Per 7 juli 2024 Snelheid assistentie (irritatie)
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Per 7 juli 2024 Snelheid assistentie (irritatie)
Indien zo gecodeerd zeker.
Meeste hebben wel als stage 1 aan staan, waarbij de mistlichten achter mee branden bij hard remmen.
Stage 2 is dan als de ABS ingrijpt. Als je in de Datenfiles gaat pluizen zie je dat je het zo bont kunt maken als je wilt.
Welke lampen wel/niet, wel of niet knipperend, frequentie knipperen en drempelwaarden voor snelheid activatie en mate van vertraging.
Meeste hebben wel als stage 1 aan staan, waarbij de mistlichten achter mee branden bij hard remmen.
Stage 2 is dan als de ABS ingrijpt. Als je in de Datenfiles gaat pluizen zie je dat je het zo bont kunt maken als je wilt.
Welke lampen wel/niet, wel of niet knipperend, frequentie knipperen en drempelwaarden voor snelheid activatie en mate van vertraging.
- Martijn M
Bij mijn 21 jaar oude Megane RS gaan de knipperlichten zelfs knipperen bij hard remmen.MParallel schreef: 21 jan 2026, 17:47 Brake Force Display. Al 10+ jaar terug op de meeste BMW's aan te zetten via codering.
(en snelle auto's als Porsches e.d. die dat al lang hebben).
Renault, L’avance par la technologie ofzoiets.
- Elise
- Knot
Het lijkt me dat je met een beetje spierballen altijd door die kracht heen kan duwen maar je weet het nooit.
- tomgtr
Lijkt me ook sterk. Je kan er echt wel doorheen duwen maar in huurauto’s heb ik ook wel een paar wtf momentjes meegemaakt. Maar als je als van Griekenland naar Roemenie bent gereden mag je toch wel aan dat systeem gewend zijn.
-
Eric Z
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Zelf een keer een fietser bijna plat. Bij er omheen sturen wilde de auto mij nog niet naar links laten gaan vanwege ander verkeer. Was er niet echt op bedacht en moest toen voor m’n gevoel echt wel steving aan m’n stuur trekken. Als je al een flinke rit achter de rug hebt en je verwacht het niet kan je zo maar te laat/vermoeid zijn en niet hard genoeg door duwen.
- Estoque
Nou, ik heb persoonlijk geen auto's die nieuwer zijn dan 2024. Dus had er nog geen ervaring mee.
Maar afgelopen week op & neer geknald naar Oostenrijk met een Countryman JCW van 2025.
Ik vond het echt heel irritant dat hij vrij sterk spoor hield. In ieder geval sterk genoeg om hem niet op autopiloot even naar een andere baan te kunnen navigeren. En omdat je er niet op anticipeert dat je weerstand gaat ervaren, ben je ook niet voorbereid op de vrij zware correctie die volgt.
Misschien wordt het beter als het je eigen auto is, maar ik kon er in de 1800km die ik ermee gereden heb, absoluut niet aan wennen. Gevaarlijk wil ik het niet noemen, onvoorspelbaar is het wel.
Maar afgelopen week op & neer geknald naar Oostenrijk met een Countryman JCW van 2025.
Ik vond het echt heel irritant dat hij vrij sterk spoor hield. In ieder geval sterk genoeg om hem niet op autopiloot even naar een andere baan te kunnen navigeren. En omdat je er niet op anticipeert dat je weerstand gaat ervaren, ben je ook niet voorbereid op de vrij zware correctie die volgt.
Misschien wordt het beter als het je eigen auto is, maar ik kon er in de 1800km die ik ermee gereden heb, absoluut niet aan wennen. Gevaarlijk wil ik het niet noemen, onvoorspelbaar is het wel.
- Martijn_bmw
Ik blijf het ook een irritant systeem vinden.
Ook op de linkerbaan ben ik gewend om links redelijk tegen de linker witte lijn aan te rijden om zoveel mogelijk ruimte te hebben met de rechterbaan.
Maar dat k* systeem drukt je continu terug naar midden van de baan. Ook met wisselstroken, spitsstroken 60km wegen etc werkt het heel irritant.
Ook op de linkerbaan ben ik gewend om links redelijk tegen de linker witte lijn aan te rijden om zoveel mogelijk ruimte te hebben met de rechterbaan.
Maar dat k* systeem drukt je continu terug naar midden van de baan. Ook met wisselstroken, spitsstroken 60km wegen etc werkt het heel irritant.
- MParallel
Van de zotte ook. Een auto moet van baan kunnen wisselen. Als je plots moet uitwijken en een systeem houdt je in je baan.
Het zijn van die leuke ideëen, maar die werken voor specifieke situaties, mogelijk de meeste, maar de angel zit altijd in de uitzondering.
Het zijn van die leuke ideëen, maar die werken voor specifieke situaties, mogelijk de meeste, maar de angel zit altijd in de uitzondering.
- RS-Ron
Toch zijn die stumperhulpjes ook wel weer geinig, zo kan je goed zien aan de binnenkant van de ruit van je achterligger of ie melk in zijn koffie had als je ff kort voor hem invoegd.........
Gr Ron
Gr Ron
- Arthur
- Auto: Nr.52
Ik zet het dus elke keer uit. Klotensysteem.
- Mark 320iS
Had het op de G21’s altijd uit. Bij de 330i kon het nog permanent worden uitgeschakeld en bij de 330e had ik zo’n sneltoets geprogrammeerd. Bij de X3 daarentegen gaat het nooit uit, lijkt wel of het daar veel beter gecalibreerd is. Wellicht omdat het een nieuw model is?
Snelheidsassistent gaat wel altijd direct bij de eerste meters uit.
Snelheidsassistent gaat wel altijd direct bij de eerste meters uit.
- Elise
De FJ wordt volgend jaar 20 jaar oud, al ruim 10 jaar in bezit, maar als ik dit allemaal lees dan houd ik die nog wel even
En heel eerlijk gezegd, ik zou niet weten wat ik ervoor in de plaats zou moeten kopen...
En heel eerlijk gezegd, ik zou niet weten wat ik ervoor in de plaats zou moeten kopen...
- Arthur
Het kan uit, je moet er alleen ff wat voor doen elke keer. Zoals beter duur dan niet te koop, maar dan anders
Natuurlijk had ik het liever niet, maar het is nu al routine geworden, dus dat hoeft je niet te weerhouden.
- Martijn_bmw
Snelheid melding zet ik altijd uit direct na wegrijden is idd routine en is simpel: 1 knopje 1x aanraken op stuur en is uit.
Die lane troep moet ik een knopje op de knipperlicht hendel 5s ingedrukt houden die vergeet ik wel vaak in eerste instantie en druk ik pas uit als gedurende de rit het trekken aan stuur begint te irriteren.
Die lane troep moet ik een knopje op de knipperlicht hendel 5s ingedrukt houden die vergeet ik wel vaak in eerste instantie en druk ik pas uit als gedurende de rit het trekken aan stuur begint te irriteren.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Lane Assist onder vuur na horrorcrash in Roemenië: hulpsysteem werkt verre van vlekkeloos, maar is het ook onveilig?
Perfect is deze rijhulp dus zeker niet. Hetzelfde geldt voor veiligheidssystemen zoals de verkeersbordherkenning en vervelende snelheidswaarschuwingen. Uitschakelen kan, maar regelgeving dicteert dat al deze systemen aan het begin van elke rit opnieuw aan staan.
- MParallel
Wat een farse.
Verplicht stellen dat iets altijd aan staat, terwijl je het ook uit kan zetten. Dat is echt weer zo'n ambtenaar die zich verveelde en nog "Verzin nog 10 zinlose regels voor einde van de week".
Verplicht stellen dat iets altijd aan staat, terwijl je het ook uit kan zetten. Dat is echt weer zo'n ambtenaar die zich verveelde en nog "Verzin nog 10 zinlose regels voor einde van de week".
- JP
10? Jij let de lat wel erg hoog voor de ambtenaar 
- Joop
Of het een farce is vraag ik me af…MParallel schreef: 29 jan 2026, 09:33 Wat een farse.
…het geeft verzekeringsmaatschappijen wel de mogelijkheid om onder uitkering uit te komen als blijkt dat de systemen uit stonden in combinatie met een eventuele black box.
Iets wat ik overigens verre van toejuich, inderdaad om de reden dat de systemen nog verre van fool proof zijn.
Zoals vandaag in de sneeuw gaan ook echt alle hulp systemen uit bij mij in de auto. Geeft alleen maar onnodige ruis bij het rijden.
- Martijn_bmw
In de sneeuw stoppen ze meestal uit zichzelf al omdat de sensoren onder de sneeuw zittenJoop schreef: 29 jan 2026, 16:13Of het een farce is vraag ik me af…MParallel schreef: 29 jan 2026, 09:33 Wat een farse.
…het geeft verzekeringsmaatschappijen wel de mogelijkheid om onder uitkering uit te komen als blijkt dat de systemen uit stonden in combinatie met een eventuele black box.
Iets wat ik overigens verre van toejuich, inderdaad om de reden dat de systemen nog verre van fool proof zijn.
Zoals vandaag in de sneeuw gaan ook echt alle hulp systemen uit bij mij in de auto. Geeft alleen maar onnodige ruis bij het rijden.
- Elise
Als het nog niet in de verzekeringsvoorwaarden is opgenomen, zal het niet lang duren voordat dat is opgenomen.Joop schreef: 29 jan 2026, 16:13 …het geeft verzekeringsmaatschappijen wel de mogelijkheid om onder uitkering uit te komen als blijkt dat de systemen uit stonden in combinatie met een eventuele black box.
- JP
Voor sommige zijn er nooit genoeg stumperhulpjes..... https://www.dumpert.nl/?selectedId=100143799_b0e6202a
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
- Arthur
Ik wilde al zeggen; ik heb het niet. Maar dit is dus de reden.Sinds juli 2024 is dit verplicht voor elk compleet nieuw (ontwikkeld) model dat op de markt komt. En vanaf juli dit jaar moet elke nieuw geproduceerde auto het hebben.
Al moet ik nog steeds een aantal handelingen verrichten om bepaalde systemen uit te schakelen. Als deze daarbij zou komen/zitten zou me dat niet veel uitmaken. Kost niet veel tijd, maar hierboven al eens besproken. En wordt ook door een ieder anders ervaren. Uiteraard allemaal liever niet.
- Martijn_bmw
Tja wat is erg, ik vind het wel irritant:
1 omdat je verplicht betaald voor opties die je niet wil hebben en
2 dat je vervolgens elke start die opties moet uitzetten...
maarja je ontkomt er niet aan dus druk om maken / spijt hebben van de auto is ook weer overdreven wat mij betreft
1 omdat je verplicht betaald voor opties die je niet wil hebben en
2 dat je vervolgens elke start die opties moet uitzetten...
maarja je ontkomt er niet aan dus druk om maken / spijt hebben van de auto is ook weer overdreven wat mij betreft