Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

Calavera

Bericht door Calavera » 15 jan 2008, 22:07

Jelmer850i schreef:
Rico v Velzen schreef:Een negatieve BKR registratie verdwijnt toch niet na die 3 jaar ?

Als een geldverstrekker die negeert is het ook zijn eigen schuld als die het schip ingaat lijkt me.
Volgensmij sta je al bij het BKR geregistreerd als je rood MAG staan...
Dus wel geregistreerd staan al sta je dik in de plus....
Idd exact wat je zegt.

Trouwens, tegenwoordig staat 95% van de Nederlanders geregistreerd bij de BKR. Een gsm abbo word hedendaags ook daar geregistreerd.

Een registratie zegt alleen dat je een krediet faciliteit hebt. Dat je daar geen gebruik van maakt is alleen maar prima :)

Pas als je een A codering krijgt, kan je in de komende 5 jaar wat drempeltjes verwachten met kredietaanvragen/hypotheekaanvragen.
Niet meer niet minder.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 22:30

Met wel overwegend lenen is niks mis en je moet doen waar je je goed bij voelt. Overigens leent ook 95% in Groningen/Drente zoals Duif al aangeeft als het om verkopen vanaf de dealer gaat :wink:

Persoonlijk heb ik geen zin in een maandlast verhoging van een paar honderd EU en weet ik gelukkig zaken altijd redelijk te relativeren zodat ik m'n hoofd niet op hol laat brengen door (te) dure auto's :)

Lenen wordt ook pas een probleem als mensen gewoon niet snappen waar ze mee bezig zijn. Auto's kopen die meer afschrijven dan dat je kunt afbetalen, denken dat je echt elke vijf jaar je hypotheek kunt oversluiten om er 40K tussenuit te trekken en dat soort acties :roll:

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 23:15

Niels schreef:
Lenen wordt ook pas een probleem als mensen gewoon niet snappen waar ze mee bezig zijn. Auto's kopen die meer afschrijven dan dat je kunt afbetalen, denken dat je echt elke vijf jaar je hypotheek kunt oversluiten om er 40K tussenuit te trekken en dat soort acties :roll:
en adviseurs werken daar graag aan mee, want aan een hypo verdienen ze best redelijk
er was er 1 die ons adviseerde onze hypo volledig over te sluiten naar aflossingsvrij
120k in het handje en dezelfde bruto maandlaast
klinkt verleidelijk maar is onverstandig

is wel bijna de kroymans vette :shock: :shock:

Niels

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 23:18

Audi6 schreef:Lenen kan fout uitpakken als je onverantwoord leent. Dat is dom.

Als je verantwoord leent, is lenen niet dom. Dom is namelijk geen synomiem van verantwoord.

Als je verantwoord leent, is dat niet per definitie ook verstandig. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Als je je niet goed voelt bij lenen, ongeacht de reden, dan moet je niet lenen. Als je je wel goed voelt bij (verantwoord) lenen, is lenen niet onverstandig.

Degene die het bovenstaande niet begrijpt, kan beter niet lenen ;)
Ik snap je heel goed, daarom heb ik ook 50K uit mijn huis gehaald en geinversteerd in Palm Invest met een rendement van 12% :mrgreen: :wink: :lol:

@Luco: hypotheek adviseurs..... :roll: The sky is de limit bij die gasten :?

allen

Bericht door allen » 15 jan 2008, 23:50

@Luco: stel dat je nu een giga gaaf project had gevonden om winst uit te halen en je had geld ervoor nodig vind ik het alles behalve vreemd hoor. Ik los geen cent af op het woonhuis. Ik heb zo meer geld vrij om geld te maken. Het is maar hoe je je toekomst wil inrichten. Wat onverstandig lijkt hoeft dat niet te zijn. :wink:

Fernando

Bericht door Fernando » 16 jan 2008, 00:21

Macboy schreef:
Fernando schreef:Ik heb Macboy een interessant stuk zien schrijven over het nut van lenen voor de maatschappij. Geen idee waar het stond alleen....
Dat je dat onthouden hebt zeg ! Is best lang geleden !!!! Moest ook ff flink zoeken om te zien wat je bedoelde
Goh dat je het gevonden hebt! :wink:
Heb nog een poging gewaagd maar die 3700 posts die ik moest doorspitten demotiveerde enorm... :D

EG

Bericht door EG » 16 jan 2008, 02:13

Grappig, draadje is opgestart uit mijn opmerking :-)

Just for the record: was alleen maar een voorbeeld, dat 10k bijlenen.

Zou het zelf ook alleen in het uiterste geval doen. Maar dan moet de lening z.s.m. terugbetaald worden. Hoe eerder afbetaald = hoe meer zekerheid.

Kleine toevoeging: en uiteraard hangt het van mijn loon af en hoeveel zekerheid ik van mijn werk heb (dat laatse kan je eigenlijk niet weten, maargoed).

Topfuel

Bericht door Topfuel » 19 jan 2008, 20:11

Ik ben ook benieuwd naar de mening van de mensen met >100k auto's, M5'en, M6'en, Z06'en AMG's enz. of deze een financiering voor de auto hebben of b.v. zakelijk staan ingeschreven...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 jan 2008, 20:19

TopFuel.....laten we zeggen 99% er is bijna niemand die een auto boven de 100K euro gewoon even prive aftikt!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jan 2008, 20:25

duifjes.com schreef:TopFuel.....laten we zeggen 99% er is bijna niemand die een auto boven de 100K euro gewoon even prive aftikt!
M Bitious dus wel blijkbaar met de M3......................................hij rijdt de 330i zakelijk toch?

Gezien de bijtelling van 25% is de vraag wat verstandig is..................

Niels

Bericht door Niels » 19 jan 2008, 20:29

Is hij die ene % Romo :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jan 2008, 20:33

Niels schreef:Is hij die ene % Romo :wink:
Dat zit er dik in haha :lol:

Ik moet er zelf nog goed over nadenken.....................................maar dat zal voor het percentage geen verschil maken :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 jan 2008, 20:33

Ik snap het hele verhaal prima vanuit mijn ervaring begrijp ik ook dat mensen prive een bepaalde auto gaan rijden alleen je moet je voorstellen hoeveel mensen in NL prive even 100K euro apart hebben liggen. Uiteraard zijn er veel mensen die 1.000.000 euro bezitten alleen vaak in grond, huis etc etc sterker nog heb zelf klanten die goed zijn voor 3 miljoen euro en een gebruikte Corolla kopen want geld zit in huis, onroerend goed etc wat ze niet 1.2.3 te gelden kunnen maken. Maar goed.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 jan 2008, 20:37

het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 jan 2008, 21:02

Klopt, persoonlijk heeft het voor mij geen prioriteit hoe gek ik ook van auto's ben een auto die ik rij koop ik jong gebruikt en verkoop ik met een kleine winst na een paar maanden dat is mijn sport. Een dikke SUV rijden zonder dat het iets kost kwa afschrijving! Al zou ik een nieuwere duurder nu kunnen rijden dan doe ik dat toch niet er zit ook een verschil tussen willen en kunnen. Gebruik liever die K euro om 10x Corolla 's te kopen van 2002 dan een nieuwe 911...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 jan 2008, 21:23

zou ik in jou situatie ook ook doen!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 jan 2008, 12:16

duifjes.com schreef:TopFuel.....laten we zeggen 99% er is bijna niemand die een auto boven de 100K euro gewoon even prive aftikt!
Daar kan je 2 dingen van zeggen. Als je 200k op je rekening hebt staan, is het dan verstandiger om een 100k auto in 1x af te tikken of tegen laten we zeggen 7,5% rente te financieren?

Als je die 200k zou willen beleggen moet je dus een hoger rendement zien te halen dan die 7,5% om quitte te draaien. Aan de andere kant: stop je die 100k in de auto is het geld waar je niks meer mee kan doen. Beleg je het, dan kan je nog altijd bij dat geld wanneer je het nodig hebt en dat is natuurlijk ook wat waard.

Ik zie lenen echt niet anders dan omgekeerd sparen. Het verschil is alleen dat je voor sparen discipline moet opbrengen en je met lenen het niet anders ziet dan een vaste maandelijkse last. Daarnaast kan je met lenen wél direct in een nieuwe auto stappen, maar betaal je daar hogere rentelasten tegenover. Het is gewoon een afweging die je moet maken.

Bovendien kan ik me trouwens niet veel mensen voorstellen die in een klap 100.000 euro af willen tikken bij de dealer in contanten. Daar ben je (afhankelijk van je bankrekening) misschien wel 3 weken ziek van en vergalt misschien al je plezier in die auto. Dat terwijl een maandelijkse last op een hele andere manier wordt bekeken. Ik heb dat laatste toch echt liever.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 jan 2008, 15:13

Maurice idd.

STel je hebt 200K euro op je rekening kun je 2 dingen doen:

1x nieuwe M3 tegen 7%
1x 200K euro huis kopen en verhuren, stenen en grond is de beste belegging en goed rendement aan te halen stel 10& per jaar dus je schiet er 3% mee op

of

Nieuwe M3 aftikken
100K ergens anders in investeren

simpel?

Niels

Bericht door Niels » 21 jan 2008, 12:05

Maurice Graber schreef:
Daar kan je 2 dingen van zeggen. Als je 200k op je rekening hebt staan, is het dan verstandiger om een 100k auto in 1x af te tikken of tegen laten we zeggen 7,5% rente te financieren?

Als je die 200k zou willen beleggen moet je dus een hoger rendement zien te halen dan die 7,5% om quitte te draaien. Aan de andere kant: stop je die 100k in de auto is het geld waar je niks meer mee kan doen. Beleg je het, dan kan je nog altijd bij dat geld wanneer je het nodig hebt en dat is natuurlijk ook wat waard.

Ik zie lenen echt niet anders dan omgekeerd sparen. Het verschil is alleen dat je voor sparen discipline moet opbrengen en je met lenen het niet anders ziet dan een vaste maandelijkse last. Daarnaast kan je met lenen wél direct in een nieuwe auto stappen, maar betaal je daar hogere rentelasten tegenover. Het is gewoon een afweging die je moet maken.

Bovendien kan ik me trouwens niet veel mensen voorstellen die in een klap 100.000 euro af willen tikken bij de dealer in contanten. Daar ben je (afhankelijk van je bankrekening) misschien wel 3 weken ziek van en vergalt misschien al je plezier in die auto. Dat terwijl een maandelijkse last op een hele andere manier wordt bekeken. Ik heb dat laatste toch echt liever.
Daar kan zelfs ik in meegaan :wink: Als het je lukt om een ton bij elkaar te verdienen/sparen dan zijn de maandelijkse lasten voor een auto van een ton ook wel te doen. Daarnaast ruil je weer wat in met een redelijke waarde enz. Stel je hebt flinke overwaarde op je huis (waar je zeer tevreden over bent) van laten we zeggen een halve ton en je hebt een leuk loon. Ik heb liever 50K tot mijn beschikking dan dat mijn vaste last met 100,-/mnd verlaagd wordt :D

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jan 2008, 13:41

Luca

Bericht door Luca » 21 jan 2008, 18:28

Ik zou nooit een euro lenen voor een auto ondanks dat het soms wel er aantrekkelijk is. 8)

leonard

Bericht door leonard » 21 jan 2008, 19:23

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die als ze een > 100k auto kopen in privé dat gewoon contant aftikken.Als je dat in prive koopt kost het je meer dan dat je het zakelijk doet en mensen die dat bedrag uit geven aan een auto zijn bijna altijd mensen met een eigen zaak (lijkt mij :roll: )
Als je verstandig met je geld wil omgaan koop je hem in mijn optiek beter zakelijk.

Zakelijk is mijn auto gewoon betaald.In privé zou dat best mogelijk zijn (bluf bluf :oops: )alleen is dat simpelweg niet slim omdat je met privé geld gewoon meer rendement kan maken.

Guiliabc

Bericht door Guiliabc » 21 jan 2008, 19:24

Ik leen altijd alles om iets te kopen dus ook voor mijn prive auto's, ik ben leen van fr.... , alles opmaken, nee sparen en pensioen opbouwen voor later en dan 63 jaar worden en je laatste adem uitblazen da's slim......

Bas Aalbers

Bericht door Bas Aalbers » 21 jan 2008, 19:30

Ik heb nog nooit een rode cent geleend voor een auto, en dat ga ik nooit doen ook!!

Ik heb 1 lening en die is van de hypotheek, en daar blijft het bij.

Geld lenen voor een auto is echt het stomste wat je kunt doen, en de auto wordt uiteindelijk bijna 2x zo duur.
Kun je het niet betalen, dan moet je het niet kopen, punt uit.

Voor de rest ben ik wel iemand waarbij geld moet rollen (anders hadden ze het wel vierkant gemaakt). Dus heb ik na al mijn vaste lasten betaald te hebben geld over, dan gaat dat ook gewoon op.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2008, 19:36

Bas Aalbers schreef: Geld lenen voor een auto is echt het stomste wat je kunt doen, en de auto wordt uiteindelijk bijna 2x zo duur.
Eh rente van een lening ligt op zo'n 9-10% dus voor een middenklasser van 25k kost het je 2500 euro aan rente. En dan ga je er al van uit dat je het volledige bedrag moet lenen, wat in de praktijk niet vaak voorkomt.

Plaats reactie