Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Het enige voordeel van een V6 is het feit dat je hem nog verder achter de vooras kan plaatsen door de compacte bouw van het blok voor een betere gewichtsverdeling en balans in de auto; maar dat is dan ook het enige...
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Ik kan mij vaagjes nog een discussie herinneren dat een V8 in een M3 de dood was voor de M3 (zonder dat iemand er nog in gereden had). En warempel, het weer sloeg om. Schoorvoetend, en met tegenzin, beetje in de sfeer van - wat de boer (op voorhand) niet wil dat vreet 'ie niet - is de M3V8 inmiddels omarmt en 'The King' on the track and on the road en heeft alle andere M modellen achter zich gelaten.
Dit gezegd hebbende kijk ik met belangstelling uit naar de V6 die M van BMW op de markt gaat brengen. Weet je wat? Het zal wel weer een supercar worden, beter dan de voorlaatste! :banaan:
Dit gezegd hebbende kijk ik met belangstelling uit naar de V6 die M van BMW op de markt gaat brengen. Weet je wat? Het zal wel weer een supercar worden, beter dan de voorlaatste! :banaan:
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Nee, sorry, een M3 met V8 vind ik ook niks. Daar gáát je theorie 

- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Altijd gezegd een V8 voor een M3 over the top te vinden.....................( nog steeds overigens), niet dat ie niet mooi rijdt, daar niet van..............
Maar geef mij anytime een 6 in lijn.......................( en een kar van 1250 kg)
Maar geef mij anytime een 6 in lijn.......................( en een kar van 1250 kg)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Een 6 in lijn is qua balans perfect, kan me bijna niet voorstellen dat BMW daar van af zal stappen.. maarja ik kon me ook niet voorstellen dat er turbo's op M's worden geschroefd.. en dat is helaas al werkelijkheid 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Exact.romo schreef:Altijd gezegd een V8 voor een M3 over the top te vinden.....................( nog steeds overigens), niet dat ie niet mooi rijdt, daar niet van..............
Maar geef mij anytime een 6 in lijn.......................( en een kar van 1250 kg)
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)


- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Ferdinand.. Conservatief of niet..
Maar voor mij staat BMW..vanaf dat ik een kleine jongen ben..
voor een 6 in lijn atmo.
Mijn vaders 7 series hadden dat eind jaren 70 begin jaren 80 al.. de 5 series daarna ook.. de e21 320 6 cylinder..
Kortom voor mij is de 6 in lijn atmo de heilige graal van BMW.. cylinderinhoud vind ik minder boeiend want dat maakt niets uit voor de vloeiende motorloop.
Natuurlijk is de .35i een perfecte motor, en de V8'en zijn heer en meester.. maar mijn motor is altijd de 6 in lijn geweest. Het mooist als M natuurlijk. Het lekkerst als de huidige 3.0 liter.
Nooit maar dan ook nooit heb ik met de huidige motoren in de 130i en 330i het idee dat ik een motor nodig heb die mooier loopt en meer vermogen heeft.
Wat valt er te verbeteren aan perfectie ?
De enige reden dat BMW met de turbo's begint en mischien straks V6'en (the horror) is het scoren van een lagere Co2 emissie met meer vermogen en meer zuinigheid..
Kijk naar de nieuwe 7 serie.. gewoon NIET meer zonder turbo motor verkrijgbaar..persoonlijk vind ik dat doodzonde. Wat BMW uniek maakte is, het nu gewoon een slaaf geworden van de Co2 maffia..gelijk realiseer ik me dat, omdat BMW dit pad volgt BMW marktleider kan blijven op het gebied van motorenbouw.. en ze een winstgevend bedrijf kunnen blijven.
Maar voor mij staat BMW..vanaf dat ik een kleine jongen ben..
voor een 6 in lijn atmo.
Mijn vaders 7 series hadden dat eind jaren 70 begin jaren 80 al.. de 5 series daarna ook.. de e21 320 6 cylinder..
Kortom voor mij is de 6 in lijn atmo de heilige graal van BMW.. cylinderinhoud vind ik minder boeiend want dat maakt niets uit voor de vloeiende motorloop.
Natuurlijk is de .35i een perfecte motor, en de V8'en zijn heer en meester.. maar mijn motor is altijd de 6 in lijn geweest. Het mooist als M natuurlijk. Het lekkerst als de huidige 3.0 liter.
Nooit maar dan ook nooit heb ik met de huidige motoren in de 130i en 330i het idee dat ik een motor nodig heb die mooier loopt en meer vermogen heeft.
Wat valt er te verbeteren aan perfectie ?
De enige reden dat BMW met de turbo's begint en mischien straks V6'en (the horror) is het scoren van een lagere Co2 emissie met meer vermogen en meer zuinigheid..
Kijk naar de nieuwe 7 serie.. gewoon NIET meer zonder turbo motor verkrijgbaar..persoonlijk vind ik dat doodzonde. Wat BMW uniek maakte is, het nu gewoon een slaaf geworden van de Co2 maffia..gelijk realiseer ik me dat, omdat BMW dit pad volgt BMW marktleider kan blijven op het gebied van motorenbouw.. en ze een winstgevend bedrijf kunnen blijven.
-
- Berichten: 55167
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Zou het jammer vinden als er een V6 kwam, (bi)turbo R6 en V8 vind ik geen heiligschennis Rico: De 507/502 waren V8en lang voordat jouw pa in een R6 7er reed, de BMW 'turbo' 1972 M1 achtige proto en de 2002 OBRUT zijn ook voorbeelden uit 'vervlogen tijden'. De atmo R6 is leuk en geen V6 aub.
Ik ben BMW minded geworden in 1986/87, niet door M3's en 325i's, die 4pitters en R6en vond ik te tam, maar toen kwam de 750i V12, dát was wát. Maar 'n atmo R6 is niet de kern van BMW meer. Wen er maar aan.
Een R6 atmo 3.0i vind ik verre van perfect, een .35i motor komt meer in de richting, een V12 is 't summum imho.
Ik ben BMW minded geworden in 1986/87, niet door M3's en 325i's, die 4pitters en R6en vond ik te tam, maar toen kwam de 750i V12, dát was wát. Maar 'n atmo R6 is niet de kern van BMW meer. Wen er maar aan.
Een R6 atmo 3.0i vind ik verre van perfect, een .35i motor komt meer in de richting, een V12 is 't summum imho.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Robin natuurlijk zijn de .35i en V8'en geen heiligschennis. Persoonlijk vind ik de .35i niet perfect, omdat een turbo hoe klein ook een gat kent. Een V8.. ik heb eens een draadje over geopend. Ben eigenlijk nog steeds dezelfde mening toegedaan. Ik denk ook dat de V8'en ontwikkeling ed nu op een keerpunt staan. Het "klimaat" laat verdere ontwikkelingen niet meer toe. Dat is ook wel weer jammer. Zoals de S54 de laatste mooie 6 in lijn was, zal de V8 in de M3 dat voor de huidige generatie zijn.
En in mindere mate ook voor de 6 in lijn in het algemeen. Volgende 1 serie generatie zal denk ik helemaal geen 6 cylinder meer krijgen, maar opfokte 4 cylinder turbo's.
En in mindere mate ook voor de 6 in lijn in het algemeen. Volgende 1 serie generatie zal denk ik helemaal geen 6 cylinder meer krijgen, maar opfokte 4 cylinder turbo's.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
R6 is het mooiste.
Wat ze verder allemaal hebben aan turbo's en V8's en V12's en viercilinders en diesels kan me niet schelen, zolang er maar geen V6 in een BMW zit. En in de M-modellen ook graag een R6.
Wat ze verder allemaal hebben aan turbo's en V8's en V12's en viercilinders en diesels kan me niet schelen, zolang er maar geen V6 in een BMW zit. En in de M-modellen ook graag een R6.
-
- Berichten: 55167
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
we kunnen hier over redetwisten tot we een ons wegen. De E30 M3 had een R4. Etc etc. Een atmo R6 is skitterend, maar dan wel met voor alledag meer dan voldoende motorinhoud/pk's/koppel, en die is er nu nét niet in MIJN ogen. Om mijn part had m'n 4.0 M motor gewoon 6cylinders in lijn hoor, prima.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
De vorige M3 had in principe voldoende vermogen, alleen wat teveel kilo's.Robin schreef:we kunnen hier over redetwisten tot we een ons wegen. De E30 M3had een R4. Etc etc. Een atmo R6 is skitterend, maar dan wel met voor alledag meer dan voldoende motorinhoud/pk's/koppel, en die is er nu nét niet in MIJN ogen.
Wat mij betreft hoeft het ook niet altijd maar hard hard hard. Een E46 330Ci vind ik ook prima voor dagelijks gebruik.
-
- Berichten: 55167
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Voor mij ook niet, vandaar dat een koppelrijke motor voor alledag gewoon 't lekkerst is, nietwaar?
Dan kun je lulligerwijs niet om die stomme.35i motor heen.
Dan kun je lulligerwijs niet om die stomme.35i motor heen.

- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
supercharged R6 lijkt me wel wat voor de volgende M3 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Voor dagelijks gebruik zou ik een .35i ook prima vinden. Ook al zijn er wat turbo's op gejakkerd, het blijft een R6.
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Dat strookt niet bepaald met de BMW filosofie dat 500cc als ideale cylinderinhoud wordt gezien....................Om mijn part had m'n 4.0 M motor gewoon 6cylinders in lijn hoor, prima.
Maar voor mijn part had het ook gemogen

-
- Berichten: 55167
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Ja hallo, dat is natuurlijk ook maar marketinggeloel: Kijk naar de motor/cylinderinhoud van verschillende BMW's door de decennia. Dat is vaker niet dan wél 500cc per cylinder(M1 met z'n bijna 3.5 liter R6) 2.3/2.5 4 pits E30 M3, 3.2 M3, 3.6 en 3.8 M5, 6,1 Macca V12romo schreef:Dat strookt niet bepaald met de BMW filosofie dat 500cc als ideale cylinderinhoud wordt gezien....................Om mijn part had m'n 4.0 M motor gewoon 6cylinders in lijn hoor, prima.
Maar voor mijn part had het ook gemogen

Kijk naar de Ferrari 250 GT LWB/SWB/GTO toen was opeens 250cc per cylinder 'de maatstaf'...het zal zeker z'n ingenieurswijsheid hebben, die 500cc, maar je kunt er natuurlijk alle kanten mee uit.
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Marketing geloel vs ingenieurswijsheid strookt ook niet bepaald 

- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Daar heb je zeker een punt...
...zoek een paar oude folders op met dito quotes en kijk maar eens wat daar nog van waar is...
Een R6 hoort bij BMW als de kidneygrille, de dubbele koplampen, de lange motorkap i.c.m. kort kontje en kleine overhang voor, de hofmeisterknik, de elegante doch sportieve lijnvoering....
...maar met dit soort geruchten zou ik me niet meer verbazen als er over een paar jaar een dikke V6 met FWD in de showroom staat
Gewoon lekker conservatief Beiers blijven is het devies voor München...; geeft doorgaands toch de mooiste auto's.
...zoek een paar oude folders op met dito quotes en kijk maar eens wat daar nog van waar is...

Een R6 hoort bij BMW als de kidneygrille, de dubbele koplampen, de lange motorkap i.c.m. kort kontje en kleine overhang voor, de hofmeisterknik, de elegante doch sportieve lijnvoering....
...maar met dit soort geruchten zou ik me niet meer verbazen als er over een paar jaar een dikke V6 met FWD in de showroom staat

Gewoon lekker conservatief Beiers blijven is het devies voor München...; geeft doorgaands toch de mooiste auto's.
-
- Berichten: 11407
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Ga maar met turbos lekker een dagje trackdays doen. Dan praten we dan verder.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Met wat extra voorbereiding kan dat op zich wel: mits een turbo heat wrap / pakking etc. Oleikoeling etc is dan echt een must. je ziet veel turbo auto's inderdaad kapot gaan op trackdays (vaak zijn die nie goed voorbereid op trackdays)Andre schreef:Ga maar met turbos lekker een dagje trackdays doen. Dan praten we dan verder.
Brandstofverbruik (mede ivm de koeling door benzine (intern) is erg hoog: dagjhe knallen met een Subaru op 280PK is gewoon 1:2 benzine verbruik)
Een turbo motor ligt echter nooit zo mooi aan het gas als een atmo of een atmo met compressor motor.
V6 motoren kunnen heel mooi lopen (Busso blok van Alfa bijvoorbeeld). Compacter dan een R6, echter wel 2 koppen en 2 aansturingen daarvan: maw minder gewichtsefficient.
R6 is ook voor mij DE motor van BMW. Ben daar helemaal weg van: wat een heerlijke sound en wat loopt zo'n motor mooi. Echt TOP !

De R4 is wel de motor die zorgt voor de beste instuurverhoudingen (bij de e30/e36/e46; bij de Z4 bijvoorbeeld waar de R6 achter de vooras ligt in principe is dat minder nodig).
Zelf zou ik liever een R6 met compressor zien: meer koppel (en wat meer PK's), zonder het turbo gat en de warmte ontwikkeling onder de motorkap.
Dat gelazer met de C02 bah

- SanderW
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08 apr 2009, 15:42
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Regels niet goed gelezen
--> http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=14322" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatst gewijzigd door SanderW op 08 apr 2009, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 43090
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
edit: dit is nu een loos bericht geworden 

- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
Wat is eigenlijk de oorzaak dat een R6 zo veel geliefder is dan de V6?
Het co2 geneuzel vind ik overrated door de overheid, als ik bijvoorbeeld kijk hoe efficient de z4m (e46 m3) met z'n brandstof omgaat vergeleken met bijv R32/Impreza valt het me allemaal reuze mee, terwijl qua co2-waarde de z4m veel negatiever scoort...
Het co2 geneuzel vind ik overrated door de overheid, als ik bijvoorbeeld kijk hoe efficient de z4m (e46 m3) met z'n brandstof omgaat vergeleken met bijv R32/Impreza valt het me allemaal reuze mee, terwijl qua co2-waarde de z4m veel negatiever scoort...