Remmen en soorten remsetjes

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 21 mar 2011, 00:41

steve smith schreef:
Rene schreef: maar ook voor de brembo 4 pots wat ook op wat oudere bmw modellen zit ala 850csi e.d. en of de nurburgring uitvoering M5 e34 ofzo...maja ook moeilijk te krijgen in goede conditie denk...
maar zou wel mooi zijn als ze makkelijk te vinden zijn die brackets, zag er laatst wat te koop op een UK site.
Rene, je schrijft onzin. De enige Brembo klauwen die BMW destijds gebruikte waar je wellicht iets aan hebt zijn de 840ci Brembo klauwtjes. Al vind ik dat een leuk straatsetje, maar niks voor op een circuit. Leuk voor m'n 540i omdat ze onder 16" passen, maar dat is ook m'n enige rede om niet naar Movit 322 te gaan.

De '95er e34 M5 en 850CSi (non USA) klauwen die je bedoelt zijn NIET door Brembo gemaakt maar door Ate. Dit is een antieke meerdelige GIETIJZEREN klauw die een kilo of 8 weegt, en nutteloos is op een sportieve auto. Er zijn maar heel weinig blokken voor te krijgen, en het gewicht maakt deze klauw bij voorbaat al kansloos.
:mrgreen: zet streep door die net niet dingen :wink:
denk dus dat het goedkoopste en relatief "goed" is de performance friction set met bv de PFC-06 als ik in men laatste post heb gezet, nu scherp geprijst en ook losse delen voor te krijgen, bovendien eventueel nog weer te updaten met hun mooie klauwen (4 pots) die zeer licht zijn als ik dat zo lees.

@Bert, dus daar kan je wel redelijk shoppen? nice to know...had alleen de link nog nooit wat gekocht, ben altijd wat huiverig vanwege die stomme naheffing in NL.

@Andre, goed verhaal, de M schijven bevallen me ook goed verder, owja ik zei wel met bv PFC-06 blokken, maar las ook ergens dat de 01 en de 06 van hen geen klemmen achterop hebben? en kunnen rammelen in de standaard klauwen...hm, dan wellicht beter bij de DS3000 blijven, of toch de Z-rated .11 gokken als je hun schijven neemt? immers die Z-rated .11 hebben wel klemmen, maja zijn ook meer straat blokjes :hmmm:

lekker makkelijk allemaal als je niet met een ruim budget zit :lol:
achja, voorlopig nog de tijd, wie weet wat nog op men pad komt. :forum:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 21 mar 2011, 11:07

GTRene schreef:lekker makkelijk allemaal als je niet met een ruim budget zit :lol:
Dan moet je soms bepaalde wensen achterwege laten...

Mooie en juiste uitspraak van Bert, in de trant van less is more...

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mar 2011, 20:15

yep, gewoon binnen wat wel mogelijk is, daar maar wat "goeds" in zoeken :df:

is ook wel weer leuk als dat lukt, zo had ik vroeger bv vaak de hoogste cijfers op school met technisch tekenen/schetsen (zelfs voor men diploma e.d. kreeg toen nog een eervolle vermelding :lol: ...maja dat was toen :mrgreen: ), en dat met de goedkoopste potloden enz enz :mrgreen:
kom uit een gezin met 5 kids dus tja, maar we wisten ook niet beter, en meer hoefde niet want het ging "goed" :angel: we hebben vaak van weinig veel gemaakt (nu niet veel meer van over, het kan verkeren als je kop en lijf niet meer zo okidoki is :bag: )

maar we mogen niet klagen...alhoewel, ik hoorde vandaag bij het BP Ultima tankstation (enigste in Almelo) dat ze er volgende week niet meer zijn :shocking: :'(
wordt nu Texaco :wtf:
Ja zegt die vrouw (beheerder denk ik) je komt dan toch nog wel tanken? ik zei ligt er aan als je maar goede Ron98 hebt....dat wist ze nog niet...
ja ik kan dan naar Borne nog, maja das zo zeg 18km heen en terug is zeker 3 liter x 1.74 ist nu (verlaagt) is 5.22,- euro... :shithappens:

magoed, vinden we wel weer een oplossing voor.

EG

Bericht door EG » 26 mar 2011, 00:35

Welke schijven zijn aan te raden voor een E39 530d? Ik hoor heel veel verschillende verhalen, en waar ik totaal geen zin in heb is om 10x van schijf te veranderen omdat ze binnen een paar k aan kilometers krom zijn gereden...

Sommigen zweren bij origineel, sommigen bij Zimmerman geboorde schijven etc? Het hoeft geen raceschijven te zijn, maar moeten ook koud normaal remmen... Belangrijkste is dat die dingen tegen een beetje hitte kunnen zodat ze niet bij de eerste beste scheet kromtrekken.

Als ik voor de prijs van OEM nog (kwalitatief!!) betere schijven kan krijgen, waarom niet? Vandaar de vraag.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2011, 12:20

weet niet welk jaar je hebt maar het lijkt dat die van de 530d ook op bv de 540i e.d. zitten, zie lijst>

http://bmwfans.info/parts/catalog/34116767059/" onclick="window.open(this.href);return false;

en met die gegevens even hier gekeken

http://www.rmeuropean.com/bmw-parts.aspx#Category" onclick="window.open(this.href);return false;

dan heb je inderdaad keuze van verschillende merken en met of zonder gaten e.d.

maar welke nu beter zijn?

ik zie daar o.a. ATE en Zimmerman en Sebro en Balo (die laatste 2 nooit van gehoord)
je hebt dan in drilled of oem of premium coat e.d.?

ik denk dat het merk remblokken ook grote invloed heeft op bite en hitte e.d.

EG

Bericht door EG » 26 mar 2011, 12:58

Is een 2001 met 193 pk en automaat. Probleem is dat de schijven die er nu op zitten zo krom als een hoepel zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2011, 13:20

EG schreef:Is een 2001 met 193 pk en automaat. Probleem is dat de schijven die er nu op zitten zo krom als een hoepel zijn.
ah, ik zag al de uitkomst blijft hetzelfde qua schijven voor die types.

heb je nu standaard BMW schijven en standaard BMW blokjes?

als dat een ja is, tja dan zou ik zeker een ander merk proberen, als het een nee is dan zou BMW normaal gesproken moeten voldoen, maar ligt aan wat je verlangt van de remmen en hoe je rijstijl is.

EG

Bericht door EG » 26 mar 2011, 13:29

Is gewoon aftermarket denk ik, want niet door dealer vervangen. Ik denk dat ik ga afdraaien aangezien de eerste set blokjes er nog op zitten. Daarna alle klauwen gangbaar maken. Uiteraard nieuwe blokken erop. Als dat niet helpt word het een nieuw OEM setje rondom. Gaat ook weer dik 400+ euro's kosten ofzo :roll:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2011, 14:08

wat je kan proberen met de kromme set is dat je het weer recht remt....
weet niet meer hoe het precies gaat, maar goed heet remmen (waar het kan op de weg) dus tot roodgloeiend bijwijze van, tot je voelt dat het minder is of eruit is en dan netjes verder rijden laten koelen en hopen dat je mazzel hebt :D

ah, ff wat van opgezocht :thumbup:
Bij mijn auto, een goed gebruikte Volvo 940 automaat, had ik dat euvel ook toen ik hem kocht.
Ik heb de schijven weer recht gekregen door ze "goed warm te stoken".
D.w.z. gas erop en tegelijk remmen tot ze roodgloeiend worden en dan weer rustig af laten koelen.
Zo "boetseer" je ze weer recht.
Helemaal bij een automaat heb je de neiging om de rem ingedrukt te houden na een stevige stop voor bijv. een plotseling opdoemende file.
Dat vasthouden van de rem zorgt voor een ongelijke warmte afvoer.
Dus nooit de rem na een stevige stop bij stilstand op een plek vastknijpen op de schijf.
kost alleen wat brandstof, of je doet het op de route, rem lang inhouden en tegelijkertijd door gassen tot je voelt van hey...tis eruit, heb ik ook wel eens gedaan, maar al heel lang geleden (8 jaar terug ofzo met en auto)

en als de boel dan uiteindelijk toch echt vervangen moet worden na slijtage...een oem set met non oem remblokjes, van PFC ofzo :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2011, 14:24

kwam net deze advertentie tegen, maar als je die aan wil schrijven moet je eerst lid van het forum worden...

maar dat lijkt me een super koopje, een nwe complete set schijven en zadels en brackets en bouten enz van de M3 CSL voor maar 800,-euro :shocking:
oke komt nog wat verzendkosten over maar wat een koopje...alleen voor de zadels ben je al meer kwijt :D

Afbeelding

http://www.e36-talk.com/showthread.php? ... remsanlage" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou best zoiets willen hebben voor mijn knorretje voor zo'n bedrag...moet dan wel redelijk makkelijk pasbaar te maken zijn voor de Z3M (E36 M3 3.2 ook)

iemand daar lid van en of kent die persoon?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 mar 2011, 22:11

Kope Rene en daarna die E36M3/Z3M verpatsen zodat ze op de Compact kunnen. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2011, 22:52

indobesar schreef:Kope Rene en daarna die E36M3/Z3M verpatsen zodat ze op de Compact kunnen. :)
ik weet niet of hij ze nog heeft, staat niet in het draadje dat ie de set verkocht heeft...
maar kan geen mail adres vinden van die man...
en je moet van die site member zijn...
maar dit kun je bijna niet laten liggen, goedkoper kom je het niet meer tegen, desnoods mocht je het toch niet gebruiken kun je het weer doorverkopen.

lol @deze Z3M set op je compact :mrgreen:
zo heel mooi zijn mijn schijven niet meer, die DS3000 grijpen redelijk en lust schijnbaar de schijven wel, denk dat als deze set blokjes op is dat ik bijna wel aan nwe toe ben.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 03 apr 2011, 09:57

Rene, is dit niets voor jou:

http://cgi.ebay.de/Gebrauchte-Movit-Bre ... 3cb663cc4f

Kwam het toevallig tegen.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 apr 2011, 11:41

opzich niet verkeerd Mark, maar als ik zo kijk zijn het gewoon stalen remschijven uit 1 stuk?

denk toch dat ik liever bij het zwevende systeem blijf qua schijven met alu hart.

helaas was die ene complete kit van de CSL al verkocht, dat was echt een koopje voor 800,-euro splinternieuw en dan echt alles voor en achter incl klauwen en brackets en blokjes enz enz...
dat zal ik niet snel meer tegen komen denk ik.

ik wil sowieso over op een ander typ remblokje wat iets vriendelijker remstof achterlaat maar wel goed blijft remmen...denk aan bv de PFC-06 en dan wellicht ook hun schijven :hmmm:
en eigenlijk moet ik nog een keer een staalomvlochten remslang setje er op gooien, maja dat wat er nu nog op zit is nog goed, dus nog ff wachten?

ik kan ook nog 2 lichtgewicht sportzetels erin monteren, kan ik bijna 50kg :shocking: mee besparen...
scheelt ook weer voor de remmen :mrgreen:

Recaro pole positions...waarom is alles zo duur :'(
zit ik meteen wat vaster, nu moet ik me bv op Assen op de meeste plekken vastklemmen met men benen en dan nog glijd ik wat :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2011, 12:39

Mark 320iS schreef:Rene, is dit niets voor jou:

http://cgi.ebay.de/Gebrauchte-Movit-Bre ... 3cb663cc4f

Kwam het toevallig tegen.
Dat is zeker een leuk setje als de prijs op dat niveau blijft!!!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 05 apr 2011, 12:29

Iemand bekend met TAROX 114 Corsa remblokken?
Deze heb ik nu in mijn klauwen steken, samen met stahlflex.

In begin lekkere remkracht en pedaal lekker hard. Vond ik afgelopen week dat het minder werd en het remmen wat flauwer aanvoelde. Alsof kauwgom aan zat.
Na een paar keer op hoge snelheid goed een aantal keer goed op de rempedaal te stampen lijkt dit weer over te zijn. Ik ben wel iemand die niet flauwtjes remt en pedaal doorgaans goed intikt maar andere in auto en verkeer vinden dit niet altijd even prettig.

Waar kan dit aan liggen? Typisch TAROX?
Toch maar weer FERODO monteren?

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mei 2011, 20:03

Nou, ik heb als gezegd onderstaande 'meuk' gekocht en heb er de eerste paar honderd kilometers op zitten.
Echt dik tevreden! Maar dat kon ook niet anders t.o.v. stock, of te grote potten :bag:

Hier liggen ze nog op mijn Ikea tafel :thumbup: :

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2011, 21:41

wat had je eerst voor set-up qua grote aan schijven en callipers?
en wat heb je nu precies?

Sytze

Bericht door Sytze » 24 mei 2011, 21:30

Hier wordt het ook tijd voor nieuwe schijven en blokken.
Wat zouden goeie schijven zijn voor op de C36 AMG?
Andere remklauwen ben ik voorlopig niet nodig,gaat mij alleen om de schijven en blokken.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jun 2011, 12:57

ik zag/las net dit waar BMW mee bezig is, veel gewichtsbesparing op het onafgeveerde gewicht...top, en nog beter remmen ook en door wat grotere schijven meer oppervlak en dus ook minder heet en of eerder weer afgekoeld en gaat al met al dan langer mee ist idee :mrgreen:

van diezelfde pagina zag ik dit :love:

Afbeelding

Afbeelding
Lightweight Springs and Brakes Under Development for Future BMWs

Here's some interesting news which highlights BMW's dedication to reduce weight in its future models. In addition to using lighter materials such as advanced steel and carbon fiber and using more aluminum to cut future vehicle weight, BMW is now looking to lighten future car's suspension springs and brakes. The reduction of unspring weight at a car's corners should yield particularly greater improvements in performance, handling, and feel.

Lightweight Rotors

According to Motor Trend, BMW's new lightweight rotors called "Slim Rim," despite being larger in diameter than a traditional rotor, weighs in at only 28.6 pounds, versus 39.2 pounds for the traditional rotor. The larger diamater should also allow for more braking surface and potentially better braking performance, at least theoretically.

How does this work? Proportions is the answer.

Citaat:
Originally Posted by Motor Trend
The steel friction surface, the ring the brake calipers actually clamp on to, is far and away the heaviest piece of the puzzle. While the Slim Rim rotor’s steel ring is larger in diameter, which gives the brake caliper better leverage, the friction surface is shorter top to bottom, saving weight. The result is that the same amount of work is done by the brake pads, but the rotor weighs less. Add an aluminum rotor hat that’s been turned into Swiss Cheese to remove all non-essential material and you’ve got over 10 pounds of weight savings at every wheel. Combined with a new, slimmed down two-piston caliper, BMW says the whole package will reduce the total weight of the car by at least 17.6 pounds.

Lightweight Springs

To reduce the weight of traditional steel coiled springs, BMW is developing glass fiber reinforced plastic springs - saving at least 13.2 pounds from the total weight of all four springs combined. This, combined with the lightweight rotors reduces the car's weight by at least 44 pounds, according to BMW's estimates. This may not sound like much, but keep in mind that this is a reduction of unsprung weight, which yields more benefit per pound than reducing the sprung weight of the car (i.e. the car's body) by the same weight.

Source: Motor Trend
Afbeelding

mooi licht en op de uiteinden...(hefboom) lijkt me een super systeem, en als dat meer "algemeen" wordt, wellicht ook redelijke prijzen en leuke update :df:

Dutch

Bericht door Dutch » 19 jul 2011, 23:41

*schops*

Remvloeistoflampje is gaan branden op de E36 325i - ja, de tijd vliegt - dus een goede aanleiding om te gaan nadenken over dit onderwerp. Geen overdreven dingen, want ik ben ook zo iemand die alleen iets wil 'voor die enkele circuitdag', niks meer dan dat. Voor de rest blijft 't gewoon een straatauto.

Nu heb ik op die enkele dag flink veel last van faden (maar dat komt natuurlijk ook doordat de huidige remvloeistof op z'n eind loopt), en daar wil ik vooral vanaf. Ik heb een hekel aan in één keer bijtende remmen, vooral op de openbare weg, dus ik hoef absoluut geen circuitblokken en -schijven.

Dus wat doe je dan? Betere remvloeistof? En zo ja, welke en waar te koop? Of toch ook blokken? En zo ja, welke en waar te koop?

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2011, 08:30

denk dat je toch toe bent aan ander soort remblokjes dan de standaard BMW...
je hebt dan niet de circuitblokken nodig maar wel die wat temp kunnn weerstaan, je hoeft eigenlijk alleen maar de voorkant een ander typ.

denk aan Hawk HPS...ik heb nog een setje liggen die kort is gebruikt maja die passen in E36 M3 klauwen en dus denk niet in de 325i.
voor de Hartge waren ze niet bijterig genoeg, ze remden warm of koud iets beter dan de standaard remmen echter zonder dat snelle faden wat de standaard blokjes deden (na halve ronde CPZ bv)
en low dust en fade bestendig zo staat er...

Hawk HB135F.642
D394 HPS

Ik had destijds ook een dikkere uitvoering nodig maar der ging daar wat mis, anyway zie dat de prijs meevalt tenopzichte van bv echte circuit blokjes.

kosten 103,-euro maar voor 55,-euro incl verzenden mag het weg, zit nog in de originele doos maar wel kort onder de auto gehad.

past o.a. voor>>

Afbeelding

maar zoals gezegd past dat niet op de 325i e36...maar HPS is wel geschikt voor jou.

even opgezocht, deze zijn geschikt voor jou auto als ik dat zo bekijk>>

http://www.fineline-imports.nl/hawk-per ... 87295.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 20 jul 2011, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 20 jul 2011, 08:38

Nou, ik zou meteen Hawk HPplus nemen, piept niet, stof valt mee, veel beter te doen op straat dan HT10. De plus remt nog best hard, bij de HPS heb ik er weer mn twijfels over of het goed genoeg is.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2011, 08:58

Knot schreef:Nou, ik zou meteen Hawk HPplus nemen, piept niet, stof valt mee, veel beter te doen op straat dan HT10. De plus remt nog best hard, bij de HPS heb ik er weer mn twijfels over of het goed genoeg is.
klopt voor jou en mij zijn ze niet bijterig genoeg zoals bv de echte circuitblokjes, maar hij gaat maar 1 a 2x per jaar het circuit op en wil dus geen circuit blokjes echter wel die het volhouden als ie er op is, vandaar HPS :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 20 jul 2011, 11:49

En van dat bijterige hou ik juist niet op de openbare weg. Ik vind het prettig als je je pedaal een beetje moet doordrukken om ze echt aan het werk te zetten. Is ook in het dagelijks verkeer erg fijn i.c.m. heel & toe.

Plaats reactie