allen schreef:Ik was met de 1 serie ook gelijk klaar Rico. Noem je dat sportief? Is gewoon een luxueuze limo in het klein. Zoals bijna iedere moderne auto gewoon te comfortabel. Ik vond de blauwe kleur wel sportief.
Als ik moest kiezen tussen een 320si en een 120i, wist ik het wel! Geen Fortisbiggen bij mij op de oprit.

Mannen, snap mijn punt nou, ik ben nog meer 3 serie liefhebber dan 1 serie liefhebber. Buiten de 130i om boeit me die hele 1 serie me niks meer. 1 serie een luxueuze limo ? Hou toch op

Een met derde rangs recyclingmaterialen (bestaand uit audio sonic DDR monoradios uit de jaren 70), in mekaar gescheten pindakaaspot is het.. een Koreaan is vandaag de dag nog luxueuzer.
Sla eens een deur dicht van een 1 serie of van een 3 serie. Na een paar dagen in de 3 serie te hebben gereden, gooi ik steevast zowat het portier door de sponning heen van de 130i.. zo'n 1 serie portier voelt als conservenblikken staal in vergelijk tot een 3 serie portier.
De keuze een 320Si of 120i ANYTIME de 320Si.. omdat de 3 serie wel een kwalitatief volwaardige BMW is zoals we ze al kende in de jaren 80..bij de 1 serie is het wel heel erg goed mis gegaan.. oke na de face lift hebben ze wat nieuwe interieurpaneeltjes er in geramt.. maar het is en blijft nog steeds een 1 serie..
Als ik nu de keuze moest maken, afgezien van mijn gezinssituatie. 130i weg of 330i weg.. dan ging altijd de 130i weg, Zo groot is het verschil in kwaliteitsbeleving en afwerking tussen de 1 en de 3 serie.
Een 320Si zit net zo als een 330i of 325i im mekaar geschroeft, dezelfde mooie isolatiematerialen, dezelfde degelijke afwerking, zelfde interieur, zelfde onderstel onderdelen noem maar op.. alles bij de 3 serie is hetzelfde.. schokdempers op een 318i zijn hetzelfde als op een 330i. 320Si IDEM DITO.. Bij BMW is alles plug and play.. niks geen exotische materialen op de 320Si. Op het zichtcarbon na op het motorblok. Had ook niet gehoeven maar staat wel exclusief.
En wat voor een mooie reisauto allemaal ideaal is. Precies de reden waarom Allen maar ook ik liever een 320Si zouden willen dan een 120i is JUIST funnest voor een sportieve beleving van een auto.
FACT 175pk op 1325 kilo (Geel Otus Elise ofzo). Standaard 3 serie stuurinrichting. Gewone 3 serie schokbrekers.. het is echt geen hogere wiskunde ofzo om in te schatten dat die auto rijd net als iedere andere 3 serie. Sportief voor een middenklasse sedan, matig voor sportsaloon.. wat lichter in de neus, ja dat krijg je wel als extraatje, maar dat maakt een auto geen sportief scheurijzer. Een 3 serie filtert daarvoor veel te veel weg van het feitelijke sportieve gevoel wat je denkt te vinden in zo'n 320Si.
Ik kan zo mooi het verschil ervaren tussen een 130i en een 330i (en voorheen de 325i) .. het is dat het praktisch niet uitvoerbaar is, maar eigenlijk zouden jullie allemaal een keer dat verschil moeten voelen. Alles waar de 1 serie goed in is, valt de 3 serie in tegen.. en alles waar de 3 serie in uitblinkt is meer dan dubbel en dwars waardeloos in de 1 serie.
Maar scherpte, onderstel, stuurinrichting, BELEVING.. en vooral FUN.. dat is waar de 130i far beyond welke 3 serie dan ook staat. Voor al het andere, MEESTIJDS het belangrijkste, anytime anyplace de 3 serie..
Maar echt voor de laatste keer, stop nou met te denken dat een 320Si wel eens een hele sportieve auto kan wezen. Ja gaat nat na de 1e proefrit..serieus.
En dan kom je toch weer bij het punt... voor een echte dreier heb je een 6 in lijn nodig.
Andere keuze OF een 130i of een 320Si ? Die dingen zijn dus nu ongeveer even duur 2e hands... gaat het alleen om die fun, pak dan de 130i.. gaat het om een 3 serie, pak dan minimaal een 325i of nog beter een 330i.
Ik weet het ik schrijf het allemaal wat scherp.. maar wat ik schrijf doe ik 100% vanuit de praktijkervaring die ik na 4 jaar veel verschillende 1 serie en 3 serie rijden heb. Hou me normaal gesproken op de vlakte hoe auto's rijden als ik er bijna geen ervaring mee heb, maar hier kan ik gewoon niet laten om het van de daken te schreeuwen hoe groot die verschillen zijn..
bepaal zelf maar hoe belangrijk je die verschillen vind.