VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
-
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]
Kan je nagaan hoeveel energie het kost om enkel even je interieur op te warmen. En dat bij slechts 10 graden. Bij vriespunt zal dat nog meer zijn natuurlijk.
Is een 3 fase/11kw lader echt zoveel efficienter? Het blijft wisselstroom naar direct stroom omzetten wat het energieverlies geeft.
Is een 3 fase/11kw lader echt zoveel efficienter? Het blijft wisselstroom naar direct stroom omzetten wat het energieverlies geeft.
- Knot
Misschien dat het nu extra opvalt hoor en dat hij tijdens het rijden ook meer dan die 20% had verbruikt voor een ritje naar kantoor doordat hij moest verwarmen. Het is wel mooi dat het kan natuurlijk alleen moet je er rekening mee houden.
Heb nog geen metingen met een 11 KW lader kunnen doen maar wat ik nu zie is dat deze lader ongeveer 10% verlies heeft en dat is inclusief het wakker houden van de auto. Dan reken ik puur met wat er in de batterij aankomt als ik de percentages mag geloven.
Heb nog geen metingen met een 11 KW lader kunnen doen maar wat ik nu zie is dat deze lader ongeveer 10% verlies heeft en dat is inclusief het wakker houden van de auto. Dan reken ik puur met wat er in de batterij aankomt als ik de percentages mag geloven.
-
Als je lader 3.4kwh aangeeft en de boordcomputer van de auto 3.0kwh dan heb je ~ 11.3% verlies dus dat klopt dan welKnot schreef: 14 sep 2025, 09:36 Misschien dat het nu extra opvalt hoor en dat hij tijdens het rijden ook meer dan die 20% had verbruikt voor een ritje naar kantoor doordat hij moest verwarmen. Het is wel mooi dat het kan natuurlijk alleen moet je er rekening mee houden.

- Knot
Dan moet je er nog in zitten met contact, binnenverlichting, scherm enz aan. Als ie alleen staat te laden kom je op die 10% met net iets minder verbruikers als ie op slot staat.
De Polestar 2 lader is maar 10A maar nog efficienter met 8% verlies, alleen die lader doet het vreemd genoeg niet op de Golf, kapt ie na 2 min met laden.
Maargoed, toen ik pas weer die 10A VW lader eraan had ergerde ik me al groen en geel hoe traag dat ging, prima als je m de avond en nacht laat knabbelen maar je moet m niet vol gaan kijken met koffie.
De Polestar 2 lader is maar 10A maar nog efficienter met 8% verlies, alleen die lader doet het vreemd genoeg niet op de Golf, kapt ie na 2 min met laden.
Maargoed, toen ik pas weer die 10A VW lader eraan had ergerde ik me al groen en geel hoe traag dat ging, prima als je m de avond en nacht laat knabbelen maar je moet m niet vol gaan kijken met koffie.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Omdat de accu zo klein is merk je dat al gauw natuurlijk, dat voorverwarmen. Ik ben alleen een brandstof standverwarming gewend maar merk niets aan het verbruik als ik hem gebruik (in de winter). Over de grote range van de tank merk je dat niet. Zal bij een full-EV ook wel zo zijn. En die hangt dan ook nog aan de ‘paal’ waardoor die het wss bijhoudt?
- JP
Voorverwarmen ken ik alleen van de oven en de airfryer..... 

- Knot
Zal eens kijken of ie dat ook uit het stopcontact kan trekken. Heb m nu zo ingesteld dat ie de stekker ontgrendeld als ie vol (of 80%) is zodat je hem makkelijk terug kunt hangen als je zonder sleutel aan komt fietsen oid.
-
Bij de T7 Multivan 1.4 Hybrid van de buurman, voorverwarmen en koelen aan de stekker. Zal bij een 1.5 Hybrid niet anders zijn toch.Knot schreef: 14 sep 2025, 11:41 Zal eens kijken of ie dat ook uit het stopcontact kan trekken. Heb m nu zo ingesteld dat ie de stekker ontgrendeld als ie vol (of 80%) is zodat je hem makkelijk terug kunt hangen als je zonder sleutel aan komt fietsen oid.
Rijdt nog best lekker voor een bus van 2200kg wel als de accu wat sap heeft want op enkel de ICE motor wel onderbemeten.
- Arthur
Multivan neem je toch “gewoon” met een (dikke) diesel 

-
OnlineMartijn_bmw
Klopt idd bij EV is het in range zelfs voordeel met voorverwarmen aan de paal want dan trekt ie idd de stroom daarvoor uit de paal.Arthur schreef: 14 sep 2025, 11:14 Omdat de accu zo klein is merk je dat al gauw natuurlijk, dat voorverwarmen. Ik ben alleen een brandstof standverwarming gewend maar merk niets aan het verbruik als ik hem gebruik (in de winter). Over de grote range van de tank merk je dat niet. Zal bij een full-EV ook wel zo zijn. En die hangt dan ook nog aan de ‘paal’ waardoor die het wss bijhoudt?
@knot verlies door schermen en contact aan is verwaarloosbaar denk ik. Dat is namelijk allemaal 12v daarvoor is ook een 12v accu gewoon aanwezig (in een EV ook). Het electra deel van de aandrijving is 400v bij een full EV wordt die 12v accu wel geladen uit het 400v pakket bij een phev weet ik eigenlijk niet of er een traditionele dynamo aan de ice motor zit voor laden van de 12v accu of dat die accu ook vanuit het 400v systeem wordt bijgevuld.
-
OnlineMartijn_bmw
Laatste multivan is geen transport basis meer maar personen auto (phev) platform idd. Scheelt bakken bpm waardoor die multivan nu wel redelijk betaalbaar is in NL

- JP
Camperplaatsen op de camping hebben vaak een 10A aansluiting, mag/kun je daar ook laden als bijvoorbeeld Multivan, en is dat gratis of alleen een fair-use-policy?
-
OnlineMartijn_bmw
Het kan wel maar wordt wel steeds vaker verboden ook in Airbnb vakantiehuisjes.JP schreef: 14 sep 2025, 13:16 Camperplaatsen op de camping hebben vaak een 10A aansluiting, mag/kun je daar ook laden als bijvoorbeeld Multivan, en is dat gratis of alleen een fair-use-policy?
Opzich logisch natuurlijk die punten /huisjes zijn bedoeld voor je huishoudelijke apparaten. Keertje 4-5kwh per dag en niet om je auto gratis vol te gooien met 20kwh (PHEV) tot 70kwh (EV) per keer.
- Knot
Ik zou het niet doen om gezeur te voorkomen, had in Frankrijk op de camping ook zo iemand met een Ioniq 5 die dan het snoertje achter de loungebank langs liet lopen, auto strak tegen de verranda aan geparkeerd en pas na 23:00 de stekker erin, alleen beetje jammer dat er een hele lichtshow is als dat ding gaat laden, althans, het viel mij wel op. Niet aan mij om er wat van te zeggen, zoeken ze zelf maar uit. Als de de hele nacht de airco of verwarming aan hebt kost het net zoveel.
Centerparcs had volgens mij een boete van € 50 als je een auto aan de lader hing, zal inmiddels wel verdubbeld zijn dat bedrag, tijdje niet geweest alweer.
https://archive.is/Qh6Dr
Zou wel een sport worden daar toch met 6A een paar weken te gaan laden
Ook even met 10A, 8A en 6A aan het laden geweest maar 10A is wel de ondergrens hoor, met 6A doe je er 2 uur over om er 10% bij te krijgen, echt alleen in 2027 overdag als het niet volop zonnig is om met 1100w/1200w je energieleverancier die paar centen te(rug) te naaien.
Centerparcs had volgens mij een boete van € 50 als je een auto aan de lader hing, zal inmiddels wel verdubbeld zijn dat bedrag, tijdje niet geweest alweer.
https://archive.is/Qh6Dr
Zou wel een sport worden daar toch met 6A een paar weken te gaan laden

Ook even met 10A, 8A en 6A aan het laden geweest maar 10A is wel de ondergrens hoor, met 6A doe je er 2 uur over om er 10% bij te krijgen, echt alleen in 2027 overdag als het niet volop zonnig is om met 1100w/1200w je energieleverancier die paar centen te(rug) te naaien.
- Arthur
Heerlijk moeten die gedachten van jou zijn
Ik zou zeggen; laden en rijden, laden en rijden, etc. Wat een drukte om iets waar je weinig tot niets aan kunt doen.

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Jammer dat je er zo in zit Athur.
We stevenen af naar een moment dat elke terugestuurde kwh in het net je flink geld kost, en daarna nog eens aan de buurman verkocht wordt voor het volle pond.
Dit soort early adapter experimenten zijn alleen maar goed.
We stevenen af naar een moment dat elke terugestuurde kwh in het net je flink geld kost, en daarna nog eens aan de buurman verkocht wordt voor het volle pond.
- Knot
Ach, Arthur besteed weer uren per dag aan het Nederland naar de haaientopic waar je ook totaal niets aan kunt kunnen doen. Ieder zijn ding gelukkig.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Martijn_bmw schreef: 14 sep 2025, 13:39 je auto gratis vol te gooien met 20kwh (PHEV) tot 70kwh (EV) per keer.
Weet niet wat voor airco dat dan is, maar als wij soms de airco in de slaapkamer aan hebben is het hooguit 1 kWh per nacht wat ie dan verbruikt.....temperatuur staan dan ingesteld op ongeveer 21 graden.Knot schreef: 16 sep 2025, 14:13 Als de de hele nacht de airco of verwarming aan hebt kost het net zoveel.
- Arthur
Ik bedoel meer dat moeilijk doen en energieleverancier willen ‘naaien’, de motorzaak op de allerlaatste dag willen betalen omdat je iets niet aanstaat. Maar vervolgens weer 180,- laten ‘waaien’. Altijd die extremen. Dus ja, heerlijk (tussen aanhalingstekens) zulke gedachten.smiley schreef: 16 sep 2025, 14:40 Jammer dat je er zo in zit Athur.
En dat andere, wat doe je eraan. De kw’s moeten erin, je hebt een contract en zoveel kost het. Klaar. Kun je salderen? Mooi! En anders aftikken. Het kost wat het kost. Zo werkt dat.
- Knot
Als het geld tegen de plinten klotst kan je gewoon 11kw laden in de nacht en de volle mep betalen als er geen salderingsregeling meer is, helaas hebben wij het iets minder ruim en laad ik graag mn eigen zonnestroom in de auto, ben je tevens nog "groen" bezig zoals men graag wil zien en ik vind het leuk om uit te zoeken, steek daar liever mijn tijd in dan al dat politieke geneuzel waar je al helemaal geen invloed op hebt, democratie noemen ze dat
En die € 180 doet ook wel pijn hoor, had me verheugd op lekker sturen op de motor maar als je een flinke windvlaag in je nek krijgt wanneer je voor scheivlak omhoog komt en je legt m plat ben je een paar K verder incl gips dus lijkt mij voor vandaag een vervelende maar verstandige keuze.

En die € 180 doet ook wel pijn hoor, had me verheugd op lekker sturen op de motor maar als je een flinke windvlaag in je nek krijgt wanneer je voor scheivlak omhoog komt en je legt m plat ben je een paar K verder incl gips dus lijkt mij voor vandaag een vervelende maar verstandige keuze.
- Arthur
Daar hoeft het geld toch niet voor tegen de plinten te klotsen? Heeft er niets mee te maken. Iets kost wat het kost. Ik herhaal mezelf.

Edit: oh, je hebt nog aangevuld. Mss wel verstandig dat je niet rijdt. Of je vult je skills aan met ‘nat’ rijdenDe kw’s moeten erin, je hebt een contract en zoveel kost het. Klaar. Kun je salderen? Mooi! En anders aftikken. Het kost wat het kost. Zo werkt dat.

- Knot
Neuh, op 4 wielen drift ik iedereen de moeder maar op 2 wielen durf ik echt helemaal niks, als je gaat doet het meteen pijn en die motor is so goor daarna, echt alles zit onder, ketting moet je helemaal schoonmaken, kleding doorweekt, helm doorweekt enz...
Volgende week een nieuwe kans met de buren.
Volgende week een nieuwe kans met de buren.
Laatst gewijzigd door Knot op 16 sep 2025, 16:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- JP
Dacht dat juist hier echte mannen zaten

- Knot
Dan moet je bij Jules zijn, die drift ook op 2 wielen op nat wegdek.
Je zou zeggen als je het in de auto kan moet het op een motor ook lukken maar die Y as maakt het toch lastig en het feit dat je kwetsbaar(der) bent.
Je zou zeggen als je het in de auto kan moet het op een motor ook lukken maar die Y as maakt het toch lastig en het feit dat je kwetsbaar(der) bent.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Accu pakketje dan maar? Of op zoek naar een auto die functioneert als accu pakket.smiley schreef: 16 sep 2025, 14:40 Jammer dat je er zo in zit Athur.
Rij je niet al zo veel goedkoper vergeleken met benzine dat dit ook weinig meer uit maakt toch? Zo zou ik dan in de wedstrijd zitten.
Als ik bij het tanken niet omrij voor een goedkope pomp, dan ga ik ook niet alle kwh prijzen nalopen.
Elektrische scooter zit bij ons volgens mij een slimme stekker tussen, dus de lader krijgt daarmee alleen spanning van de zonnepanelen dacht ik. Zoiets zou hiervoor ook wel handig zijn.
Of een tijdklok regelen en die verstellen zodat die aanspringt als de stroom goedkoop is. Dat word een dag van te voren gepubliceerd dacht ik.