DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
BrianV

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door BrianV » 22 jul 2009, 12:01

Erik Stoffelsen schreef:

Ik zat net even het een en ander terug te kijken, toen me dit opviel:

[vimeo]http://www.vimeo.com/5696629[/vimeo]

Bizar hoe gelijk het allemaal gaat! :shock:

Synchroom crashen... :shock:
het nieuwe driften :? ?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jul 2009, 12:03

Dat synchroon crashen is volgens mij een enorme kostbare sport...... :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 22 jul 2009, 12:14

Ja als je beelden naast elkaar zet kan je bijna alles synchroon laten lopen :angel:

DownforceJitse

Bericht door DownforceJitse » 22 jul 2009, 12:28

Het aparte is alleen dat het 2 verschillende rijders zijn :bag:

DownforceJitse

Bericht door DownforceJitse » 22 jul 2009, 12:35

Rico schreef:<<Sponsor actie Motivatie ALERT>>

Voor de coureurs van Downforce.. de eerste rijder die de komende race(s) nummer 1 podium rijd.. voor diegene ligt onderstaand boxspringbed in het verschiet (gratis af te halen)

Dus Peter, Laurens en Jitse.. GOGO :wink:

Dit motiveert enorm, eind september wordt mijn huis opgeleverd, en laat ik nou net een nieuw bed nodig hebben!!

Zandvoort wordt dus erg belangrijk.... :goodnight:

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2009, 12:36

Mooi :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 22 jul 2009, 12:46

DownforceJitse schreef:Het aparte is alleen dat het 2 verschillende rijders zijn :bag:
Ik bedoelde dat als je de film op het juiste moment start vele crashes bijna synchroon zijn omdat de auto toch vaak op dezelfde manier wegbreekt :beer:

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 22 jul 2009, 13:28

DownforceJitse schreef:Het aparte is alleen dat het 2 verschillende rijders zijn :bag:
Dan light het toch niet aan de rijders, maar die stomme BMW !! :bag:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 jul 2009, 13:50

Nee, die rechter lag in ieder geval echt aan een stomme rijder. :hammer:
Ik heb inmiddels op een Belgisch forum gevonden dat als het regent op Zolder er in de kanaalbocht stroompjes water over de baan kunnen lopen die ervoor zorgen dat een auto ineens heftig kan onder- of oversturen als je die raakt (respectievelijk als je ze met de voor- of achterwielen raakt).
Daar moet je dus op bedacht zijn en iets meer marge op die plaats houden (bij het uitkomen van de laatste bocht voor het rechte stuk op de achterkant van het circuit, meteen een tip voor de mensen van DF die meegaan naar Zolder als het 2 september soms regent....), maar dan moet je dat wel maar net weten.
Te weinig ervaring dus, gekoppeld aan nog minder ervaring wat in de regen racen betreft en al helemaal niet op slicks in de regen; daar kan ik de auto (helaas) echt de schuld niet van geven. :bag:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 jul 2009, 14:03

Hielke schreef:Het filmpje staat er, ik neem aan dat het dan geoorloofd is om commentaar te leveren.

Ik heb ook de video van de eerste stint van Peter op Spa gezien. Daar ging het er qua tempo in droge omstandigheden heel gezapig aan toe en nu met invallende regen heel agressief met veel te veel risico. Ondanks dat er in T1 direct al een waarschuwing komt in de vorm van een spin. Ik snap dat niet. Dit was echt het verkeerde moment om op slicks te willen pushen.
Commentaar is altijd welkom. :thumbup:
Over die video van Spa had ik al gezegd dat ik daar echt niet lekker in mijn vel zat, compleet het vertrouwen miste om echt hard te gaan met die auto. Daar zijn misschien wel verschillende redenen voor, welke dat precies zijn is helemaal niet belangrijk, maar feit is dat ik daar op zaterdag helemaal niks te winnen had omdat Laurens en JR toch sneller waren en vanwege de safetycar in mijn deel van de race toen al vlak achter ons zaten, dus een derde plaats was waarschijnlijk wel het maximaal haalbare op dat moment en op zondag was het ook niet nodig om helemaal tot de grens te gaan omdat we vanwege de mindere straftijd en de safetycar situatie in het begin van de race toch ruim voor ze zouden komen te liggen na de pitstops.

Of het rijden op Zolder te agressief was weet ik niet, ik ben wel benieuwd naar de mening van bijvoorbeeld Laurens daarover die in vrijwel dezelfde auto in dezelfde omstandigheden heeft gereden.
Wat wel zo is, is dat met een droogweer afstelling op slicks in die omstandigheden het (in ieder geval voor mij) echt totaal onmogelijk is om te rijden op de manier waarop ik normaal graag rij (zo clean mogelijk met zo weinig mogelijk correcties), dan moet je echt helemaal stil gaan staan. Wat ook niet werkt omdat je dan helemaal geen temperatuur in je banden krijgt (dat had ik vrijdag met de vrije training en dat is ook niet bepaald veilig); vergeet niet dat we ook op een bandenspanning voor een droge race vertrokken zijn. Onder deze omstandigheden komen de banden dan helemaal niet op temperatuur (was in de opwarmronde al een probleem omdat de temperatuur toen opeens daalde) en dat zorgt alleen maar voor nog meer glibberen en glijden.
Die spin in de eerste bocht is helemaal mijn eigen schuld, ik zag de druppels op de voorruit wel, maar had nog niet door dat de baan daar ook al zo glad was (logisch op al dat rubber daar aan de binnenkant, maar ik kon vanwege die GTR naast me ook niet meer naar buiten).
Voor mijn gevoel heb ik de hele race met marge gereden, voor iedere bocht net iets harder afgeremd dan nodig was om die marge te houden voor het geval de auto niet meer in wilde sturen of zou aquaplainen, maar ik geef eerlijk toe dat mijn ervaring met racen in dit soort omstandigheden minimaal is.
Neemt niet weg dat het achteraf makkelijker oordelen is, maar voor mijn gevoel was ik helemaal niet hard aan het pushen op het moment dat het mis ging en dat het toch mis is gegaan heb ik mezelf ook al 100 keer voor geschopt.

Rupie

Bericht door Rupie » 22 jul 2009, 14:48

Ik had het daar met Tom V nog over wat je had kunnen doen om het te voorkomen, want ik had ook geen idee. Maar hij gaf aan dat je niet gas moet lossen, maar ook niet bij moet geven. Zit hier op mijn werk, dus kan geluid niet checken, maar zit daar niet een punt in?

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 22 jul 2009, 14:56

Ruben schreef:Ik had het daar met Tom V nog over wat je had kunnen doen om het te voorkomen, want ik had ook geen idee. Maar hij gaf aan dat je niet gas moet lossen, maar ook niet bij moet geven. Zit hier op mijn werk, dus kan geluid niet checken, maar zit daar niet een punt in?
Op het moment dat je net iets te wijd gaat moet je gewoon proberen om rust in de auto te brengen. Op een natte curbstone of gras heb je gewoon niets meer te vertellen. Aangezien Peter van nature een hele vloeiende en rustige piloot is probeert hij dat ook te doen.

Vervolgens moet je gewoon een beetje geluk hebben en ben je even een passagier van de wagen. Hier breekt de auto ongenadig uit omdat je met 2 wielen van curb naar gras gaat en is hij gewoon niet te houden met gas, rem of eender welke stuurbeweging.

Hielke

Bericht door Hielke » 22 jul 2009, 15:00

Peter Tunissen schreef: Of het rijden op Zolder te agressief was weet ik niet, ik ben wel benieuwd naar de mening van bijvoorbeeld Laurens daarover die in vrijwel dezelfde auto in dezelfde omstandigheden heeft gereden.

Neemt niet weg dat het achteraf makkelijker oordelen is, maar voor mijn gevoel was ik helemaal niet hard aan het pushen op het moment dat het mis ging en dat het toch mis is gegaan heb ik mezelf ook al 100 keer voor geschopt.
Laat ik voorop stellen dat ik het gedurfd vind dat jij en Jitse er akkoord mee gaan dat de filmpjes openbaar worden gemaakt. Daarvoor heb ik respect. Van de 10 DSC crashes dit jaar staan er 9 niet online. Die 9 hoeven dan ook niet bang te zijn voor commentaar achteraf. De kans dat ze ervan leren is daarmee ook veel geringer.

Laurens mag dan in dezelfde auto en onder dezelfde omstandigheden gereden hebben, hij zal zich als jongeling wellicht toch ietwat geremd voelen om jou en Jitse te gaan vertellen hoe je het had moeten aanpakken. 1 op 1 zijn aanpak op die dag en op dat moment met die van jou vergelijken gaat ook niet want hij is simpelweg een veel betere rijder. Ik hoef daar hoop ik niet omheen te draaien. Ook Jitse is niet van zijn kaliber. En dat hoeft ook helemaal niet. Weinig DSC rijders zijn van zijn niveau. Dit betekent ook dat hij zich onder extreme omstandigheden meer kan veroorloven. Tijdens momenten waarop bij jullie van een "overload" aan gegevensverwerking sprake is, weet hij z'n krachtsverschil met mindere rijders optimaal te benutten. Hij voelt zich dan juist kiplekker in die omstandigheden. Waak er daarom voor je aan hem te spiegelen. Leer van zijn lijnen, z'n rempunten, etc. maar betracht in een race grotere voorzichtigheid. Dit vertaalt zich dan in een trager tempo. So be it, aankomen is belangrijker.

Achteraf is het inderdaad makkelijk oordelen. Maar als je in een tijdsbestek van 12 minuten 3 keer achterstevoren gaat is dat echt teveel. Je inschatting van het moment naar de crash deel ik niet. Je had op verschillende momenten daarvoor (minuut 5.20 en 7.30) al waarschuwingen gehad hoe verraderlijk glad de curbs waren op momenten van uitaccelereren met een auto met sperdif. Vooral de 130i is dan een hele listige auto. Die laatste bocht ging je niet te hard in. Bij uitkomen liet je 'm (dat is een keuze) teveel naar buiten lopen. Zelfs toen had er nog niet veel aan de hand hoeven zijn. Maar als je er dan voor kiest om volgas op de curb uit te accelereren dan zit je gewoon maximaal in de gevarenzone.

ADV

Bericht door ADV » 22 jul 2009, 15:29

En niet vergeten dat Laurens natuurlijk een stukje meer ervaring heeft.. hij ziet gaten waar anderen ze niet zien, hij voelt al aan wat anderen gaan doen puur op ervaring. Hij mag dan nog 19 zijn, maar gaat toch al sinds zn 14e rond op zandvoort..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jul 2009, 17:19

Ruben schreef:Ik had het daar met Tom V nog over wat je had kunnen doen om het te voorkomen, want ik had ook geen idee. Maar hij gaf aan dat je niet gas moet lossen, maar ook niet bij moet geven. Zit hier op mijn werk, dus kan geluid niet checken, maar zit daar niet een punt in?
Wel een punt ,maar beter voorkomen dan genezen. Met veel gemoedelijkere auto's vaker zo'n situatie meegemaakt. Wat ik dan doe is gewoon zo min mogelijk sturen, de auto laten rollen zonder bodyroll en hopen dat 't goed gaat (en er voldoende ruimte is op de baan). In een race situatie op slicks met een auto die je niet ver full lock kunt uitsturen en waarin alles veel sneller gaat, heb je helemaal geen tijd om te hopen dat 't goed gaat, dan lig je er al af.

Achteraf makkelijk praten voor iedereen. Een conclusie zou kunnen zijn: binnenkomen, auto opladen en wachten op de volgende race. Als je daar op dat moment rijdt dan wil je als team gewoon dat je blijft doorrijden. Ik zie 't vooral als nadeel van de DSC reglementen en dat racecontrol in zo'n situatie niet gewoon een pacecar de baan op gooit, of de race tijdelijk afvlagt, iedereen de kans geeft om legaal te wisselen en daarna met (semi)wets de race te herstarten. Aan de andere kant, hoevaak is zoiets voorgekomen in de geschiedenis van het DSC?

Paar jaar terug had ik precies dezelfde omstandigheden op Zandvoort in de v360 cup. Halverwege mijn opwarmrondje komt 't opeens met bakken uit de hemel tijdens de kwalificatie. Mijn voorruit besloeg direct. De ruitenwisser hielp geen zak. Ik bleef kalm, volgde een groepje, haalde nog wat mensen in die bijna stil stonden en boven op 't Scheivlak lag er al een 360 op z'n dak. Pas bij Audi S kregen we code 60 en in de Hugenholtz (bijna een ronde verder) werd 't code rood en waren we klaar (ik had geen eens een volle ronde vol kunnen rijden, 14e tijd ofzo). Amateurracerij is toch iets ander dan de F1 en zelfs daar duurt 't soms langs tot ze besluiten de boel te 'redden'. Als team en teambaas moet je dus zelf je verantwoording nemen, maar vaak hoor je pas na de race hoe 't er op de baan aan toe ging. Kortom, als rijder moet je je bij wijze van spreken laten diskwalificeren als je verstandig bent, maar je wilt niet verstandig zijn, je wilt winnen, ook in deze omstandigheden.

Moraal van 't verhaal: Volgende keer beter Peter. :)

Luco

Bericht door Luco » 22 jul 2009, 17:27

Wat mij verbaasde is dat veel meer ervaren rijders niet verder vooraan reden?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jul 2009, 17:29

Hm het weer was de laatste 5 minuten pas heel slecht, dan had afvlaggen misschien een optie geweest. Maar die bui aan het begin van de race dan is het IMHO eigen verantwoording of je door wilt gaan ja of nee. En ook eigen verantwoording of je door wilt gaan op slicks ja of nee. Ze zeulen in de DSC allemaal met van die mooie glimmende karretjes vol banden naar de pits, dus mogelijkheden genoeg. Dat spelletje banden wisselen ja of nee, hoeveel tijd verlies je etc hoort er allemaal bij.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jul 2009, 17:34

Bert ///M3 schreef:Hm het weer was de laatste 5 minuten pas heel slecht, dan had afvlaggen misschien een optie geweest. Maar die bui aan het begin van de race dan is het IMHO eigen verantwoording of je door wilt gaan ja of nee. En ook eigen verantwoording of je door wilt gaan op slicks ja of nee. Ze zeulen in de DSC allemaal met van die mooie glimmende karretjes vol banden naar de pits, dus mogelijkheden genoeg. Dat spelletje banden wisselen ja of nee, hoeveel tijd verlies je etc hoort er allemaal bij.
Het team wat naast ons stond liet hun wagen dan ook na 1 ronde gelijk binnenkomen.
De bandenwissel gaf geen voordeel want na 4 of 5 ronden was het al weer gestopt met regenen en droogde de baan in rap tempo op.

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2009, 17:48

Als ik het goed begrijp is er dus nog veel winst te behalen met het snel wisselen van wielen/banden ? Trainen jullie (downforce team) daar ook op ?

Andre

Bericht door Andre » 22 jul 2009, 18:02

Een race team in de orde hoe jan het doet kost mega knaken. En als je dan externe rijders aantrekt en jij de betalende factor bent dan heb je ze voor het uitzoeken. Ze staan namelijk in de rij. Waarom dan de risico s nemen met rijders die vrijwel niks hebben laten zien en ze dan meteen in race auto s van 300 pk loslaten. En ook nog 1 series die beslist niet makkelijk rijden op de grens door de korte wielbasis. Er is in mijn ogen te veel schade gereden door pure beginners fouten. De leercurve is niet DSC met een 300pk 1 serie. Tenzij je geld overhebt en het allemaal financieel niet uitmaakt natuurlijk.

Je zou beter een team als downforce kunnen gebruiken voor een soort van rijders challenge en van daaruit rijders selecteren. Ik zou je daar graag bij willen helpen voor een evaluatie van rijders en het beoordelen daarvan. Als daar ooit behoefte naar is. Ook hielke die goed is in analyseren van ronden doormiddel van logging zou daar goed bij kunnen helpen.

Tom V

Bericht door Tom V » 22 jul 2009, 18:35

Dennis Cavallino schreef:
Wel een punt ,maar beter voorkomen dan genezen. Met veel gemoedelijkere auto's vaker zo'n situatie meegemaakt. Wat ik dan doe is gewoon zo min mogelijk sturen, de auto laten rollen zonder bodyroll en hopen dat 't goed gaat (en er voldoende ruimte is op de baan). In een race situatie op slicks met een auto die je niet ver full lock kunt uitsturen en waarin alles veel sneller gaat, heb je helemaal geen tijd om te hopen dat 't goed gaat, dan lig je er al af.

Achteraf makkelijk praten voor iedereen.
Uiteraard is het achteraf makkelijk praten, zo ging ons gesprek ook niet. En uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar dat was de vraag toen niet, anders is het antwoord erg makkelijk : gewoon niet doen :P. Ruben vroeg zich of je op zo'n moment juist moet gassen, remmen, gas lossen of iets anders. Ik gaf alleen aan dat je dan normaal gezien rust in de auto moet houden door even te consolideren en je gaspedaal op neutrale stand te houden. Dan duw je de auto niet extra de bocht uit, je remt niet ( gas loslaten is ook remmen op de achterwielen ). Je rolt langs de baan en komt rustig weer terug. Nogmaals, puur de situatie achteraf bekeken.

Misschien kun je het vergelijken met wanneer iemand op de openbare weg eens met twee wielen in de berm komt. Een veel geziene reactie is hard terugsturen naar de weg maar op het moment dat je banden weer grip krijgen wordt je stuurbeweging pas echt duidelijk en sta je zo achterstevoren, terwijl als er de ruimte is en je rustig doorrijdt en de weg rustig weer op stuurt er weinig aan de hand hoeft te zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jul 2009, 08:22

ik zei ook dat ik het met je eens ben Tom, je hoeft je niet te verdedigen. Ik zeg precies hetzelfde. ;)

Tom V

Bericht door Tom V » 23 jul 2009, 10:25

Dennis Cavallino schreef:ik zei ook dat ik het met je eens ben Tom, je hoeft je niet te verdedigen. Ik zeg precies hetzelfde. ;)
:thumbup:

Dennis Orgers

Bericht door Dennis Orgers » 27 jul 2009, 18:27

Vandaag Downforce motorsport gespot op TV.

Ik zat net Motors TV te kijken Programma hete Best of Crash, dus eigenlijk niet de beste reclame,

eerst zag je op de 2 DF 130 achter elkaar de bocht om komen (denk dat het zandvoort was maar ik ben niet zeker)
Dan slaat de achterste wagen weg en spint tegen de vangrail aan.

Daarna nog een shot van laurens dat hij net de spinnende Xbow kan ontwijken, eerst gewoon gefilmt, daarna in slowmotion om te laten zien hoe close het was en daarna nog een keer van binnenuit in de wagen.

Erg grappig te zien

MVG Dennis

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 01 aug 2009, 21:54

Dennis Orgers schreef:Vandaag Downforce motorsport gespot op TV.

Ik zat net Motors TV te kijken Programma hete Best of Crash, dus eigenlijk niet de beste reclame,

eerst zag je op de 2 DF 130 achter elkaar de bocht om komen (denk dat het zandvoort was maar ik ben niet zeker)
Dan slaat de achterste wagen weg en spint tegen de vangrail aan.

Daarna nog een shot van laurens dat hij net de spinnende Xbow kan ontwijken, eerst gewoon gefilmt, daarna in slowmotion om te laten zien hoe close het was en daarna nog een keer van binnenuit in de wagen.

Erg grappig te zien :hammer:

MVG Dennis

:wink:

Plaats reactie