ZZP
-
Re: ZZP
Dat klinkt natuurlijk heel erg mooi, maar kun je dat eens iets verduidelijken met een paar voorbeelden. Wat voor keurslijf en wat voor eigen voorwaarden en condities heb je het dan over?frankie schreef: 26 mar 2025, 16:44 Ik denk niet dat dat de essentie is van ZZP-er of zelfstandige zijn, althans voor mij niet. Voor mij zou de essentie zijn om opdrachten/werk te kunnen uitvoeren binnen je eigen voorwaarden en condities ipv in het keurslijf van een werkgever.
-
Onlinefrankie
Zo, duurt het antwoord je te lang?
Als voorbeeld, indeling van tijd. Ik ben dan wel geen ZZP-er meer, want heb 2 mensen in dienst, maar ook toen die er nog niet waren was dat toch wel heel fijn. Gewoon 's-ochtends besluiten, vandaag ga ik ff wat anders doen zonder dat je daar verantwoording voor af hoef te leggen. Als ik hetzelfde werk in loondienst had gedaan, had ik de vrijheid zeker niet gehad.
Maar zoals ik al eerder heb opgemerkt (notabene in hetzelfde bericht waaruit je me quote. maar je vond het blijkbaar niet nodig om dat stukje mee te quoten) is dat ook sterk afhankelijk van het soort opdrachten en klanten dat je hebt.
Als voorbeeld, indeling van tijd. Ik ben dan wel geen ZZP-er meer, want heb 2 mensen in dienst, maar ook toen die er nog niet waren was dat toch wel heel fijn. Gewoon 's-ochtends besluiten, vandaag ga ik ff wat anders doen zonder dat je daar verantwoording voor af hoef te leggen. Als ik hetzelfde werk in loondienst had gedaan, had ik de vrijheid zeker niet gehad.
Maar zoals ik al eerder heb opgemerkt (notabene in hetzelfde bericht waaruit je me quote. maar je vond het blijkbaar niet nodig om dat stukje mee te quoten) is dat ook sterk afhankelijk van het soort opdrachten en klanten dat je hebt.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Ik doe liever werk waar ik fluitend naartoe ga. Ik wil die luxe hebben (nu na 25 jaar loondienst). Als het mij niet bevalt dan toedeledokie. Schoorsteen rookt wel door zolang ik geen dure verplichtingen aanga (lees nieuwste BMW afschrijvingskanon of hoge hypotheek)
- Dimitri
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Binnen grote organisaties zijn veel werknemers druk met strategiesessies, propositieontwikkeling, integriteitscursussen, afscheidsborrels, etc etc. En tussendoor nog toekomen aan het werk waarvoor je bent aangenomen.Elise schreef: 27 mar 2025, 14:05 Van frankie helaas geen verduidelijking en/of voorbeelden.
Dus zoals Luco het zo mooi uitdrukt, zal het ook bij frankie uiteindelijk gaan om te schoorsteen te laten roken.
Niet meer, niet minder.
Als ZZP’er kun je je bezighouden met je expertise zonder al het andere gedoe.
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Voor ambtenaren is ZZP'er zijn dus de abolute helDimitri schreef: 27 mar 2025, 15:34Binnen grote organisaties zijn veel werknemers druk met strategiesessies, propositieontwikkeling, integriteitscursussen, afscheidsborrels, etc etc. En tussendoor nog toekomen aan het werk waarvoor je bent aangenomen.Elise schreef: 27 mar 2025, 14:05 Van frankie helaas geen verduidelijking en/of voorbeelden.
Dus zoals Luco het zo mooi uitdrukt, zal het ook bij frankie uiteindelijk gaan om te schoorsteen te laten roken.
Niet meer, niet minder.
Als ZZP’er kun je je bezighouden met je expertise zonder al het andere gedoe.

-
De DF verdubbelaar lijkt hier ook op de gaan voor de ZZP'ers.
's ochtends besluiten dat je wat anders gaat doen, gewoon fluitend je werk doen en als het niet bevalt toedeledokie en jezelf alleen bezig houden met je eigen werk.
Ik schat zo in dat deze luxe voor 99,9% van de ZZP'ers niet opgaat.
's ochtends besluiten dat je wat anders gaat doen, gewoon fluitend je werk doen en als het niet bevalt toedeledokie en jezelf alleen bezig houden met je eigen werk.
Ik schat zo in dat deze luxe voor 99,9% van de ZZP'ers niet opgaat.
-
-
OnlineLuco
Ja, mooi he, als zzp-er bepaal ik zelf wat ik doe, yeah right, er is altijd een gezagsverhouding, want wie betaalt, bepaalt. Dus uiteindelijk moet je gewoon doen wat de opdrachtgever zegt. (enkele uitzonderingen daargelaten)
Natuurlijk, als de medewerkersmarkt krap is kan je je meer veroorloven, maar bij slechte tijden zal je toch ook dingen aan moeten pakken die je minder leuk vind, want doe je dat niet komt er niks binnen.
En als je je verzekeringen ed goed op orde hebt gaat de reserve heel hard van je af (been there done that)
Dus ik neem die stoere praat met een grote zak zout.
Natuurlijk, als de medewerkersmarkt krap is kan je je meer veroorloven, maar bij slechte tijden zal je toch ook dingen aan moeten pakken die je minder leuk vind, want doe je dat niet komt er niks binnen.
En als je je verzekeringen ed goed op orde hebt gaat de reserve heel hard van je af (been there done that)
Dus ik neem die stoere praat met een grote zak zout.
-
Onlinefrankie
Luco, jij beziet het vanuit je eigen situatie. Als ik me niet vergis werk jij langere periode voor 1 opdrachtgever. Dan begrijp ik dat het lastiger is al weet ik niet precies hoe je opdrachten eruit zien. En dat zal ongetwijfeld ook voor een ZZP-er in de zorg gelden die gewoon met het "normale" zorgpersoneel meedraait. Maar er zijn ook zat ZZP-ers met een groot klantenbestand en verschillende korte opdrachten voor zowel particulieren als bedrijven, dáár ligt het alweer heel anders.
Ik heb in mijn kennissenkring en klantenbestand veel ZZP-ers die er hetzelfde instaan als ik en door de aard van hun werkzaamheden en opdrachten dat ook gewoon kunnen. Bijvoorbeeld mijn overbuurman, de agent voor een aantal Italiaanse meubelmerken. Of de multimedia designer. En zelfs de schilder.
Luco heeft het over de gezagsverhouding en de medewerkersmarkt, sja, als je hetzelfde werk doet als de medewerkers van de opdrachtgever, hoor je misschien wel precies bij die groep schijnzelfstandigen waar de ophef nu over gaat.
Ik heb in mijn kennissenkring en klantenbestand veel ZZP-ers die er hetzelfde instaan als ik en door de aard van hun werkzaamheden en opdrachten dat ook gewoon kunnen. Bijvoorbeeld mijn overbuurman, de agent voor een aantal Italiaanse meubelmerken. Of de multimedia designer. En zelfs de schilder.
Luco heeft het over de gezagsverhouding en de medewerkersmarkt, sja, als je hetzelfde werk doet als de medewerkers van de opdrachtgever, hoor je misschien wel precies bij die groep schijnzelfstandigen waar de ophef nu over gaat.
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Herken jouw verhaal Frankie, ook in mijn kennissenkring zijn de ZPP'ers juist voor zichzelf begonnen om de keuze te maken in welke werkzaamheden ze wel of niet willen doen. Nou is dat vooral consultancy, maar precies wat je zegt, op eigen voorwaarden. Geen vaste werktijden, dagen of wat dan ook. Enkel een deliverable en urenverantwoording.
Als je slechts 1 opdrachtgever hebt voor een periode van jaren, ben je gewoon een verkapte loonslaaf met extra administratie. Dan blijf ik liever fijn voor de baas werken, heb ik ook niet het risico (hoop ik) dat ze ineens de stekker er uit trekken.
Als je slechts 1 opdrachtgever hebt voor een periode van jaren, ben je gewoon een verkapte loonslaaf met extra administratie. Dan blijf ik liever fijn voor de baas werken, heb ik ook niet het risico (hoop ik) dat ze ineens de stekker er uit trekken.
-
OnlineLuco
ook jij zal eventueel in een crisis of een slechte markt klussen moeten doen die je liever niet doet, want de schoorsteen moet roken, heeft er niks mee te maken of je 1 of 30 opdrachtgevers per jaar hebt.frankie schreef: 28 mar 2025, 10:04 Luco, jij beziet het vanuit je eigen situatie. Als ik me niet vergis werk jij langere periode voor 1 opdrachtgever. Dan begrijp ik dat het lastiger is al weet ik niet precies hoe je opdrachten eruit zien. En dat zal ongetwijfeld ook voor een ZZP-er in de zorg gelden die gewoon met het "normale" zorgpersoneel meedraait. Maar er zijn ook zat ZZP-ers met een groot klantenbestand en verschillende korte opdrachten voor zowel particulieren als bedrijven, dáár ligt het alweer heel anders.
Wat wel zo is dat je wat meer flexibel bent met 30 opdrachtgevers, als er een uitvalt.
In mijn branche zijn de opdrachten nu eenmaal vaak wat langer, want je bouwt geen huizen (of verduurzaamt een aantal panden in een paar weken), sommige opdrachten (bv ontwikkeling nieuwe sportcomplexen is vaak jaren) maar dat doet niks af of je zzp-er bent of niet.
-
Met 30 opdrachtgevers heb je je toch ook gewoon aan je afspraken/agenda te houden?
En daarnaast, de opdrachtgever heeft ook veelal een deadline of wil dat een klus (bijvoorbeeld die schilder) wel in één keer afgemaakt wordt, daarvoor word je ingehuurd.
Feitelijk heeft het zelfs niets met ZZP te maken, geldt gewoon voor iedere ondernemer.
Beetje flierefluiten, doen waar je zin in hebt en wanneer het jouw uitkomt zie ik niet de juiste ingrediënten voor een succesvol ondernemerschap.
En daarnaast, de opdrachtgever heeft ook veelal een deadline of wil dat een klus (bijvoorbeeld die schilder) wel in één keer afgemaakt wordt, daarvoor word je ingehuurd.
Feitelijk heeft het zelfs niets met ZZP te maken, geldt gewoon voor iedere ondernemer.
Beetje flierefluiten, doen waar je zin in hebt en wanneer het jouw uitkomt zie ik niet de juiste ingrediënten voor een succesvol ondernemerschap.
- Dimitri
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Natuurlijk heb je te maken met afspraken en een agenda. Maar ook met vrijheid: ik heb genoeg te doen maar ik kan nu ook besluiten om de laptop dicht te maken en de rest van de dag mezelf te vermaken. Ik hoef geen verantwoording af te leggen over wanneer ik werk of waar ik werk, zolang de klussen waarvoor ik ingehuurd wordt maar op tijd opgeleverd worden.Elise schreef: 28 mar 2025, 11:31 Met 30 opdrachtgevers heb je je toch ook gewoon aan je afspraken/agenda te houden?
Hetzelfde met vakantie: voorheen had ik 30 vakantiedagen. Nu heb ik zoveel vakantiedagen als ik wil, zolang ik het maar zelf goed organiseer. En dat betekent anderzijds ook wel even de laptop open op vakantie om wat uren te werken, maar wederom: geen verantwoording afleggen over wanneer en waar ik werk.
En als ik besluit om tijdelijk even een half jaar maar 12 uur per week te werken: ook prima. Mag ik allemaal zelf weten, probeer dat maar eens te regelen wanneer je in loondienst bent.
Ik werk nu als ZZP'er een stuk meer en harder dan toen wanneer ik in loondienst was, maar krijg er wel de vrijheid om dat zelf in te delen voor terug.
Voor mij is dat de crux van het ZZP zijn.
En succesvol ondernemerschap: ik zie de gemiddelde ZZP'er (mezelf inclusief) nou niet echt als een ondernemer.
-
Onlinefrankie
Dat is ook niet wat ik betwist hoor Luco en dat heb ik ook nergens gezegd. Ook als ZZP-er moet je soms dingen doen die je minder leuk vindt, dat hoort er nu eenmaal bij. Zelfs een superleuke opdracht kan wat dingen hebben die je minder vindt. Zoals je zegt, uiteindelijk moet er ook wel wat verdiend worden. Maar dan nog kan dat in meer of mindere mate naar je eigen voorwaarden en condities. Het voorbeeld dat ik gaf over in de ochtend wakker worden en denken vandaag ga ik even wat anders doen, zo is het echt. En niet alleen bij mij, maar ook bij veel om mij heen. Maar goed, die horen dan blijkbaar bij de 0,1% van de ZZP-ers in Nederland en is dat een beetje flierefluiten. Het zal wel.Luco schreef: 28 mar 2025, 11:10ook jij zal eventueel in een crisis of een slechte markt klussen moeten doen die je liever niet doet, want de schoorsteen moet roken, heeft er niks mee te maken of je 1 of 30 opdrachtgevers per jaar hebt.frankie schreef: 28 mar 2025, 10:04 Luco, jij beziet het vanuit je eigen situatie. Als ik me niet vergis werk jij langere periode voor 1 opdrachtgever. Dan begrijp ik dat het lastiger is al weet ik niet precies hoe je opdrachten eruit zien. En dat zal ongetwijfeld ook voor een ZZP-er in de zorg gelden die gewoon met het "normale" zorgpersoneel meedraait. Maar er zijn ook zat ZZP-ers met een groot klantenbestand en verschillende korte opdrachten voor zowel particulieren als bedrijven, dáár ligt het alweer heel anders.
Wat wel zo is dat je wat meer flexibel bent met 30 opdrachtgevers, als er een uitvalt.
In mijn branche zijn de opdrachten nu eenmaal vaak wat langer, want je bouwt geen huizen (of verduurzaamt een aantal panden in een paar weken), sommige opdrachten (bv ontwikkeling nieuwe sportcomplexen is vaak jaren) maar dat doet niks af of je zzp-er bent of niet.
En inderdaad, lange opdrachten bij één opdrachtgever kan prima als ZZP-er. Want ook die ken ik, die werken langere tijd aan projecten bij eenzelfde opdrachtgever simpelweg omdat de opdrachtgever die specifieke kennis en expertise niet in eigen huis heeft. Maar ook daar geldt dat ze toch wel wat meer vrijheden hebben dan de werknemers bij diezelfde opdrachtgever.
-
OnlineLuco
Ik zal wel ouderwets zijn en een andere definitie hebben van vrijheid, maar als ik bij mijn opdrachtgevers kijk, dan vind ik dat het personeel veel te veel vrijheden heeft, daarvoor hoef je dus geen zzp-er te worden..
Thuiswerken wanneer ze zin hebben
sochtends appen, ik neem een dagje vrij
sochtends appen, ik werk thuis vandaag
tijdens een vergadering via teams krijsende en rondrennende kinderen
ik ga vandaag wat vroeger naar huis
Tegenwoordig kan alles maar lijkt het wel.
Net als dat alles moet leuk zijn, dus laten we het vervelende werk gewoon liggen.
Dat is buiten mijn scope.
Dat hoort niet bij mijn taken
enz
enz
enz
Tegenwoordig kan alles maar lijkt het wel.
Net als dat alles moet leuk zijn, dus laten we het vervelende werk gewoon liggen.
Dat is buiten mijn scope.
Dat hoort niet bij mijn taken
enz
enz
enz
- Estoque
Daar geef je als werkgever zelf de ruimte voor.Luco schreef: 28 mar 2025, 14:12 Ik zal wel ouderwets zijn en een andere definitie hebben van vrijheid, maar als ik bij mijn opdrachtgevers kijk, dan vind ik dat het personeel veel te veel vrijheden heeft, daarvoor hoef je dus geen zzp-er te worden..
Je mag als werkgever best bepaalde dingen eisen van je personeel. Het is als werkgever ook om die vrijheid weer in te perken als het de spuigaten uitloopt, of als blijkt dat een medewerker niet met de vrijheid om kan gaan.
Maar dat is volledig aan de werkgever.
- Op korte termijn vrij vragen mag je gewoon weigeren als werkgever.
- Ziektedagen mag je gewoon monitoren, dus als het de spuigaten uit loopt mag je daar op acteren als werkgever.
- 's Ochtends appen: 'ik werk thuis vandaag' mag je ook gewoon weigeren als werkgever.
- Digitaal vergaderen sta je als werkgever zelf toe.
Ik heb inmiddels ook de ervaring dat er ineens kinderen op beeld bij de "tegenpartij" verschijnen (en nee, niet bij een CT-scan, maar op Zoom!), dat werkt wel echt a-productief en is zeer hinderlijk. Maar als zijn/haar werkgever het toestaat, wat heb ik daar van te vinden?
Tegenwoordig is denk ik "flexibiliteit" de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarde. En in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt, denk ik dat dit een mooi onderdeel is waar je je als werkgever op kunt onderscheiden.
Omdat het niet voor jouw situatie geldt, is het kort door de bocht?
Leg mij eens uit waarom jouw werk (geen idee wat je doet) over zo'n lange periode specifiek door een ZZP'er gedaan moet worden?