Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Het is imho te makkelijk om alleen de (Europese fabrikant) de schuld te geven. Het is een giftige cocktail van een aantal variabelen, die niet exclusief aan de fabrikanten te wijten zijn.
1 Toename van (veiligheid) eisen gesteld aan die fabrikanten. Auto`s worden dan groter, zwaarder en dus duurder.
2 Dan krijg je een verzwaring van emissie eisen, daar moeten weer ander motoren voor bedacht worden met allerhande systemen; >prijs.
3 Energie en arbeid is veel duurder geworden; >prijs
4 Import heffingen;>prijs
5 Een geforceerde EU politiek qua snelheid overgang ICE->EV (2035 moratorium verbrandingsmotoren) het publiek is er niet klaar voor, de laad infrastructuur ook niet, net congestie is een EU probleem.
Al met al een perfect storm waar alles in een negatief vicieuze cirkel bij elkaar komt, met als resultaat dat de EU auto-industrie op instorten staat.
Hoe kan je nog een goedkope auto maken (lees; concurrerend) als je als fabrikant aan bovenstaande moet voldoen, en de rest van de wereld daar geen of minder last van heeft?
1 Toename van (veiligheid) eisen gesteld aan die fabrikanten. Auto`s worden dan groter, zwaarder en dus duurder.
2 Dan krijg je een verzwaring van emissie eisen, daar moeten weer ander motoren voor bedacht worden met allerhande systemen; >prijs.
3 Energie en arbeid is veel duurder geworden; >prijs
4 Import heffingen;>prijs
5 Een geforceerde EU politiek qua snelheid overgang ICE->EV (2035 moratorium verbrandingsmotoren) het publiek is er niet klaar voor, de laad infrastructuur ook niet, net congestie is een EU probleem.
Al met al een perfect storm waar alles in een negatief vicieuze cirkel bij elkaar komt, met als resultaat dat de EU auto-industrie op instorten staat.
Hoe kan je nog een goedkope auto maken (lees; concurrerend) als je als fabrikant aan bovenstaande moet voldoen, en de rest van de wereld daar geen of minder last van heeft?
- Luco
- Berichten: 29553
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
@Romo,
Ook de niet duitse fabrikanten moeten aan die regels voldoen, die kunnen het blijkbaar wel.
Dan zou het met name in de arbeid zitten? Kinderarbeid is een mooie oplossing
Ook de niet duitse fabrikanten moeten aan die regels voldoen, die kunnen het blijkbaar wel.
Dan zou het met name in de arbeid zitten? Kinderarbeid is een mooie oplossing
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
^Dat is een wezenlijk verschil idd; de productie kosten in het buitenland zijn veel lager door zowel mindere kosten arbeid als energie.
We zitten gewoon klem met die kosten, en daarmee is onze concurrentie positie wel gezien.
Dat zijn helaas variabelen waar de fabrikant part noch deel aan heeft.
We zitten gewoon klem met die kosten, en daarmee is onze concurrentie positie wel gezien.
Dat zijn helaas variabelen waar de fabrikant part noch deel aan heeft.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29011
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Porsche Audi bmw en Mercedes is altijd duur en premium geweest .Kadett schreef: 26 okt 2025, 03:09Hier 100% mee eens. Alles moet maar 'Premium' zijn. Enige merk die het nog begrijpt in EU is Dacia.Luco schreef: 25 okt 2025, 20:11Ik blijf er toch echt bij dat het hun eigen schuld is, ze hebben bijna geen betaalbare auto meer, groter, luxer, duurder, nog grotere paleizen, dat stopt een keer en als je dat aan ziet komen moet je een omslag maken, en dat hebben ze nagelaten.Martijn_bmw schreef: 25 okt 2025, 19:59
Ik vraag het mij af, het echte probleem is de geslonken markt in China en USA daar werden de aantallen en de echte winsten gemaakt voor Porsche en de andere dikke Duitse drie in de EU heeft al veel langer een te kleine groep de poen voor zulke dure auto’s.
Wellicht dat het wel helpt voor stellantis merken / VW als de EU minder streng wordt op EV beleid.
Ze leven al tientallen jaren niet meer van die paar EU verkopen, de echte winstmarge zit (zat) in China en USA maar China blieft ze niet meer en USA maakt ze kapot met importheffingen. Daar zit het echte probleem voor deze (altijd al) dure merken. Ook Volkswagen deed afgelopen decennia heel goede zaken in China wat kompleet verdwenen is.
-
Robin
- Berichten: 56156
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Dit exact.romo schreef: 26 okt 2025, 07:56 ^Dat is een wezenlijk verschil idd; de productie kosten in het buitenland zijn veel lager door zowel mindere kosten arbeid als energie.
We zitten gewoon klem met die kosten, en daarmee is onze concurrentie positie wel gezien.
Dat zijn helaas variabelen waar de fabrikant part noch deel aan heeft.
-
Tom
- Berichten: 22465
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Energiekosten in China 2 keer zo laag, in USA 3 keer zo laag.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Het USA probleem lijkt me wel op te lossen met fabrieken daar (exact wat Trumps grote plan is), en China. Tja. Als we geen kut meer verkopen zou je wel gek zijn de markt hier te laten overstromen met door de Chinese staat gesubsidieerde EV's. Zet daar dan ook maar tarieven op. En als ze gaan piepen krijgen ze geen ASML machines meer.
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
^Das exact wat Trump beoogt.
Geen ASML machines richting China.
Geen ASML machines richting China.
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Dit gaat imho te ver;
Duitse autolobby is bang dat EU de stekker uit plug-inhybrides trekt: 'Straf rijders die nooit laden'
https://www.ad.nl/auto/duitse-autolobby ... a2be70121/
Duitse autolobby is bang dat EU de stekker uit plug-inhybrides trekt: 'Straf rijders die nooit laden'
https://www.ad.nl/auto/duitse-autolobby ... a2be70121/
-
Tom
- Berichten: 22465
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Plugin hybrides laden toch ook op tijdens het rijden (regeneratie via remmen)? De stekker is dan als je optimaal gebruik wilt maken van het systeem, lijkt mij.
-
Tom
- Berichten: 22465
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
-
Gijzert
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
De stekker is ervoor om de eerste 60/70km ofzo electrisch te rijden. Daarmee wordt de lage uitstoot gehaald.Tom schreef: 27 okt 2025, 08:52 Plugin hybrides laden toch ook op tijdens het rijden (regeneratie via remmen)? De stekker is dan als je optimaal gebruik wilt maken van het systeem, lijkt mij.
Niet stekkeren is hoge uitstoot en dus betalen. Dat is het idee.
-
Robin
- Berichten: 56156
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Als 'de EV leasrijder' elke '4 jaar' weer een nieuwe EV rijdt, is dat goed voor de productiecijfers van de EV bouwers, maar niet zo goed voor de uitstoot bij productie van EVs.
Zeg het maar....
Zeg het maar....
-
Gijzert
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ik wist niet dat ze weggegooid werden na 4 jaar.Robin schreef: 28 okt 2025, 08:44 Als 'de EV leasrijder' elke '4 jaar' weer een nieuwe EV rijdt, is dat goed voor de productiecijfers van de EV bouwers, maar niet zo goed voor de uitstoot bij productie van EVs.
Zeg het maar....
-
Robin
- Berichten: 56156
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- JP
- Berichten: 35016
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Daarna worden ze snel verscheept, echter.....hebben ze in Afrika ook 3x25A aansluitingen dan 
-
Tom
- Berichten: 22465
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
In 2009 Mercedes-Benz took a 10% stake in Tesla. After selling part of it they had 4% left in 2014, that they sold for $780M. In case they'd have kept the 4% it would be worth $60 billion today. That's the same as the total market cap of Mercedes-Benz, which is also $60 billion!
- Bram
- Berichten: 16765
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29011
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
OefTom schreef: 28 okt 2025, 11:24 In 2009 Mercedes-Benz took a 10% stake in Tesla. After selling part of it they had 4% left in 2014, that they sold for $780M. In case they'd have kept the 4% it would be worth $60 billion today. That's the same as the total market cap of Mercedes-Benz, which is also $60 billion!
- Arthur
- Berichten: 43772
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Toen vonden ze het een prima deal. Bitcoin was ook ooit iets van 10 cent? Of voor mijn part 10 euro. Mensen kochten pizza’s voor een paar Bitcoin. Als je toen… auw 
-
Wimo
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Het ging waarschijnlijk niet eens om het geld.. maar de totale gedachte dat EV's nooit rendabel/interessant zouden worden en in 2009 werden de eerste fraude dieselgate auto's al verkocht dus booming business in ice.
Toyota zat er vroeger ook vrij dik in..
Toyota zat er vroeger ook vrij dik in..
-
Robin
- Berichten: 56156
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- romo
- Berichten: 27163
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Chinese autofabrikanten breken verkooprecords in Europa en passeren Koreaanse merken
https://archive.ph/4JNas
Dit is slechts het begin.
https://archive.ph/4JNas
Dit is slechts het begin.
-
Zed240
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ik was deze zomer op Mallorca en Sicilië. Mallorca denk ik ongeveer elke 10e auto Chinees, Sicilië elke 20e. Overwegend ICE.
Dat is rap gegaan.
Dat is rap gegaan.
-
Tom
- Berichten: 22465
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
"Mercedes-Benz profits have dropped by about 50% to €3.87 billion in the first nine months of 2025."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
