Zo, rij intussen al twee weekjes met de 530d Xdrive.
Laat ik het zo stellen, de vonk is nog niet overgeslagen.
Er zijn een aantal zaken waar ik als beroepschauffeur problemen mee heb, allereerst remgevoel en de manier waarop de automatische 8-bak zijn werk doet.
Mooi vloeiend tot stilstand komen is me tot op heden niet gelukt, zeker bij de laatste centimeters komt de auto abrupt tot stilstand. Zachtjes laten kruipen is ook niet mogelijk omdat het of remmen of rollen is.
De 8-bak zorgt er ook voor dat je bijna niet comfortabel kan uitrollen. Iedere keer doorloopt de bak al z'n versnellingen zodat hij continue op de motor kan afremmen en daarmee de accu goed kan opladen. Voor de groene labels misschien ideaal, voor comfortabel rijden killing.
Het karakter komt een beetje overeen met een automaat die in de sportstand staat.
Windgeruis en zijwindgevoeligheid zijn me nog niet negatief opgevallen, wel het karakter van de RFT's, zelfs in mijn bescheiden 17" maat.
Dwarsrichels worden knetterhard doorgegeven, net als onze e90 met m-technik onderstel heeft de F10 de neiging om over die dwarsrichels wat opzij te stuiteren. Ga van de week de bandenspanning wat omlaag brengen, mocht het niet werken ga ik voor normale banden kijken.
Start/stop werkt iets de opvallend icm een dieselblok. Je voelt en hoort duidelijk de auto af en aanslaan, probeer het dus steeds te voorkomen door die functie iedere keer uit te schakelen.
Verder merkte ik de eerst 1500 km dat de auto bij continue snelheid van rond de 80 a 100 km/u lichtjes begon te schokken/inhouden. Vandaag overigens niets van gemerkt.
Misschien dat hij beter begint te lopen doordat ik alleen maar BP Ultimate diesel tank.
Active cruisecontrole is weggegooid geld. Rem en acceleratiegedrag lijken op dat van een puber in zijn snelle golfje. Aansluiten bij een voorligger gaat nog wel subtiel, maar zet je knipperlicht aan en de auto begint in zo'n kort mogelijke tijd je vooraf ingestelde snelheid te bereiken terwijl ik dat zelf altijd veel subtieler zou doen.
Surround view is grappig, maar niet meer dan dat. Wel heb ik baat bij de side-view camera's omdat ik dagelijks meerdere keren zonder zicht een parkeergarage uit moet komen.
Head-up display vind ik wel heel goed. Aanwijzingen van de navigatie zijn zo subliem, dat het grote scherm wel uit kan blijven.
Vind het overigens jammer dat ik in het rechter splitscreen niet continue verkeersinfo kan laten zien terwijl het hoofdscherm op navi kan blijven staan.
Bij mijn vorige A6 zag je in het navi-scherm aan de linker zijde altijd die mooie venstertjes waarin de 3 eerst volgende aandachtspunten getoond werden. Die mis ik nu enorm, zeker bij aangekondigde snelheidscontroles.
Is er trouwens een manier om bv die snelheidscontroles als een soort melding op de scherm te krijgen? Nu staan ze een beetje verdekt opgesteld tussen de overige filemeldingen.
Programmeerbare toetsten trouwens de grootste uitvinding na het wiel. Dat ze daar niet eerder op gekomen waren?
1=Navischerm
2=Verkeersinfo
3=Adresboek
4=GSM nummer van mijn vrouw
5=Telefoon kantoor
6=Dagrijlicht aan/uit (ik sta regelmatig met draaiende motor te wachten)
7=Teletekst
8=Radio 1
Ik zal binnenkort wat fotootjes plaatsen en hoop dan dat de auto zich intussen ook al wat soepeler is gaan gedragen.
ps. Xdrive vooralsnog geen mening over, we zijn nog rustig aan het inrijden.