http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4 ... iet__.htmlwo 03 jun 2009, 22:49
CO2 interesseert automobilist geen fluit
Van onze autoredactie
HOOFDDORP - De Nederlandse automobilist voelt zich in het geheel niet schuldig over de eigen CO2-uitstoot. Dat wordt geconcludeerd in een rapport van het onderzoeksbureau Kien, in opdracht van BK Gas. Een groot deel (42,6%) rijdt volledig zonder schuldgevoel rond, terwijl slechts 23,9% zich enigszins druk maakt omtrent de uitstoot van kooldioxide door hun voertuig.
Aanleiding voor het onderzoek is de Klimaatneutraal Rijden Dag die BK Gas over precies een week organiseert. De leverancier van lpg compenseert dan voor de mensen die deelnemen de CO2-uitstoot ten gevolge van de op die dag getankte liter brandstof, of het daarbij nu om benzine, dieselolie of autogas gaat. BK Gas werkt in dat verband samen met de Climate Neutral Group, die investeert in projecten die de CO2-uitstoot verminderen of geheel voorkomen.
Schokkend kunnen de resultaten van het onderzoek niet worden genoemd, want ze sluiten precies aan op een soortgelijke enquête die vorig augustus werd gehouden. Interessant is dat 86,1% van de 527 deelnemers aan het onderzoek van mening is dat de overheid alternatieve brandstoffen moet stimuleren en subsidiëren. Wanneer daar dan fondsen voor moeten worden gezocht, houdt iedereen echter weer de hand op de eigen knip. Zo wordt een eventueel gebruiken van ’het kwartje van Kok’, dat nog altijd in de brandstofprijs zit, door tweederde van de automobilisten weggehoond.
Volgens Jan Dirks van BK Gas is het bijzonder dat de automobilist zo onverschillig tegenover de CO2-uitstoot staat: „Men legt de verantwoordelijkheid bij anderen neer en vindt dat met name de brandstofleveranciers zelf maar moeten compenseren. Dat je met autogas 15% minder CO2 uitstoot dan op benzine realiseert men zich niet.”
Uit eerder onderzoek is volgens Kien gebleken dat slechts 1% van alle milieuheffingen daadwerkelijk wordt besteed aan het milieu, schrikbarend weinig. De betaler van die heffingen is het daarmee niet eens, maar toch vindt slechts eenderde van de automobilisten dat meer dan 75% op de daarvoor bestemde plekken terecht zou moeten komen. Terwijl je zou verwachten dat ieder automobilist vindt dat 100% van de heffingen ook echt voor het milieu moet worden gebruikt. Wellicht ligt daar een causaal verband: wanneer je wéét dat je geld toch niet wordt gebruikt voor het milieu, waarom zou je je dan nog schuldig voelen?
Slurptax is een feit!
- Joop
Re: Slurptax is een feit!
Tot nu maakt de gemiddelde Nederlandse automobilist zich nog niet druk om de CO2 uitstoot van zijn of haar auto:
- Snipe
Ik was er enorm benieuwd naar, maar het is bij mij niet geregistreerd. Wel zie ik af en toe wat bloemen, planten en bomen dood neervallen als ik voorbij kom rijden; hóórt dat?
- RVV
Met een V10 druk ik het gemiddeld aantal mensen die zich wel druk maken behoorlijk LOL.