BMW 320si

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
allen

Re: BMW 320si

Bericht door allen » 23 okt 2008, 17:00

Rico schreef:Ik roep toch de hele tijd dat de balans van een 1 serie far beyond beter dan van een 3 serie.. :df:
Rico, Andre heeft inmiddels al een M3 toch? Hou maar op met je 1 serie praatjes. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 17:05

Tom schreef:Rico je oude Cooper S had 163pk op 1140kg.. dat was toch ook een leuk/vlot wagentje. pk/gewicht scheelt dan niet zoveel.
Zo'n 320Si is atmosferisch en heeft een modern achterwielaangedreven onderstel. En het is een aparte uitvoering... weinig van gemaakt en zien er gewoon gaaf uit, mooi interieur ook. Zou em nieuw nooit kopen maar gebruikt kan het best leuk zijn.
Tom maak nooit, maar dan ook NOOIT meer de fout om een 320Si met een Cooper S te vergelijken.. echt alle Mini rijders lachen je keihard uit :mrgreen:

En tja hoe die er uit ziet.. gewoon een standaard M paket niet meer en niet minder..verkrijgbaar op alle 3 series, alleen de 18 inch velgen zijn extra, maar kun je ook gewoon via de dealer krijgen.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 23 okt 2008, 17:05

Uhm Rico, je vergelijkt de 320si nu met een gewone 320i. Dat is natuurlijk aan de orde zoals je zelf ook weet. De gewichtsverdeling is ten eerste al compleet anders door de anders geplaatste 4 cilinder. Het zwaartepunt ligt ook lager door de verschillende carbon toepassingen. Het remsysteem is anders en de radiator is een model van de 325i 6 cilinder... enz enz

Tom

Bericht door Tom » 23 okt 2008, 17:10

Rico schreef: Tom maak nooit, maar dan ook NOOIT meer de fout om een 320Si met een Cooper S te vergelijken.. echt alle Mini rijders lachen je keihard uit :mrgreen:
Waarom ik de Cooper S erbij haal (die verder natuurlijk niet te vergelijken is) is dat je de 320Si voornamelijk afschrijft omdat ie te weinig vermogen heeft. Terwijl een Cooper S qua pk/gewicht niet veel anders is.
Verder heb je er niet mee gereden (ik ook niet) dus qua fun/wegligging/etc. kun je er niet op beoordelen. Je vind een M3 CS en normale M3 ook heel anders.. waarom zou dat bij de 320Si niet het geval zijn? Die heeft ook een remmenupgrade, aanpassingen aan onderstel en betere gewichtsverdeling(lager).

Steven N.

Bericht door Steven N. » 23 okt 2008, 17:14

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 17:15

Dat de Si niet anders is dan de i ontken ik ook niet. Punt is dat een standaard e90 3 serie per DEFINITIE geen sportieve auto is.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 23 okt 2008, 17:24

Wat is volgens jou dan de definitie van sportief?

Tristan

Bericht door Tristan » 23 okt 2008, 17:26

Steven Nauta schreef:Wat is volgens jou dan de definitie van sportief?

///M-stuur. :df: :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 17:37

Steven ga eens rijden in een 1 serie en een 3 serie met dezelfde motor. Ben je gelijk klaar met een 3 serie als je de sportievere BMW zoekt.

allen

Bericht door allen » 23 okt 2008, 17:41

Ik was met de 1 serie ook gelijk klaar Rico. Noem je dat sportief? Is gewoon een luxueuze limo in het klein. Zoals bijna iedere moderne auto gewoon te comfortabel. Ik vond de blauwe kleur wel sportief. :nana:
Als ik moest kiezen tussen een 320si en een 120i, wist ik het wel! Geen Fortisbiggen bij mij op de oprit. :roflol:

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 20:12

allen schreef:Ik was met de 1 serie ook gelijk klaar Rico. Noem je dat sportief? Is gewoon een luxueuze limo in het klein. Zoals bijna iedere moderne auto gewoon te comfortabel. Ik vond de blauwe kleur wel sportief. :nana:
Als ik moest kiezen tussen een 320si en een 120i, wist ik het wel! Geen Fortisbiggen bij mij op de oprit. :roflol:

Mannen, snap mijn punt nou, ik ben nog meer 3 serie liefhebber dan 1 serie liefhebber. Buiten de 130i om boeit me die hele 1 serie me niks meer. 1 serie een luxueuze limo ? Hou toch op :wink: Een met derde rangs recyclingmaterialen (bestaand uit audio sonic DDR monoradios uit de jaren 70), in mekaar gescheten pindakaaspot is het.. een Koreaan is vandaag de dag nog luxueuzer.

Sla eens een deur dicht van een 1 serie of van een 3 serie. Na een paar dagen in de 3 serie te hebben gereden, gooi ik steevast zowat het portier door de sponning heen van de 130i.. zo'n 1 serie portier voelt als conservenblikken staal in vergelijk tot een 3 serie portier.

De keuze een 320Si of 120i ANYTIME de 320Si.. omdat de 3 serie wel een kwalitatief volwaardige BMW is zoals we ze al kende in de jaren 80..bij de 1 serie is het wel heel erg goed mis gegaan.. oke na de face lift hebben ze wat nieuwe interieurpaneeltjes er in geramt.. maar het is en blijft nog steeds een 1 serie..

Als ik nu de keuze moest maken, afgezien van mijn gezinssituatie. 130i weg of 330i weg.. dan ging altijd de 130i weg, Zo groot is het verschil in kwaliteitsbeleving en afwerking tussen de 1 en de 3 serie.

Een 320Si zit net zo als een 330i of 325i im mekaar geschroeft, dezelfde mooie isolatiematerialen, dezelfde degelijke afwerking, zelfde interieur, zelfde onderstel onderdelen noem maar op.. alles bij de 3 serie is hetzelfde.. schokdempers op een 318i zijn hetzelfde als op een 330i. 320Si IDEM DITO.. Bij BMW is alles plug and play.. niks geen exotische materialen op de 320Si. Op het zichtcarbon na op het motorblok. Had ook niet gehoeven maar staat wel exclusief.

En wat voor een mooie reisauto allemaal ideaal is. Precies de reden waarom Allen maar ook ik liever een 320Si zouden willen dan een 120i is JUIST funnest voor een sportieve beleving van een auto.

FACT 175pk op 1325 kilo (Geel Otus Elise ofzo). Standaard 3 serie stuurinrichting. Gewone 3 serie schokbrekers.. het is echt geen hogere wiskunde ofzo om in te schatten dat die auto rijd net als iedere andere 3 serie. Sportief voor een middenklasse sedan, matig voor sportsaloon.. wat lichter in de neus, ja dat krijg je wel als extraatje, maar dat maakt een auto geen sportief scheurijzer. Een 3 serie filtert daarvoor veel te veel weg van het feitelijke sportieve gevoel wat je denkt te vinden in zo'n 320Si.

Ik kan zo mooi het verschil ervaren tussen een 130i en een 330i (en voorheen de 325i) .. het is dat het praktisch niet uitvoerbaar is, maar eigenlijk zouden jullie allemaal een keer dat verschil moeten voelen. Alles waar de 1 serie goed in is, valt de 3 serie in tegen.. en alles waar de 3 serie in uitblinkt is meer dan dubbel en dwars waardeloos in de 1 serie.

Maar scherpte, onderstel, stuurinrichting, BELEVING.. en vooral FUN.. dat is waar de 130i far beyond welke 3 serie dan ook staat. Voor al het andere, MEESTIJDS het belangrijkste, anytime anyplace de 3 serie..

Maar echt voor de laatste keer, stop nou met te denken dat een 320Si wel eens een hele sportieve auto kan wezen. Ja gaat nat na de 1e proefrit..serieus.

En dan kom je toch weer bij het punt... voor een echte dreier heb je een 6 in lijn nodig.

Andere keuze OF een 130i of een 320Si ? Die dingen zijn dus nu ongeveer even duur 2e hands... gaat het alleen om die fun, pak dan de 130i.. gaat het om een 3 serie, pak dan minimaal een 325i of nog beter een 330i.

Ik weet het ik schrijf het allemaal wat scherp.. maar wat ik schrijf doe ik 100% vanuit de praktijkervaring die ik na 4 jaar veel verschillende 1 serie en 3 serie rijden heb. Hou me normaal gesproken op de vlakte hoe auto's rijden als ik er bijna geen ervaring mee heb, maar hier kan ik gewoon niet laten om het van de daken te schreeuwen hoe groot die verschillen zijn..

bepaal zelf maar hoe belangrijk je die verschillen vind.

HSR

Bericht door HSR » 23 okt 2008, 20:41

Rico schreef:Dat de Si niet anders is dan de i ontken ik ook niet. Punt is dat een standaard e90 3 serie per DEFINITIE geen sportieve auto is.

Sorry Rico maar dit is toch wel echt gelul in de ruimte.

Heb meegereden met Dennis S in zijn pa's 320i E90. Nu kan Dennis ook wel een stukje beter rijden dan de doorsnee DF'er maar ik kan je vertellen dat een standaard 320i echt heel leuk rijden is. Hier een M-onderstel onder en je hebt nog meer lol. De 320SI is nog een stapje verder en moet echt wel heel leuk rijden zijn. Daarbij is straight-line speed sowieso voor mietjes.

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 20:50

Oke dan niet.. ik hou er mee op, als 4 jaar 1 serie rijden en 3 serie rijden (een stuk of 12 van die krengen van 116i tot 335i en alles wat er tussen zit) niet meer als serieus kan worden beschouwd, dan hou ik me verder wel stil :goodnight:

HSR

Bericht door HSR » 23 okt 2008, 21:06

Rico schreef:Oke dan niet.. ik hou er mee op, als 4 jaar 1 serie rijden en 3 serie rijden (een stuk of 12 van die krengen van 116i tot 335i en alles wat er tussen zit) niet meer als serieus kan worden beschouwd, dan hou ik me verder wel stil :goodnight:
Das je wel heel snel uit de discussie trekken. Ik ben het gewoon niet met je eens in deze. Niemand van ons heeft met zo'n 320SI gereden buiten Dennis S. als ik mij niet vergis. En om die wagen dan al meteen als compleet kansloos te betitelen vind ik onzin. Daarnaast is de motor dermate anders met een dermate afwijkende loopcultuur dat je die echt niet op de grote hoop kunt gooien. Las vanmiddag nog een artikel erover op internet, zal eens kijken of ik em nog kan vinden.

Feit blijft dat de wagen mij zeer blijft trekken. Zo op het oog heeft het alles wat ik in een daily zoek. Xenon, de basic leuke opties, goede stoelen, kleine motor dus gunstig in wegenbelasting. 170 ( feitelijk bijna 200 ) pk is voor mij persoonlijk meer dan voldoende voor een daily. Dit in combinatie met een zeer rev-happy motortje dat ook nog eens geen donder weegt in de neus maakt voor een zeer compelling package.

Joop

Bericht door Joop » 23 okt 2008, 21:11

Ik denk dat Rico hierboven goed uit een zet wat de verschillen zijn.

Dat zorgt er nog steeds voor dat ik de 130i (en de Z4 3.0i Coupe) op mijn lijstje heb staan als alternatief op een E92 325/330/335i.

3/4 van de tijd moet ik gewoon een strak sturende reiswagen hebben voor mijn werk, dat andere kwart gebruik ik de auto vooral om lekker sportief rond te toeren, de 1er is daar gewoon beter op berekend dan de 3er. Zeker de E9x 3er is nog meer een reisauto / GT geworden dan de vorige (E46).

Gelukkig heb ik nog even de tijd...

..overigens was ik afgelopen zaterdag even buurten bij de dealer onder het genot van een flinke kop soep (Ekris V'daal), die had overigens ook nog een prachtige 320Si staan. Maar ik zou zelf toch liever een 325i op de oprit hebben staan, dan een 320Si. Een 320Si betitelen als simpele 320i met M-sport pakketje en carbon motorafdekking is overigens wel iets te kort door de bocht.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 23 okt 2008, 21:47

hugo schreef:
Rico schreef:Oke dan niet.. ik hou er mee op, als 4 jaar 1 serie rijden en 3 serie rijden (een stuk of 12 van die krengen van 116i tot 335i en alles wat er tussen zit) niet meer als serieus kan worden beschouwd, dan hou ik me verder wel stil :goodnight:
Das je wel heel snel uit de discussie trekken. Ik ben het gewoon niet met je eens in deze. Niemand van ons heeft met zo'n 320SI gereden buiten Dennis S. als ik mij niet vergis. En om die wagen dan al meteen als compleet kansloos te betitelen vind ik onzin. Daarnaast is de motor dermate anders met een dermate afwijkende loopcultuur dat je die echt niet op de grote hoop kunt gooien. Las vanmiddag nog een artikel erover op internet, zal eens kijken of ik em nog kan vinden.

Feit blijft dat de wagen mij zeer blijft trekken. Zo op het oog heeft het alles wat ik in een daily zoek. Xenon, de basic leuke opties, goede stoelen, kleine motor dus gunstig in wegenbelasting. 170 ( feitelijk bijna 200 ) pk is voor mij persoonlijk meer dan voldoende voor een daily. Dit in combinatie met een zeer rev-happy motortje dat ook nog eens geen donder weegt in de neus maakt voor een zeer compelling package.
Als dat ding een thrill geeft zoals de vorige Accoord Type R, dan is het een fantastische machine. :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 okt 2008, 21:54

Rico, de term sportief en sportwagen haal je er zelf bij :lol: De rest had het over een bovengemiddeld fijn sturende auto :wink: En dat denk ik ook dat het is.

RVV

Bericht door RVV » 23 okt 2008, 23:00

Sorry Hugo, ik wil je eventuele voorpret voor een toekomstige 320Si ook niet ondermijnen ofzo. Kansloos vind ik hem zeker niet, maar overwaarden op basis van het paket wat geleverd word doe ik ook niet. Als Daily lijkt ie me prima.. kijk wel een beetje uit voor gescheurde cylinderkoppen.. ze schijnen een reputatie te hebben.. (inside info) BMW AG was niet bepaald tevreden over de geleverde kwaliteiten van de motoren leverancier/afdeling..

Alle tot nu toe bekende problemen zijn door BMW onopvallend onder het tapijt geschoven.. alles onder het mom van normale service.. maar eentje van een paar jaar oud buiten garanties en coulances om zou ik mijn vingers niet aan branden :bag:

HSR

Bericht door HSR » 23 okt 2008, 23:04

Rico schreef:Sorry Hugo, ik wil je eventuele voorpret voor een toekomstige 320Si ook niet ondermijnen ofzo. Kansloos vind ik hem zeker niet, maar overwaarden op basis van het paket wat geleverd word doe ik ook niet. Als Daily lijkt ie me prima.. kijk wel een beetje uit voor gescheurde cylinderkoppen.. ze schijnen een reputatie te hebben.. (inside info) BMW AG was niet bepaald tevreden over de geleverde kwaliteiten van de motoren leverancier/afdeling..

Alle tot nu toe bekende problemen zijn door BMW onopvallend onder het tapijt geschoven.. alles onder het mom van normale service.. maar eentje van een paar jaar oud buiten garanties en coulances om zou ik mijn vingers niet aan branden :bag:

Good to know. Ach, tegen die tijd zal een 170PK 320i ook de wereld niet meer kosten en dat icm 2 jaar garantie is ook een zeer aantrekkelijke daily. Gooi er een leuk onderstelletje onder, wie weet ergens een sper op de kop tikken en je hebt een fiscaal vriendelijke daily die op de gemiddelde bergpas ook zat plezier levert. En eindelijk de wetenschap dat het heel blijft of alleszins gerepareerd wordt onder garantie is ook een fijne gedachte. De e34 is en blijft 18 jaar oude meuk. :(

Shakes

Bericht door Shakes » 23 okt 2008, 23:08

is de 320SI tov de 320 niet ongeveer hetzelfde als de M3CS tov de M3?

Macboy

Bericht door Macboy » 24 okt 2008, 00:15

Nee. De 320si t.o.v. de 320i is veel meer verschil dan de M3 t.o.v. de M3CS.

En wat er met Rico aan de hand is in dit draadje weet ik niet, maar ik denk dat hij een klap van de Friese Molen heeft gekregen of te veel Glühwein heeft gedronken in Osnabrück. Of Andre zit even achter zijn PC terwijl Rico zelf vastgetekend aan de stoel zit :)

Feit is dat bijna niemand in de 320si heeft gereden. Als je kijkt naar de aanpassingen dan is het een feit dat Rico veel te kort door de bocht is. In essentie is het verhaal van Rico duidelijk: 3-serie is veel te zwaar t.o.v. de 1-serie, maar daarmee doe je de 320si denk ik ernstig tekort t.o.v. de overige 3-modellen.

Kijk maar naar Aernoudt in de 318is: die houdt alle 6-cilindermodellen op het circuit bij omdat ie in de bochten sneller is. Op het nat is iedereen volledig kansloos.

De 320si is volgens mij 30/40kg lichter dan een 330i voorin !!!!!!!! De 320si is alleen al 15 kilo lichter dan een 320i !!!!! Dat is niet te verwaarlozen toch ?

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 00:28

Terug in je hybride mand jij.. jij hebt al je jokers al ingezet :D

steve smith

Bericht door steve smith » 24 okt 2008, 01:40

Macboy schreef:De 320si is alleen al 15 kilo lichter dan een 320i !!!!! Dat is niet te verwaarlozen toch ?
Dat ligt eraan. Een 320i met Aernoudt erin is lichter dan een Si met ondergetekende achter het stuur.

Vind het qua homologatie wel een grappige auto, rijdt leuk maar heeft veel te grote wielen, en veel te veel grip. Is geen reet aan. Maar dat is mijn beleving van 1 ochtendje straatgebruik.

Doe mij z'n grootvader maar. Een 320iS 4-drs. uit 1988. 192pk en 1190kg. :thumbup: Wat is er dan de vooruitgang aan een 320Si?

http://www.bmwe21.net/320is/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 06:19

steve smith schreef:
Macboy schreef:De 320si is alleen al 15 kilo lichter dan een 320i !!!!! Dat is niet te verwaarlozen toch ?
Dat ligt eraan. Een 320i met Aernoudt erin is lichter dan een Si met ondergetekende achter het stuur.

Vind het qua homologatie wel een grappige auto, rijdt leuk maar heeft veel te grote wielen, en veel te veel grip. Is geen reet aan. Maar dat is mijn beleving van 1 ochtendje straatgebruik.

Doe mij z'n grootvader maar. Een 320iS 4-drs. uit 1988. 192pk en 1190kg. :thumbup: Wat is er dan de vooruitgang aan een 320Si?

http://www.bmwe21.net/320is/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet alleen lager gewicht de plaats waar de kilo's zitten bij zo'n 320si is ook anders. (nog even los van de bestuurder :mrgreen: )
Qua grip versus PK's, zoals Steve aangeeft, heeft hij een punt, want die is in deze auto wellicht niet wat velen zoeken. Feit is wel dat je er vreselijk hard de Ring mee over kunt (zeker gezien de PK's). Stuurt echt 100%.
Deze auto heeft alleen als nadeel dat ie niet het gebrek aan rijderskwaliteiten kan verhullen door overcompensatie dmv Pk's en koppel zoals bijvoorbeeld een M3 dat wel kan.

Voor mensen die meer een 'hooligan' auto zoeken met dikke powerslides etc is deze auto ook volstrekt ongeschikt.

Zoek je echter een auto die stuurt als geen enkele andere moderne sedan (en ik durf te stellen: misschien wel 95% van alle coupe's ook), dan is dit DE auto, die bovendien ook nog eens exclusief is vanwege de beperkte oplage en de carbon delen bijvoorbeeld.

De bochtsnelheid van deze auto is werkelijk fenomenaal. Sneller dan de 6 en 8 pitters: 1, 3 en 5 serie's (incl CSL etc).
Je zou er voor de lol eens 1 moeten huren (kan bij ring racing/rent a race car bij de Ring), of er achter gaan rijden (en hopen dat er een fatsoenlijke bestuurder in zit). Ik weet dat op de meeste auto-fora enkel naar PK's gekeken wordt, dus deze auto zal toch wel tot op het bot afgekraakt blijven worden, maar voor diegenen die toch bij zichzelf zoiets hebben van: wellicht eens proberen ==> DOEN. Spreek ik je daarna graag weer; mag 1:1 dan word je namelijk niet uitgelachen door een deel van diezelfde fora bezoekers, kun je je rijplezier met mij delen zonder 'af' te hoeven gaan vanwege je enthousiasme over deze auto ;)

Z'n grootvader zoals Steve aangeeft is niet te vergelijken met deze auto. Dat is inderdaad een licht vermomde semi-racer. Meer een gooi en smijt auto; de 320si is een auto voor de liefhebber van het ultiem strakke rijden.
De vooruitgang zit 'm in de bochtsnelheid want die is echt hoger.

Voor de liefhebber: http://www.club320si.com/making_e.html" onclick="window.open(this.href);return false;

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 24 okt 2008, 09:53

Macboy schreef:
En wat er met Rico aan de hand is in dit draadje weet ik niet, maar ik denk dat hij een klap van de Friese Molen heeft gekregen of te veel Glühwein heeft gedronken in Osnabrück. Of Andre zit even achter zijn PC terwijl Rico zelf vastgetekend aan de stoel zit :)
Andre houdt het kort en krachtig, terwijl Rico van slappe ouwe hoeren houdt. :nana:

Plaats reactie