Arthur z'n BMW 130i Cup (gewassen op P.9)
-
- Arthur
- Auto: Nr.51
Rene, dat van die lampen: er staat expliciet dat als je NA het op contact zetten de schakelaar naar links zet ze die bochtenfunctie hebben.
Doe je het zoals jij het doet dan staan ze op de autostand en reageren ze op de lichtsensor.
Het heeft dus te maken met wanneer je die knop naar links zet.
Althans, zo lees ik het
In het donker heb ik nog niet gereden.
Doe je het zoals jij het doet dan staan ze op de autostand en reageren ze op de lichtsensor.
Het heeft dus te maken met wanneer je die knop naar links zet.
Althans, zo lees ik het

In het donker heb ik nog niet gereden.
-
- RVV
Gewoon een gevoelskwestie, vooropgesteld dat het peilsysteem perfect werkt op de 130i , moet je afgaan op de electronica. Je hebt kunt niet controleren of de electronica goed werkt. Ooit lang geleden had ik een Alfa 33 die ook een electronische peilstok had.. oke het was een alfa en lang geleden .. maar dat systeem was niet erg betrouwbaar.Rene / Hazze schreef:Waarom Rickie?
Daarnaast mis je de visuele controle van de olie zelf.. zonder olie expert te zijn, kun je wel veranderingen in de kleur waarnemen.. zijn die extreem in bv een korte periode, dan kun je daar op anticiperen door bv een dealer bezoek.
Tja als het niet mogelijk is dan heb je ook geen keuze, ik zou een auto er niet om laten staan

Overigens heeft een e46 M3 CSL ook geen oliepeilstok. Dit omdat de airbox op die plek zit.
- Arthur
- Auto: Nr.51
-
- Macboy
Over die meedraaiende koplampen: dat heeft ie NIET hoor dus dat klopt niet als het in het boekje staat.
Hendel naar links betekent gewoon parkeerlicht links en hendel rechts = parkeerlicht rechts.
[img:715:500]http://home.scarlet.be/compostmeesters/ ... hokdob.jpg[/img]
Hendel naar links betekent gewoon parkeerlicht links en hendel rechts = parkeerlicht rechts.
Deze opmerking:Arthur schreef:@Macboy: ik heb geen houtinleg hoor, hoe kom je daarbij?
was een grap natuurlijk en sloeg hierop:Macboy schreef:Heb je niet liever aluminium in plaats van HOUT inleg ?
hehehe
[img:715:500]http://home.scarlet.be/compostmeesters/ ... hokdob.jpg[/img]
- Macboy
Is het dan niet automatische verlichting wel/niet aan? Dat bij die ene op basis van de lichtsensor het licht aangaat en bij die andere niet ?
Gaat zéker niet over het meedraaien van koplampen, want dat bestond gewoon niet eens. Dus vind het vreemd hoe dat in het boekje is komen te staan ?
Scan die pagina eens?
Gaat zéker niet over het meedraaien van koplampen, want dat bestond gewoon niet eens. Dus vind het vreemd hoe dat in het boekje is komen te staan ?
Scan die pagina eens?
-
Bochtenverlichting is extra bovenop xenon.Rene / Hazze schreef:Ruben weet jij iets van die bochten-xenon?
Leuke site voor de liefhebber: http://www.bmw130i.nl/ zie onderaan voor pdf file met cup gegevens.
- Louis
- Niels
- Auto: Prius+
Vannacht zeker even getest
En wat een auto
sinds tijden de lekkerste sportieve auto die ik heb gereden :!: Een tikkeltje stug maar zonder ooit oncomfortabel te worden maar gewoon lekker communicatief. De versnellingsbak gaat wat stug en een tikkeltje hakerig maar daar kan ik wel mee leven. Helemaal omdat de 3.0 een parel van een motor is
Een fantastisch geluid, hangt heerlijk fel aan het gas en begint er al redelijk vroeg heerlijk aan te sleuren tot aan de 7000RPM. Een motor waarbij je jezelf moet inhouden om em niet telkens helemaal door te halen. Het is lang geleden dat ik met zo'n gretige en "verslavende" motor heb gereden :!:
Verder ook gewoon een mooie auto. Alle opties die je je wenst, kleur goed, M-pakket en de juiste velgen eronder imo. Alleen even een paar spoorverbreders zoals Rene heeft en een klein dakspoilertje om het af te maken. Als ie van mij was dan zou ik me nog eens gaan verdiepen in een ander luchtfilter 8) Al met al een zeeeeer begerenswaardige auto en ik kan niet wachten totdat de Z4 coupe binnen financieel bereik komt al vind ik de Z3 coupe mooier
Mijn "test" notities:
- Een voor mij iets te dik stuurwiel wat wel mooi oogt maar ik had het zelf liever iets dunner.
- Relatief zwaar schakelen.
- Vering en demping waren zo ver ik nu kon voelen niet helemaal 100% in harmonie. Aan de ene kant best stug en communicatief en op andere momenten best een tikkeltje deinerig zo leek het. Voor mijn gevoel zou de auto wel iets meer uitgaande demping hebben (volgens mij
) om het geheel in balans te brengen maar daar kan ik me ook best in vergissen. In de nachtdienst is mijn beleving wel vaker niet dezelfde als gewoon overdag 
- geen olie en water temperatuur meters
- rwd
+ uiterlijk, al met al een gaaf ding om te zien zonder een schoonheid te zijn
++ zitpositie & pedalen opstelling
++ stoelen, veel steun en super verstelbaar
++ besturing (lichter maar communicatiever dan de Z3)
++ remmen, voelen mooi stevig aan en vertragen goed
++ interieur qua looks.
+++ uitlaat geluid
+++++++ motor, wat een juweel 8)
kortom: een fantastisch apparaat
Die 265pk 3.0 komt bij mij nog eens op de stoep te staan :!:

Verder ook gewoon een mooie auto. Alle opties die je je wenst, kleur goed, M-pakket en de juiste velgen eronder imo. Alleen even een paar spoorverbreders zoals Rene heeft en een klein dakspoilertje om het af te maken. Als ie van mij was dan zou ik me nog eens gaan verdiepen in een ander luchtfilter 8) Al met al een zeeeeer begerenswaardige auto en ik kan niet wachten totdat de Z4 coupe binnen financieel bereik komt al vind ik de Z3 coupe mooier

Mijn "test" notities:
- Een voor mij iets te dik stuurwiel wat wel mooi oogt maar ik had het zelf liever iets dunner.
- Vering en demping waren zo ver ik nu kon voelen niet helemaal 100% in harmonie. Aan de ene kant best stug en communicatief en op andere momenten best een tikkeltje deinerig zo leek het. Voor mijn gevoel zou de auto wel iets meer uitgaande demping hebben (volgens mij

- rwd

+ uiterlijk, al met al een gaaf ding om te zien zonder een schoonheid te zijn
++ zitpositie & pedalen opstelling
++ stoelen, veel steun en super verstelbaar
++ besturing (lichter maar communicatiever dan de Z3)
++ remmen, voelen mooi stevig aan en vertragen goed
++ interieur qua looks.
+++ uitlaat geluid
+++++++ motor, wat een juweel 8)
kortom: een fantastisch apparaat

- GTRene
Macboy schreef: Gaat zéker niet over het meedraaien van koplampen, want dat bestond gewoon niet eens. Dus vind het vreemd hoe dat in het boekje is komen te staan ?
Scan die pagina eens?
Om een hoekje schijnen
Op de optielijst staat iets nieuws: meedraaiende koplampen. In combinatie met Bi-Xenon-verlichting kunnen de koplampen in een hoek van maximaal 15 graden meedraaien. Die hoek wordt bepaald door een computer (nóg een erbij) aan de hand van gegevens over de snelheid en stuurhoek. Als bijkomend voordeel noteert BMW dat hij ook nog eens minder zou verblinden bij tegemoetkomend verkeer in de bocht – helaas is onze ervaring precies de tegenovergestelde. De meerprijs voor de meedraaiende koplampen is € 712, maar dan moet je wel al Xenon hebben.

- RVV
Niels schreef:
Veren en demping niet 100% in harmonie.. dat is inderdaad een bottleneck van de 2005/2006 130i's, de achteras stuiterd ook wat bij niet zo glad wegdek. In de Engelse pers is dit tot in den treure bekritiseerd.. EVO en Top gear lieten er geen misverstand over bestaan.. De 130i was alleen heel fijn te rijden op smooth en glad asfalt.
Bij de 2007 face lift uitvoering heet BMW dit probleem bij de kop aangepakt. De 130i van Andre van 2007 kende dit al niet meer. Ik denk Arthur dat als je het ene nadeel vind, je er een nieuw setje veren en dempers, of in ieder geval dempers van een 2007 uitvoering er op kan zetten. Of een setje bilsteins.
RWD (ik zie de smiley) kan natuurlijk geen nadeel zijn omdat alles wat je beschrijft over het sturen inherent is aan RWD configuratie
Gemis aan meters heb ik ook altijd vreemd gevonden, maar via de boordcomputer wel gewoon op te vragen. Is alleen een extra handeling.
Ik kan me wel vinden in je minpunten.. Stuur is prachtig, ik vind het heerlijk in de hand liggen, maar dat iemand het te dik vind kan ik me goed voorstellen. Zwaar schakelen, het is inderdaad geen mes door zachte boter heen. Maar je moet eerder nadrukelijk dan echt zwaar schakelen. Ik vind dat het wel een solide gevoel geeft. Maar dat is subjectief.Mijn "test" notities:
- Vering en demping waren zo ver ik nu kon voelen niet helemaal 100% in harmonie. Aan de ene kant best stug en communicatief en op andere momenten best een tikkeltje deinerig zo leek het. Voor mijn gevoel zou de auto wel iets meer uitgaande demping hebben (volgens mij ) om het geheel in balans te brengen maar daar kan ik me ook best in vergissen. In de nachtdienst is mijn beleving wel vaker niet dezelfde als gewoon overdag
- rwd
Veren en demping niet 100% in harmonie.. dat is inderdaad een bottleneck van de 2005/2006 130i's, de achteras stuiterd ook wat bij niet zo glad wegdek. In de Engelse pers is dit tot in den treure bekritiseerd.. EVO en Top gear lieten er geen misverstand over bestaan.. De 130i was alleen heel fijn te rijden op smooth en glad asfalt.
Bij de 2007 face lift uitvoering heet BMW dit probleem bij de kop aangepakt. De 130i van Andre van 2007 kende dit al niet meer. Ik denk Arthur dat als je het ene nadeel vind, je er een nieuw setje veren en dempers, of in ieder geval dempers van een 2007 uitvoering er op kan zetten. Of een setje bilsteins.
RWD (ik zie de smiley) kan natuurlijk geen nadeel zijn omdat alles wat je beschrijft over het sturen inherent is aan RWD configuratie

Gemis aan meters heb ik ook altijd vreemd gevonden, maar via de boordcomputer wel gewoon op te vragen. Is alleen een extra handeling.
-
Ik heb nu een week de bilstein dempers en eibach veren eronder en ben tevreden. In eerste instantie voelt het wat hobbelig aan maar dat is een kwestie van wennen. Stuurgedrag en wegligging is absoluut verbeterd. Drempels neemt ie ook makkelijk en grip is beter aanvoelbaar. Ik weet niet of de grip echt beter is, maar als er wat gebeurd ben je veel meer "in control". Hmmm, bij nader inzien grip is wel beter. Voetjes blijven beter aan de weg als je een binnendoor weg neemt met wat hobbeltjes her en der.Rico v Velzen schreef: Veren en demping niet 100% in harmonie.. dat is inderdaad een bottleneck van de 2005/2006 130i's, de achteras stuiterd ook wat bij niet zo glad wegdek. In de Engelse pers is dit tot in den treure bekritiseerd.. EVO en Top gear lieten er geen misverstand over bestaan.. De 130i was alleen heel fijn te rijden op smooth en glad asfalt.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik ben DF toch schuldig om een kritisch en objectief verslag te leverenArthur schreef:Wel veel minpunten

Geen van alle zaken ervaar ik als dusdanig storend dat ik er werk van zou maken. Het zijn ook meer gewoon zaken die me opvielen, echte minpunten kon ik echt niet ontdekken. Het schakelen is even wennen maar het scheelt iets als de auto op temperatuur is en je een beetje speelt met tussengas bij het terugschakelen (wat ook gewoon lekker klinktRico v Velzen schreef:
Ik kan me wel vinden in je minpunten.. Stuur is prachtig, ik vind het heerlijk in de hand liggen, maar dat iemand het te dik vind kan ik me goed voorstellen. Zwaar schakelen, het is inderdaad geen mes door zachte boter heen. Maar je moet eerder nadrukelijk dan echt zwaar schakelen. Ik vind dat het wel een solide gevoel geeft. Maar dat is subjectief.
RWD (ik zie de smiley) kan natuurlijk geen nadeel zijn omdat alles wat je beschrijft over het sturen inherent is aan RWD configuratie![]()

Maarre Rico, ook FWD's kunnen lekker sturen hoor

Straks ff rijden in een Golf 5 GTI, des te leuker nu ik van de 130i heb kunnen proeven. Ik ben benieuwd