te schatten. Ik blijf ook altijd een liefhebber van een 1 serie.Hielke schreef: Ben je een liefhebber van een M5 dan is de nieuwe 1M niks voor je.
Alleen ging het in mijn ogen fout met de 135i coupe. Waar de 130i me als auto/concept echt raakte (mede natuurlijk om het totaalplaatje) dat miste ik in de 135i. Weet nog goed dat Andre toen een 135i meehad van de Beier, ik had er echt naar uitgekeken, stond zelfs op het punt om de e46 M3 CS toen er voor weg te doen (er zwerft nog wel ergens een topic rond) maar na een uur rijden in de 135i was ik een illusie armer. De 135i zou het voor mij niet worden.
Mischien niet helemaal juist, maar die ervaring projecteer ik ook op de 1M.
De ingrediënten voor de 1M hadden gewoon moeten zijn: 3 liter 6in lijn atmo, 320pk ,revlimiter omhoog naar 8000 toeren, 1350 kilo. Dan had ik het uiterlijk zoals nu ook wel willen slikken.
En ondanks al het gelul over emissie eissen ed,, als BMW echt had gewild, dan hadden ze dit ook nog wel voor elkaar kunnen krijgen. want een 130i zit ook gewoon nog steeds in het gamma. Die motor hadden ze kunnen 'opfokken' zoals de M motorsportafdeling altijd heeft gedaan, het ontwikkelen van motoren ipv het ontwikkelen van 'turbodruk'.
Het lijkt me trouwens redelijk frustrerend voor die M motorsport bouwers, Hetgene waar ze jaren aan mochten werken de kroonjuwelen binnen het BMW gamma is helemaal komen te vervallen. En een gerenomeerde motorsport afdeling is afgegleden tot een chipsbakker afdeling.
- Snipe
Volgens mij is hier niemand die "het verschil tussen een 1 serie en een 3 serie, laat staan 5 serie, qua directheid en sportiviteit niet merkt". Ik kwam er het dichtste bij, door te zeggen dat ik het verschil tussen een 130i en een 330i 'niet wereldschokkend' vind. Dat is natuurlijk heel iets anders dan 'het verschil niet merken'.Hielke schreef:Als je het verschil tussen een 1 serie en een 3 serie, laat staan 5 serie, qua directheid en sportiviteit niet merkt dan rij je die auto's simpelweg niet voldoende op de limiet. Dat verschil is dan namelijk heel groot. Ook als het gewichtsverschil maar 60 kg is. De kleinere wielbasis is de echte sleutel.
Het verschil tussen een 3 en een 5 vind ik enorm. Vergeleken met een 3 vind ik een 5 een lompe, logge boot. Daar zit in mijn ogen een aanzienlijk verschil tussen. Het verschil tussen een 1 en een 3 vind ik veel kleiner, zeker als ze dezelfde motor hebben.
In het geval van de 130i komt daarbij dat ik die eigenlijk wat zwaar in de neus vind, waar een 330i minder last van heeft.
>> tot zover deze nuancering, nu weer terug naar 'zwart-wit' en 'van dik hout zaagt men planken'.
- Robin Hartog
Ik 'call' nu alvast DIBS voor het maken van foto's als DF deze 1M gaat testen.
Superding.
Superding.
-
Tom
Grappig dat zo'n topic van de sDrive35is (wat dit eigenlijk is met een ander jasje) nog geen 50 replies heeft en dit topic al op bijna 1500 replies zit 
Dat vermogen van 340pk is meer dan genoeg maar de meerwaarde van de M lijkt mij nihil als je door de blabla heenkijkt. Zeker tov de 135i (of ze moeten deze M scherp in de markt zetten). Dit zal vast prima sturen en snelle rondetijden neerzetten maar echt hebberig maakt deze kar mij niet (idem bij die nieuwe Z4 trouwens). Waarom hebben ze niet voor een compressor gekozen trouwens?
Dat vermogen van 340pk is meer dan genoeg maar de meerwaarde van de M lijkt mij nihil als je door de blabla heenkijkt. Zeker tov de 135i (of ze moeten deze M scherp in de markt zetten). Dit zal vast prima sturen en snelle rondetijden neerzetten maar echt hebberig maakt deze kar mij niet (idem bij die nieuwe Z4 trouwens). Waarom hebben ze niet voor een compressor gekozen trouwens?
- Tristan
Romo, je bent een cijferne*ker. Je kunt een auto niet afzeiken terwijl je nooit in een potente 1-serie hebt gereden. Op papier zal hij sneller zijn dan de E46 M3 die je hiervoor had. Vond je die dan ook 'underpowered'? Leuk al die pk's op papier maar vind het belangrijker hoe het totaalplaatje is.romo schreef:Snipe schreef:4,4 kg/pk geeft een gewicht van 1.496 kilo. Een M3 is nog geen 60 kilo zwaarder.Tristan schreef:Kijk naar het gewicht i.c.m. kleine wielbasis. Waarbij de M3 soms als logge boot wordt gezien, wordt dit weer een ///M die lichtvoetiger wordt.
Zou dat nou echt die wereld van verschil zijn in lichtvoetigheid? Don't think so.
+ oneindig................
Dat ding had er en niet zo overstyled moeten uitzien, 40 PK en 100NM meer moeten hebben en max 1350 kg mogen wegen.........................dan had ik er, heel in de verte, mijn M3 op in willen ruilen.........................ik ben der wel uit denk ik.................
- RVV
Even een sprong terug in de tijd. Zo had ik TOEN graag een M variant/Tii variant willen zien van de 1 serie (behalve dan de carbonmotorkap). Dus nog voor bekend was dat het uiteindelijk 'maar' een perfomance serie/lijn was.
Zelfs een 4 cilinder met turboblokje rond de 240/280 pk en rond de 1300 kilo had me meer aangesproken dan wat er nu gaat aankomen.

Zelfs een 4 cilinder met turboblokje rond de 240/280 pk en rond de 1300 kilo had me meer aangesproken dan wat er nu gaat aankomen.
- Snipe
Zelfs met die motorkap is 'ie goed.
Als je 'm tii noemt zijn de verwachtingen ook wat anders dan bij een M. Dit uiterlijk en dan keus uit de motor van de 320si, 130i en die .35is was geweldig geweest, als je het mij vraagt. Mooie performance-lijn toch?
Als je 'm tii noemt zijn de verwachtingen ook wat anders dan bij een M. Dit uiterlijk en dan keus uit de motor van de 320si, 130i en die .35is was geweldig geweest, als je het mij vraagt. Mooie performance-lijn toch?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik ervaar bovenstaande als een compliment.Romo, je bent een cijferne*ker. Je kunt een auto niet afzeiken terwijl je nooit in een potente 1-serie hebt gereden. Op papier zal hij sneller zijn dan de E46 M3 die je hiervoor had. Vond je die dan ook 'underpowered'? Leuk al die pk's op papier maar vind het belangrijker hoe het totaalplaatje is.
Een E46 M3 was een benchmark, maar dan alweer 10 jaar geleden.............dat is de kern, intussen is de wereld weer een paar rondjes verder............
Feit is dat de 1M niet tot de max is doorontwikkeld en wel om de 2 redenen;
1 De E9X M3 wordt voor de voeten gelopen
3 De F3X M3 zal wel die doorontwikkeling obv van het N54 blok laten zien
-
Andre
Ik geef hem voordeel van de twijfel. Ik heb zelf ook evo s en subaru s gehad. Turbo is niet slecht als ze maar throttle response hebben. Dat is gewoon een prioriteit om hem het succes van een ///M te kunnen gunnen.
Qua looks vindt ik hem super. Echt een racer look. Turbo is mijn grote twijfel. 340pk vindt ik zat. Een lage Co2 waarde is op dit punt belangrijker, want dat is de grondlegger voor de uiteindelijke prijs in dit anti autoland.
Deze 1M vindt ik vele malen dikker qua looks dan een M3. Een V8 is in mijn beleving ook overdone. 6 cil motoren zijn voor mij best genoeg. Een M3 met een co2 van 290 wordt onbetaalbaar in nederland dus dat kunnen we vergeten om zo n auto nog te kunnen rijden in dit land.
Ik had ook liever atmo 320pk 8000rpm etc. Maar als deze een co2 heeft van 270 plus en dan 80k euro plus kost door hoge co2 tax hoef ik hem zeker niet. Je kan helaas niet meer om turbo motoren heen. Het is de regelgeving die het momenteel die kant op stuurt.
Qua looks vindt ik hem super. Echt een racer look. Turbo is mijn grote twijfel. 340pk vindt ik zat. Een lage Co2 waarde is op dit punt belangrijker, want dat is de grondlegger voor de uiteindelijke prijs in dit anti autoland.
Deze 1M vindt ik vele malen dikker qua looks dan een M3. Een V8 is in mijn beleving ook overdone. 6 cil motoren zijn voor mij best genoeg. Een M3 met een co2 van 290 wordt onbetaalbaar in nederland dus dat kunnen we vergeten om zo n auto nog te kunnen rijden in dit land.
Ik had ook liever atmo 320pk 8000rpm etc. Maar als deze een co2 heeft van 270 plus en dan 80k euro plus kost door hoge co2 tax hoef ik hem zeker niet. Je kan helaas niet meer om turbo motoren heen. Het is de regelgeving die het momenteel die kant op stuurt.
- RVV
Ja helaas..
- Robertdj
Als ze het downsizen nou eens wat meer op de auto's gingen toepassen ipv de motoren...
-
steve smith
Zo fijn om in dit topic een stukje realiteitszin te lezen tussen al dat domme cijfergefap elke pagina. Zelfs als die realiteitszin uit Friesland komt!Andre schreef:Ik geef hem voordeel van de twijfel. Ik heb zelf ook evo s en subaru s gehad. Turbo is niet slecht als ze maar throttle response hebben. Dat is gewoon een prioriteit om hem het succes van een ///M te kunnen gunnen.