Ook de verkoopmaatschappijen zelf redeneren zo, hoor. Logisch, juist dát is hun broodwinning.Bert ///M3 schreef:Dat heb je meer aan de tussenhandel te danken als aan de producent. Olie is een speculatiemiddel. Op het moment dat het duur is aan pomp houden ze gewoon hun voorraden langer vast om te prijzen kunstmatig hoog te houden.
Benzineprijs
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
mooie grafiek geelhoed, daar zie je mooi de totaalprijs belasting, die in 10 jaar, van 1998 <>2008 van zo'n 67cent naar 92cent(bijna 38% hoger) gaat das meer dan 3% per jaar, en onze lonen zijn niet zo gestegen per jaar, die hebben zelfs stil gestaan meen ik? maar de meeste kosten zijn volgens mij wel gestegen enorm, dus in verhouding klopt het dan niet toch? en dus extra moeilijk voor vele mensen die niet veel te besteden hebben.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Rene;
Ik kan me niet herinneren de benzine ooit goedkoop te hebben gevonden en met mij weinigen, denk ik. Het is zelfs zo wanneer je de iets langere termijn bekijkt dat over de volle breedte bekeken de Nederlander nu een lager percentage van zijn besteedbaar inkomen aan autobrandstoffen kwijt is dan pakweg 20, 25 jaar geleden. Ik weet nog dat in 1985 de literprijs voor 'normaal' (RON91) naar HFL2,00 steeg; ongehoord was dat. Inmiddels zijn we 23 jaar verder, zijn de salarissen ruimschoots meer dan verdubbeld terwijl de benzineprijs (en we hebben niet eens RON91 meer aan de pomp!) dat dus niet deed, ondanks alle accijnsverhogingen. Ik zie de hoogte van de brandstofprijs in combinatie met de groeiende files dank ook als een goede indicatie van de economische groei. :twisted:
Ik kan me niet herinneren de benzine ooit goedkoop te hebben gevonden en met mij weinigen, denk ik. Het is zelfs zo wanneer je de iets langere termijn bekijkt dat over de volle breedte bekeken de Nederlander nu een lager percentage van zijn besteedbaar inkomen aan autobrandstoffen kwijt is dan pakweg 20, 25 jaar geleden. Ik weet nog dat in 1985 de literprijs voor 'normaal' (RON91) naar HFL2,00 steeg; ongehoord was dat. Inmiddels zijn we 23 jaar verder, zijn de salarissen ruimschoots meer dan verdubbeld terwijl de benzineprijs (en we hebben niet eens RON91 meer aan de pomp!) dat dus niet deed, ondanks alle accijnsverhogingen. Ik zie de hoogte van de brandstofprijs in combinatie met de groeiende files dank ook als een goede indicatie van de economische groei. :twisted:
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Klopt, wat je nu veel ziet is dat speculanten hun shorts de deur uit gooien (dus speculeren op een daling). Shorten betekent dat je aandelen (futures in het geval van olie) verkoopt, zonder dat je ze hebt. Als je die posities wil sluiten, moet je aandelen kopen om het gat te dichten. Dat is op dit moment de voornaamste reden van de absurde prijsstijging in de olie (gisteren tot 3,25% in een dag!).Bert ///M3 schreef:Dat heb je meer aan de tussenhandel te danken als aan de producent. Olie is een speculatiemiddel. Op het moment dat het duur is aan pomp houden ze gewoon hun voorraden langer vast om te prijzen kunstmatig hoog te houden.Maurice Graber schreef:Olie: Hoog 130,2400 12:12
Weet je wat smerig is. Morgen betalen we allemaal weer meer aan de pomp, maar wanneer de olieprijs keldert duurt het enkele dagen/week tot de prijs weer zakt. Het is begrijpelijk (meer winst), maar zo godsvervelend.
Dat Shell trouwens een omzet van 5 miljard heeft zou mij een worst wezen. Omzet wil niet zeggen dat je het zo in je zak steekt maar daar moeten ook zaken van betaald worden natuurlijkPlus geef ze eens ongelijk, de ondernemers die hier op DF zitten doen dat ook niet omdat ze anders geen hobby hebben natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 22 mei 2008, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Dat lijkt me sterk, 2 gulden is zo'n 90 euro cent, en in 1995 was dat de prijs voor een liter euro 95 http://www.shell.com/home/page/nl-nl/ap ... lkost.htmlIk weet nog dat in 1985 de literprijs voor 'normaal' (RON91) naar HFL2,00 steeg
Dus in de tien jaar daarvoor is de prijs niet gestegen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ik heb uitgaande van 67cent elke keer (dus 10x) + 3% ingevoerd in de calculator en dan kom je op zo'n 3% uit tot 92centGeelhoed schreef:Als ik er een machtsfunctie door fit is het 2.4% per jaar.GTRene schreef:mooie grafiek geelhoed, daar zie je mooi de totaalprijs belasting, die in 10 jaar, van 1998 <>2008 van zo'n 67cent naar 92cent(bijna 38% hoger) gaat das meer dan 3% per jaar,
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Een fit is wat anders natuurlijk, die neemt de spronghalf 1997 niet zo sterk mee als jij dat doet.
[img:816:1005]http://www.geenstijl.nl/archives/images ... keling.jpg[/img]
[img:816:1005]http://www.geenstijl.nl/archives/images ... keling.jpg[/img]
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Geelhoed;Geelhoed schreef:Dat lijkt me sterk, 2 gulden is zo'n 90 euro cent, en in 1995 was dat de prijs voor een liter euro 95 http://www.shell.com/home/page/nl-nl/ap ... lkost.htmlIk weet nog dat in 1985 de literprijs voor 'normaal' (RON91) naar HFL2,00 steeg
Dus in de tien jaar daarvoor is de prijs niet gestegen?
Ik weet dat het nu ongelooflijk klinkt, maar in die tijd ging de benzineprijs soms ook wel eens omlaag; vanaf de midden jaren tachtig (einde nawee van twee grote oliecrises) zelfs drastisch. Volgens dit http://sargasso.nl/archief/2005/09/07/b ... che-grens/ artikel werd in 1985 een piek van HFL1,95 bereikt, dus het kan zijn dat ik toen Super (RON98) heb getankt, mijn fout in dat geval. Maar het gaat om het grote beeld wat dit grafiekje aardig weergeeft:
[img:409:298]http://www.sargasso.nl/wp-content/pix/b ... ect_01.jpg[/img]
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
hahaha wat een mooi land leven we ook inHans schreef:Nee, morgen benzine en Diesel + 3 cent.Maurice Graber schreef:Olie krijgt wat tikken te verduren vandaag. Bijna -1%:
Laag 132,5400 16:08
Gaan we dit morgen ook weer aan de pomp merken? (retorische vraag :p)
Edit: -2% nu op 131,68 gaat echt als een gek tekeer
gelukkig rij ik komende weken even een 2.0 tditje
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Gisteren even een mailtje gestuurd naar Delta-oil over waarom E10 opeens 1.57 euro kost in plaats van 91 cent.
Krijg ik het volgende beetje vreemde antwoord terug
Krijg ik het volgende beetje vreemde antwoord terug
Hopen dat de volgende levering weer voor de oude prijs komt.Goedemorgen,
Helaas moet ik U melden, dat er door onze leverancier
een veel hogere prijs aan ons is berekend dan bij de vorige levering.
H.Tjerkstra Delta Oil
From: Delta Oil
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Ja dat zijn inflatie gecorrigeerde 2008 euros. Die prijs heb jij in 1985 niet op de pomp gezien, in 1995 wel.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Volgens dit http://sargasso.nl/archief/2005/09/07/b ... che-grens/ artikel werd in 1985 een piek van HFL1,95 bereikt
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Geelhoed;
Dan zal ik wel aan Alzheimer beginnen te lijden, maar ik weet soms wel eens iets 100% zeker. Zeker in dit geval, omdat ik toen door omstandigheden even geen LPG kon tanken van drie (guldendubbeltjes) de liter, maar noodgedwongen éénmalig een tank vol benzine moest laden à HFL2,00 precies. Dat artikel noemt trouwens ook specifiek een prijs (in niet-inflatiegecorrigeerde guldens!) van HFL1,95,dus HFL2,00 voor Super klinkt dan toch niet zo gek, denk?
Dan zal ik wel aan Alzheimer beginnen te lijden, maar ik weet soms wel eens iets 100% zeker. Zeker in dit geval, omdat ik toen door omstandigheden even geen LPG kon tanken van drie (guldendubbeltjes) de liter, maar noodgedwongen éénmalig een tank vol benzine moest laden à HFL2,00 precies. Dat artikel noemt trouwens ook specifiek een prijs (in niet-inflatiegecorrigeerde guldens!) van HFL1,95,dus HFL2,00 voor Super klinkt dan toch niet zo gek, denk?
- Knot
- Berichten: 40979
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Wanneer het lekker weer is ga ik op de bromscooter naar mn werk, ding loopt voluit 75 op de teller, dat is netaan 60 GPS, prima te doen voor die 12km heen en 12km terug. Vandaag even gekeken wat ie zuipt... 177km was ik door mn 5 liter heen, 1 op 35 dus.... fuck die brandstof, al maken ze t 2 euro de liter 8)
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Ik denk toch dat je 1995 bedoelt, volgens de Shell link die ik al gaf was het toen 0.90 eurocent.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Geelhoed;
Dan zal ik wel aan Alzheimer beginnen te lijden, maar ik weet soms wel eens iets 100% zeker.
Ik geloof niet dat het in 10 jaar niet gestegen is.
Via jouw bron de prijzen op pagina 65: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2001/p01003.pdf
Je hebt verdorie gelijk! Wat was er in 1985 aan de hand? Iran Iraq?
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Geelhoed;
Hè, hè, hij neemt ook eens iets van een ouwe man aan! :twisted:
Iran-Irak zou best wel eens een van de redenen geweest kunnen zijn, samen met de Russische bezetting van Afghanistan en de constante spanningsfctor Isräel natuurlijk. Na die tweede oliecrisis vond er een ongekend lange periode van ontspanning plaats op de oliemarkt met gestaag en landurig dalende brandstofprijzen als gevolg. Ik heb zelf van 1984 tot 1991 op LPG gereden, maar dat was vanaf de jaren '90 eigenlijk pas weer de moeite bij 30 à 35.000km per jaar. Aangezien ik niet aan de 25K kwam waren mijn drie volgende auto's gewoon benzinebranders. Is trouwens ook zo'n beetje de periode dat de LPG-branche op zijn kont begon te gaan. En kijk nu eens....
Hè, hè, hij neemt ook eens iets van een ouwe man aan! :twisted:
Iran-Irak zou best wel eens een van de redenen geweest kunnen zijn, samen met de Russische bezetting van Afghanistan en de constante spanningsfctor Isräel natuurlijk. Na die tweede oliecrisis vond er een ongekend lange periode van ontspanning plaats op de oliemarkt met gestaag en landurig dalende brandstofprijzen als gevolg. Ik heb zelf van 1984 tot 1991 op LPG gereden, maar dat was vanaf de jaren '90 eigenlijk pas weer de moeite bij 30 à 35.000km per jaar. Aangezien ik niet aan de 25K kwam waren mijn drie volgende auto's gewoon benzinebranders. Is trouwens ook zo'n beetje de periode dat de LPG-branche op zijn kont begon te gaan. En kijk nu eens....
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
I love America!
Kijk, die Amerikanen heb je tenminste iets aan. Zonet zag ik een stukje debat op RTL Z tussen Exxon (de amerikaanse Shell, grootste ter wereld) en het Amerikaanse congres. Exxon werd even op het matje geroepen over de exorbitante winsten. In 2006 maakte dit bedrijf 20 miljard winst, afgelopen jaar bijna 45 miljard ondanks toenmalige protesten vanuit het congres.
Het leek er op dat het congres van plan is dwangmaatregelen te nemen om de winsten van Exxon in te perken door de benzineprijs te laten zakken. De consument wordt genaaid en de regering grijpt dus in.
Wat doet ónze regering voor het volk?
Kijk, die Amerikanen heb je tenminste iets aan. Zonet zag ik een stukje debat op RTL Z tussen Exxon (de amerikaanse Shell, grootste ter wereld) en het Amerikaanse congres. Exxon werd even op het matje geroepen over de exorbitante winsten. In 2006 maakte dit bedrijf 20 miljard winst, afgelopen jaar bijna 45 miljard ondanks toenmalige protesten vanuit het congres.
Het leek er op dat het congres van plan is dwangmaatregelen te nemen om de winsten van Exxon in te perken door de benzineprijs te laten zakken. De consument wordt genaaid en de regering grijpt dus in.
Wat doet ónze regering voor het volk?
