Officieel: BMW 5 Serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW introduceert nieuwe 5 Serie

Mooi
108
72%
Laat maar zitten
9
6%
Eerst 'in het echt' zien
34
23%

Totaal aantal stemmen: 151

Snipe

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Snipe » 23 jun 2011, 18:47

M@rcel schreef:Motor klinkt lekker krachtig, maar kan hem pas morgen een beetje inrijden als ik in Heerenveen moet zijn.
Lol. Je laat je even assisteren door Andre bij het inrijden? Dat zal wel een belevenis worden voor 'de achterbank' dan ;-)

Rupie

Bericht door Rupie » 23 jun 2011, 19:15

Marcel, foto's van het interieur zijn welkom. Ik denk dat ik het wel kan waarderen. Vind de dashboards van BMW erg geslaagd op het moment en denk dat je wel eens een hele mooie combo kan hebben.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 jul 2011, 23:41

Zo, rij intussen al twee weekjes met de 530d Xdrive.
Laat ik het zo stellen, de vonk is nog niet overgeslagen. :?

Er zijn een aantal zaken waar ik als beroepschauffeur problemen mee heb, allereerst remgevoel en de manier waarop de automatische 8-bak zijn werk doet.
Mooi vloeiend tot stilstand komen is me tot op heden niet gelukt, zeker bij de laatste centimeters komt de auto abrupt tot stilstand. Zachtjes laten kruipen is ook niet mogelijk omdat het of remmen of rollen is.
De 8-bak zorgt er ook voor dat je bijna niet comfortabel kan uitrollen. Iedere keer doorloopt de bak al z'n versnellingen zodat hij continue op de motor kan afremmen en daarmee de accu goed kan opladen. Voor de groene labels misschien ideaal, voor comfortabel rijden killing.
Het karakter komt een beetje overeen met een automaat die in de sportstand staat.

Windgeruis en zijwindgevoeligheid zijn me nog niet negatief opgevallen, wel het karakter van de RFT's, zelfs in mijn bescheiden 17" maat.
Dwarsrichels worden knetterhard doorgegeven, net als onze e90 met m-technik onderstel heeft de F10 de neiging om over die dwarsrichels wat opzij te stuiteren. Ga van de week de bandenspanning wat omlaag brengen, mocht het niet werken ga ik voor normale banden kijken.

Start/stop werkt iets de opvallend icm een dieselblok. Je voelt en hoort duidelijk de auto af en aanslaan, probeer het dus steeds te voorkomen door die functie iedere keer uit te schakelen.

Verder merkte ik de eerst 1500 km dat de auto bij continue snelheid van rond de 80 a 100 km/u lichtjes begon te schokken/inhouden. Vandaag overigens niets van gemerkt.
Misschien dat hij beter begint te lopen doordat ik alleen maar BP Ultimate diesel tank.

Active cruisecontrole is weggegooid geld. Rem en acceleratiegedrag lijken op dat van een puber in zijn snelle golfje. Aansluiten bij een voorligger gaat nog wel subtiel, maar zet je knipperlicht aan en de auto begint in zo'n kort mogelijke tijd je vooraf ingestelde snelheid te bereiken terwijl ik dat zelf altijd veel subtieler zou doen.

Surround view is grappig, maar niet meer dan dat. Wel heb ik baat bij de side-view camera's omdat ik dagelijks meerdere keren zonder zicht een parkeergarage uit moet komen.

Head-up display vind ik wel heel goed. Aanwijzingen van de navigatie zijn zo subliem, dat het grote scherm wel uit kan blijven.
Vind het overigens jammer dat ik in het rechter splitscreen niet continue verkeersinfo kan laten zien terwijl het hoofdscherm op navi kan blijven staan.
Bij mijn vorige A6 zag je in het navi-scherm aan de linker zijde altijd die mooie venstertjes waarin de 3 eerst volgende aandachtspunten getoond werden. Die mis ik nu enorm, zeker bij aangekondigde snelheidscontroles.

Is er trouwens een manier om bv die snelheidscontroles als een soort melding op de scherm te krijgen? Nu staan ze een beetje verdekt opgesteld tussen de overige filemeldingen.

Programmeerbare toetsten trouwens de grootste uitvinding na het wiel. Dat ze daar niet eerder op gekomen waren?
1=Navischerm
2=Verkeersinfo
3=Adresboek
4=GSM nummer van mijn vrouw
5=Telefoon kantoor
6=Dagrijlicht aan/uit (ik sta regelmatig met draaiende motor te wachten)
7=Teletekst
8=Radio 1

Ik zal binnenkort wat fotootjes plaatsen en hoop dan dat de auto zich intussen ook al wat soepeler is gaan gedragen.

ps. Xdrive vooralsnog geen mening over, we zijn nog rustig aan het inrijden.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 jul 2011, 23:43

En wat vindt de achterbank er van?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 jul 2011, 23:48

Die voelt mijn irritaties en houd zich wijselijk muisstil..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jul 2011, 23:51

Dat zou er ook nog bij moeten komen, een auto die niet precies doet wat je wilt en dan ook nog een zeikende passagier! :tong: :roflol:
Laatst gewijzigd door Petrolhead Tom op 04 jul 2011, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 jul 2011, 23:52

Whahaha, das dan wel een heel verstandige vrouw. Ze zou jou toch de schuld moeten geven? :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jul 2011, 00:25

Duidelijk verslag !

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 05 jul 2011, 01:21

@Marcel dat brake by wire (?) werkt inderdaad nogal storend, ik vind ook het gevoel niet top en je remt nogal snel te krachtig. M.a.w. het rempedaal is dus supernauwkeurig (lees: overgevoelig :blink: ). Het is even wennen maar het gaat me steeds beter af. Wel een beetje een misser van BMW vind ik dit.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ik zal maar geen sprintje tegen je trekken in de regen of sneeuw. :blink:

Thijs-v-d-H

Bericht door Thijs-v-d-H » 05 jul 2011, 07:13

Gaat dit niet beter met de autohold functie aan?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 jul 2011, 10:07

Met autohold dacht ik dat het ietsjes beter ging, totdat de auto bij minimaal rollen zelf ineens de handrem aantrok. :hammer:

@535d

Hij remt idd super gevoelig, maar ik vind ook dat bij het remmen naar stilstand de remdruk continue verschilt.
De 8-bak zorgt ervoor dat hij ook zoveel mogelijk door de versnellingen heen op de motor wil afremmen.
Een soort van schommeleffect in remdruk.

Zwaar waardeloos in ieder geval.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 jul 2011, 11:54

Soms passen ze bij chiptuning de software van de automatische bak ook aan.

Wellicht dat dat laatste een mogelijkheid is bij een bekende tuner om zo dat overdreven terugschakelen eruit te halen?

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2011, 11:58

Chiptuning is een no go.. geen garantie meer op de auto, en geen mogelijkheid meer om de auto met premium selectie in te ruilen.

BMW is hier hier heel streng in geworden.

Snipe

Bericht door Snipe » 05 jul 2011, 12:04

Richardt. schreef:Soms passen ze bij chiptuning de software van de automatische bak ook aan.

Wellicht dat dat laatste een mogelijkheid is bij een bekende tuner om zo dat overdreven terugschakelen eruit te halen?
Ik gok dat chiptuning er voor Marcel niet in zal zitten. Als hij al per se een groen label moet hebben, is iedere vorm van tuning natuurlijk een no go.

(Nog even los van de consequenties voor de garantie.)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 jul 2011, 12:06

Logisch dat BMW zo streng is met de eisen.

Ik bedoelde overigens niet de motorische tuning, maar puur het aanpassen van de bak software aan zijn wensen ;)
Maar ook dat is dan natuurlijk nicht im frage ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 12:10

Ik herken dat remprobleem en dat met die bak niet zozeer. Ik rem 'm vaak naar dat autohold en met wat oefenen sta ik al maanden net zo stil als een handbak, dus vloeiend. Het is wennen en oefenen, ook 'n klein uitdaginkje zegmaar:)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 jul 2011, 12:31

Met de 523i en 528i waar ik mee had proefgereden had ik daar ook geen last van. Bij de 520d merkte ik het al wel op, maar dacht dat het incidenteel zou zijn?

De 530d Xdrive is voorzien van de nieuwste generatie motor, elektronica die pas dit najaar voor de overige modellen beschikbaar komt. Misschien is het dus de keerzijde van de zo groen mogelijke labels?

Vandaag voor het eerst het vermogen eens losgelaten. Rechts/voor een duidelijk turbofluit waarneembaar. WTF? 525tds tijden herleven.
X-drive nog steeds niet ondervonden, voelt en stuurt nog steeds als een rwd.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2011, 14:44

als meer mensen dat hebben wellicht dat BMW dan een software update uitgeeft...
lijntje naar BMW en vragen?

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 14:50

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=552293" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2011, 15:48

GTRene schreef:als meer mensen dat hebben wellicht dat BMW dan een software update uitgeeft...
lijntje naar BMW en vragen?
Ik ben voorlopig even klaar met software "updates"................. :crazy:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2011, 15:59

kan ik me voorstellen Romo, stel de fout ligt elders, zeg hij maakt ergens een slecht contact of zelfs contact maar dan af en toe...en of ergens een heel klein luchtlekje oid, dan kan je wel andere updates krijgen maar dan helpt het niet en is echt speurwerk nodig, maja...dat staat niet in de computer :lol:

steve smith

Bericht door steve smith » 06 jul 2011, 00:46

Je punten herken ik volledig. En had de helft ervan van tevoren ook omschreven :mrgreen: . Toen we nog chauffeurswerk met SMG deden was de truc het neutraal zetten van de bak tijdens uitrollen, en heb dat met de 8HP... ook geprobeerd. Helaas, 1 op de 10 keer gaat rollend naar D met zo'n klap dat het middel erger is dan de kwaal.

RFT's zijn vervelend, maar verschillen sterk per merk. We hebben de 19" GoodYear Exellence inmiddels vervangen door Pirelli Zero RFT's, en dat gaat een heel stuk beter. 18" past helaas niet meer.... Kijk uit met bandenspanning verlagen, de opgegeven spanning voor de achterbanden is mijns inziens al te laag, ze slijten raar weg. Het zou hier ook aan de combi (Active Steering + EDC altijd zacht + 2250kg + 544ps) kunnen liggen, maar onder stevige acceleratie veren de auto's behoorlijk in. Dit geeft veel negatief camber achter onder acceleratie, en de binnenkanten van de achterbanden slijten als een dolle, tot op staal toe terwijl de buitenkanten prima zijn.

Active Cruise zuigt, maar kan ook zonder "active" werken. Gelukkig maar, want op e66 kon dat niet.....

Robin

Bericht door Robin » 06 jul 2011, 09:32

Echt 'n hoop problemen/bubbles met bepaalde RFT's inderdaad(kijk maar op http://www.f10.5post.com/forums/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; de 19"GY Excellence RFT ook dus weggedaan, voordat er ongelukken gebeuren :D

Wat een verschil kan RFT vs non RFT maken. Ben dus naar 20"gegaan, RE05A Potenzas, ze staan niet bekend om hun stilte, maar ze zijn net zo stil of subjectief stiller dan de RFT GY's. Stuurprecisie en weggedrag is ook verbeterd en het comfort is hetzelfde gebleven, minimaal. Vind 'm vaak nog te zompig, maar dat is het type auto natuurlijk.

Leen

Bericht door Leen » 10 jul 2011, 16:38

moet voor de GT ook nieuwe banden hebben zitten nu ook nog die GY 19" rft's ( 245/45-19 & 275/40-19)onder , zijn wel slijtvast moet ik zeggen , (ligt natuurlijk ook aan rijstijl van m'n collega maar nu na 105K km in 1,5 jaar ( wel 25K met winterbanden maar toch ) moeten ze er toch onder vandaan , maar GY 245-45-19 RFT voorbanden zijn voorlopig niet leverbaar , Steve dus jij adviseert de p-zero's RFT's ? of zal ik er non rft onder gooien ?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 jul 2011, 14:36

@ Steve

Wat voor auto's met SMG dan?

Even een update van de 530xd.

Remmen gaat steeds beter, maar is op het allerlaatste momentje nog steeds niet zonder schok stil te krijgen. Tip van Steve om het in z'n neutraal te doen werkt overigens wel aardig, maar wat een gedoe joh om zo telkens comfortabel tot stilstand te moeten komen.
AutoHold kan aardig werken, maar vind ik toch zo nu en dan vervelend ingrijpen. Al een paar keer gemerkt dat het systeem begint te trillen (a la abs effect) op het moment dat ik het rempedaal iets te vlug loslaat.

Dat groene gedoe hangt me nog steeds de keel uit. Uitrollen door alle versnellingen heen is niet comfortabel. Met de flippers aan het stuur kan ik de boel nog enigszins foppen, maar ook hier weer... wat een gedoe om gewoon relaxt comfortabel de rijden.
Ook voel ik nog steeds zo nu en dan hele lichte schokjes tijdens continue snelheid en toerental. Kijk het nog even aan tot een km of 5000.

Vandaag met het enorme noodweer vanuit Alphen ad Rijn richting Den Haag gereden. Toch wel mooi hoor hoe zo'n Xdrive uiterst stabiel door al dat water heen zwoegt. Super neutraal kan je bochten pakken, gas erop en als een kat met zijn nagels in het hout accelereert hij er vandoor.
Niet zo heel spannend, wel subliem voor mijn werkzaamheden.

HUD ben ik nog steeds helemaal lyrisch over, wat een genot is dat systeem zeg, ACC mag nog steeds de prullenbak in.

Tja, en dan de foto's. Die heb ik nog steeds niet. :tooth:

Plaats reactie