Skoda Superb van Bram
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
Nee, verder geen gekke dingen.
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
Ik ben misschien in de markt voor een Superb station iV, uit 2020 of 2021, met 218 pk.
Dat is bij de VW de GTe, en daar heb ik in het verleden nogal veel ellende over voorbij zien komen hier. Geldt dat ook voor bovengenoemde Superb?
Dat is bij de VW de GTe, en daar heb ik in het verleden nogal veel ellende over voorbij zien komen hier. Geldt dat ook voor bovengenoemde Superb?
- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Skoda Superb van Bram
Waarschijnlijk wil je een redelijk frisse kopen met lage km stand.
Mijn ervaring met de Golf GTE(2016) is bij circa 220k.
Turbo vervangen en DSG revisie. Accudegradatie wil wel eens voorkomen, of dat er een accucel echt stuk is. Zijn wel al specialisten voor. maar blijven wel prijzige reparaties.
Als ik zou moeten kiezen zou ik eerder een corolla hybride touring pakken. Maar lever je wel een stuk ruimte in.
Mijn ervaring met de Golf GTE(2016) is bij circa 220k.
Turbo vervangen en DSG revisie. Accudegradatie wil wel eens voorkomen, of dat er een accucel echt stuk is. Zijn wel al specialisten voor. maar blijven wel prijzige reparaties.
Als ik zou moeten kiezen zou ik eerder een corolla hybride touring pakken. Maar lever je wel een stuk ruimte in.
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
Ja die ruimte is wel erg makkelijk met twee kleine kinderen, to be honest. Zijn pittige reparaties, zou dan sowieso voor een fris exemplaar met 12 of 18 maanden garantie gaan.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of VAG iets gedaan heeft bij de latere modellen aan deze problemen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of VAG iets gedaan heeft bij de latere modellen aan deze problemen.
- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
Iig met genoeg garantie kopen en na de garantie weer inruilen

- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Skoda Superb van Bram
Heb geen laadpaal, uit armoede hebben we een verlengsnoer onder de garagedeur uitsteken, daar gaat die GTE al 3 jaar lang elke avond aan. Opladen duurt uiteraard langer dan met laadpaal, maar je krijgt hem over de nacht makkelijk vol.
Nog nooit een stop oid gesprongen. Verlengsnoer wordt ook niet akelig warm oid.
Nog nooit een stop oid gesprongen. Verlengsnoer wordt ook niet akelig warm oid.
- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
Ervaringsdeskundige dus, thnx 

-
- Berichten: 8701
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Skoda Superb van Bram
Zit de hybride aandrijving niet in de bak bij die dingen en is dat niet extreem duur om te fixen bij problemen?Bram schreef: 14 jan 2025, 10:55 Ik ben misschien in de markt voor een Superb station iV, uit 2020 of 2021, met 218 pk.
Dat is bij de VW de GTe, en daar heb ik in het verleden nogal veel ellende over voorbij zien komen hier. Geldt dat ook voor bovengenoemde Superb?
-
- Berichten: 8701
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Skoda Superb van Bram
ik zou in ieder geval een verlengsnoer met 2,5mm2 aders gebruiken.
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
Ik heb oprecht geen idee. Wat ik wel weet is dat de HSB voor een Superb station 1.6 tdi belachelijk duur is, ik betaal €496 per kwartaal op het moment. Dus mijn gedachte is, overstappen naar zo'n hybrid hok scheelt me €96 per maand aan HSB, verzekering is vergelijkbaar, brandstofverbruik valt volgens mij ook goedkoper uit. En als ik dan gewoon met een snoer over de stoep 's nachts kan laden bespaar ik me een laadbox en ben ik maandelijks flink wat goedkoper uit.Elise schreef: 14 jan 2025, 11:41Zit de hybride aandrijving niet in de bak bij die dingen en is dat niet extreem duur om te fixen bij problemen?Bram schreef: 14 jan 2025, 10:55 Ik ben misschien in de markt voor een Superb station iV, uit 2020 of 2021, met 218 pk.
Dat is bij de VW de GTe, en daar heb ik in het verleden nogal veel ellende over voorbij zien komen hier. Geldt dat ook voor bovengenoemde Superb?
Laatst gewijzigd door Bram op 14 jan 2025, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wout309t
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: Skoda Superb van Bram
Heb vorige week mijn GTE van 2016 ingeruild. Hij is mij goed bevallen.
Door alle verhalen die de ronde doen angst gehad voor van alles maar het is heel erg meegevallen. Wel bleek kort na aankoop het stelmechanisme in de turbo defect te zijn, deze is onder garantie vervangen.
Ook is bij een terugroepactie de HV accu vervangen. Deze was qua range nog perfect, maar er kon condens binnendringen. Dit was bij bij gebeurd dus moest er een nieuwe in.
Ik was altijd een beetje bang voor de mechatronic van de DSG. Men schrijft elke 60k een oliewissel voor, maar het filter hoort daar niet bij terwijl dat wel zou moeten. Na verloop van tijd is er een kans dat ijzerdeeltjes de mechatronic slopen en dat kost een goede duit. Er zijn tegenwoordig specialisten voor maar dat kost alsnog ergens rond 3k, dacht ik.
Olie verversen mét filter kost ruim 700€, maar ook daarvoor moet je bij de specialist zijn, dealer doet dit in principe niet. Volgens mij is deze bak nog steeds hetzelfde bij de nieuwere modellen.
Laden kan gewoon aan het stopcontact. Wel zorgen voor een degelijk stopcontact en dito aansluiting op de MK en liefst op max 10A laden.
Kortom, ik heb er een hoop plezier van gehad. Gemiddeld verbruik over 45k ongeveer 1:30.
Auto heeft mij ook qua onderhoud niets meer gekost dan een keer remmen en banden, maar er kúnnen dus wel dure dingen aan kapot...
Door alle verhalen die de ronde doen angst gehad voor van alles maar het is heel erg meegevallen. Wel bleek kort na aankoop het stelmechanisme in de turbo defect te zijn, deze is onder garantie vervangen.
Ook is bij een terugroepactie de HV accu vervangen. Deze was qua range nog perfect, maar er kon condens binnendringen. Dit was bij bij gebeurd dus moest er een nieuwe in.
Ik was altijd een beetje bang voor de mechatronic van de DSG. Men schrijft elke 60k een oliewissel voor, maar het filter hoort daar niet bij terwijl dat wel zou moeten. Na verloop van tijd is er een kans dat ijzerdeeltjes de mechatronic slopen en dat kost een goede duit. Er zijn tegenwoordig specialisten voor maar dat kost alsnog ergens rond 3k, dacht ik.
Olie verversen mét filter kost ruim 700€, maar ook daarvoor moet je bij de specialist zijn, dealer doet dit in principe niet. Volgens mij is deze bak nog steeds hetzelfde bij de nieuwere modellen.
Laden kan gewoon aan het stopcontact. Wel zorgen voor een degelijk stopcontact en dito aansluiting op de MK en liefst op max 10A laden.
Kortom, ik heb er een hoop plezier van gehad. Gemiddeld verbruik over 45k ongeveer 1:30.
Auto heeft mij ook qua onderhoud niets meer gekost dan een keer remmen en banden, maar er kúnnen dus wel dure dingen aan kapot...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28570
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Skoda Superb van Bram
Het gaat idd trager dan laadpaal op 3 fasen maar als je de 220v lader op max 10ah instelt dan is er qua veiligheid niks aan de hand.Arthur schreef: 14 jan 2025, 11:21 Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
Op 16ah gaat ie wat sneller maar heb je bij langdurig gebruik toch wel kans op smeltende stekker einden of stopcontact en over een hele nacht is een PHEV toch wel vol zowel op 16ah als 10ah.
-
- Berichten: 8701
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Skoda Superb van Bram
viewtopic.php?p=1646739#p1646739Bram schreef: 14 jan 2025, 11:47Ik heb oprecht geen idee. Wat ik wel weet is dat de HSB voor een Superb station 1.6 tdi belachelijk duur is, ik betaald €496 per kwartaal op het moment. Dus mijn gedachte is, overstappen naar zo'n hybrid hok scheelt me €96 per maand aan HSB, verzekering is vergelijkbaar, brandstofverbruik valt volgens mij ook goedkoper uit. En als ik dan gewoon met een snoer over de stoep 's nachts kan laden bespaar ik me een laadbox en ben ik maandelijks flink wat goedkoper uit.Elise schreef: 14 jan 2025, 11:41Zit de hybride aandrijving niet in de bak bij die dingen en is dat niet extreem duur om te fixen bij problemen?Bram schreef: 14 jan 2025, 10:55 Ik ben misschien in de markt voor een Superb station iV, uit 2020 of 2021, met 218 pk.
Dat is bij de VW de GTe, en daar heb ik in het verleden nogal veel ellende over voorbij zien komen hier. Geldt dat ook voor bovengenoemde Superb?
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Skoda Superb van Bram
punt is een beetje dat de groepenkast (+ eventuele verlengsnoeren) in huis het niet leuk vind om urenlang 15-16A (zeg maar dik 3000watt) te laden. het spul in je groepkast vind het niet leuk om zo lang zo zwaar belast te worden. gewoon opladen op de 10A stand (2300watt) is prima en veilig, ook op lange termijn, maar duurt wel langer.Arthur schreef: 14 jan 2025, 11:21 Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
bij nieuwe/moderne huizen met moderne elektrische installaties wat minder een issue dan bij oudere huizen met oude elektra.
-
- Berichten: 8701
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Skoda Superb van Bram
Huh?vester86 schreef: 14 jan 2025, 12:04punt is een beetje dat de groepenkast (+ eventuele verlengsnoeren) in huis het niet leuk vind om urenlang 15-16A (zeg maar dik 3000watt) te laden. het spul in je groepkast vind het niet leuk om zo lang zo zwaar belast te worden. gewoon opladen op de 10A stand (2300watt) is prima en veilig, ook op lange termijn, maar duurt wel langer.Arthur schreef: 14 jan 2025, 11:21 Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
bij nieuwe/moderne huizen met moderne elektrische installaties wat minder een issue dan bij oudere huizen met oude elektra.
Een laadpaal zit toch ook gewoon in de groepenkast achter een installatieautomaat of desnoods een stop in een oude groepenkast.
Als de bedrading maar dik genoeg is kun je probleemloos constant 16A trekken.
- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
Martijn_bmw schreef: 14 jan 2025, 11:48Het gaat idd trager dan laadpaal op 3 fasen maar als je de 220v lader op max 10ah instelt dan is er qua veiligheid niks aan de hand.Arthur schreef: 14 jan 2025, 11:21 Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
Op 16ah gaat ie wat sneller maar heb je bij langdurig gebruik toch wel kans op smeltende stekker einden of stopcontact en over een hele nacht is een PHEV toch wel vol zowel op 16ah als 10ah.
Hoe, wat of waar stel je in dat ‘ie max met 10A laadt?vester86 schreef: 14 jan 2025, 12:04punt is een beetje dat de groepenkast (+ eventuele verlengsnoeren) in huis het niet leuk vind om urenlang 15-16A (zeg maar dik 3000watt) te laden. het spul in je groepkast vind het niet leuk om zo lang zo zwaar belast te worden. gewoon opladen op de 10A stand (2300watt) is prima en veilig, ook op lange termijn, maar duurt wel langer.Arthur schreef: 14 jan 2025, 11:21 Om ook ff kort dit draadje te kapen, mss ook wel interessant voor Bram (wel of geen laadpaal). Ik lees her en der dat je een PHEV beter niet aan een normaal stopcontact kunt hangen. Duurt lang met opladen en is minder veilig dan aan de laadpaal. Ervaringsdeskundigen hier?
bij nieuwe/moderne huizen met moderne elektrische installaties wat minder een issue dan bij oudere huizen met oude elektra.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Skoda Superb van Bram
In de settings van het multimediascherm of de app. Limiteert het opladen naar 5 à 6A.


- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
In de auto dus, Joy. Thnx.
En wat moet erbij om die goede 100,- per maand te besparen? Klinkt wat gek uit mijn mond/hand met mijn wisseldrang. Maar daar heb jij niet echt last van geloof ik.Bram schreef: 14 jan 2025, 11:47 Ik heb oprecht geen idee. Wat ik wel weet is dat de HSB voor een Superb station 1.6 tdi belachelijk duur is, ik betaald €496 per kwartaal op het moment. Dus mijn gedachte is, overstappen naar zo'n hybrid hok scheelt me €96 per maand aan HSB, verzekering is vergelijkbaar, brandstofverbruik valt volgens mij ook goedkoper uit. En als ik dan gewoon met een snoer over de stoep 's nachts kan laden bespaar ik me een laadbox en ben ik maandelijks flink wat goedkoper uit.
- Chaert-RS
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 01 okt 2018, 19:05
- Auto: Renault Megane RS Cup
Re: Skoda Superb van Bram
Hier een Passat GTE (pre-facelift) in de familie. Mooie wagen en rijdt ook super. Helaas kapotte turbo en ook het accupakket moet vervangen bij 170K. Turbo's zijn zwak punt en ook nog eens erg duur, om over het accupakket uiteraard nog maar te zwijgen. Ik zou het niet aandurven.
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
En dat was in beide gevallen geen coulance dingetje?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28570
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Skoda Superb van Bram
In de auto kan het maar 9 van die 10 keer kan het ook op de lader (dat grijze blok in het midden) en/of vaak zijn ze tegenwoordig ook uitgevoerd als max 10ah lader:
- Bijlagen
-
- 1668165329_Grannycharger.PNG.66bd05662c21aad8302be628623923fc.png (104.56 KiB) 629 keer bekeken
- Eeuwe
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Skoda Superb van Bram
Ik heb zelden gehoord dat PON coulance geeft.
- Bram
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Skoda Superb van Bram
Hoe bedoel je precies?Arthur schreef: 14 jan 2025, 13:36 In de auto dus, Joy. Thnx.En wat moet erbij om die goede 100,- per maand te besparen? Klinkt wat gek uit mijn mond/hand met mijn wisseldrang. Maar daar heb jij niet echt last van geloof ik.Bram schreef: 14 jan 2025, 11:47 Ik heb oprecht geen idee. Wat ik wel weet is dat de HSB voor een Superb station 1.6 tdi belachelijk duur is, ik betaald €496 per kwartaal op het moment. Dus mijn gedachte is, overstappen naar zo'n hybrid hok scheelt me €96 per maand aan HSB, verzekering is vergelijkbaar, brandstofverbruik valt volgens mij ook goedkoper uit. En als ik dan gewoon met een snoer over de stoep 's nachts kan laden bespaar ik me een laadbox en ben ik maandelijks flink wat goedkoper uit.
- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Skoda Superb van Bram
Nou, d’r zullen ook enkele honderdjes bij moeten. Hoe lang doe je erover om dat te compenseren? Mss dan gewoon doorrijden met de huidige en afwachten wat de techniek(en) doet.